Hulp bij ontwerp paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Hulp bij ontwerp paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 17:57

Hoi bokkers,

Omdat ik soms hele goede ideeen zie op bokt bij anderen die een topic openen, ben ik ook wel benieuwd wat jullie te zeggen hebben op mijn situatie. Er moet een paddock komen op een stuk van ongeveer 11x30 max. Liefst hou ik nog een strook van ongeveer 11x8 (of eventueel wat minder) over voor wat andere dingen zoals een moestuintje, een dierenverblijf en een zithoek.
De eisen voor de paddock:
- twee rubberen stukken paddock met daarop aansluitend twee stukken schuilstal (dus er zijn twee paarden en ieder paard heeft zijn eigen stuk rubber en eigen schuilstal). Ook moet de voerplek zich in dit gedeelte bevinden. Dit is voor als ik niet thuis ben, dan staan ze op het rubber. Dit is makkelijker uitmesten en het voorkomt dat het voer overal en nergens belandt. Plus dat de paarden elkaar en de paddock niet kunnen mollen in hun ruzie om voer.
- 1 of 2 stukken zandpaddock die afsluitbaar zijn. De paarden mogen dus evt samen op het zand als dat gedeelte groot genoeg is. Mijn eerste idee was allebei een eigen zandstuk maar nu ik dit aan het typen ben bedenk ik ineens dat ze op het zand eventueel wel samen mogen. Hoeft niet.
- de onderkant van de paddock wil ik dicht hebben tot ongeveer 80cm tot een meter zodat zand en hooi nergens heen kunnen. Daarboven kan dan nog een stuk omheining tot 1,30 / 1,40
- liever geen hout als omheining omdat dat wegrot en opgevreten kan worden. Liever kunststof of beton of nog iets anders. Iemand ervaringen met hippo safety fence? Zou een goedkoop alternatief zijn. Met bruine kunststof palen, onderkant dicht maken met kunststof platen en dan daarboven 1 of 2 rijen hippo safety fence met aan de binnenkant een afstandsisolator met schrikkoord. Andere ideeen voor een duurzame en zeer nette omheining zijn ook welkom. Als de onderkant maar dicht is.
Zelf had ik zoiets bedacht:

Afbeelding

Boven en links zie je de paden. Het bovenste pad ligt er al, maar die van boven naar beneden loopt nog niet. Dus dat kan nog anders. De flexibele voerplek betekent dat ik die dmv draadje verzetten zowel bij de rubberen paddock als bij de zandpaddock kan betrekken. Het voordeel van de voerplek op deze manier vind ik dat de schuilstal er tussen zit en hierdoor kunnen de paarden niet ruzieen met elkaar over het eten. Dat is dus wel een pre. Links liggen 2 schuren. De bovenste is 9,50 breed (dus de verhoudingen op de tekeningen kloppen voor geen meter) en de onderste is 18,75 meter breed. Het zou eventueel mogelijk zijn om de schuilstal onder te brengen in die onderste schuur, en dan wel in het bovenste gedeelte. De schuur is in 3 delen verdeeld dus het gaat dan om het bovenste 1/3 deel van de schuur (ruim 6m). Liever heb ik een losse schuilstal in de paddock maar alleen als dat vanaf de weg amper te zien is. Hierover hebben we ook al flink nagedacht, en we kwamen erop uit dat dat door middel van wintergroene beplanting gerealiseerd kan worden. Ideeen die we al hebben gehad zijn oa bamboe (die hoog wordt) of een soort schutting van betongaas en deze dicht laten groeien met klimmers (op veilige afstand van paardenbereik). Goede (andere) ideeen over het uit het zicht nemen van de paddock zijn ook zeer welkom. Moet zomer en winter verborgen liggen omdat het anders landschapsverstorend is vinden wij. Het zicht moet vooral rechts weggenomen worden maar ook boven. Boven stopt ons erf na het pad, rechts ligt ons weiland en dat is dus allemaal ons terrein.

Overzichtsfoto:

Afbeelding

Ik heb hier de paden rood gemaakt (die ene die langs beide schuren loopt ligt er dus nog niet en kan nog veranderen) en de plek waar de paddock kan komen is geel. Liefst hou ik daarvan nog een stukje van over zoals gezegd. Aan de kant van het huis.

