Omdat ik soms hele goede ideeen zie op bokt bij anderen die een topic openen, ben ik ook wel benieuwd wat jullie te zeggen hebben op mijn situatie. Er moet een paddock komen op een stuk van ongeveer 11x30 max. Liefst hou ik nog een strook van ongeveer 11x8 (of eventueel wat minder) over voor wat andere dingen zoals een moestuintje, een dierenverblijf en een zithoek.
De eisen voor de paddock:
- twee rubberen stukken paddock met daarop aansluitend twee stukken schuilstal (dus er zijn twee paarden en ieder paard heeft zijn eigen stuk rubber en eigen schuilstal). Ook moet de voerplek zich in dit gedeelte bevinden. Dit is voor als ik niet thuis ben, dan staan ze op het rubber. Dit is makkelijker uitmesten en het voorkomt dat het voer overal en nergens belandt. Plus dat de paarden elkaar en de paddock niet kunnen mollen in hun ruzie om voer.
- 1 of 2 stukken zandpaddock die afsluitbaar zijn. De paarden mogen dus evt samen op het zand als dat gedeelte groot genoeg is. Mijn eerste idee was allebei een eigen zandstuk maar nu ik dit aan het typen ben bedenk ik ineens dat ze op het zand eventueel wel samen mogen. Hoeft niet.
- de onderkant van de paddock wil ik dicht hebben tot ongeveer 80cm tot een meter zodat zand en hooi nergens heen kunnen. Daarboven kan dan nog een stuk omheining tot 1,30 / 1,40
- liever geen hout als omheining omdat dat wegrot en opgevreten kan worden. Liever kunststof of beton of nog iets anders. Iemand ervaringen met hippo safety fence? Zou een goedkoop alternatief zijn. Met bruine kunststof palen, onderkant dicht maken met kunststof platen en dan daarboven 1 of 2 rijen hippo safety fence met aan de binnenkant een afstandsisolator met schrikkoord. Andere ideeen voor een duurzame en zeer nette omheining zijn ook welkom. Als de onderkant maar dicht is.
Zelf had ik zoiets bedacht:

Boven en links zie je de paden. Het bovenste pad ligt er al, maar die van boven naar beneden loopt nog niet. Dus dat kan nog anders. De flexibele voerplek betekent dat ik die dmv draadje verzetten zowel bij de rubberen paddock als bij de zandpaddock kan betrekken. Het voordeel van de voerplek op deze manier vind ik dat de schuilstal er tussen zit en hierdoor kunnen de paarden niet ruzieen met elkaar over het eten. Dat is dus wel een pre. Links liggen 2 schuren. De bovenste is 9,50 breed (dus de verhoudingen op de tekeningen kloppen voor geen meter) en de onderste is 18,75 meter breed. Het zou eventueel mogelijk zijn om de schuilstal onder te brengen in die onderste schuur, en dan wel in het bovenste gedeelte. De schuur is in 3 delen verdeeld dus het gaat dan om het bovenste 1/3 deel van de schuur (ruim 6m). Liever heb ik een losse schuilstal in de paddock maar alleen als dat vanaf de weg amper te zien is. Hierover hebben we ook al flink nagedacht, en we kwamen erop uit dat dat door middel van wintergroene beplanting gerealiseerd kan worden. Ideeen die we al hebben gehad zijn oa bamboe (die hoog wordt) of een soort schutting van betongaas en deze dicht laten groeien met klimmers (op veilige afstand van paardenbereik). Goede (andere) ideeen over het uit het zicht nemen van de paddock zijn ook zeer welkom. Moet zomer en winter verborgen liggen omdat het anders landschapsverstorend is vinden wij. Het zicht moet vooral rechts weggenomen worden maar ook boven. Boven stopt ons erf na het pad, rechts ligt ons weiland en dat is dus allemaal ons terrein.
Overzichtsfoto:

Ik heb hier de paden rood gemaakt (die ene die langs beide schuren loopt ligt er dus nog niet en kan nog veranderen) en de plek waar de paddock kan komen is geel. Liefst hou ik daarvan nog een stukje van over zoals gezegd. Aan de kant van het huis.
Ik kan een schuilstal van 5x4 gratis overnemen en die mag ik weer opbouwen zoals ik wil. Momenteel is hij in tweeen verdeeld dus twee delen van ongeveer 2,5x4 met de voorkant (2,5m) open. Maar mag dus ook alleen het dak gebruiken bijvoorbeeld. Maar wil wel dat de paarden een apart stuk schuilstal hebben. 2,5x4 leek me krap om te keren, ook hier graag ideeen over. Huidige paarden zijn 1,57 en 1,74
Nou, ik ben benieuwd naar goede ideeen!