Paard aan huis houden; ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:30

pmarena schreef:
Kuggur: op zich zijn "dat soort dingen" zo erg niet, maar op 1 of andere manier is er altijd IETS dat dringend is, nèt als je denkt dat je misschien die dag wel eens wat leuks kan gaan doen...is er weer iets dat eigenlijk toch dringend gedaan moet worden :P

Het zijn ook niet alleen die paarden hè. Maar ook de rest van je huis waar nog vanalles aan moet gebeuren (en dan heb ik het nog niet eens over het normale huishouden, maar echte klussen zoals je dat je toch ook wel graag een keer een nieuwe niet-lekkende douche-cabine wilt of een wC boven of überhaupt een echte slaapkamer ofzo :P

Je werk, je gezin, 1 of andere verplichting waar je naartoe moet. Er is altijd wel iets dat je moet doen. En dan inderdaad nòg het gevoel dat je achterloopt, dat is het ergste vind ik... Het gewoon even niks moeten, dat mis ik wel.

Tsja, het is kiezen of delen, je hoeft helemaal geen paarden aan huis te hebben, of als het daar om gaat paarden überhaupt.
Je doet het voor lol (toch?)
Geldt bij ons ook voor de schapen, daar ga ik niet miepen over het slaapgebrek in de lammertijd, de stress van het hooi maken, of tijdens natte sneeuwbuien te paard op het hoogland, tientallen kilometers van de bewoonde wereld, bibberend je schaapjes te moeten zoeken..
Niemand dwingt me ertoe, en geld brengt het niet op.
Als het je niet bevalt wat je hobbymatig doet, dan hou je er toch mee op?

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:56

Indestal schreef:
Vogeltje als,ik zie hoeveel grond jullie hebben in je profiel, dan kan dat ook, maar dat is niet aan iedereen toebedeelt, helaas.


Die foto was nog in pension. Heb maar 4000 vierkante meter voor de paarden :)

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:15

Mijn paarden zijn mijn huisdieren op de eerste plaats dus ja ik ben blij dat ik ze aan huis heb.

Eerst had ik ze 8 km van huis en moest ik 2 x per dag langs om te voeren, op stal zetten snachts en rijden.
Nu kan ik ieder moment van de dag beslissen wanneer ik ga rijden.

Ik voer nu 3 x per dag hooi en dat kost me 10 minuten per keer en verder schep ik dan ook nog even de drollen van mijn drietal weg.
Stuk gaat er hier zelden iets, kestie van degelijk maken en er goed over nadenken hoe je het wilt.

Weg gaan is hier wel wat moeilijker, moeilijk oppas te vinden.
Eeerst hadden we een goede maar die is inmiddels getrouwd en verhuist, daarna deed mijn dochter het maar die zit nu ver weg op kamers voor studie dus dit jaar maar eens kijken hoe we dat oplossen.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:34

Wij hebben ze ook aan huis staan, 2 haflingers en zou echt nooit meer in pension willen.

Het is natuurlijk wel hoe je situatie is, hb je veel weiland of staan ze veel op stal.

Ik hb ze in de zomer periode 24/7 buiten staan in de winter s'nachts op stal maar zoveel mogelijk buiten( met schuilstal), meestal 1 kruiwagen mest per dag, met mesten ben ik zo.n 20 min per dag kwijt.
De kosten zijn bij mij veel minder als in pension ik koop meestal 1 pallet vlas per jaar en daar red ik ht mee. Hooi en kuil komt bij ons van eigen land dus dat scheelt ook in de kosten.

Aanleg vd bak was bij mij 1400 euro, maar dat ligt dan ook weer op welke grond je zit en wat je daarmee kan, paddok was iets van 1100 euro en de tegels voor het harde gedeelte hb ik gratis opgehaald van mp.