Ik kan een schuilstal van 5x4 gratis overnemen en die mag ik weer opbouwen zoals ik wil. Momenteel is hij in tweeen verdeeld dus twee delen van ongeveer 2,5x4 met de voorkant (2,5m) open. Maar mag dus ook alleen het dak gebruiken bijvoorbeeld. Maar wil wel dat de paarden een apart stuk schuilstal hebben. 2,5x4 leek me krap om te keren, ook hier graag ideeen over. Huidige paarden zijn 1,57 en 1,74

Nou, ik ben benieuwd naar goede ideeen!

GDG

Re: Hulp bij ontwerp paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:16

Het gebruiksdoel van de paddock is me nog niet helemaal duidelijk. Hoeveel uren gaan ze hierop (nu in de zomer en straks in de winter)? Alle uren buiten dat ze op de wei staan? Of gaan ze 's nachts nog op stal?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 18:30

GDG schreef:
Het gebruiksdoel van de paddock is me nog niet helemaal duidelijk. Hoeveel uren gaan ze hierop (nu in de zomer en straks in de winter)? Alle uren buiten dat ze op de wei staan? Of gaan ze 's nachts nog op stal?

Liefst zoveel mogelijk dus in de winter bij knap weer zou ik best willen overwegen om ze buiten te laten. Bij rotweer mogen ze laat op de avond naar binnen en s ochtends weer naar buiten.
Bij gladheid kunnen ze niet op het rubber dus dan alleen een paar uurtjes op het zand. Maar dat zijn maar een paar dagen per jaar.
Nu in de zomer wil ik ze in principe 24/7 op de wei maar als het vreselijk regent en ze trappen de wei stuk kan ik ze bijv s nachts op de paddock zetten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:30

Okee, duidelijk. Ik ga er even over denken :) .

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 19:49

GDG schreef:
Okee, duidelijk. Ik ga er even over denken :) .

Leuk ben benieuwd :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:19

Toch nog even een vraag over dit stuk:

Citaat:
twee rubberen stukken paddock met daarop aansluitend twee stukken schuilstal (dus er zijn twee paarden en ieder paard heeft zijn eigen stuk rubber en eigen schuilstal). Ook moet de voerplek zich in dit gedeelte bevinden. Dit is voor als ik niet thuis ben, dan staan ze op het rubber. Dit is makkelijker uitmesten en het voorkomt dat het voer overal en nergens belandt. Plus dat de paarden elkaar en de paddock niet kunnen mollen in hun ruzie om voer.

Ik begrijp niet goed dat ze niet de beschikking mogen hebben over hun eigen zandstuk als je niet thuis bent. Dat het rubber makkelijker uitmest snap ik wel, maar is dat voor jou echt een reden om ze die ruimte niet te geven?
Dat je niet wil dat het voer in het zand komt snap ik goed, daar ben ik ook geen voorstander van maar dat kun je ook voorkomen door het voer in een bak aan te bieden (met een groot- of fijnmazig net erover bijvoorbeeld), is dat iets wat je in overweging zou nemen?

Als ik het zo lees kunnen ze niet zo heel goed met elkaar opschieten, in elk geval niet als het om voer gaat in een beperkte ruimte? Dat is dan inderdaad een belangrijk punt om rekening mee te houden in het ontwerp.

Oja, wil je de opening van de schuilstal nog een bepaalde kant op?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:14

Ik heb even zitten puzzelen en een paar voorbeelden gemaakt. Ze zijn allemaal geheel op schaal, gebaseerd op jouw afmetingen van 11x30m. Ik heb je pad van 2m aangehouden (lichtgrijs). De schuilstallen (bruin) zijn 4x4m, er staat voor ieder paard een bak voor hooi in, de donkergrijze stukken zijn rubber, geel is zand. In de meeste voorbeelden is het rubber zo'n 9x7 en het zand zo'n 9x8, waarbij in de onderste voorbeelden de zandstukken tot 9x16 gecombineerd kunnen worden.

In het laatste voorbeeld heb je nog een zitplaats van 9x4,5m, ten koste van de zandstukken die daar 9x5,5m zijn geworden. Uiteraard kun je nog tig combinaties maken, misschien kun je wel iets van mijn voorbeelden combineren.

Afbeelding

Afbeelding

Edit: hoe belangrijk is het pad naar achteren eigenlijk? Is het nog een optie om dat te laten vervallen?
Edit2: In de winterperiode zou ik een laagje zand op het rubber doen zodat ze ook met gladheid veilig buiten kunnen staan.

