Weide onderhoud hoe wat en wanneer??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Weide onderhoud hoe wat en wanneer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 12:11

Hoi!

Mijn hele wei is bezaaid met boterbloemen en zuring.
Het staat bijna een meter hoog, hoe kan ik dit het beste aanpakken?
De ponys staan nu in de paddock, we willen de wei opnieuw inrichten dus alle palen/lint gaan eruit.
Maar voor ik mijn nieuwe indeling, en dus nieuwe palen wil zetten, wil ik eerst de boterbloemen en zuring bestrijden.
Hoe kan ik dit het beste doen?
Ik beschik over een tractor met cirkelmaaier en een maaier met verdeler voor mest/kalk oid.
Kan ik beter eerst maaien en dan kalken? Of andersom? Of kapot spuiten?

Bowo

Re: Weide onderhoud hoe wat en wanneer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:13

Ik zou denk ik alles doodspuiten en opnieuw inzaaien, dan weet je zeker dat het echt weg is.
En dan daarna zuring goed bijhouden, gelijk de zuring doodspuiten zodra je het op ziet komen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:19

Stap 1 is een bodemanalyse. Anders ben je blindelings geld aan het uitgeven. Waarschijnlijk is de bodem te zuur. Maar kalken is niet het goeie moment, dat moet eigenlijk in de winter.
Als ik jou was zou ik nu alles zo snel mogelijk maaien (zeker voor de zuring in het zaad komt!) en dan wachten op het resultaat van de bodemanalyse.
Alles doodspuiten en verder niets aan de bodem doen is nutteloos, er is een reden waarom je meer boterbloemen en zurigng dan gras hebt, en het is die reden die je moet aanpakken.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 13:53

Sclimpre schreef:
Stap 1 is een bodemanalyse. Anders ben je blindelings geld aan het uitgeven. Waarschijnlijk is de bodem te zuur. Maar kalken is niet het goeie moment, dat moet eigenlijk in de winter.
Als ik jou was zou ik nu alles zo snel mogelijk maaien (zeker voor de zuring in het zaad komt!) en dan wachten op het resultaat van de bodemanalyse.
Alles doodspuiten en verder niets aan de bodem doen is nutteloos, er is een reden waarom je meer boterbloemen en zurigng dan gras hebt, en het is die reden die je moet aanpakken.

En waar kan ik in België een bodemanalyse laten doen?
Heb het idee dat ze hier gigantisch achterlopen met zo'n dingen :+ -O-

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:07

Bodemkundige dienst van Belgie is de eerste waar ik aan denk. Zij zitten in Leuven, ik denk dat ze samenwerken met de landbouwfaculteit van de KULeuven. Misschien zijn er nog wel andere.
Bestaat al heel lang, dus ik denk eigenlijk niet dat we op dat punt achterlopen. Als je het helemaal goed wil doen komen zij zelf de stalen nemen, dat is niet eens zo duur. De stalen moeten op de juiste diepte genomen worden en ze nemen een aantal stalen verspreid over het terrein. Je moet dan ook opgeven waarvoor het perceel gebruikt wordt en dan krijg je een bemestingsadvies voor 3 jaar.
https://www.bdb.be/Productendiensten/An ... fault.aspx