Ik vind ht heerlijk, evn een dekentje te kunnen wisselen, evn een knuffel geven en ht is zooo gezellig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:43

Kuggur schreef:
pmarena schreef:
Kuggur: op zich zijn "dat soort dingen" zo erg niet, maar op 1 of andere manier is er altijd IETS dat dringend is, nèt als je denkt dat je misschien die dag wel eens wat leuks kan gaan doen...is er weer iets dat eigenlijk toch dringend gedaan moet worden :P

Het zijn ook niet alleen die paarden hè. Maar ook de rest van je huis waar nog vanalles aan moet gebeuren (en dan heb ik het nog niet eens over het normale huishouden, maar echte klussen zoals je dat je toch ook wel graag een keer een nieuwe niet-lekkende douche-cabine wilt of een wC boven of überhaupt een echte slaapkamer ofzo :P

Je werk, je gezin, 1 of andere verplichting waar je naartoe moet. Er is altijd wel iets dat je moet doen. En dan inderdaad nòg het gevoel dat je achterloopt, dat is het ergste vind ik... Het gewoon even niks moeten, dat mis ik wel.

Tsja, het is kiezen of delen, je hoeft helemaal geen paarden aan huis te hebben, of als het daar om gaat paarden überhaupt.
Je doet het voor lol (toch?)
Geldt bij ons ook voor de schapen, daar ga ik niet miepen over het slaapgebrek in de lammertijd, de stress van het hooi maken, of tijdens natte sneeuwbuien te paard op het hoogland, tientallen kilometers van de bewoonde wereld, bibberend je schaapjes te moeten zoeken..
Niemand dwingt me ertoe, en geld brengt het niet op.
Als het je niet bevalt wat je hobbymatig doet, dan hou je er toch mee op?

:j :j :j

Helemaal mee eens. De klussen zijn ook gewoon leuk om te doen. Eigenlijk ook een hobby.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:34

Rebecca28 schreef:
@GDG heel erg bedankt voor je reactie! Hier steek ik een boel van op!

Leuk!



superpony schreef:
Ik lees echt dat de mensen die pension gewend zijn en dat leuk vinden, meer moeite hebben. Ik vind pension afschuwelijk en mis ook de contacten helemaal niet. Daarvoor kom ik ook niet bij mn paarden. Ik ben echt met de paarden bezig en geniet de hele tijd van ze. Heb ook veel meer van de paarden geleerd sinds ze 24/7 zo samen staan en we alles zelf doen.

Dat idee heb ik ook en net als jij vond ik pension echt niet leuk (niet voor mijn paard/haar welzijn en niet voor mijzelf). Voor mij is er dan ook geen ''Het is teveel werk dus ik zet ze weer lekker in pension'' :n . Heb je dat wel dan voelt al het werk toch eerder als teveel denk ik omdat je ook nog een alternatief hebt.

Wat ook meespeelt is hoe netjes/precies je het wil hebben. Voor mij gaat veiligheid en welzijn voorop. Natuurlijk vind ik het leuk als het er netjes uitziet, maar wil je het tiptop hebben dan maak je jezelf toch snel gek met al dat werk hoor. Gelukkig kan ik dat goed loslaten en gewoon lekker genieten van al het moois :+: .

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 23:51

Mijn man en ik doen het dan samen, maar zijn met regelmaat in het weekend enkele uren bezig met kleine dingetjes bij de paarden. Laatst dus een pad rondom het weitje. Daarvoor bezem/krabpaal gemaakt en onkruid weggehaald. We zijn dan gewoon heerlijk buiten bezig en tussendoor lopen de paarden in de weg die even aangehaald willen worden. We maken foto's van ze, lachen om ze etc.

Als we ziek zijn, het regent, sneeuwt of vriest doen we evengoed altijd alles. Maar heb echt nooit griep en ik vermoed door de paarden :)

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:27

Kuggur schreef:
pmarena schreef:
Kuggur: op zich zijn "dat soort dingen" zo erg niet, maar op 1 of andere manier is er altijd IETS dat dringend is, nèt als je denkt dat je misschien die dag wel eens wat leuks kan gaan doen...is er weer iets dat eigenlijk toch dringend gedaan moet worden :P

Het zijn ook niet alleen die paarden hè. Maar ook de rest van je huis waar nog vanalles aan moet gebeuren (en dan heb ik het nog niet eens over het normale huishouden, maar echte klussen zoals je dat je toch ook wel graag een keer een nieuwe niet-lekkende douche-cabine wilt of een wC boven of überhaupt een echte slaapkamer ofzo :P

Je werk, je gezin, 1 of andere verplichting waar je naartoe moet. Er is altijd wel iets dat je moet doen. En dan inderdaad nòg het gevoel dat je achterloopt, dat is het ergste vind ik... Het gewoon even niks moeten, dat mis ik wel.