Hilary

Re: Hulp bij ontwerp paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:25

Ik zou gaan voor de ondersten links; ver genoeg van elkaar om geen ruzie over voer te krijgen, maar wel elkaar kunnen zien. En je kunt idd de zandbakjes met elkaar verbinden tot één.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 11:39

GDG schreef:
Toch nog even een vraag over dit stuk:

Citaat:
twee rubberen stukken paddock met daarop aansluitend twee stukken schuilstal (dus er zijn twee paarden en ieder paard heeft zijn eigen stuk rubber en eigen schuilstal). Ook moet de voerplek zich in dit gedeelte bevinden. Dit is voor als ik niet thuis ben, dan staan ze op het rubber. Dit is makkelijker uitmesten en het voorkomt dat het voer overal en nergens belandt. Plus dat de paarden elkaar en de paddock niet kunnen mollen in hun ruzie om voer.

Ik begrijp niet goed dat ze niet de beschikking mogen hebben over hun eigen zandstuk als je niet thuis bent. Dat het rubber makkelijker uitmest snap ik wel, maar is dat voor jou echt een reden om ze die ruimte niet te geven?
Dat je niet wil dat het voer in het zand komt snap ik goed, daar ben ik ook geen voorstander van maar dat kun je ook voorkomen door het voer in een bak aan te bieden (met een groot- of fijnmazig net erover bijvoorbeeld), is dat iets wat je in overweging zou nemen?

Als ik het zo lees kunnen ze niet zo heel goed met elkaar opschieten, in elk geval niet als het om voer gaat in een beperkte ruimte? Dat is dan inderdaad een belangrijk punt om rekening mee te houden in het ontwerp.

Oja, wil je de opening van de schuilstal nog een bepaalde kant op?

Het eerste gedeelte van je vraag.. nee dat wil ik absoluut niet in overweging nemen, dit is een zeer bewuste en zeer overwogen keuze. Ze komen zat buiten maar gewoon niet op het zand als ik weg ben.
Je tweede gedeelte.. klopt er wordt om gevochten en eentje krijgt alles en de ander niks. En die vindt dat dan nog een soort van goed ook dus die zou dan heel mager blijven.
Opening schuilstal liefst naar de schuur gericht omdat daar geen wind vandaan kan komen. Wat ook kan is de opening smaller maken dan de breedte van de stal. Bijvoorbeeld de opening 1,75 terwijl de stal 3,75 breed is bijvoorbeeld. Zodat ze achter die overige 2 meter ook tegen de wind beschut staan
Wb het pad die zou evt weggelaten mogen worden maar dan moet ik wel beide rubberen paddocks makkelijk kunnen bereiken zonder over zand te moeten. Vandaar dat het pad me handig leek. Terwijl ik dit aan het typen ben bedenk ik me ineens dat dat pad natuurlijk ook gewoon onderdeel kan zijn van de paddocks. Dat het een pad is waar ik overheen kan lopen maar waarbij ik dan wel door hun paddock moet. Of dat ik alleen een smal paadje doe waar ik zelf wel kan lopen maar niet met 2 paarden, want met de paarden loop ik dan alleen door de paddock (wel verhard). Goh, je krijgt hier wel inspiratie van, bedankt!
Twee losse schuilstallen is iets wat ik zelf nog niet in overweging heb genomen maar het zet me wel aan het denken. Enige is dat bij jouw onderste tekeningen de (meestal zuidwesten-) wind er bij 1 paard vol in kan. Dus allebei een eigen schuilstal kan, maar dan wel met de openingen richting de schuur liefst. Of dus zo'n halve opening
In de winter gooi ik geen zand op het rubber, maar mogen ze op het zandgedeelte staan als het vriest/glad kan zijn. Het zou dus helemaal leuk zijn als ik kan kiezen vanaf welk stuk de schuilstal te bereiken is. Dus dat ik die zowel bij de zandpaddock als bij de rubberen paddock kan betrekken zodat ze sowieso altijd die schuilstal hebben. En de voerplek natuurlijk.
Het stukje voor mezelf zou ik wel heel graag nog hebben. Dat de paddock dan iets kleiner wordt realiseer ik me. Op zich mag het rubber van mij kleiner zodat het zandstuk dan iets groter kan. Want op rubber moeten ze echt niet gaan rennen ofzo. Als je er een rondje kunnen draaien en er is ruimte om knap wat wilgentakken neer te gooien is dat prima