Waar lever jij op in op pensionstal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:59

Poe, pittig topic!

Ja de perfecte stalling bestaat vast wel, maar nee, niet bij mij in de beurt helaas. Heb al veel stallen gezien en dat komt omdat 1, erg kieskeurig ben betreft mijn paarden en 2. Ik zelf verhuisd ben.

Ik vind het belangrijk dat mijn paarden veel. Buiten komen, het liefste de hele dag met onbeperkt hooi tot hun beschikking.
Maar ik vind het ook prettig dat ze met echt slecht weer lekker op stal kunnen,met ook daar onbeperkt hooi.
Uiteraard vers drinkwater.
En mijn grote merrie heeft een ruime box nodig, geen 3x3 dan kan ze niet liggen. Mijn ruin heeft voerneid en staat graag rustig en alleen tijdens het eten. Ook mag de ruin niet op het land ivm zijn gezondheid en wil ik de merrie juist wel op het land met soortgenootjes (minimaal 1)

Best een lastige combi kan ik je vertellen!

Dan mijn eigen eisen, ik wil het jaar rond kunnen rijden en de bak moet groot genoeg wezen voor mijn merrie (mini 20x40 maar liever groter), ik wil een bos en een wasplaats (koud water is prima)
Een plek voor al mijn spullen.
Volpension.
En ik ben erg gesteld op mijn eigen hoefsmid, dus die moet welkom zijn.
Ook wil ik mijn eigen instructie uitzoeken.
En omdat ik zelf wisselende diensten heb smorgens tot savonds naar de paarden kunnen.


Al met al toch nog een flinke wensenlijst! Ik woon in de polder, kleigrond en daardoor is de wens veel buiten echt een drama!
Hierdoor vorig jaar een stal gekozen met alle luxe in de accomodatie, zomers veel buiten, swinters zelf losgooien maar smorgens gesloten..

Afgelopen winter heeft het mij opgegeten en ontzettend veel energie gekost..
Maar de hoofd reden tot verhuizen was toch het budget, 2 paarden is niet goedkoop.. Dus iets mindrr lekker luxe kon ook wel! ;)

Nu besloten een halfuur bij mijn huis vandaag te gaan staan.
Deze stalling lijkt aan mijn hele wensen pakket te voldoen.
Maar de tijd zal het leren :o

Overigens heb ik eerder op een stal gestaan, 2 zelfs welke aan alle eisen voldeden en waar ik het ontzettend naar mijn zin had, helaas woon ik niet meer in die regio.. -O-


Maar puntje bij paaltje, weet de eigenaar het altijd beter voor zijn eigen paardjes toch?! :Y)

wil94

Berichten: 777
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: drenthe

Re: Waar lever jij op in op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:14

- Bodem binnenbak kan beter
- Geen buitenbak
- Bodem binnenpaddock heeft aandacht nodig
- Bodembedekking stal zou anders/beter kunnen
- Nalatigheid verzorging paarden andere pensiongasten. (Paard niet borstelen, niet tijdig naar de smid etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:40

Bij mijn vorige stalling leverde ik heel veel in. Uiteraard ben ik daar ook weggegaan.

Punten die me vrij snel tegenstonden;
Veel te weinig ruwvoer. 2 plakjes van een klein baaltje per dag.
Bak vrijwel nooit rijdbaar.
Geen uitrijmogelijkheden
Weinig stro in de boxen
Afstand, 20 minuten heen en 20 minuten terug.

Punten die me op langere duur tegen gingen staan;
Er werd niet elke dag uitgemest. Paarden hadden vaak vieze stal.
In de winter zeker 12 uur buiten (prima!) maar uiteraard in de blubber dus niks te eten. Werd ook niet bijgevoerd
Niet aan afspraken houden wbt speciaal voer en medicijnen
Ik kocht eigen hooi, dit werd gejat uit m'n eigen netten...
Paarden vaak geen water binnen en buiten
Rommel wat gevaarlijk is. Kapot glas, puin in de weilanden

Ik heb ze inmiddels in eigen beheer en ze komen niks te kort. Het is alleen jammer dat ik voor het rijden naar de buren moet omdat er geen bak is. Verder zooo tevreden nu!