Tsja, het is kiezen of delen, je hoeft helemaal geen paarden aan huis te hebben, of als het daar om gaat paarden überhaupt.
Je doet het voor lol (toch?)
Geldt bij ons ook voor de schapen, daar ga ik niet miepen over het slaapgebrek in de lammertijd, de stress van het hooi maken, of tijdens natte sneeuwbuien te paard op het hoogland, tientallen kilometers van de bewoonde wereld, bibberend je schaapjes te moeten zoeken..
Niemand dwingt me ertoe, en geld brengt het niet op.
Als het je niet bevalt wat je hobbymatig doet, dan hou je er toch mee op?


Wat jij hier vertelt over de nadelen van de schaapjes, is niks meer dan dat wat ik vertel over de paardjes aan huis: de nadelen.
Zoals er ook voordelen zijn die ik ook al benoemd heb :j
Als je dat miepen vindt dan miep je zelf ook over de schaapjes :P

Maar die voordelen kan een ieder die de paardjes graag aan huis wil, zelf ook wel bedenken.
Het zijn juist ook de nadelen uit de praktijk die belangrijk zijn om te horen zodat je goed kan afwegen of je die er voor over hebt :)

Daarom is het goed als die benoemd worden en is het goed dat er ook wat mensen reageren die het achteraf niet meer gedaan zouden hebben. Ik hoor daar overigens niet bij :P

Maar ik ken wel genoeg verhalen van mensen die het toch wat onderschat hebben en die achteraf gezien voor hun geld liever een mooi huis op wat minder grond hadden gekocht, dan een klushuis met ruimte voor paarden. Het is toch leuk als je mensen een beetje kan waarschuwen dat hen dat eventueel ook kan overkomen zodat ze nog eens goed nadenken en een wat meer bewuste keuze kunnen maken :j

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:31

Kuggar vind het geen miepen, maar neemt het erbij om zijn lol in de hobby te houden.

Zo zie ik het ook hoor, elke dat zie ik mijn beestjes zo graag, word zo blij van ze m hun ij de oogjes te kijken...van rijden komt wel minder, maar de verzorging is dikke plus top pension en dat maakt zoveel meer goed voor mij...elke dag rijden en meer tijd maar ook een bagger verzorging in pension, maakt voor mij minder tijd, mijder lang weg en minder rijden niet goed, nu gezonde en heel relaxte gelukkige paarden, maar wel een arme portemonne, hard werken om alles te blijven betalen, en altijd.......klussen te doen, maar ook altijd elke dag veel buiten, buiten bezig, buiten leven, echt buitenlicht en echte buitenlucht...

Dat maakt deel van je leven uit en dat wil ik niet missen...

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:43

Eigenlijk vind ik (wel erg hoor!) dat alle verzorging onderdeel is van het paardrijden. Wanneer je dat niet zelf doet, mag je dan wel "profiteren" van het paard en alleen gebruiken om er op te rijden? Die vraag houd me wel bezig. Ik snap dat niet iedereen het zo kan dat je zelf je paarden verzorgt, maar je hond of je kinderen breng je toch ook niet weg? Aan de andere kant mag ik natuurlijk ook niet voor anderen bepalen hoe zij met hun paard willen omgaan...Lastig!

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:57

Vind ik ook hoor :j

Alleen hier dus de ervaring dat van rijden / echt tijd met paard zelf doorbrengen bijna niks meer is gekomen sinds we dit huis gekocht hebben en alles in orde moesten maken voor de paarden en onszelf. Bij een ander kan dat uiteraard anders gaan :j Maar ik ben geen type dat lekker relaxed uren naar het strand gaat terwijl bvb. de winter er aan komt en er nog heel veel moet gebeuren, of terwijl er allerlei onkruid in het zaad dreigt te schieten en nodig omgemaaid moet worden, dat soort dingen :P

Je hebt gewoon constant het besef dat er klussen liggen die je beter nú kan doen omdat ze anders alleen maar voor meer problemen zorgen. Het is goed om dat te beseffen voordat je er aan begint want niet iedereen vindt dat het uiteindelijk toch waard :)

Als je paard op een fijne pensionplek staat en daar gelukkig is, en jij alleen maar daar hoeft te komen om echt tijd met je paard zelf door te brengen en samen leuke dingen te doen....dan is dat helemaal zo gek nog niet hoor.

