Paard aan huis houden; ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:01

fjordnina schreef:
Ik ervaar met 1 paard in pension (ipv 5 aan huis) meer kwaliteit van leven. Het moeten is eraf.

En dat is nou waar het volgens mij vaak mis gaat, niet persoonlijk bedoeld hoor, maar op de een of andere manier gaan mensen dan ook ineens heel veel paarden houden, omdat ze toch aan huis staan... ik heb echt geen tijd voor 5 paarden, of ze nu thuis staan of op pension :n
Dat is ook de reden dat ik maar 2 paarden heb, 1 rijpaard en 1 pensionado. De pensionado is er bij gekomen toen ik de paarden aan huis kon gaan houden, daarvoor had ik alleen het rijpaard. Dat is voor mij echt genoeg :j

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:16

Ik heb sinds iets meer dan een jaar mijn 2 paarden aan huis. Ze staan op 4000 vierkante meter wat is ingedeeld als een simpel PP. Ze krijgen onbeperkt hooi en 1x per dag een vitaminebrok, lopen zelf de stal in en uit en in het seizoen een paar uurtjes weidegang per dag. Moet wel zeggen dat we op gedraineerde, hooggelegen zandgrond zitten en sinds kort een automatische drinkbak hebben :D dat maakt het natuurlijk allemaal makkelijker. Daartegenover staat dat ik het helemaal alleen doe omdat mijn man niks met paarden heeft en ik heb verder ook niemand om het werk en onderhoud mee te delen.

In het begin vond ik het steeds "moeten" tegenvallen, maar ik heb nu een fijn ritme gevonden. En ik vind het superfijn om helemaal zelf te kunnen beslissen over mijn dieren en niet meer afhankelijk te moeten zijn van de mening van iemand anders. De dagelijkse verzorging kost me ongeveer drie kwartier tot een uur. Af en toe wat uitgebreider zoals eens extra netjes vegen, kantjes maaien, iets repareren. Het fijne van mijn manier van houden vind ik dat ik totaal niet tijdsgebonden ben. Kan het doen wanneer het me uitkomt. Doordeweeks dus 's ochtends voor mijn werk en dan ben ik voor de hele dag klaar. En in het weekend wanneer ik ben uitgeslapen of tussen mijn andere activiteiten door. Dit maakt het vinden van een oppas ook heel makkelijk. Ik houd ruim genoeg tijd over om te rijden (heb er alleen niet zo'n zin in op het moment :+ ). En mocht je kinderen hebben, dan is het natuurlijk allemaal weer ingewikkelder.

P.S. ik ben niet echt goedkoper uit dan op pension. Fulltime hooi geven en de mest laten afvoeren is dan wel makkelijk, maar wel duur.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:05

Zie het paarden aan huis hebben als een manier van leven, veel,tijd aan de verzorging maar dat moet je graag doen en gezellig vinden...als je ongeveer 150 euro per maand rekend aan vaste kosten kom je heel ver, daarnaast tal van andere kosten die op het huishouden drukken, palen, linten die ook vernieuwd moeten worden, palenonderhoud teer, waterpomp, kunstmest, bijzaaien, mest af laten voeren of wegbrengen dus aanhanger kopen, opslag maken of bv hebben voor hooi, met onderhoud van al je paarden benodigheden zoals stal, opslag....zorgen voor veilige buitenkabels electra, veilige lampen buiten en in de stal....etc., maaiapparatuur wat intensief wordt gebruikt, dus geen hobbyspul maat het grotere zwaardere segment..

Die kosten worden vaak niet meegeteld, maar elke maand gaat er hier na 10 jaar nog steeds een paar honderd extra naar het paardenwoonverblijfspul...

Dus uitgerekend houd ongeveer 500 per maand als budget voor verzorging en onderhoud, dan zit je altijd goed.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:24

Maar niets weegt op tegen s morgens de keukendeur open doen en het terras op te lopen en de paarden te fluiten.
Als ze dan hard komen aan rennen en je geeft ze hun eten en je kijkt onder het genot van een kopje thee naar tevreden etende haflingers met de honden en de katten op het terras om me heen.

