Weidegang huren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AmyJamess

Weidegang huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 16:09

Ik vroeg mij af hoe blokkers die een eigen weiland hebben/huren hoe jullie hier zijn aangekomen?
Ik en mijn nichtje lijken het namelijk wel wat om een eigen weiland te hebben. We delen samen een tinker en ik heb er sinds kort een mini bij. En zou het dus ideaal zijn als ze samen zouden kunnen staan op ons eigen plekje.
Ik hou al een tijdje marktplaats in de gaten maar helaas kom ik hier niets tegen.
Hoe kwamen jullie aan een weiland/eigen plekje?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Weidegang huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 16:16

Viavia

Mijn eerste landje hoorde ik van van een vriendin. Een bekende van haar stond op het stuk en die ging daar weg en zocht iemand die de huur wilde overnemen.
Daarna kreeg ik een stukje van mijn schoonvader wat we nu weer doorverhuurd hebben aan een vriendinnetje.
Je moet er wel een beetje mazzel mee hebben of bv eens bij de rijvereniging horen of die niks weten.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:16

Via een advertentie, maar het meeste gaat viavia inderdaad en je hebt wel de gun-factor nodig in veel gevallen.
Je kunt je ook bij de gemeente laten inschrijven voor pacht of huur van een weiland van hen, maar dat duurt hier meestal 10-15 jaar eer je aan de beurt bent :=

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:35

Rondrijden/fietsen zoeken naar stukken waar oude boeren of mensen wonen, stukken wat verwaarloosd/brak ligt, waar niks in de wei staat, stoute schoenen aantrekken, en vragen of je het huren kunt, zo zijn wij aan ons gehuurde stuk gekomen. ons gekochte wei hebben wij via via kunnen kopen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:30

Ik heb juist niet gekozen voor een weiland. Er zijn er maar weinig die stroom, water en een schuilmogelijkheid hebben. Daarnaast heb je niet zomaar een afsluitbare kamer/kast voor je spullen en hooi/stro opslag. Nagedacht over mestafvoer? Waar ga je rijden? Hoe ga je weide verdelen voor zomer/winter?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:35

Er zijn gelukkig een boel weilanden die wel over die faciliteiten beschikken RoyceMack :D
Het is doorgaans wel meer werk dan je paard op een pensionstal in een boks te plempen inderdaad!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 00:53

Er zit ook nog iets tussen een weiland in eigen beheer en je paard in een pension 'plempen'.
Vraag me eerlijk gezegd af of ik met een weiland huren (plus kosten voor hooi, stro, voer, mestafvoer, kosten voor elektra, water slaan, omheining) echt goedkoper uit zou zijn dan mn paard stallen zoals ie nu staat. Nu heeft hij dagelijks 4 grote weides ter bescchikking en daarnaast nog 5 paddocks ter beschikking en snachts met rotweer ligt ie lekker in zn eigen warme stal.
Tevens hebben we een bak. Dat heb je vaak ook niet bij een weiland tenzij je in de wei gaat rijden maar daar moet je dan rekening mee houden met het begraasbare land.
Ik heb ook weide overwogen, maar alle dingen die erbij komen kijken kost je veel energie en tijd om het te regelen en daarnaast is het volgens mij echt niet goedkoper. Terwijl ik me ook nog ernstig afvraag of mn paard het nu niet gewoon beter heeft dan ergens met 1 maatje in een weide. Nu heeft ie een kudde van 5-6 paarden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 01:03

Meestal ben je alleen goedkoper uit als je er meer beesten op zet.
Verder hebben de meeste weilanden idd weinig faciliteiten en dat vergeten mensen snel.
Ik ben uiteindelijk ook weer in pension gegaan omdat ik niet meer aan m'n beesten toe kwam naast het onderhoud.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 06:12

Ik heb eigen land gekocht maar uiteindelijk gaat sowieso de grote pony elke winter op een stalling(!)
Veel te veel werk anders :7

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 07:18

Wij hebben ook eigen land, dat verhuren we en mijn beest staat in pension

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 11:15

De faciliteiten gaat het ons niet om. We rijden zelf steeds minder en zelf doe ik liever grondwerk dan rijden. De kosten dragen we dan met ons 2en.
De reden dat we aan het oriënteren zijn is omdat onze stal verkocht is en dus het 1 en ander gaat veranderen waar wij niet achter staan. En omdat onze tinker niet met elk paard samen kan staan leek een eigen weiland voor onze ponys samen wel iets.
Ons voordeel is dat we met ons 3en zijn die de zorg (voeren, mesten etc) kunnen verdelen.
Wij hebben hier al zeker over nagedacht en weten wat er allemaal bij komt kijken. Het is dus niet een spontane ingeving.