ijsberen op de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angel236
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Nieuwerkerk

ijsberen op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 21:32

Hallo lezers,

Ik heb een brandende vraag, ik zal mijn verhaal vertellen en zou graag advies of ervaring van jullie lezers willen hebben, want ik en andere stalgenoten weten het niet meer...
In de zomer gaan de paarden altijd lekker naar buiten (swinters dus niet), ik sta op een manage en is daarom gewoon een merrie wei en een ruinen wei apart en je hebt nog een individuele wei.
Ik heb haar nu bijna 5 jaar en de eerste 3 jaar weidegang kon ze makkelijk alleen staan en in de groep, sochtends vroeg tot savonds laat vond ze geen enkel probleem!
Maar sinds vorige zomer is mijn merrie heel erg opgejaagd door een andere merrie. Ze is snel bang en onder de indruk van iedereen en is door het lange opjagen door haar erg bang op de wei nu.. vorig jaar ging ze daardoor heeeeeel erg ijsberen, soms wel dravend of galopperend heen en weer bij het hek rennen. Dit doet ze ong al na 4uurtjes, terwijl dus vroeger makkelijk 10u of langer op de wei stond op een dag..
Vorig jaar al een paar dingen geprobeerd, zoals vriendinnetjes maken buiten de wei om en dat hielp af en toe... niet helemaal want soms was de angst de winnaar en ging ze weer...
dit jaar is het vanaf dag 1 alweer zo, de merrie van vorig jaar is er nu niet meer maar je ziet gewoon aan haar dat ze het gewoon eng vind andere paarden. In der eentje op de wei vind ze lekker voor eventjes en tot 3 paarden ook, maar zodra ze het overzicht niet meer heeft, gaat ze dus weer ijsberen...
aan de eigenaar van stal gevraagd wat te doen, helaas dan alleen de individuele wei een oplossing, maar dat gaat ze alleen wss ook niet leuk vinden, plus je mag hier max een halfuur maar in... en daar buiten om, ik vind het zielig als ze niet meer op de wei hierdoor op kan.. plus in der stal in de zomer is het gewoon veel te warm en staat ze als enige niet op de wei... en ook omdat ze in de winter ook in de stal staat en niet op een wei of iets.
Ik wil proberen om weer te kijken of ze vriendinnetje kan maken met 1 of 2 van de merrie wei zodat ze op iemand kan hangen, alleen ik ben erg bang dat dit dus niet gaat helpen. Ik had verwacht doordat de opjagende merrie weg is dat ze het niet meer zou doen en niet met een oplossing gekomen.. misschien dom van me maar zo dacht ik eenmaal.
Btw de merrie groep is voor grotendeels veranderd, verhuizingen van eigenaren, dus de vriendinnetjes van vorig jaar zijn ook alweer weg.
Vandaar mijn brandende vraag, hebben jullie hier ervaring mee of advies naar mij??
Alvast bedankt voor het lezen en helpen!

Groetjes Elena

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: ijsberen op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:10

Wellicht is de verandering van 's winters alleen in de stal naar 's zomers ineens op de wei in een groep ook heel groot voor haar. Als er niets te veranderen valt zou ik zeker overwegen om naar een andere stal te gaan. Het ijsberen is een absoluut kenmerk van stress wat op lange termijn mentale als ook lichamelijke schade kan veroorzaken en na een tijdje zelfs ook nooit meer weggaat. (zoals luchtzuigers, die blijven dat in alle omstandigheden doen als een soort tik)
's Winters alleen maar op stal staan is natuurlijk ook verre van ideaal en absoluut niet goed voor het welzijn van je paard (hier ga je waarschijnlijk nog meer reacties op krijgen..).
Als ik in jouw situatie zat zou ik opzoek gaan naar meer regelmaat voor je paard en een stabiele groep (dus een andere stal).

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:18

Tja de reacties die je alleen maar zal gaan krijgen is: in de winter uit de stal!!

Is er een paddock voor in de winter? Deze stap is waarschijnlijk groot voor haar. Ik zou haar gewoon het hele jaar lekker naar buiten doen al is het maar een paar uurtjes. Dan is ze het gewend en paarden moeten sowieso een paar uur uit de stal vind ik. (En de meeste hier op bokt vinden dat dat zeker 14 uur uur minimaal moet per dag!!)

Voor nu: een weidemaatje zoeken. :j

Angel236
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Nieuwerkerk

Re: ijsberen op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 22:33

In de winter staat ze wel gewoon in de paddock, dit staat ze meestal met der beste vriendje, dus een ruin. Dit gaat gewoon super goed. Ik merk ook dat ze meer ruinen als vrienden heeft als merries.
Ik heb zelf ook aan een andere stal gedacht maar ik ben erg bang dat ze dan al helemaal geen vriendjes meer heeft, ook niet in de winter en dat ze helemaal niet gelukkig wordt ervan

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Re: ijsberen op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:35

Kan je niet regelen dat ze met die ruin in een wei staat?
En als je gaat verhuizen naar een andere stal vind ze vast wel weer nieuwe vriendjes. Ik was daar ook bang voor met mijn paard omdat ze heel onderdanig is maar dat viel heel erg mee!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:36

Och wat een stress voor je merrie! Als het op de manege niet mogelijk is om alternatieven te bieden dan zou ik haar zeker verhuizen. Ik denk dat ze voorlopig het beste in een kleine groep kan staan dus ik zou naar een stalling zoeken waar ze dat bieden.

Angel236
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Nieuwerkerk

Re: ijsberen op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 22:42

@mies nee dat gaat helaas niet.. alleen de individuele wei is een optie maar dat is dus maar maximaal een halfuur per dag en dat vind ik gewoon echt te weinig.
Ik wilde deze week beginnen met vriendinnetjes maken met 1 of 2 merries van de wei dan. Ik ga hopen dat het helpt en anders weer wat anders, miss wat de reacties zijn van jullie als andere opties zien

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: ijsberen op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:19

Ik vrees ook dat verhuizen voor haar het beste is. Naar een stal waar ze het hele jaar door in een stabiele kudde kan staan.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: ijsberen op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:49

waarom een aparte wei voor ruinen en merries?
Hier op stal wordt gekeken naar de combinaties.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: ijsberen op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:54

Ik snap het ook niet waarom de ruinen en de merries apart staan. Merries samen klikt niet altijd, een ruin en een merrie samen gaat vaak veel beter.

Angel236
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Nieuwerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 17:54

Even een update;
Ten eerste bedankt voor het reageren en mee denken.
Ik ben niet verhuist van stal, maar ik heb wel besproken met de staleigenaar of ik toch écht niet in een andere wei kon
Hij begreep het en ik kon gelukkig in de groepswei terecht! Hier zitten ruinen en merries tussen, dit gaat vanaf dag 1 echt super! Beste keuze ooit!
Hier staat ze dag en nacht en ze heeft een vriendje gemaakt en hinnekt zelfs als ze weggaat van hem. Het is alsof het ijsberen nooit is gebeurd hiervoor