Dat is het beeld van vanochtend
En ik. . Ik geniet
:9k {:}

Ik wil het niet anders

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:00

pmarena schreef:
Volgens mij is in ieder geval een vrij algemene tendens dat je een stuk minder gaat rijden met je paard als je ze aan huis hebt, omdat je het veels te druk hebt met de algehele verzorging van paard, wei, erf, huis en alles er omheen :')


Precies. Ik wilde net zeggen 'je zult minder tijd dan ooit hebben' :+

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:03

Ik vind het heerlijk om de paarden aan huis te hebben, maar heel eerlijk was het ook wel lekker om gewoon een weekend weg te kunnen zonder er bij na te denken. En vrije weekenden worden besteed aan het opknappen van de omheining of stallen in plaats van aan het huis of leuke dingen doen. Iets waar vooral mijn vriend last van heeft want ik kan niet alle zware dingen (alleen).

Het is fantastisch ze zo veel te zien, maar het is wel iets waar je vriend ook 100% achter moet staan.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:06

Ik had eerst een paddock Paradise met pension klanten. Dat was luxe! Ik hoefde maar drie dagen per week heen. Nu is het altijd non stop geen uitzondering.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:34

janouk schreef:
Maar niets weegt op tegen s morgens de keukendeur open doen en het terras op te lopen en de paarden te fluiten.
Als ze dan hard komen aan rennen en je geeft ze hun eten en je kijkt onder het genot van een kopje thee naar tevreden etende haflingers met de honden en de katten op het terras om me heen.

Dat is het beeld van vanochtend
En ik. . Ik geniet
:9k {:}

Ik wil het niet anders

Voor mij ook zo +:)+

josien_m_
Berichten: 2420
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:35

Ik ken niet anders dan mijn pony's aan huis hebben.Ik kan me niet voorstellen dat ik ze uit handen zou geven, dat er wisselingen in hun kudde komen, dat er onderlinge strijd is, enz. Ik houd rekening met hun ritme overdag en respecteer hun keuzes. Het lijkt me vreselijk als ik niet de verantwoordelijkheid zou hebben voor hun leven en er dingen gebeuren die ik niet goed voor ze vind... Het is zeker een wijze van leven, met paarden leven is één ding, op paarden rijden is weer wat anders en dat hoeft zeker niet altijd of met iedereen. De kosten van de dagelijkse verzorging (10 pony's waaronder 4 shetlanders) weet ik niet precies, maarde grootste kostenpost is uiteraad de boerderij met 3 ha land. Het is een keuze waarin ik het geluk vind en alle onderhoudswerkzaamheden daar genit ik (meestal) van! Dus als er iemand wil "oefenen"kom gerust eens oppassen, want pas dan kunnen wij op vakantie :)

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:44

Ik heb ze sinds 3 maanden aan huis en vind het heerlijk!!! Zo fijn om alles zelf te kunnen betalen en geloof niet dat ze op pensioen zo goed verzorgd zouden kunnen worden.
Ik ben per dan aan verzorging ongeveer 40 min bezig. Slowfeeder vullen, drollen scheppen en op de wei zetten. Valt mij alles mee.
Nu doet mijn vriend ook wel vaak wat.
Rijden en lessen kan een paar huizen verder.
Vind het heerlijk om bijvoorbeeld bij ze te leggen tijdens het middagdutje.

Coentjuh

Berichten: 9849
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 18:09

Ook ik zou niets anders meer willen. Geen gezeur, alles zelf in de hand en een veel beter leven voor ze = veel buiten. 's Ochtends in pyjama voeren zei een bokker / las ik ergens, Ja dat herken ik ook. Haha heb alleen de pech (de luxe) dat ze aan de achterkant van de weide staan, dus eerst nog een morning walk van bijna 200 m in pyjama kloffie :D.

Mijn fulltime baan is dan wel weggevallen door de verhuizing, maar we besparen wel dik 800 euro per maand voor 3 paarden vergeleken met de pensionstal (waar ze werden gevoerd en uitgemest). Ben dik 2 uur per dag bezig met de verzorging/voeren/mesten etc. Ik rijd niet zo veel meer, maar dat vind ik ook niet erg. Als ze maar een goed leven hebben, dat is het belangrijkste. We hebben nog geen (officiële) rijbak, dus dat is ook een reden waardoor ik niet zo vaak rijd en dat zeer afhankelijk is van het weer.

