Verbrande neus hoe kan het toch?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 08:48

Pony staat zeker in behoorlijk hoog gras?
Nadeel daarvan is dat het smorgens nat is, het hoofd van het paard word daardoor dus ook nat en de combi met zon er op...ja dan verbranden ze veel sneller.
Sunblock er op kan idd helpen, of een neusflapje aan het halster
baby,factor 50 watervast erop.

Maar op het moment dat ze zo verbrand is even uit dat langere gras weg houden.
Anders worden de plekjes weer nat en blijf je bezig
Even die huid de tijd geven om te herstellen

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:01

Het kan te maken hebben met bepaald onkruid in de wei inderdaad, mijn paard heeft een wei met meer onkruid ook meer last van dan in een wei zonder onkruid.
Verder kan het eten van klaver en lucerne ook meer gevoeligheid voor verbranding geven.

Sudocreme dik smeren kan helpen en verder goed inpakken en zo nodig met de ergste zon binnen houden.

Anomien

Berichten: 7396
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:20

zanakuzies schreef:
Nee er gaat nadat het gras gehooid is koeien of varkens mest overheen. Staan geen rare planten eigenlijk de wei is mooi egaal met gras weinige rare planten?
Stoppen met zonnebrand is proberen.


Zet hem eens een week in de nacht buiten. Als er geen verbetering optreedt weet je zeker dat je het ergens anders moet zoeken.

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:35

Mijn haflinger had het ook. Deed er sudocreme op en dan hielp het beste

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 14:25

Knert schreef:
zanakuzies schreef:
Nee er gaat nadat het gras gehooid is koeien of varkens mest overheen. Staan geen rare planten eigenlijk de wei is mooi egaal met gras weinige rare planten?
Stoppen met zonnebrand is proberen.


Zet hem eens een week in de nacht buiten. Als er geen verbetering optreedt weet je zeker dat je het ergens anders moet zoeken.


Dit is helaas niet mogelijk ze gaat op of 24/7 op het land of ze moet snachts op stal en overdag op de paddock. Als ze er uit gaan mogen ze er niet meer bij (met uitzondering van rijden e.d. uiteraard)

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: Verbrande neus hoe kan het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:34

Mijn haflinger heeft er ook last van, binnen een dag verband met de blaren erop. De mijne loopt met dit weer met een halster om waar een neusnetje/vliegennetje aanzit, en dat werkt echt perfect! Sinds ik dat zo doe, geen last meer gehad van verbrande neus. :)

nicole2012

Berichten: 315
Geregistreerd: 04-10-10
Woonplaats: velserbroek

Re: Verbrande neus hoe kan het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:37

Inderdaad dat wat supertje zegt. Mijn paard had hier ook lastvan, kwam uiteindelijk door een sintjacobskruid vergiftiging. Zomers doen wij beschermers om van amigo uit mijn hoofd. We hebben ook jaren sokken afgeknipt en deze om gedaan. Dit werkte ook goed. Eventueel kijken naar hoe zijn lever functie verhoogd kan worden

Tytonidae
Berichten: 949
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:38

Ik denk dat je misschien baat kan hebben bij het smeren van een zonnebrandcrème die anders geformuleerd is. Ik vermoed dat je op dit moment smeert met een zonnebrandcrème met een fysisch filter. Dit zijn zonnebrandcrèmes op basis van titaniumoxide en zincoxide. Dit type zonnebrandcrèmes is herkenbaar aan de witte waas die ze achterlaten na het smeren. Het probleem met dit soort crèmes is dat ze niet waterproof zijn en makkelijk 'eraf te smeren' zijn. Niet praktisch voor een paard die dus de helft van de tijd met z'n neus in het natte gras en de waterbak hangt. :Y) Een zonnebrandcrème met een chemisch filter bevat stoffen zoals bijv. oxybenzone en deze zijn waterproof en ook beter bestendig tegen vuil en beweging. Hierbij moet je ong. 20 minuutjes wachten na het aanbrengen voordat je jezelf of je paard blootstelt aan de zon. Maar bij beiden typen zonnebrandcrèmes is het ook erg belangrijk om het regelmatig te blijven aanbrengen(bij crèmes met een chemisch filter ong. om de 3 uur, bij fysische filters veel vaker)

sanne_xxxx

Berichten: 355
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Alphen aan den rijn

Re: Verbrande neus hoe kan het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:39

Ik smeer mijn haflinger ook in met een dikke laag sudocreme. Zit er vaak savonds nog steeds op en verbrand er ook niet meer mee.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Verbrande neus hoe kan het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:48


xliefsesmeex
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-03-18
Woonplaats: oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:26

hoi,

je kunt een plekje schaduw bouwen. waar je pony onder kan staan. of minder lang op de wei zetten bijv. een half uur in de stal en een half uur op de wei

groetjes ♥

Veronica2
Berichten: 2669
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:34

Supertje schreef:
Zulke ernstige verbranding is vaak niet alleen het gevolg van zonnebrand. Staat ze toevallig bij andere paarden die er ook last van hebben? Het kan namelijk ook veroorzaakt worden door bepaalde planten in de wei, zowel bij contact met die planten als door het eten van die planten. Sint janskruid, rode klaver, boekweit en luzerne bijvoorbeeld. En als een paard een (onbemerkte) verminderde leverfunctie heeft kunnen ze ook heel snel en ernstig verbranden, doordat ze bepaalde stoffen niet meer af kunnen breken, stoffen die in de meeste planten (gras) zitten en normaal geen kwaad kunnen, maar met een slecht werkende lever wel.
Zeker als een paard echt flinke korsten, dikke plekken en ontstekingen krijgt van zonnebrand zou je daar naar kunnen kijken.

