Na veel praten en berekenen zijn wij er zga uit om een nieuwe stal bij te bouwen, op een bestaande betonbodem van 10m breed en zo`n 50m lang. We willen beginnen met 8 a 10boxen (mijn man wil 8, ikke liever 10
daar zijn we nog niet helemaal over uit)...Natuurlijk heb ik een aantal ideeën en we zijn ook al wat stalletjes gaan bekijken. Nu heb ik mijn bontjes in een openstal staan, echt ideaal maar nu winterdag ben ik er echt op uitgekeken. Met die harde winden regen is het niks aan, ook niet als je met de hoefsmid in de weer bent of wilt gaan rijden, er is weinig overdekking om je paard op en af te zadelen etc...Zomerdag is het wel ideaal, maar het is hetzelfde als een auto, eens ben je toe aan iets degelijkers en nieuwers
Mijn ideeën m.b.t de stal is als volgt:
Ik vind (dag-)licht en een goede ventilatie erg belangrijk. Eveneens dat de paarden elkaarkunnen zien en uitzicht op buiten hebben, al heeft dat niet altijd zijn voordelen. Graag willen we een wasplaats (met solarium, dat opperde kojack
) en ruimte voor zadels en voer (wellicht ook wat hooi en stro)...tevens leek het mij een lekker idee, om voor de stal een overkapping te hebben, onder het mom van zomerdag lekker daar opzadelen...Maar wat ook belangrijk is, de stal moet evt. uit te breiden zijn naar meerdere boxen...(ik benut liever de gehele opervlakte maar ook ik moet eerst rieel blijven, lastig
)De vloer is van beton, 10m breed en 50m lang, mij leek het mooi om gewoon te kiezen voor 3x3m boxen en een voergang van 2m breed. Dus aan weerszijden boxen...nu ben ik al flink aan het speuren op internet, maar nu vroeg ik mij af of er nog bokkers zijn die handige tips of goede ideeën hebben m.b.t. het kopen/bouwen van zo`n stal. Zet je hem zelf, maak je hem zelf, laat je het doen etc. Zijn er nog handige tips voor in en om de stal (automatische drinkbakjes, ramen ik noem maar wat)...Nog ideeen of suggesties mbt de vloer? wat voor vloer hebben jullie erin of erop? Wellicht zijn er nog bokkers met goede adressen voor stallenbouw, ideeën hebben over hout of steen, hoe wat en waarom... Nou ja kortom alle tips en ideetjes zijn welkom...graag met enige uitleg als het kan...
thnx!
Jawel, met de tijd zit het er toch in dat de snuffelmarktschuren plat gaan, maar in een rijhal kan je ook leuk snuffellen toch?
die word dan opgeknapt.