Heerlijk om te zien als ze uiteindelijk 'uitgegeten' zijn en op de weide met z'n 3-en op rust staan, een beetje dutten en om zich heen kijken. Of als ze zelf naar de waterton lopen aan de andere kant van het land waardoor ze toch ook redelijk wat beweging krijgen. Of lekker gaan rollen in de paddock. Ze zijn een stuk relaxter geworden!

Het land is van ons zelf dus geen huur/pacht oid. Uiteraard kost het wel veel tijd, er is altijd wel iets te doen, onderhoud etc, of andere klusjes op de 'boerderie' }:0 Dus daar moet je wel rekening mee houden, vooral als je een fulltime baan erbij zou hebben.

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 19:19

Britta31 schreef:
[ [url=m/2PdWNF.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is wel een nadeel.Stalking.


Hahaha, dat beleven we aan onze andere huisdieren ook al! _O-

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 02:08

Je hebt altijd voor-en nadelen. Ik hoor vaak van mensen die paarden aan huis hebben; het is zoveel werk, we kunnen nooit weg etc. Maar misschien is het dan voor diegene gewoon niet de juiste keus.

Ik ken heel veel mensen die ze aan huis hebben en nooit anders zouden willen. OOk mensen die het kwijt zijn geraakt en ontzettend missen.

Wij hebben er 4 en dan is het altijd meer werk. Ze staan op 5 km, maar dat is 2x per dag heen en weer toch al 40minuten reizen. In die tijd mest ik uit en vul ik hooi. Omdat wij ze op een mini pp hebben met onbeperkt hooi, kan ik eens per dag of per 2 dagen alles vullen.
Mesten doe ik elke dag.

Het was erg achterstallig, dus we hebben wat extra onderhoud gehad, maar het is echt niet zo dat er elke dag palen of lint kapot gaan. Bakonderhoud is ook voor onszelf, net als dus hooi inkopen. Mest wordt elke maand afgevoerd a 100 euro, omdat hier een mestcontainer staat. Wij zouden dat zelf anders doen ( composteren ) en een betere mestplek maken, die ook minder in de kosten loopt dan.

Ik wil nooit meer in pension staan en vind het echt vreselijk. Heb veel stallen gezien en meegemaakt, maar het is niks voor mij. Maar als je ook de contacten zoekt bijv, kan het vast eenzaam zijn als je ze aan huis hebt. Ik prefereer dat juist.

Het niet weg kunnen, is voor ons nu niet anders. We hebben ook hondjes en katten, dus gaan sowieso niet snel. Nu is onze zoon volwassen en zijn we wel weg geweest dat hij alles doet, dus dat is een optie. Maar ik zelf hou niet erg van reizen en vind mn woongenot en dieren belangrijker.

Omdat ze daar staan, zijn we vaak 2 tm 4, soms 5 uur van huis, met name in het weekend. Als je bezig bent, wil je toch alles doen in de tijd dat je daar bent. Vanwege mijn ziekte breekt dat wel op. We hebben daar verder niet echt iets om even te gaan zitten en dat zou dan weer extra tijd kosten.
Doordeweeks doe ik in 2 a 3 uur 's ochtends van alles en mn man 's avonds na zijn werk nog een laatste ronde. Dan is hij al 12 uur van huis en heeft nog niet gegeten. In de zomer gaan we ook wel na het eten, maar moeten rekening houden met de tijden dat we daar bezig mogen zijn vanwege een slapend kind.

Omdat die van ons 24/7 rondlopen met onbeperkt hooi en automatische drinkbak, hebben we geen druk dat we er heen moeten op een bepaalde tijd, zodat ze niet te lang binnen staan bijv.

De meeste mensen die ik ken met paarden aan huis en dat zijn er best veel, die rijden eerder minder vanwege druk op werk, dan vanwege de paarden aan huis. Die zeggen zelf ook; de reistijd vroeger van 20/30min kan ik nu in uitmesten, dus dat is de tijd extra niet.
Veel vrouwen zonder volledige baan, die overdag veel met de paarden bezig zijn en ook moeders die juist snel onder schooltijd of als de kinderen slapen nog even rijden.