Alleen je moet zo'n plek wel kunnen vinden natuurlijk :P
Die van mij heeft nooit in vol-pension gestaan.

Stalgenoten / aanspraak / gedoe met vakanties dat vind ik niet zo'n issue. Maar dat constante "moeten" dat vind ik het grootste nadeel.
Zoals iemand hier eerder ook al zei :j

StalMP

Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:29

Ow! enne wat ook is als je thuis paarden hebt..
Koop fijne maar niet al te dure rijbroeken.. want na een dag zijn ze altijd smerig!! Ze worden een stuk viezer dan dat je een paard in pension hebt staan... hahaha Rijbroeken zijn hier thuis werkbroeken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:33

Je moet je ook beseffen dat als je je paarden aan huis hebt en je daar dus ook het huis en de ruimte voor hebt, het werk nooit af is. Dat moet je gewoon accepteren. Ik kan rustig naar het strand gaan, wetende dat er nog allerlei klussen liggen. Want als die klussen allemaal "af" zijn, dan is er intussen alweer een nieuwe lijst klussen ontstaan. Dat blijft altijd zo. Ik geniet optimaal van de klussen, de hond loopt lekker om ons heen, de kat ligt op zijn rug in het zonnetje, er scharrelt een kip voorbij, de zwaluwen maken prachtige vluchten de stal in (Poetry in Motion) en weer uit, de paarden staan heerlijk op het land en als ik even naar ze fluit krijg ik 3 (in mijn ogen dankbare) hinnikjes/knorretjes terug..... Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Uiteraard zijn er bepaalde klussen die echt moeten zoals pmarena beschrijft. Maar dat is in ons geval intussen allemaal geregeld.

Ik rijd nu meer dan dat ze nog in pension stonden........

Daarnaast kan ik ontzettend genieten van alle seizoenen. Ja ook de winter :o , waarbij ik uiteraard weleens loop te mopperen. Vooral als ik koude handen heb.

Binnenkort gaan we bij ons weer maaien, schudden, hooien. Het is mega druk, super zwaar werk, maar zooooo gaaaf om dan je schuur vol te hebben met mooi hooi van eigen land. Dan voel ik mij echt even "boerin", het erf vol met collega boeren, lachen, hard werken en aan het eind van de dag (uur of 23:00) lekker een biertje drinken om vervolgens om 6:00 weer klaar te staan om de collega's te helpen met hooien. Fantastisch! Kijk er nu alweer naar uit.

Zoals al meerdere keren gezegd: Het is een manier van leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:35

StalMP schreef:
Ow! enne wat ook is als je thuis paarden hebt..
Koop fijne maar niet al te dure rijbroeken.. want na een dag zijn ze altijd smerig!! Ze worden een stuk viezer dan dat je een paard in pension hebt staan... hahaha Rijbroeken zijn hier thuis werkbroeken :j

Klopt! Maar een oude joggingbroek doet ook wonderen :') . Voor mijn werk moet ik vrij net gekleed zijn, als ik thuis kom is het eerste wat ik doe, mijn oude broek aantrekken en een oud shirt. En dan lekker naar buiten!!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:20

[***] schreef:
Je moet je ook beseffen dat als je je paarden aan huis hebt en je daar dus ook het huis en de ruimte voor hebt, het werk nooit af is. Dat moet je gewoon accepteren. Ik kan rustig naar het strand gaan, wetende dat er nog allerlei klussen liggen. Want als die klussen allemaal "af" zijn, dan is er intussen alweer een nieuwe lijst klussen ontstaan. Dat blijft altijd zo. Ik geniet optimaal van de klussen, de hond loopt lekker om ons heen, de kat ligt op zijn rug in het zonnetje, er scharrelt een kip voorbij, de zwaluwen maken prachtige vluchten de stal in (Poetry in Motion) en weer uit, de paarden staan heerlijk op het land en als ik even naar ze fluit krijg ik 3 (in mijn ogen dankbare) hinnikjes/knorretjes terug..... Zo kan ik nog wel even doorgaan.


