Ondertussen is ons huis volledig verbouwd en wordt het tijd om voor de paarden te realiseren wat ik zo graag wil: een paddock paradise. Maandag beginnen dezelfde mensen die mijn nieuwe omheining een aantal jaar geleden hebben gezet op onze vorige plek, aan het paddock paradise project in Zeeland. Een stukje van mijn hooiland wordt mee geïntegreerd in het nieuwe PP, dit wordt dit jaar nog gehooid maar time will tell of dat volgend jaar ook nog zo is.
De paarden krijgen een grotere paddock dan degene die ze nu hebben, ze krijgen een track waar ze altijd toegang toe gaan hebben en wat meer weiland zodat er meer uren kunnen besteed worden op het gras. Verder hebben ze hooi tot hun beschikking, net als talloze eetbare bomen, planten en struiken (waarvan nog een heel deel de komende jaren gerealiseerd zal worden).
Er is al een natuurlijke poel aanwezig waarvan ik nog niet zeker ben hoe we deze zullen integreren. Er broeden veel vogels en dat wil ik namelijk ook graag zo houden. Daarom denk ik dat ze toegang krijgen tot de poel wanneer het broedseizoen voorbij is. Ooit wil ik ook ergens een heuvel, maar daar moet ik mijn lieftallige vriend nog voor overtuigen, die vindt dat namelijk niet ‘mooi’ haha.
Ik deel met jullie het plan, wat gaandeweg nog wel wat kan afwijken en uiteraard rondere hoeken heeft dan ik met mijn paint skills kon toveren. De verschillende kleuren omheining gingen over fases waarin we het gingen laten doen, maar ondertussen ben ik zover dat het gewoon allemaal nu gerealiseerd zal worden.
Er komen aan de buitenkant palen van 12cm doorsnede met 3 rijen draad, binnenin zullen dit lagere palen van 10cm zijn met 2 rijden draad. Wij zitten aan een 80-weg waar mijn geliefde pony’s met de oude omheining al een aantal keer naartoe zijn gewandeld en dat wil ik absoluut voorkomen in de toekomst!
Het weideonderhoud laat ook nog te wensen over. Ik heb vorig jaar ostrea zeeschelpenkalk op mijn hooiland laten strooien. Komende winter wil ik dit op de paardenweides realiseren. Er moet ook weer doorgezaaid worden (heb fijn graszaad van Agrobs), er moet gemest worden (van eigen land, eerst zelf met micro-organismen laten composteren), de oorlog op het JKK moet nog gewonnen worden etc etc. Project van jaren, maar je bent nooit uitgewerkt als je je paarden zelf onderhoudt he?
Aangezien ik met mijn vorige omheiningswerken een topic heb bijgehouden wat door mensen gevolgd werd (dit topic: [VSW] WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek ), wil ik dat deze keer ook weer stap voor stap bijhouden. Voor mezelf, maar ook voor geïnteresseerden.
We breken zelf de grote bestaande doorsteekomheining af (die oud en op is), ondertussen is 1 weitje al omheiningvrij.
Volgen jullie mee in dit avontuur?
Ons volledige stuk grond

Paddock Paradise in wording

Plan (niet perfect op schaal!) van de vorige foto

Foto vanaf de kleine paddock achter de stallen (bovenste paddockgedeelte op de foto)

De grens van onze poel

Pootjebaden in de natuurlijke poel

Rechts de paddock, links de bak, meer rechtdoor op de foto zicht op weiland 1 en 2 (droogte is slecht voor de grond

Klein paddockje grenzend aan de tuin (10x16 meter)