Ik heb een vraag voor jullie maar zal eerst even het hele verhaal vertellen:
Mijn pony heb ik gekocht in juni afgelopen zomer ze is nu dus zo een 7 maanden bij mij. Ongeveer 3/4 maanden geleden kreeg ze koliek en kwam de DA langs, hij vroeg mij of ze niet bij een hengst had gestaan omdat haar buik zo dik was geworden.
Ik bellen naar de verkoper van haar, en eerst ontkende hij dat maar daarna gaf hij wel toe dat ze drachtig kon zijn omdat ze bij een hengst heeft gestaan (maar deze mocht niet dekken
) Dus hij had kunnen weten dat ze drachtig kon zijn... toen ik haar kocht maar dat is dus nooit vermeld!De dierenarts had haar toen opgevoeld en hij vond het wel voelen of ze drachtig was maar kon dat niet zeker zeggen. Dus vorige week is hij weer terug gekomen om nog een keer op te voelen. En ze is drachtig! En dus ook al zeker 7 maanden.
Heel leuk natuurlijk, maar ik heb hier eigenlijk niet om gevraagd... Deze pony is mijn eerste pony en als ik had geweten dat ze drachtig was had ik haar NIET [color=#][/color]gekocht. Een veulen is een hele verantwoordelijkheid en dat hoefde dan voor mij niet.'
Maar nu dat ik het weet ik wil haar niet meer kwijt ik ben nu al zo aan haar gehecht dus haar weg doen is geen optie.
En ze is pas ruim 2,5 jaar... dus voor haar is het fysiek erg belastend en remt haar nog in de groei.
Nou ben ik gister naar mijn nicht geweest en ze is juriste en mijn hele verhaal verteld.
Ze vond dat ik best een schade vergoeding kon eisen omdat het ging om wanprestatie dat betekende dat hij het wel kon weten dat ze drachtig was maar het mij nooit heeft vermeld bij de verkoop.
Ze noemde een paar punten op die ik zou kunnen gebruiken:
- Hij kon weten dat ze drachtig kon zijn.
- Als ik het had geweten had ik haar niet gekocht.
- De risicos die er aan zijn verbonden. (evt. kosten)
- De kosten die ik voor het veulen maak als alles verder goed gaat.
Nu heb ik wat vragen voor jullie:
1: Wat vinden jullie hier van?
2: Hoe gaat het vaak mis een bevalling (voor veulen en merrie)? maakt het uit of het het eerste veulen is?
3: Weten jullie een goede site over veulens enz. ( weet er echt niets vanaf)
4: Wat zouden jullie doen? want ik ben niet zo iemand die zomaar een schade vergoeding gaat eisen.
Maar nu weet ik het echt niet... want moet overal rekening mee houden.
En ik moet nu actie gaan ondernemen anders kan ik niets meer doen straks.
En omdat ik echt niet weet wat ik kan verwachten met een veulen weet ik niet wat ik moet doen.
help me!
sorry voor het lange verhaal kan het niet korter vertellen