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 07:43

@superpony Zo komt het op mij ook over inderdaad. Mensen die blij zijn met de paarden aan huis, zijn de mensen die niet zomaar een dagje weg willen of op vakantie. Ik kan me niet voorstellen dat we iedere dag reparaties ed zouden moeten verrichten; eerder misschien eens in de week? Begrijp natuurlijk dat dat ook ligt aan de staat van onderhoud bij aankoop. :)

Ik zou zelf waarschijnlijk geen fulltime baan meer aankunnen, wat er dan weer voor zorgt dat ik meer tijd zou hebben voor de paarden. Mijn vriend werkt wel fulltime, dus op die manier kunnen we de taken ook wel verdelen denk ik. :)

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 07:45

Ik lees even mee. Wij hebben net ons eigen stekje gekocht (als alles doorgaat iig, maar ziet er allemaal super positief uit) en dan krijg ik ze ook aan huis. Kijk er super hard naar uit omdat ik het toch fijn vind alles zelf te kunnen regelen ed :)

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 07:55

Wij hebben de paarden sinds een jaar of 10 bij huis staan, daarvoor altijd in pension gehad.

Maar watzijn wij blij omze lekker aan huis te hebben!

Vanmorgen werd ik om half 6 wakker, zonnetje scheen al door het slaapkamer raam, ik in mijn pyamaatje naar buiten , brokjes in de voerbakken gedaan, deurtjes van de stal op gezet en onze kanjers kunnen de hele dag lekker buiten lopen tot een uurtje of 11 vanavond.

En ja het is meer werk en ja op vakantie gaan is een regelwerk (lukt overigens altijd wel).

Ik ben nu de baas over wanneer mijn paarden naar buiten gaan een dekentje wisselen, wanneer voeren en vooral hoeveel! Wij vinden het heerlijk, maar zoals eerder gezegd it's a way of life!

Otti1977

Berichten: 3042
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:23

Ik heb ze niet aan huis maar huur een wei 1500m van mijn huis vandaan. Ik heb een shet, b pony, d pony en een klein paardje staan. Mijn wei is 8000m2 met daarin een paddock van 15x30. Swinters staan ze in de paddock met onbeperkt hooi in bakken. Ik vul sochtends de bakken en schep de mest eruit. Ben elke ochtend een half uurtje bezig. Waterbakken vul ik in het weekend dus daar hoef ik doordeweeks niet naar om te kijken. In de zomer staan er 3 in de wei en de shet blijft in de paddock. Ben net zo lang bezig als in de winter. Bevalt me prima zou niet anders willen. Als ik niet rijd ga ik 1x per dag anders smiddags nog rijden. Dagje weg geen probleem voor ik weg ga doe ik alles. Mijn mest schep ik in een aanhanger die ik elke anderhalve a 2 weken leeg. Vakantie is een hoop geregel maar er zijn altijd wel mensen die ik ken die iets willen doen. Tot nu toe komt dat altijd goed. Kwa kosten ben ik niet echt veel kwijt. Soms is er een kapotte draad of kapotte paal. Dat is even vervangen en klaar. Al het reserve materiaal is aanwezig dus ook zo gebeurd. In najaar gaan al mijn schrikdraden eruit zodat er in het voorjaar bemest kan worden. Dit is uurtje werk. In het voorjaar alles weer terug. Ben dan iets langer bezig. Ik vervang dan direct de draden die aan vervanging toe zijn. Ik kan het echt iedereen aanraden.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:27

Rebecca28 schreef:
@superpony Zo komt het op mij ook over inderdaad. Mensen die blij zijn met de paarden aan huis, zijn de mensen die niet zomaar een dagje weg willen of op vakantie. Ik kan me niet voorstellen dat we iedere dag reparaties ed zouden moeten verrichten; eerder misschien eens in de week? Begrijp natuurlijk dat dat ook ligt aan de staat van onderhoud bij aankoop. :)

Is ook zo. Wat ook veel uitmaakt is hoe je je paarden wil houden. Jaren geleden toen ik nog enkel manege-ervaring had dacht ik dat paarden op stal moesten, 3x daags krachtvoer, binnen- en buitenzetten etc. Ik las hier op bokt ook van mensen die in het weekend er vroeg uit moesten om de paarden te voeren want ja, die paarden waren doordeweeks dat tijdstip gewend en werden enorm onrustig als je dan in het weekend later kwam. En dat het zo lastig was omdat je altijd 3x daags moest voeren, dus je kon eigenlijk nooit een dagje weg. Dan kwam daar het uitmesten en binnen- en buitenzetten en onderhoud nog bij. Nou dat zag ik dus echt niet zitten, dus helaas voor mij geen paarden aan huis...

