Hoekpaal met haspels (strookbegr.) verbinden met omheining

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Hoekpaal met haspels (strookbegr.) verbinden met omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 22:26

Beetje lastig uit te leggen in de titel, maar ik zal het even verduidelijken.
Over een tijdje gaan we verhuizen en in het nieuwe weiland wil ik een track. Aan de buitenkant komt Heras hekwerk met stroomdraad en aan de binnenkant van de track houten weipalen met schapengaas en een enkele stroomdraad.
Mijn shetten gaan in de winter dwars door de stroomdraad heen, dus vandaar het gaas.

Binnenin wil ik de weides in drieën verdelen. Ik wil gebruik gaan maken van strookbegrazing. Daar wil ik een mooie metalen hoekpaal voor hebben met 3 haspels en wat prikpalen voor de strook uit te zetten.
Voorbeeld zie je in dit topic op pag. 2:
[VSW] Handigheidjes in en om de stal

Om er stroom op te zetten moet ik natuurlijk alle drie de haspels verbinden met de enkele stroomdraad die de weide omheind.
Wat is de meest handige manier om dat te doen? Omdat ik de haspelpaal steeds moet verzetten moet het niet iets zijn dat je vast bevestigd op een weidepaal.
Ik wil trouwens zowel als omheining als op de haspels koord. Verder dan 3 van deze dingen kom ik niet:
https://www.agradi.nl/patura-koordverbi ... lemmen.htm
Is dit de oplossing of doen jullie dit handiger?

En aan het begin van het koord dat ik uit de haspels trek zal denk ik een poortgreep komen?? Of hebben jullie hier nog handige ideeën voor?

Moet ik alle 3 die poortgrepen dan ook weer verbinden met het koord van de omheining, zodat de stroom rond kan lopen? Of is het voldoende om aan één kant stroom erop te zetten?

Qimm

Re: Hoekpaal met haspels (strookbegr.) verbinden met omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:39

Met zo'n krokodillenbek?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:40

Op een vorige stal hadden we een haspelhoekpaal en een metalen hoekpaal met isolatoren. Aan de kant van de isolatoren liep het koord door de isolator, dan een knoop in de draad en dan een poortgreep. De poortgreep hingen we aan de buitenomheining. De metalen paal zetten we met een spanbandje (kleine van Bever) vast aan een houten weidepaal.
De haspelhoekpaal zetten we ook met een bandje aan een weidepaal, maar hier hadden we geen verbinding met de buitendraden.
De spanbandjes zijn vooral bedoeld om te zorgen dat je de tussendraden strak kunt trekken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:40

Er staat geen stroom op je omheining, er staat spanning op. Spanning staat, stroom loopt. Je krijgt pas een gesloten stroomkring met lopende stroom als iemand het schrikdraad aanraakt. Lang verhaal kort: je draad hoeft dus niet rond te lopen, want je omheining is niet je stroomkring. Je omheining plus iemand die de draad aanraakt is je stroomkring.

Haspels op je hoekpaal onderling doorverbinding met geisoleerd draad, dan hoef je maar 1 verbinding naar je enkele stroomdraad te hebben, en dan kan goed met datzelfde isolatiedraad met een krokodillenbek er aan. Je hoekpaal kan je simpel met een draadje of iets dergelijks aan je vaste palen vastbinden zodat je de boel straks kunt zetten.

Op je houten palen aan de andere kant zet je 3 ogen waar je de poortgrepen in haakt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 16:06

Ibbel schreef:
Er staat geen stroom op je omheining, er staat spanning op. Spanning staat, stroom loopt. Je krijgt pas een gesloten stroomkring met lopende stroom als iemand het schrikdraad aanraakt. Lang verhaal kort: je draad hoeft dus niet rond te lopen, want je omheining is niet je stroomkring. Je omheining plus iemand die de draad aanraakt is je stroomkring.

Oh wow, de ene keer zeg ik spanning en dan weer stroom maar dit maakt me dus duidelijk dat het echt twee aparte zaken zijn :o Dank je wel! Duidelijk verhaal en weer bijgeleerd :D
Vooral dat de stroomkring pas rond is als iemand de draad aanraakt. Ik heb altijd al getwijfeld of het verschil maakt of je de draad echt rond laat lopen of dat hij gewoon ergens stopt. Nooit te oud om bij te leren dus :D

Verder bedankt alledrie voor de info! Ik weet nu hoe ik het beste spanning op de draad voor de stroombegrazing kan zetten!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:12

Ga in ieder geval geen schapengaas gebruiken. Als je er eens een groter paard in zet kan zdeze met een hoef vast blijven zitten omdat het schapengaas te grofmazig is. Gebruik Pantanet Essential of Family, veel veiliger

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 12:32

juliomariner schreef:
Ga in ieder geval geen schapengaas gebruiken. Als je er eens een groter paard in zet kan zdeze met een hoef vast blijven zitten omdat het schapengaas te grofmazig is. Gebruik Pantanet Essential of Family, veel veiliger

Nee klopt, ik wil inderdaad iets fijnmazigs om te voorkomen dat er een hoef in vast kan komen te zitten! Bedankt voor de tip! Net gegoogled en Pantanet family antracite ziet er erg netjes uit! Zoiets zal het dan ook gaan worden.
Veilig en ik hoef me niet druk te maken dat mijn ruintje zich weer eens door de draad heen wringt.