Azmay

Berichten: 18000
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Waar lever jij op in op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:45

Waar ik op in wil leveren is luxe voor mezelf.
Wat ik zeker wil is dat mijn paard:
- Bewegingsruimte heeft, dat betekend niet meer dan 10 uur per dag op stal en minstens een echt ruime paddock verder.
- Niet langer dan 4 uur zonder ruwvoer staat
- Niet alleen hoeft te staan
- "Schoon" kan staan, dus niet diep in de modder of poep

Daarna wil ik voor mezelf graag:
-Een ruimte waar ik spullen kan leggen want ik heb geen auto.
- Uitrijmogelijkheden bij voorkeur een bos
- Eventueel een rijbak
- Niet verder dan ongeveer 5km

De rest zie ik wel, dingen als een wc of binnenbak zijn fijn maar als mijn paard er dan ongelukkig bij staat word ik er alsnog verdrietig van.

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:56

Ik snap niet zo goed dat mensen willen inleveren op weidengang/naar buiten gaan.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:59

Tja ik heb verschillende voor en nadelen...

Paard staat sinds zomer 2017 op een nieuwe stal

Voordelen
Langer naar buiten, met goed weer dag en nacht op de wei
Duinen op 75m van de oprit
Paarden op stro en onbeperkt hooi als ze binnen komen
Alle vrijheid en eigen beheer
Nog een aantal paarden meer die ik moet / mag rijden
Veel dichter bij huis

Nadelen
Geen bak aan huis, dus een dressuurring uitgezet op een van de weilanden
Geen wasplaats
Vrijwel altijd alleen met de paarden bezig
Alle vrijheid en eigen beheer :')
Nog een aantal paarden meer die ik moet / mag rijden :')

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:01

Ik sta niet op een pensionstal. Gewoon bij iemand aan huis. Het enige nadeel is onze buitenbak. Die is niet ideaal. Verder doe ik veel zelf dus heb ik ook veel zelf in de hand.

SanneJas
Berichten: 345
Geregistreerd: 03-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:03

mijn stalling is bijna perfect.
dicht bij huis, naast het bos, paarden lopen het hele jaar rond buiten, onbeperkt goed hooi (geen kuil),perfecte buitenbak, leuke stabiele kudde met alleen maar lieve paardjes.

Het enige wat ik mis is een schuilstal. Deze is er helaas niet. Wel genoeg bomen voor schaduw gelukkig. Maar soms zal ik een schuilstal fijn voor ze vinden. (in de winter, of met echt slecht weer gaan ze s`nachts op stal, maar ze kunnen dus niet zelf kiezen).

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:20

Als mijn eigen hoefsmid, dierenarts en instructie niet welkom zijn, dan is de stal al niet eens meer een optie voor mij.
Datzelfde geldt voor langer dan 3 uur zonder voer, smerige bodems en langer dan 14 uur op stal (liefst gewoon 24/7 buiten maar dat is hier in de regio nog een uitdaging: 4 uur per dag buiten wordt als luxe omschreven). Nu gelukkig een stal gevonden die aan bijna al mijn wensen voldoet en waar mijn pony dag en nacht buiten staat. :)

CalipsoLover

Berichten: 5573
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Waar lever jij op in op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:40

Ik sta sinds december op een nieuwe stal en heb nog op niks iets aan te merken, enkel dat de paarden in de winter niet buiten kunnen, maar dat is op bijna geen enkele stal hier in de buurt helaas.

Op mijn vorige stal had ik er heel veel haha. Gierige stalbaas, heb eens een waterlek in mijn stal gehad en moest ik zelf de verloren stalbedekking gaan betalen, geen eerlijke rekeningen (te veel aangerekend voor dingen die ik niet heb genomen), smsen die genegeerd werden, onvriendelijke stalbazin die er geen glimlach vanaf kreeg, enorm veel geroddel en mensen die het constant beter wisten en ga zo maar door...