Precies. Als je dat niet kunt loslaten dan maak je het jezelf heel erg moeilijk met zo'n groot terrein en veel dieren.


Pmarena, ik denk dat Kuggur op dit stukje reageert: ''Kuggur: op zich zijn "dat soort dingen" zo erg niet, maar op 1 of andere manier is er altijd IETS dat dringend is, nèt als je denkt dat je misschien die dag wel eens wat leuks kan gaan doen...is er weer iets dat eigenlijk toch dringend gedaan moet worden''
Voor mij is dat in elk geval totaal niet herkenbaar, 'die dag weleens wat leuks gaan doen'... Zo'n beetje alles hier vind ik leuk om te doen en wat ik niet leuk vind om te doen heb ik dan toch ook weer eer van omdat ik het allemaal zelf doe. Daarnaast, als we een keer iets anders (niet wél iets leuks) willen doen dan gaan we dat gewoon doen. Er is toch maar heel weinig wat écht niet kan blijven liggen hoor, zo ongeveer de enige uitzondering is dat de paarden onverhoopt op straat zouden lopen :+ . Die ga ik dan wel eerst vangen maar daarna gaan we toch echt doen wat we in gedachten hadden.


Maar het toont wel heel duidelijk dat je het écht leuk moet vinden en het bij je moet passen en dat het anders echt zwaar kan zijn. Het is natuurlijk ook heel belangrijk dat je keuzes maakt die bij je passen: als je een klushuis koopt én paarden aan huis wil dan is dat al heel veel werk. Dat moet je dus leuk vinden om te doen en vol kunnen houden. Als ik het goed onthouden heb hebben jullie ervoor gekozen om in tussentijd ook nog voor een kind te gaan; als je het hebt over tijd- en geldverslinders dan kan een kind daar heel goed in meedoen :P . Kan best dat het dan net teveel wordt om allemaal te bolwerken/nog leuk te vinden en zoiets is voor iemand die er allemaal nog aan wil beginnen ook wel heel goed om te beseffen inderdaad.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:10

StalMP schreef:
Ow! enne wat ook is als je thuis paarden hebt..
Koop fijne maar niet al te dure rijbroeken.. want na een dag zijn ze altijd smerig!! Ze worden een stuk viezer dan dat je een paard in pension hebt staan... hahaha Rijbroeken zijn hier thuis werkbroeken :j



Haha, maar ik rijd gerust met een vieze broek hoor.... :')

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:16

Ik snap niet hoe mensen het voor elkaar krijgen om altijd klusjes of reparaties te hebben. Wij moeten dan naar ze toe, maar ook weer naar huis en kunnen dus niet 24uur naar ze kijken of er bezig zijn. Ik ben vd week geopereerd en er blijven nu geen klussen wachten. Maar wij hebben dus niet het buiten en binnen zetten, hoeven niet meerdere keren per dag te voeren en in de aanleg is alles nu wel netjes.

Wij hebben niet vele ha's die gehooid moeten worden, wat imo wel weer scheelt qua werk. Aan de andere kant een kleine wei, waar ik met de hand JKK uitsteek en met de hand zaai en we nu al even sproeien. De sproeier zetten we gewoon aan en doen dan de rest.

Er zijn natuurlijk ook nadelen aan pension. Daarom deden we toen ook al veel zelf, maar voor ons;

*Overdag x aantal uren naar buiten. Ik wilde ze die tijd niet afnemen, dus ging dan niet rijden. Dan moet je al je dag daarop indelen.
*Te beperkt buiten en buiten plekken vaak te saai, te klein etc
*Op grote/drukke stallen is de bak ook niet altijd vrij om te rijden, dus moet je weer je dag daarop indelen. In je eigen bak bepaal je zelf wanneer je rijdt.
*Slechte rijbakken. Zelf kun je bepalen wat voor bodem je kiest, hoe je onderhoud etc.
*Slecht en te weinig ruwvoer. Ik ben zooooo blij met mn eigen hooi.
*Slechte omheining en 100x moeten vragen of iets gerepareerd kan worden.
*Er wordt niet opgelet. Paarden die wat mankeren, mest in voer en drinkbakken etc. En de eigenaren maar lekker thuis zitten en denken dat alles goed geregeld is...
*Openingstijden
*verplichting van bepaalde trainers, hoefsmeden, veeartsen etc.
*Fouten bij het voeren of verplichte stal brok.
*Dekens worden niet gewisseld of af gedaan.
*Vaak roddels en mindere sfeer als je daar gevoelig voor bent.

