Een paard dat verbrand ..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xlyngeval

Een paard dat verbrand ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 10:25

Help..

Vorig jaar is mijn paard verbrand in de zon en dit heeft heel lang geduurd voordat het herstelde.
Zijn schouder en een deel van zijn nek verbranden snel en ik weet niet meer wat ik ertegen kan doen.
Hij staat in de zomer van 08:00 tot 19:00 buiten op het weiland. Insmeren met zonnebrand etc. heeft totaal geen nut (verbrand gewoon), een deken tegen de zon opdoen werkt ook niet want de deken wordt gewoon gesloopt of hij laat hem slopen door de kudde. Mijn paard kan apart gezet worden maar alleen op een paddock en helaas kan mijn paard niet op een paddock.. Binnen laten staan overdag en 's avonds naar buiten is ook helaas niet mogelijk en een apart graslandje is ook niet mogelijk.

Weet iemand een wondermiddel of heeft iemand hier ervaring mee? :(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:27

Ik denk toch dat alleen een zonwerende deken hier tegen helpt, en anders overdag binnen houden ‘s nachts naar buiten.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:28

toch een deken op zou ik zeggen, een hele sterke. en als dat kwa weidegang en slopen niet mogelijk is waar je nu staat zou ik gaan verhuizen

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:29

het eten van Klaver kan ook verbranding veroorzaken, als je deze uit je weide weet te weren kan dit ook helpen.
Verder idd deken of zonnebrand creme voor paarden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:59

xlyngeval schreef:
Zijn schouder en een deel van zijn nek verbranden snel en ik weet niet meer wat ik ertegen kan doen.
Hij staat in de zomer van 08:00 tot 19:00 buiten op het weiland. Insmeren met zonnebrand etc. heeft totaal geen nut (verbrand gewoon), een deken tegen de zon opdoen werkt ook niet want de deken wordt gewoon gesloopt of hij laat hem slopen door de kudde. Mijn paard kan apart gezet worden maar alleen op een paddock en helaas kan mijn paard niet op een paddock.. Binnen laten staan overdag en 's avonds naar buiten is ook helaas niet mogelijk en een apart graslandje is ook niet mogelijk.

Ik denk dat je bedoelt dat dat niet mogelijk is op je huidige stalling. Misschien moet je de conclusie trekken dat deze stalling dan niet geschikt is voor jouw paard.

Ik zou opteren voor een goede sterke zonwerende deken, in een kudde waar deze heel blijft (dus minimaal één ander paard erbij). Anders je paard zonder deken 24/7 in een kudde, muv de uren waarop de zon het sterkst is (op die momenten op stal.

Mijns inziens de beste opties. Zal wellicht flink zoeken worden, maar 'niet mogelijk' is m.i. te makkelijk.

Selka

Re: Een paard dat verbrand ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:01

Groene leem.

Als je echt niets anders kunt zou ik dat rijkelijk smeren. Is bij die van mij het enige wat werkt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:04

Ik zou ook zeggen een andere stalling zoeken.Waar weien zijn met veel schaduw of waar hij s'nachts buiten kan ipv binnen. En waar hij een goed deken kan dragen zonder dat het stuk gebeten word.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:24

Zonwerende deken is je enige oplossing.
Ik had een paard zonder ondervacht waarbij je zo op de huid keek en die verbrande ook flink zonder deken (haar vacht was ook niet waterdicht trouwens).