En toen leerde ik paarden kennen, wat het nou eigenlijk voor dieren zijn en wat hun natuurlijke behoeften zijn. Er ging een wereld voor me open en de manier van paarden houden die ik kende staat zó ver af van de behoeften van het wezen paard, dat zou ik dus echt nooit willen. En toen kwam de realisatie dat de manier waarop ík een paard zou willen houden/stallen ook super past bij mij, dat ik ze op die manier wél aan huis zou kunnen en willen houden!

Want ik wil ze graag zoveel mogelijk vrijheid en keuzes aanbieden en de mogelijkheid om zoveel mogelijk hun natuurlijke gedrag te kunnen uiten. Voor mij houdt dat in dat ik een fijne schuilstal heb, een flink stuk grond, minimaal twee paarden (maar omdat ik het niet vind kunnen dat er eentje alleen achterblijft als ik ga rijden heb ik er een derde bij), 24/7 ruwvoer en dat ze zelf kiezen of ze in de stal willen of niet. En toevallig is dat voor mij ook gelijk een stuk minder dagelijks werk en geeft het mij dus ook heel veel vrijheid.

Maar dan nog een tip voor jou en iedereen die nog een op zoek is/gaat naar een geschikte plek: zorg dat je een écht goede plek koopt want dat scheelt zóveel in het werk!
- Zo zou ik nooit een wei op een andere plek dan aan huis willen, dan moet je alsnog heen en weer (en zit je mogelijk ook nog met water moeten dragen)
- Op bokt had ik van iemand gelezen die op veen zit en dat de paarden daar heel vaak niet op kunnen ivm diep wegzakken, dus let héél goed op de grondsoort.
- Ga niet voor een laagliggend stuk, je zult altijd last van nattigheid hebben (en paarden dus vaak niet op de wei kunnen of veel modder hebben).
- Zorg dat je genoeg ruimte en investeringsmogelijkheden hebt om een grote en droge paddock aan te leggen en een flink stuk kunt bestraten. Mijn paarden krijgen hun ruwvoer op de bestrating en dat is zo groot dat er nooit hooi in mijn paddock komt. Scheelt enorm in het onderhoud aan je paddock (en paarden, anders krijgen ze misschien nog veel zand binnen namelijk)
- Zorg dat je duidelijk hebt dat je op het terrein een fijne (schuil)stal kunt zetten/hebt waar je stroom en een waterleiding hebt/maakt.
- Zorg ervoor dat je een object kiest waarbij ook groot materieel bij de wei kan komen. Onlangs zag ik weer iemand die iets gekocht heeft waar niet eens een auto in de achtertuin/wei kan komen, nou daar ga je echt nog heel vaak van balen hoor. Echt, doe het niet want het brengt je zoveel extra werk en gedoe.
- Wat ontzettend veel werk scheelt is als je een lekkere opslag hebt, want elke week weer een paar pakjes hooi halen met de trailer of aanhanger is echt niet leuk en zorgt gewoon voor onnodig veel werk.

Dat waren wel de belangrijkste tips denk ik voor als je nog een object gaat kopen.

Edit: veel ruimte voor de paarden kan je ook heel veel dagelijks werk schelen. Ik heb zoveel ruimte in paddock en bestrating (2500m2 zo'n beetje) dat zelfs als mijn paarden daar opgesloten staan (hooguit een paar weken per jaar en dan niet eens omdat het land te nat is) ik niet elke dag hoef uit te mesten. Ze hebben vaste mestplekken, wc's, waar ze telkens mesten en hoeven dus niet door de mest te lopen. Als ik een paar dagen (of zelfs twee weken als het moet) geen tijd/puf heb om uit te mesten dan is er niets aan de hand. Ja natuurlijk heb je daarna even een bult werk, maar het kost alsnog minder tijd dan als ik het elke dag gedaan zou hebben. En man en ik doen het dan lekker samen, ieder een kruiwagen en scheppen maar (met de sneeuwschuiver, want zo ongeveer alles doen ze op de bestrating en dat is ideaal kan ik je zeggen).
Laatst bijgewerkt door GDG op 21-05-18 09:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:28

Paarden aan huis? Ik weet niet of ik die keuze nogmaals zal maken.