Dat is niet overal, maar wat je door de jaren heen ook heel veel ziet en meemaakt. Ooit, lang geleden werd er ergens uitgemest. Stallen waren echt te smerig, dus wij gingen het zelf doen als we er waren. Waren ze niet blij mee en je vraagt je af waarom? Bovenop de volle mep die we betaalden, hielden we het zelf ook nog eens bij.
Ergens anders wilden we echt de biks niet en zette ik heel simpel bakjes neer. Waren ze niet blij mee en ging vaak mis. Ik denk dan weer, waarom? Het was alleen omkiepen en kostte ze niet hun eigen biks. Later is dit daar ook verandert en zagen ze de voordelen.

We hebben op een stal gestaan waar gezamenlijk mestonderzoek werd gedaan en de enting. Heel leuk, maar door de vele wisseling ook weer niet handig. Nieuwe paarden hoefden geen mestonderzoek te doen, dus totaal nutteloos en zo heb je altijd te maken met de verantwoording van de andere eigenaren.
Gaan mensen op wedstrijd? Nemen ze nieuwe, zieke paarden mee? Wat wordt bij elkaar gezet op wei of paddock en heb je inspraak?
Mensen zijn het vaak gewend en vinden stal vanwege de sociale contacten ook gezellig, maar voor ons is dat niet wat wij willen.

Nu staan ze op 5km en gaan we 2x daags. Alles zelf doen op bijv 30km, zou wel lastiger worden. Dan zou ik door de reistijd minder aan de paarden toekomen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:22

superpony schreef:
Ik snap niet hoe mensen het voor elkaar krijgen om altijd klusjes of reparaties te hebben. Wij moeten dan naar ze toe, maar ook weer naar huis en kunnen dus niet 24uur naar ze kijken of er bezig zijn. Ik ben vd week geopereerd en er blijven nu geen klussen wachten. Maar wij hebben dus niet het buiten en binnen zetten, hoeven niet meerdere keren per dag te voeren en in de aanleg is alles nu wel netjes.

Maar jij hebt niet ook nog een groot huis en grote tuin en gebouwen denk ik? Onderhoud kost echt veel tijd met een groot erf hoor, alleen al het grasmaaien en snoeien, onkruid tussen de stenen halen, schoffelen, laat staan verven van al die kozijnen/deuren die een vrijstaand huis heeft en dan nog de schuren... Het hekwerk wat zijn langste tijd gehad heeft en beetje bij beetje vervangen wordt. En dan zijn er altijd nog wensen om verbeteringen/veranderingen aan te brengen.

Nee, het werk is echt nooit af. Wil niet zeggen dat je elke dag aan de slag móet, maar het kán wel want er ligt echt altijd wel iets op je te wachten hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:25

GDG schreef:
superpony schreef:
Ik snap niet hoe mensen het voor elkaar krijgen om altijd klusjes of reparaties te hebben. Wij moeten dan naar ze toe, maar ook weer naar huis en kunnen dus niet 24uur naar ze kijken of er bezig zijn. Ik ben vd week geopereerd en er blijven nu geen klussen wachten. Maar wij hebben dus niet het buiten en binnen zetten, hoeven niet meerdere keren per dag te voeren en in de aanleg is alles nu wel netjes.

Maar jij hebt niet ook nog een groot huis en grote tuin en gebouwen denk ik? Onderhoud kost echt veel tijd met een groot erf hoor, alleen al het grasmaaien en snoeien, onkruid tussen de stenen halen, schoffelen, laat staan verven van al die kozijnen/deuren die een vrijstaand huis heeft en dan nog de schuren... Het hekwerk wat zijn langste tijd gehad heeft en beetje bij beetje vervangen wordt. En dan zijn er altijd nog wensen om verbeteringen/veranderingen aan te brengen.

