Snel opbouwen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Snel opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 19:24

Als alles meezit komt vrijdag mijn pony. Momenteel staat hij ongeveer 5-6 uur p dag op een stuk land met weinig/kort gras en de rest van de dag op stal. Bij mij komt hij op een groot grasland te staan in een kudde met 5 andere paarden. Deze staan nu van 10 tot 19- 20-21 uur buiten afg vh weer darna op stal,dus gemiddeld 10 uur. Vanaf volgende maand gaan ze mss 24/7 naar buiten. De paarden staan hier in de winter ook. Hoe kan ik het beste opbouwen? Hij gaat van kort/ weinig gras naar veel en langer gras en staat nu 5/6 uur. Kan ik hem gelijk 10 uur zetten of bijv p week 2 uurtjes erbij? Of omdat dit gras langer/ meer is zowieso korter erop zetten de eerste dagen...ik heb ooit gehoord dat kort gras stress gras is dus juist hoger in fructaan zit als langer gras.

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:00

Ik ben ook benieuwd of en hoe je weidegang dient op te bouwen voor een paar dat niet gewend is om de hele dag in een wei te staan.

Verder alvast veel voorpret, lnvdh :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Snel opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:06

Ligt een beetje aan je paard: mijn eerste en mijn tweede paard zijn gelijk mee naar buiten gegaan. Máár bij ons stond het gras toen niet erg rijk. In rijk gras zou ik opbouwen. Elke drie/ vier dagen een uurtje langer moet kunnen, tenzij het paard in kwestie heel mager is, of makkelijk hoefbevangen raakt. Dan zul je langzaam moeten gaan en moeten kijken hoe ver je kunt gaan.

YaraNls

Berichten: 58
Geregistreerd: 16-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:08

Mijn merrie stond bij de vorige eigenaars op een manege/stal en dus veel binnen op stal. Bij ons zou ze uiteindelijk ook 24/7 buiten op de weide komen te staan. Onze dierenarts had toen geadviseerd om op te bouwen, beginnend vanaf "0" en elke dag een kwartiertje er bij. Kwam dus neer op het volgende:
Dag 1: 1 kwartier
Dag 2: half uur
Dag 3: 3 kwartier
Dag 4: 1 uur
en zo verder opbouwen tot we aan 6 uur aan een stuk zaten. Vanaf dan mocht ze gewoon buiten blijven.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:08

Moeilijk in te schatten zo. Wat is kort/weinig gras ? Is dat volledig kaal gevreten land ? Of is er toch nog best wat te knabbelen ?
Het is zaak dat de darmen gewoon zijn aan de vertering van gras.
Ik zou in elk geval opbouwen. Better safe than sorry. :)

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Snel opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 22:19

Ja dat huidige land is vrij kaal ja. Het is een haflinger van zes die zijn eerste jaren nooit op gras heeft gestaan en nu dus 5/6 uurtjes op een vrij kale wei, meer onkruid dan gras. De wei waar ik hem op wil zetten is groot met verl
Gras. Ze zullen daar 10/12 uur p dag op komen... ik ben als de dood
Voor hoefbevangen of megadikke pony dan moet hij weer terug maar oude land mar dat is maar 6 uurtjes buiten dat vind ik echt te kort

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Snel opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:10

Sommige paarden kunnen helemaal niet tegen een volle wei en de hele dag op het gras. Hier hebben een aantal na 6 uur al een dikke pens en harde manenkam.

Je zult dus echt naar je paard moeten kijken. Ik zou in elk geval eerst niet langer dan die 5/6 uur doen. Dan is meer gras al wennen. De rest van de tijd wellicht in een paddock of bak zodat ze wel al extra beweging heeft. En dan per week 1 of 2 uurtjes er bij. De laatste stap van overdag naar dag en nacht is helaas een grote. Ik heb mijn vorige merrie hoef- en spiergevangen teruggevonden bij de overgang. Na 1 nacht op langer gras en onrustig weer. Zij is nooit meer helemaal pijnvrij gaan lopen. Sindsdien heb ik hier de paarden niet meer dag en nacht op het gras. En omdat de huidige paarden ook gevoelig zijn op het gras heb ik het aantal uren met de jaren ook teruggebracht naar een halve dag of twee keer per dag een paar uurtjes met tussendoor op zand.

Maar ik ben er op ingericht met veel leefruimte op zand.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 16:53

Haflinger en 10/12 uur vol op gras lijkt mij een niet zo goede combinatie eerlijk gezegd :P
Goed in de gaten houden en ingrijpen voor hij moddervet wordt.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:04

Hangt echt af van hoe je gras er uitziet. Als het van dat lang sprieterig gras is kan het echt geen kwaad om hem er meteen 5 uur op te zetten en stilaan naar de 10 uur te gaan. Maar als het echt dik, groen, vet gras is zou ik zelfs beginnen met 2 uur en dan pas opbouwen. Zodat je echt kan zien hoeveel hij kan trekken. En ik mis ook wel wat info over hoe je hem werkt. Moet hij elke dag hard werken of maar 3 keer per week een bosritje? Daar hangt ook veel van af :) Ik heb mijn paarden op de nieuwe stal (ook volledig nieuwe weides dus) opgebouwd van een halfuur naar 4-5 uur op bijna een maand tijd. Dus zeker niet te overhaast gaan doen.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Snel opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 22:32

Ik heb hem sinda gisteren en er js maanden niks mee gedaan. Ik kan dus niet meteen volop aan de bak ook dat moet ik opbouwen. De pest is dat de weide alleen gras kent en geen losse zandpaddocken dus dan is het of stal of weide. Het voorste deel is wel zanderig maar dan zou hij daar alleen staan aangezien de rest wel verder achter op het land kan staan. Dus ik moet ff wat verzinnen. Hij staat nu van 10 tot 16.30 op een kaloge wei en daarna op stal. Ik vind dat echt drie keer niks.. vandaar die mogelijkheid ok op het land te gaan maar ja dat is wel vol gras.. maar ik begin wel met 5 uurtjes en daarna ff box en dan werken en dan langZaam opbouwen. De paarden op dit land staan bijv dot weekend 24/7 buiten ivm lekkere weer.... staan meestal tot 20-22 uur buiten