hoe zouden jullie deze stal indelen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxpetraxx

hoe zouden jullie deze stal indelen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 15:59

wij gaan begin januari verhuizen nu staat daar een schuur bij van 15*6 meter

Spoiler:
En nee ik hoef geen commentaar op dat opsluiten slecht is oid….. :x

wat moet er allemaal in:
- 4a5 paardenstallen van 3*3meter
- wasplaats van 2.5*2a3 meter
- minimaal 8m2 ruimte aan zadelkamer
- ruimte voor menwagen
- Ruimte voor kuilpak van 1*1.80
het liefst wil ik aan de buitenkant van de stallen kuil voeren :D

kale indeling de tussenmuur is dragend, rode zijn de huidige deuren

Afbeelding

een indeling zoals ik zelf even bedacht heb

Afbeelding
geel =Stal
bruin = zadelkamer
lichtblauw = wasplaats (inclusief solarium)
lichtgroen = kuilpak/kuil
donkerblauw = waterbak
donkergroen = voerbak
rood = deur(en)

nu probeer ik nog andere indelingen te maken maar kom steeds weer bij mijn huidige terug.

zijn er nog Bokkers met andere leuke ideeën???

Mizora

Re: hoe zouden jullie deze stal indelen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:04

Hoe groot is de linkse ruimte? Dus tot de dragende muur?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:12

Dom vraagje: hoe denk je dat kuilpak (à 400 kilo) op die plek te krijgen?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:13

Er zijn van die online tools om ook bijv je woonkamer in te richten. Volgens mij kan je daar zelf de maten van je meubelstuk aangeven. Nu snap ik dat een stal geen kast is, maar je kan daar best makkelijk slepen en schuiven :)

Of de stallen aan de binnenkant geen deur geven, alleen een buitendeur?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:14

Ik zou ook het pak kuil bij een grote deur zetten, zodat je er verder niet mee hoeft te sjouwen. Alleen moet dat dan niet de doorgang zijn die je het meest gebruikt met de paarden, bijv. om ze buiten te zetten.

De drinkbak van de stal linksboven snap ik niet helemaal. Die zit buiten de stal?
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 30-05-18 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:16

Nirvana_ schreef:
Er zijn van die online tools om ook bijv je woonkamer in te richten. Volgens mij kan je daar zelf de maten van je meubelstuk aangeven. Nu snap ik dat een stal geen kast is, maar je kan daar best makkelijk slepen en schuiven :)

Of de stallen aan de binnenkant geen deur geven, alleen een buitendeur?

Floorplanner is hier heel handig voor.

Wat ik me afvraag: hoe zit dat met die waterbakken die naast / buiten de stal zitten? Of zie ik dat verkeerd?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:18

En kijk ook even na wat de regelgeving is omtrent het bouwen van stallen. Toen wij onze stallen in de schuur hebben geplaatst is ons ten zeerste aangeraden om na te vragen wat de minimum afmeting voor een stal is omdat die (blijkbaar? ) veranderd is in België.
Onze stallen zijn 3x4m en dan denk ik soms dat ik ze liever nog groter had gezien. Maar ja mijn groot uitgevallen sportpaard is dan ook 1;76...

En inderdaad, parkeer je pak kuil zo kort mogelijk bij de grote deur. Veel minder schouwen!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:21

Als het om paarden gaat denk inderdaad even aan de regelgeving mbt afmetingen, dan zou 3x3 niet voldoende zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:22

Met 400 kilo kuilpak is het geen 'sjouwen', zo'n gewicht kun je alleen met een tractor (of hooguit een bobcat) verplaatsen. Een plaats recht tegenover een brede schuifdeur is de enige optie.

Dan verder: heb je echt 8 m2 aan zadelkamer nodig voor 4 paarden? Een ondiepe kast over de lengte van de muur aan de onderkant rechts (tussen de deur en de stal) is misschien veel praktischer. En een wasplaats van 1,5 bij 2,5 meter is ook groot zat, anders staat je paard toch maar te draaien. Met de ruimte die je dan spaart, zou ik de stallen op z'n minst 3x4 meter maken.
(Ik heb oudere stallen (20 jaar oud nu) van 3x3 en paarden van 1.54 en eigenlijk is dat best krap. Ze staan er dan ook niet meer in opgesloten, ik gebruik ze als schuilstallen.)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:24

De stallen zou ik ook veel groter maken, 3x3 is ok voor een pony maar veel te klein voor een paard. Je zou bv tegen de achterwand 4 stallen kunnen zetten, 4x3.75m (of hoe het uitkomt met de dragende muur.
In de gang voor de stallen moet de rest dan komen.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:24

_lotteeee schreef:
Als het om paarden gaat denk inderdaad even aan de regelgeving mbt afmetingen, dan zou 3x3 niet voldoende zijn.

Dit zou bedrijfsmatig dan zo zijn.
Privé gezien maakt het niet uit maar gezien het om 4 stallen gaat lijkt het me niet bedrijfsmatig.

Ik vind de indeling zoals hij nu is prima om mee te werken, het kuil schuif je op zijn plek met een shofel of ander materiaal neem ik aan?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:25

hoe groot is het linker stuk?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:28

Ik vind 3x3 veel te klein voor paardenstallen, ik zou de leefruimte van de paarden toch wel hoger prioriteren dan twee zadelkamers.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:29

HopeMyDay schreef:
_lotteeee schreef:

Dit zou bedrijfsmatig dan zo zijn.
Privé gezien maakt het niet uit maar gezien het om 4 stallen gaat lijkt het me niet bedrijfsmatig.