Nee, het werk is echt nooit af. Wil niet zeggen dat je elke dag aan de slag móet, maar het kán wel want er ligt echt altijd wel iets op je te wachten hoor.

:j :j :j

Bij mij is alles keurig netjes, maar om het netjes te houden, wil ik dit jaar de hekken weer schilderen, de stallen schoonspuiten, de tuin bij houden, het schrikdraad vervangen, de kozijnen schuren en schilderen, de tuin bijhouden enz enz .

Precies zoals GDG zegt, het móet niet, maar ik kan elke dag wel iets doen.....

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:32

Nog erger; Wij hebben een huis waar we in wonen en inderdaad alles gewoon moeten doen qua onderhoud. Ook oprit, tuin, schuur, etc etc Koop, dus inderdaad alles in eigen onderhoud. En!! op de dag 2x tijd vinden om naar onze gehuurde plek toe te gaan. Daar doen wij zoals gezegd echt alles zelf ja. De bewoners hebben totaal niks met paarden en houden het erf helemaal niet netjes. We hebben dus eigenlijk ook nog overlast van ze, zeker met de werkzaamheden die daar zijn gedaan, blad wat nooit wordt opgeruimd etc. We hebben kort geleden palen en lint vervangen en vorige week een pad rondom wei gemaakt met palen en lint.

Wat we gaan kopen, weet ik nog niet. Maar we zoeken niet het grootste of meeste land. Sowieso nu de paarden ook ouder worden willen we meer zicht op ze hebben.

Ik vind het iets te makkelijk dat mensen zonder paarden aan huis, geen onderhoud zouden hebben aan hun eigen huis. Wij hebben ook een gezin en manlief is sws 12 uur per dag van huis. Zoonlief werkt momenteel minstens zoveel, dus alles is passen en meten.
Wij gaan ons huis verkopen, dus hebben nu wat extra onderhoud om het net even mooier te maken en dat kan alleen in het weekend of kleine dingen in de avonden nog. Maar door de paarden is dat zeker een stuk beperkter. We zijn in totaal daar toch elke dag 2 tm 4/5 uurtjes aanwezig.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:34

superpony schreef:
Nog erger; Wij hebben een huis waar we in wonen en inderdaad alles gewoon moeten doen qua onderhoud. Ook oprit, tuin, schuur, etc etc Koop, dus inderdaad alles in eigen onderhoud. En!! op de dag 2x tijd vinden om naar onze gehuurde plek toe te gaan. Daar doen wij zoals gezegd echt alles zelf ja. De bewoners hebben totaal niks met paarden en houden het erf helemaal niet netjes. We hebben dus eigenlijk ook nog overlast van ze, zeker met de werkzaamheden die daar zijn gedaan, blad wat nooit wordt opgeruimd etc. We hebben kort geleden palen en lint vervangen en vorige week een pad rondom wei gemaakt met palen en lint.

Wat we gaan kopen, weet ik nog niet. Maar we zoeken niet het grootste of meeste land. Sowieso nu de paarden ook ouder worden willen we meer zicht op ze hebben.

Ik vind het iets te makkelijk dat mensen zonder paarden aan huis, geen onderhoud zouden hebben aan hun eigen huis. Wij hebben ook een gezin en manlief is sws 12 uur per dag van huis. Zoonlief werkt momenteel minstens zoveel, dus alles is passen en meten.
Wij gaan ons huis verkopen, dus hebben nu wat extra onderhoud om het net even mooier te maken en dat kan alleen in het weekend of kleine dingen in de avonden nog. Maar door de paarden is dat zeker een stuk beperkter. We zijn in totaal daar toch elke dag 2 tm 4/5 uurtjes aanwezig.

Euh, dan heb je toch juist elke dag een hoop werk?

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:38

pmarena schreef:
Volgens mij is in ieder geval een vrij algemene tendens dat je een stuk minder gaat rijden met je paard als je ze aan huis hebt, omdat je het veels te druk hebt met de algehele verzorging van paard, wei, erf, huis en alles er omheen :')



Dat dus en ook duurder.......nou, mijn droom is het echt niet.