Wij hebben de paarden altijd in pension gehad. Zowel doe-het-zelf stallen waarbij ik de dagelijkse verantwoordelijkheid had voor gemiddeld 12 dieren (maar waar voorraden en afvoer, onderhoud land wél geregeld werden) tot mega luxe volpensionstallen á €500,- per paard, per maand voor alleen stalling. Momenteel hebben we ze sinds twee jaar aan huis staan en ondanks dat ik deze maand nog een nieuwe buitenbak heb aangelegd overweeg ik serieus om onze sportmerries weer in volpension te zetten omdat het met mijn veranderde gezondheid soms haast niet op te brengen is.

Het is heerlijk om je tuin in te wandelen en de gelukkige snoetjes van je beestenboel direct te kunnen zien. Natuurlijk geniet ik er enorm van als ik vanaf mijn ligbedje n de zon kan genieten van mijn grazende paarden in de wei maar het is absurd veel werk en aan trainen kom ik nauwelijks toe. Daar waar ik vroeger 7 dagen in de week minimaal 2 uur per dag 1/1 contact had met mijn paard en echt even kon genieten, is dat nu meestal maar 20 minuutjes per dag. Mijn man helpt gelukkig ook vaak mee en zegt tegenwoordig vaak: "Help, mijn vrouw heeft een hobby" :')
  • Heb je net je hele weide voorzien van nieuwe permanente omheining, vliegt er een straaljager over je huis waardoor je hele kudde tesamen met die van de buren op hol slaat en jouw 5 vakkundig gespannen turbolintjes er weer naast liggen.
  • Isolatoren die doorroesten en preventief vervangen moeten worden: Lint/draad er weer vanaf, vervangen en alles weer opspannen.
  • Stroomstoring waardoor er geen spanning op het draad staat waardoor je pony ineens in het oneindige weiland van de buren staat waar het gras uiteraard veel lekkerder smaakt én zich nimmer wil laten vangen óf dit precies doet als jij net een dagje van huis bent.
  • Je waterleiding die uitzet (en vervolgens gaat lekken) ondanks dat je hem vóór de vorst toch echt al had uitgedraaid of een handige buurvrouw die hem bij vorst aan de grond tóch gebruikt om je paarden water te geven, waarna hij vervolgens bevriest en het water er op 20 plaatsen tegelijk uitspringt.
  • Een paard dat haar waterbak in de nacht als ideale plek ziet om haar jeuk even mee te stillen: Waterleiding klapt eraf, stal stroomt vol water en vervolgens kun je 3 grote boxen die je uiteraard net had voorzien van 12 balen nieuw vlas helemaal leegscheppen omdat het verzadigd is geraakt.
  • Doorgerotte weidepaal door een productiefout, volgende paal is in diameter net iets groter/kleiner dus daar sta je weer met je grondboortje en een emmertje zand.
  • Sta je achter in de wei, ontdek je dat de omheining even bijgesteld moet worden... uiteraard net dat ene tooltje niet bij de hand dus kun je weer 800 meter heen- én terug lopen om het juiste gereedschap te pakken.
  • De hooiboer met een mislukte oogst waardoor je ineens elders aan een partij moet komen - Dan knijp je hem best wel even...
  • De hoefsmid die ineens pas einde middag komt opdraven waardoor je al je afspraken moet verschuiven, waar je anders even de staleigenaar/stalgenootje vraagt om het van je over te nemen.
  • Het sjouwen met hooibalen/voerzakken in grote aantallen, yup ook als je ziek bent en het liefste in je bed wilt liggen
  • Een paar tegels in je paddock die weer scheef getrapt zijn door de paarden
  • Een wei die niet toegankelijk blijkt te zijn voor groot materieel en die dus met een ienieminie tractortje gecultiveerd, gebloot, gezaaid moet worden óf met de hand. Kost uren extra
  • Je gezellige idyllische boerenerfje met onverharde toegangsweg waar geen zandleverancier of mestophaaldienst wil komen waardoor je dus óf alles zelf kunt shovelen (heel leuk onlangs met de 80 kuub die ze voor aan de weg hadden gelegd of de loonwerker moet vragen om met kleiner materieel je mesthoop in 4x weg te rijden
  • Paard ziek? Dan ben je gewoon zelf 24/7 on duty als je niemand hebt om je even te helpen.
  • Vakantie of een dagje weg? Forget it! Jouw inmiddels zelf verkregen levenswerk vertrouw je niet graag toe aan anderen áls ze al bereid zijn om zichzelf in het zweet te werken voor jouw beestenboel :P

