Welke stalbedekking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMarloes

Berichten: 4236
Geregistreerd: 14-10-08

Welke stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 20:10

Hi Bokkers,

Ik weet dat er heel wat topics hierover zijn, maar ik wil graag advies op mijn situatie. Excuses als er wellicht al een topic over is, dan ontvang ik graag een link.
Binnenkort is het zover, dan verhuis ik naar het huis waar mijn verzorgpony al staat en wordt dit mijn eigen pony. Een droom van iedere paardengek: een paard aan huis :Y) <3

Nu staat de pony daar al een tijdje (en de stallen natuurlijk ook) en is situatie nu als volgt:
twee uitloop stallen met stalmatten op een betonnen vloer (de pies kan dus NIET weg als deze door de matten zakt en moet een paar keer per jaar dus grondig schoongemaakt worden), namelijk:
- alle matten eruit, met een waterstofzuiger alle pies eruit zuigen en doorspoelen met water en opnieuw de stallen droogzuigen, de stalmatten met een hogedruk reiniger schoonspuiten.

nou is dit echt een héél vies werkje en het kost ook nog eens heel veel tijd + als je het niet vaak doet komt de pies door de matten (dus een natte stal) + heel de omgeving stinkt naar pies.

Nu zat ik zelf eraan te denken om vlas in de stallen te gaan leggen, maar ik weet niet zo goed of dat werkt met een uitloop stal + moet ik het dan op de matten leggen of de matten uit de stal halen?

Of zijn er andere opties? Of wordt het met vlas ook een natte boel omdat je toch zit met een betonnen vloer?

Of moeten we juist iets van een afvoer proberen te maken in de stal, dat we wellicht toch alleen matten nodig hebben of alleen vlas? Of iets anders. (we willen wel iets waar we zo min mogelijk 'afval' van hebben).

Ik hoor jullie ideeen en tips graag :)

Alvast bedankt.

Groet,
Marloes

Pipskadilly
Berichten: 17
Geregistreerd: 06-04-18

Re: Welke stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:16

Hoi hoi!

Wij hebben ook een uitloopstal, met een betonnen vloer. Wij hebben wel aan het einde een putje, maar ik heb niet het idee dat dat heel veel doet voor de plas.

Wij hebben ook gewoon vlas liggen. Wij mesten dat eigenlijk niet uit (ze gaan altijd buiten plassen/poepen, behalve als het regent, en dan scheppen we gewoon de poep- en plas-stukken weg. In de zomer wordt het wel altijd een soort van mix van vlas en zand in de stal want ze lopen al het zand naar binnen, maar dat is niet erg.

Voor ons werkt dit goed! Moet wel zeggen dat we niet zo'n dikke laag doen, waar je jezelf op je knieen in kan laten vallen, gewoon een laagje ter bodembedekking. Liggend slapen doen ze toch alleen maar buiten...

Als je nog vragen hebt, laat maar weten!

michelleH90

Berichten: 32
Geregistreerd: 10-05-18

Re: Welke stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:22

Waar mijn verzorgezeltjes staan (ook een uitloop stal) hebben ze alleen stro op de betonnen vloer that's it.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:13

Wij hebben 2 oudjes met uitloop stallen staan.
Voor de opening is wel een opstaande rand, merk dat ik dat handig vind want ze slepen niks naar buiten.
En die staan gewoon op een dikke laag vlas, op een betonnen vloer :j

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:21

Strokorrels. Ik heb equibedding. Nemen geweldig vocht op (geloof 300% ) en tis als het uit elkaar valt gewoon stro. Dus geen gedoe met afvoeren.
Opslag kost ook weinig ruimte. Zit op een pallet in zakken.


Afbeelding
Betonnen vloer, matten en dan de korrels. 100 kilo in stal van 3bij4. Eerste weken enkel mest verwijderd. Daarna pas "nattere" plekken te zien. Deze worden nu 1keer in de week max verwijderd. Nieuwe zak erbij en klaar.
Stinkt ook niet. Bovendien al goede verhalen gehoord over stoppen van hoesten en tegen rotstraal!
Laatst bijgewerkt door mirjamalvaro op 23-05-18 21:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:23

Hier voor onze shetjes gewoon strobedekking op een betonnen vloer. In de winter deden we er nog een vlas laag onder voor de warmte.

Op het moment dat we stro te kort kwamen merkte ik dat vlas toch wel een stuk makkelijker is om plas plekken op te ruimen. De vlas zuigt het voor een groot deel op, en met stro heb ik dat idee wat minder.