Ik zou er liever een prachttuin van maken en lekker je paardje in een leuke pensionstalling doen met veel weidegang en waar alles aanwezig zijn, zoals hooi, stro, mesthoop, stallen, paddocks, weilanden, buitenbak, paarden + ponyvriendjes, water, licht en stroom en het wordt door de stalhouder onderhouden.

Ik ken mensen die ook paarden aan huis wilden en dit ook gedaan hebben en tja.....ze zijn er wel van op teruggekomen......dat het ook echt niet alles fantastisch is. Ze hebben zich er op verkeken.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:49

GDG, Als ik er ben mest ik uit, maar ben ook met de paarden bezig. Ik wil ook niet alleen even mesten en weer weg. De ene keer geef ik beweging, de andere keer doe ik de manen en staarten. In de tijd dat ik er ben, wil ik alles doen en ook van ze genieten.
Mijn man gaat vanuit zijn werk en voert waar nodig nog hooi bij en haalt er nog wat mest uit.

2 Uurtjes bij elkaar vind ik niet zoveel. 4 of 5 uurtjes vind ik wel veel, omdat het aaneengesloten is en dat mij met gezondheid wel opbreekt soms. Verdeelt over de dag zou beter zijn.
Maar als we zolang bezig zijn, hebben we bijv laatst een pad gemaakt. Mijn man doet de palen en ik het lint. En ondertussen had ik even gemest. Dat is niet elke dag en kan bewaard voor het weekend.

Nu hebben we geen groot onderhoud meer en kun je in die tijd rijden.

Hooi halen kost ons ook enkele uurtjes elke 2 weken, omdat we niet meer kwijt kunnen. Bij een grotere opslag, zou dat zeker schelen.

Het gaat mij er vooral om, dat wij al die tijd aaneengesloten daar zijn. Mijn man gaat vanuit zijn werk, omdat het anders erg laat wordt en er een klein kind slaapt, dus we niet na 20uur lawaai mogen maken. Aan huis, zouden we eerst eten en dan nog een ronde doen bijvoorbeeld.

Maar we hebben er wel 4 en dat is toch echt anders dan 1 in volpension om te vergelijken, pension of aan huis.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:58

Sinds een klein jaartje heb ik de paarden aan huis en ik zou niet anders meer willen.
Eerder gaf ik wel aan het liefst een stuk of vier paarden te willen hebben, maar ik houd het op een oude pony een één paard welke ik ook rijd.

Ik zie meer voordelen dan nadelen. Ook al kost het al met al meer tijd, ervaar nu meer rust dan toen ik nog op pension stond. Ik hoef niet (bijna) elke dag na het werk nog weg.

De volgende punten ben ik heel blij mee:

- Goede bak met fijne bodem en verlichting
- Overdekte was/poetsplaats
- Stromend water
- Elektriciteit
- Goede verlichting binnen en buiten
- Voldoende opslag voor hooi/vlas
- Voldoende plek voor mestopslag
- Een eigen tractor
- Weiland bereikbaar zonder dat machines over het pad bij ons huis moeten.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:06

Grappig
nu ik dit topic lees, besef ik me dat de paarden thuis best wel werk kan zijn in ogen van andere mensen. Maar dat heb ik nooit zo gezien.
Het past in onze manier van leven. Ik ervaar het helemaal niet als lastig of veel.
Ik vind uitmesten niet erg. Ik loop met de kruiwagen en de honden rondje weiland te wandelen en neem de mest ondertussen mee. hahaha dat gaat 'vanzelf'. Ik zie dat niet als erg. (haha ik vind strijken erger dan uitmesten)
En als de paarden lekker in een schone stal s avonds staan, met een grote buil hooi: dan vind ik dat fijn.

Als ik op vakantie wil, zou ik ook voor de honden en katten oppas moeten regelen. Dus dat is nu niet anders, alleen krijgen ze er ook schapen, kip en paarden bij.

Zo zie je maar, hoe mensen verschillen en er anders tegen aan kijken.

We hebben allemaal thuis een eigen bedrijf of druk werk: onze hobby: de dieren thuis verzorgen geeft ontspanning.