Regelgeving is 1 ding, maar het comfort van het paard is toch het belangrijkste. In zo'n klein stalletje staan ze echt niet comfortabel. Bovendien is het uitmesten van een grote stal vaak veel minder werk dan van een kleine stal. In een kleine stal heeft het paard geen keuze, hij kan enkel in zijn eigen mest staan. In een grotere stal geef je het paard tenminste de kans zijn mest in 1 hoek te leggen en daar zelf niet in te gaan liggen...

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 16:29

vergeten te melden ;)

ik heb pony's van maximaal 1.22 cm groot
kuilpakken liggen op pallets welke wij met een palletdrager gemakkelijk verplaatsen
de ruimte zijn verdeeld in 6*6(linker vak) en 9*6(rechter vak)
zadelkamer ruimte is nodig voor: warmwateropslag vanuit de warmtepomp, 5 mentuigen, veel dekens, 3 zadels, hoofdstellen, borstels etc, voertonnen en nog veel meer vandaar zoveel ruimte.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:30

Ik zou de boxen langwerpig maken (bijv. 3 x 4). Mijn indruk is dat paarden dat meestal prettiger vinden. Ze lopen minder rondjes en kunnen gemakkelijker languit liggen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:32

Ik zou persoonlijk ook kiezen voor grotere boxen en 1 zadelkamer.

En is er een reden waarom er in 3 stallen een waterbak buiten de stal hangt? :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:34

xxpetraxx schreef:
vergeten te melden ;)

ik heb pony's van maximaal 1.22 cm groot

belangrijke verduidelijking :D
Ik zou wel met losse wanden werken en niet met gemetste muren. Dit voor het geval er toch ooit grote paarden zouden komen te staan. Met wanden kan je altijd de indeling nog aanpassen.
Voor het voer zou ik een extra stal voorzien. Mocht er ooit een paard aan de wandel gaan, dan kan hij nog niet aan het voer. Zo heb je dan ook een reservestal.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:52

zo ik heb even geknusseld (vind ik leuk :P ) mocht je nou zeggen ik mis die doorgang naar de andere ruimte zou je de 5e box weg kunnen laten. deuren zijn allemaal berekend op 1m breedAfbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Indi_Vito op 30-05-18 17:02, in het totaal 5 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:55

Hij is op zijn kop, dat besef ik, daarom heb ik de originele deuren er even in geschetst in geel. Paars zijn nieuwe deuren. De boxen zijn alsnog 9m2, alleen anders van vorm. Wij hebben (bij ons thuis) de stallen nu over twee gebouwen verdeeld (liggen aan elkaar) en ik vind het beduidend minder fijn dan 1 blok, dus ik zou ze zeker aan één kant houden. De wasplaats ligt zo op de hoek omdat op deze manier de kans op doorsijpelen naar de rest van je schuur zo klein mogelijk is.

Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:57

Ik zou er echt voor moeten gaan zitten om iets beters te verzinnen dan jouw indeling. Ik dacht in eerste instantie wel aan paarden, met kleine pony's kan je eventueel creatiever omgaan met de afmetingen van de boxen. Je zou dan de pony's bij elkaar kunnen houden om efficiënt kuil te voeren. Je houdt het andere gedeelte dan schoner (geen kuil op de grond). Zoiets:

Afbeelding

Ik weet niet of je zo je menwagen gemakkelijk kwijt zou kunnen en de boxafmetingen zijn wat ingewikkeld zo, maar je kan in deze opstelling wel een paard of grote pony kwijt, mocht dat nodig zijn.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:03

In hoeverre heb je al de buitendeuren nodig?

Ik zou als het mijn stal was, het liefst alle stallen op een rij doen, 2 aan de ene kant / 3 aan de andere kant van de dragende muur
Dan hou je er tegenover genoeg ruimte over voor wasplaats, zadelkamer en kuilpak.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:26

Ik heb ook zo het een en ader gepuzzeld even, ik vind die van zanakuzies heel erg goed! Ruime stallen, niet super maar goed voor kleine pony's, en ook nog eens 5, en verder ook nog genoeg plek voor de rest. Het is hem alleen of je die doorgang tussen de twee ruimtes echt wilt, anders ka dat natuurlijk niet. Ik heb het getekend, want ik wist toch niet welk programma ik moest gebruiken :')

Afbeelding

Alleen heb je bij deze een gangetje van maar 1 meter breed, en ik denk dat dat te smal is, maar dan kun je alsnog nog wat schuiven ;) En hier zijn de stallen heel ruim. De stal rechtsonder is wat kleiner.
En ik heb gezien dat je de menwagen bij je eigen schets er niet bij hebt staan, vind je die niet persé nodig?

Edit: Het idee van _lorette_ vind de kleine ruimte met de wasplaats ook wel heel goed, dat je een extra box hebt, best een slim idee! En spullen aan/tegen de muur

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:36

Afbeelding

Dit is mijn eerste ingeving met die afmetingen en wensen.
Even snel getekend, kan hem verder uittekenen als je wil.
Ik zou er voor kiezen om de dragende muur te laten 'vervallen', werken met steunpilaren ipv een volledige muur en links van de zadelkamer zou ik een grote deur maken voor gemakkelijk binnensteken van kuil/hooipakken, de rest van de deuren zou ik ook laten vervallen, hooguit een deur aan de linkse kant bij de 2 stalletjes om met de ponies door te gaan.

Koala94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:42

Ik zou ook ervoor kiezen om de 4 stallen bij elkaar te hebben, zo kunnen ze naar elkaar kijken en zien ze elkaar. Wel zou ik de tussendoor open houden, want zo heb je een extra nood uitgang mocht er brand zijn, wat meer doorstroom van frisse en lucht en mocht het keihard regenen, hoef je niet buitenom voor voer, zadelkamer of wassplaats.