Sommige paarden reageren ook op stoffen in (mensen)zonnebrandcreme waardoor de verbranding juist veel erger wordt. Je kunt beter met zinkzalf smeren, zelfde werking, helaas wel dikke zalf waar vuil fijn aan blijft hangen, maar werkt prima.

Ik heb ook een paard gekend wat iedere zomer gruwelijk verbrandde, dikke korsten en ontstekingen, hoofd maar ook op de benen. Waarschijnlijk een combi van bepaalde planten waar hij extreem op reageerde en snel verbranden door een hoop wit. Die ging de wei in met een vliegenmasker met oren en neusflap, en om de benen goedkope sportsokken waar de teen vanaf geknipt was, en iIn de kootholte en onder de knie vastgezet met zelfklevende windsels.

Dit klopt en het soort kunstmest waarmee het land behandeld is, kan ook een rol spelen.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 08-05-18 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Verbrande neus hoe kan het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:47

Ik weet niet of het al gezegd is, ik ken iemand waar jojobaolie de oplossing bood. Is een soort natuurlijke zonnebrand. Normale zonnebrand maakte het verbranden alleen maar erger. Die olie werkte perfekt!

O.a. Te krijgen bij de tuinen etc

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:51

Supertje schreef:
Sommige paarden reageren ook op stoffen in (mensen)zonnebrandcreme waardoor de verbranding juist veel erger wordt. Je kunt beter met zinkzalf smeren, zelfde werking, helaas wel dikke zalf waar vuil fijn aan blijft hangen, maar werkt prima.

Ik gebruikte dat ook en mijn paard ging dan zelf even door het stof ermee, maar daar was ik juist heel blij mee want dat geeft een extra laag die de zon niet doorlaat!

Dit geldt ook voor andere zalven en olieën, met zand erop/door is het juist extra effectief!

Hisjebillie
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-03-16
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:08

Mijn paard is hier ook gevoelig voor!

Ik heb een bont paardje (kruising welsh/arabier x tuigpaard). Toen hij als veulen de opfok in is gegaan zijn ze na de eerste winter van de één op de andere dag de Friese klei opgegaan. Hij stond niet bij mij in de buurt, dus kon ik hem ook niet zo goed in de gaten houden. Op een gegeven moment belde mijn buurman (die de groep en het land had geregeld mij, dat het niet goed ging met mijn enter). Ik ben er toen met mijn ouders heengegaan. Hij was enorm verbrand! Zijn neus viel eigenlijk nog mee, maar bij z'n hals/schouder aan beide kanten, hingen de lappen huid gewoon los... Echt vreselijk!!

Op aanraden van de dierenarts heb ik hem in de groep laten staan. Er was diezelfde week namelijk weinig zon voorspeld en de dierenarts zei dat de kans op infecties veel groter zou zijn op stal.
We gingen er toen 3x per week naar toe om het in te smeren met sudocreme. Wat heel erg goed heeft geholpen.
Eén week later las ik een artikel van mensen die Tinkers hadden en schreven dat hun (bonte) paarden veel gevoeliger waren voor eiwit, dan andere paarden. En dat zij dus heel erg moesten uitkijken met voeding en de zon!! (Beetje jammer dat ik dit niet eerder wist!)

Gelukkig is het met mijn paardje helemaal goedgekomen, al pas ik ook erg op met zon/gras.

Wat jij schrijft over het krijgen van bulten, dat heeft die van mij ook een keer gehad toen hij op een weiland kwam te staan waar kunstmest was gestrooid. Ik heb hem daarna nooit meer op land gezet met kunstmest en hij heeft nooit meer bulten gehad. Ik zie hier dus zeker een verband in..

Als de zon echt vel schijnt zet ik hem 's zomers vaak tussen 11.30 en 15 uur een paar uur binnen, maar als dit niet lukt smeer ik hem altijd in met zonnebrand factor 50 (Nivea werkt goed voor hem). En als z'n neus en de bovenkant van z'n staart wel een beetje rood zijn, smeer ik het in met sudocreme.
Zo komt hij inmiddels al jaren goed de zomer door!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Verbrande neus hoe kan het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:10

Gewone zonnebrand vind ik niet zo fijn bij de paarden. Als ze drinken krijgen ze het ook binnen denk ik dan. Ik smeer groene leem en ik zweer erbij. Het enige wat hier werkt.