Nu alleen stro, is wat goedkoper. Zijn met 3 personen, dus heb het niet alleen voor het zeggen voor nu :+ over een paar maandjes komt ie aan huis en dan denk ik ook om op vlas over te stappen, puur om die reden, en ook omdat het minder ruimte in beslag neemt :)

Mijn mening is, stalmatten eruit, en vlas erin +:)+

Franciska15
Berichten: 958
Geregistreerd: 22-09-05
Woonplaats: 't Harde

Re: Welke stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:45

Mijn paard heeft op vlas gestaan. Wat een rotspul. Naast dat het overal inzit en prikt, is het snel vies.
Paard staat nu op zaagsel, prettiger in gebruik en je hebt sneller een dikke laag, wat ik fijn vind.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:51

Hier een vlas fan.stro en zaagsel eerst gebruikt maar vaak nat hoeveel ik er ook ingooide.

Nu 5 pakken vlas in 3.5 x 3.5 box.

1x pw natte plek eruit en baal erbij. Mooie droge stal.

Wij hebben een beton vloer eronder zonder afvoer.

xMarloes

Berichten: 4236
Geregistreerd: 14-10-08

Re: Welke stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 21:55

Bedankt allemaal voor jullie tips! Hebben jullie ook nog tips waar ik het beste vlas / zaagsel kan bestellen? Of doen jullie dat bij boeren/winkels in de buurt ofzo?

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:56

xMarloes schreef:
Bedankt allemaal voor jullie tips! Hebben jullie ook nog tips waar ik het beste vlas / zaagsel kan bestellen? Of doen jullie dat bij boeren/winkels in de buurt ofzo?



Ik haal 20 zakken per keer. Bij de fourage handel is het 2 euro en soms 3 euro per zak duurder :j

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:59

xMarloes schreef:
Bedankt allemaal voor jullie tips! Hebben jullie ook nog tips waar ik het beste vlas / zaagsel kan bestellen? Of doen jullie dat bij boeren/winkels in de buurt ofzo?


Strokorrels laat ik aan huis bezorgen. Zit al bij de prijs inbegrepen. :P
Ik bestel ze dus bij www.equibedding.nl
Was bij mij netjes en snel geleverd beide keren.

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:00

Als je bang bent voor uitsleep dan zou je kunnen werken met omgekeerde bezems als drempel. Dat werkt echt perfect om het zand buiten en het zaagsel/vlas binnen te houden.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:07

assie schreef:
Als je bang bent voor uitsleep dan zou je kunnen werken met omgekeerde bezems als drempel. Dat werkt echt perfect om het zand buiten en het zaagsel/vlas binnen te houden.


Das eigenlijk wel een goeie tip ja... :)*

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Welke stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:16

Of een rij stalmatten laten liggen bij de deur, daarachter je stalbedekking welke wel het vocht op neemt.

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:20

xMarloes schreef:
Bedankt allemaal voor jullie tips! Hebben jullie ook nog tips waar ik het beste vlas / zaagsel kan bestellen? Of doen jullie dat bij boeren/winkels in de buurt ofzo?


Ligt er aan waar je woont, en of je het zelf af kunt halen of dat je het moet laten bezorgen.

xMarloes

Berichten: 4236
Geregistreerd: 14-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 22:24

Equibedding schreef:
xMarloes schreef:
Bedankt allemaal voor jullie tips! Hebben jullie ook nog tips waar ik het beste vlas / zaagsel kan bestellen? Of doen jullie dat bij boeren/winkels in de buurt ofzo?


Ligt er aan waar je woont, en of je het zelf af kunt halen of dat je het moet laten bezorgen.


We moeten ook zelf hooi halen dus we gaan een aanhanger aanschaffen, dus ophalen zou kunnen. We gaan in Brabant wonen.

Cilla_Bo

Berichten: 134
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Welke stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:28

Wij hadden een uitloopstal met betonnen vloer en hieroverheen zaagsel. Bij de plaatselijke houtzagerij konden zo af en toe een karretje halen. Misschien een idee om daar eens na te kijken bij jou in de buurt :)

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Re: Welke stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:32

Mijne staat op vlas. Zonder afvoer! Gewoon goed bijhouden.... ik maak een mooie bodem en begin eens in de 2 maanden weer opnieuw. Zorgen dat er genoeg vlas in ligt dan blijft het mooi droog.

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:15

simongek schreef:
Hier een vlas fan.stro en zaagsel eerst gebruikt maar vaak nat hoeveel ik er ook ingooide.

Nu 5 pakken vlas in 3.5 x 3.5 box.

1x pw natte plek eruit en baal erbij. Mooie droge stal.

Wij hebben een beton vloer eronder zonder afvoer.


Zo doe ik het ook:)