Het is hartstikke leuk en het is heerlijk om alles zelf te kunnen beslissen maar zeker als je van start gaat met een kavel die nog niet zo straks geordend is, is het echt even zoeken en bikkelen. Als bij ons straks de nieuwe omheining volledig staat zijn we een stuk zorgelozer, maar het is gewoon veel werk om alles goed bij te houden en vooral netjes te krijgen.
Die vrijheid zou ik eigenlijk niet meer willen missen en qua kosten ben ik nu gemiddeld voor zo'n €140,- per paard klaar, dus dat scheelt echt wel.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:35

Voor mij geen paard zonder aan huis! Maar of ik hierna nog die binding wil, weet ik niet...nooit meer makkelijk weg en toch veel verborgen kosten....

Het plezier, de gezelligheid, de super sterke band is wel iets wat ik niet kan missen.....maar pension? Nooit meer!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:38

Citaat:
Sta je achter in de wei, ontdek je dat de omheining even bijgesteld moet worden... uiteraard net dat ene tooltje niet bij de hand dus kun je weer 800 meter heen- én terug lopen om het juiste gereedschap te pakken.

Leuk hoor een lekkere lap grond, maar het is allemaal zo'n takkeneind lopen :') . Tegenwoordig ga ik daarom lekker op mijn mountainbike door de wei, als ik dan weer één of ander stuk gereedschap nodig heb fiets ik gewoon even heen en weer naar de schuur :7 . Kan het je aanraden +:)+ .


Citaat:
- Een wei die niet toegankelijk blijkt te zijn voor groot materieel en die dus met een ienieminie tractortje gecultiveerd, gebloot, gezaaid moet worden óf met de hand. Kost uren extra
- Je gezellige idyllische boerenerfje met onverharde toegangsweg waar geen zandleverancier of mestophaaldienst wil komen waardoor je dus óf alles zelf kunt shovelen (heel leuk onlangs met de 80 kuub die ze voor aan de weg hadden gelegd of de loonwerker moet vragen om met kleiner materieel je mesthoop in 4x weg te rijden

En dit zijn dus van die dingen die ik in mijn vorige post ook bedoelde: als je nu nog iets moet kopen, ga dan écht voor een geschikt object zodat je jezelf een hoop gedoe/werk bespaart.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:39

Eh! Toch goed voor de conditie? Wat is 800 m? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:44

Rebecca28 schreef:
@superpony Zo komt het op mij ook over inderdaad. Mensen die blij zijn met de paarden aan huis, zijn de mensen die niet zomaar een dagje weg willen of op vakantie. Ik kan me niet voorstellen dat we iedere dag reparaties ed zouden moeten verrichten; eerder misschien eens in de week? Begrijp natuurlijk dat dat ook ligt aan de staat van onderhoud bij aankoop. :)

Ik zou zelf waarschijnlijk geen fulltime baan meer aankunnen, wat er dan weer voor zorgt dat ik meer tijd zou hebben voor de paarden. Mijn vriend werkt wel fulltime, dus op die manier kunnen we de taken ook wel verdelen denk ik. :)



Wij gaan nog gewoon dagen of weekendjes weg en vakantie lukt zeker ook nog. Een dagje weg? Dan krijgen ze gewoon op een ander tijdstip eten. Blijven we 1 nacht weg, dan zet ik een extra ton water en voer ik voor ik dag 1 vertrek en bij thuiskomst de dag nadien. Gaan we langer, dan komt een buurvrouw voeren. Is wel wat geregel, maar dat is het dan ook. De extra mest opruimen, vind ik niet zo erg.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:47

Indestal schreef:
Eh! Toch goed voor de conditie? Wat is 800 m? :D

Maar het kost allemaal zoveel tijd :+ en 'even' iets repareren duurt sowieso altijd al langer dan je denkt/wil :') .

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:48

Nee niet dagelijks, maar wel wekelijks, hier weer door stukje oude draad, draad geleid ook niet meer zo goed, moet vernieuwd worden, dan juist hangen waar een paal weer afbreekt en wiebelt in de grond, nu met de droogte continu de bak en stukken wei sproeien, veel stroom dagelijks extra, veel maaien met benzinemaaier, maar dan ook de messen veelvuldig slijpen en die blijven niet eeuwig. Doorzaaien, een zak weidezaad kost gauw 100 euro....