Van gazon naar paardenwei: ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyHorse

Van gazon naar paardenwei: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 09:51

Dag!

We hebben een flink stuk gazon wat ik overweeg voor paarden geschikt te maken. Het bestaat nu uit dat mooie fijne dunne gazon gras. Niet geschikt voor paarden dus.

Hebben jullie tips hoe ik dit stuk gazon het beste kan aanpakken zodat het wel geschikt voor paarden wordt?

Is doorzaaien een optie? En hoe doe ik dat? Gras nog voorbewerken? Welk grasmix past hierbij het beste?

Of helemaal omploegen en vanaf nul beginnen? Welke grasmix past hierbij het beste?

Alvast bedankt?

Anoniem

Re: Van gazon naar paardenwei: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:53

Doorzaaien kan prima met een grasmengsel voor paardenweide, gras moet dan kort zijn
Verder niet teveel bemesten

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 09:57

Janne, Dankje.
Als ik ga doorzaaien het gras even daarvoor kort maaien dus. En na het zaaien? Laat je dan het gras eerst doorgroeien? Hoelang wachten met maaien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:58

Zode wordt dichter als je vaker maait, maar je hebt al zode. Dus dat maakt niet zoveel uit

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 10:03

Staat nu zo’n robot maaier op.
Die maait lekker door... huidige gazon is er inderdaad heel compact van geworden, lijkt me ook dat het door het type gras komt.

Nog tips voor graszaad?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:40

Hoe gaat de belasting worden? Moeten ze er permanent op? Als je ze er (in het begin) alleen opzet op de momenten dat er ook daadwerkelijk gras staat (dus niet al kortgemaaid is) zou ik verder niet zo moeilijk doen eigenlijk.

Hier heb ik ook een stuk van de tuin aan de paarden 'gegeven', niks aan het handje. Gewoon erop gelaten om te 'maaien' en op tijd er weer af. De grond is daar nu hartstikke hard en het gras groeit (nog steeds) prima en kan de belasting prima aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:45

Weet je wat voor gras je hebt?
Sommige gazon grassen zijn giftig voor paarden.
Ik zou nieuw stevig weidegras zetten als je het ook in het natte seizoen wil gebruiken.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 14:32

Dit stukje wordt alleen gebruikt om zo nu en dan af te wisselen. Hoeft niet permanent. Denk vergelijkbaar zoals bij jou GDG.

Geen idee eigenlijk wat voor gras er eerder gezaaid is.

Welke grasmix zouden jullie gebruiken om erbij te zaaien?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:54

https://www.barenbrug.nl/paardenweides/producten
Je kan hier even kijken, je kan aangeven wat je wilt met het gras en ideeën opdoen. Daarna kan je altijd kijken welk merk je wil hebben, er zijn er zoveel. Vaak hebben fouragehandels graszaad op voorraad kan je het misschien per kilo kopen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:12

Hoe groot is " een flink stuk"?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 23:32

“Flink stuk”: voor een paardeweide niet zoveel, qua gazon wel. Het is zo’n 60 bij 15 denk ik. (Je zal het maar met de hand moeten maaien )

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 23:33

Bluestar, bij deze test kom ik op horsemaster uit.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 23:34

Ik kan die reep dan bij rest van de paardenwei plakken/toevoegen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 00:02

Ik vraag me af hoeveel zin het heeft om graszaad te gooien op een al dichte grasmat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 01:32

GDG schreef:
Ik vraag me af hoeveel zin het heeft om graszaad te gooien op een al dichte grasmat.

Ik vermoed vrij weinig. En daarbij, dit is maar 0.09 ha, zo'n klein stukje land gaat toch geen significante begrazing opleveren. Is het niet praktischer er een paddock van te maken?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:12

Dood (laten) spuiten, omfrezen en opnieuw inzaaien met een paardengrasmengsel. Ik heb die van Bioron gebruikt en ben super tevreden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:39

Kuggur schreef:
GDG schreef:

Ik vermoed vrij weinig. En daarbij, dit is maar 0.09 ha, zo'n klein stukje land gaat toch geen significante begrazing opleveren. Is het niet praktischer er een paddock van te maken?

Dat denk ik ook. Maar ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je er moeite in zou steken, ik zou ze er gewoon opzetten en ze laten 'maaien'. Sterker nog: zo heb ik het dus gedaan en ipv 'gazon' is het nu 'wei'. Enige wat ik daarvoor heb gedaan is schrikdraad zetten :P .

Het gras past zich trouwens ook gewoon aan (hier dan in elk geval): het ex-gazon ziet er nu hetzelfde uit als de rest van de wei.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:46

Sommige gazongrassen zijn sterk, speciaal gekweekt om op te spelen, maar zeker niet geschikt voor paarden...ik zou het zeker niet doen...eerst gewoon kapot spuiten, omtrekken en dan inzaaien met paardenweide graszaad...

Als je gazongras sterker is en sneller hersteld, dan kan je wel wat paardengras inzaaien, wat veel minder goed tegen intensief belasten kan, dus gewoon dood gaat...dit gazongras zal wellicht ook amper bemest zijn, dat vinden paarden het lekkerst, helaas kun je paarden nooit dikteren waar ze moeten eten....

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:50

Indestal schreef:
Sommige gazongrassen zijn sterk, speciaal gekweekt om op te spelen, maar zeker niet geschikt voor paarden...ik zou het zeker niet doen...eerst gewoon kapot spuiten, omtrekken en dan inzaaien met paardenweide graszaad...

Als je gazongras sterker is en sneller hersteld, dan kan je wel wat paardengras inzaaien, wat veel minder goed tegen intensief belasten kan, dus gewoon dood gaat...dit gazongras zal wellicht ook amper bemest zijn, dat vinden paarden het lekkerst, helaas kun je paarden nooit dikteren waar ze moeten eten....

Dat is in dit geval toch wel erg eenvoudig. TS kan het stukje gewoon open en dichtzetten, of strookbegrazing toepassen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:53

Ja ik heb een enorm stuk weide waar ooit de vorige paarden wellicht gemest hebben, maar al sinds 10 jaar moet ik dit elk jaar blijven maaien, ze eten er echt niet van, ik bemest het nooit, groeit als een wilde....als ik het afzet en ze er op zet, eten ze niet, gaan ze jagen want ze hebben honger of zo? Eind van de dag een ravage daar...

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 12:29

Het is inderdaad een klein stukje qua weiland. Qua gazon heb ik zoveel, dat kan wel wat minder. Paddock is niet nodig.

Het is inderdaad vrij dichte grasmat. Een heel fijn dun gras. Denk ook dat zo er wat graszaad overgooien geen zin heeft. Dan toch eerst flink opentrekken of omploegen.

Typisch zijn paarden soms ook; dat ze dit ook al 10 jaar volhouden :+

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:41

Ja ik snap er niks van....ik zit ook te denken het maar kapot te spuiten en opnieuw in te zaaien....als dat helpt tenminste...misschien gooiden ze voor ons daar de mest, dan is het voor eeuwig verpest.

Rare dieren hoor die peerden ;)