Uitloop verharden: wie denkt er mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Uitloop verharden: wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 15:44

Beste bokkers,

Sinds november hebben wij een koophuis. Binnen is helemaal verbouwd en klaar, we wonen er inmiddels ook.
Buiten zijn we nu mee bezig, dat betekent dus ook het paardengedeelte.
We hebben 3 bestaande boxen in het bijgebouw. 1 box wordt een deur uitgezaagd zodat dit een inloopstal gaat worden.
Aansluitend komt hieraan dan de uitloop/paddock.
Een deel hiervan wil ik verhard hebben, een kleine 100m2.
We dachten eerst klinkers maar dat is best een duur grapje (10-12euro per m2 en dan heb je alleen nog maar de klinkers en niks geleverd of gelegd).
We zijn nu ook andere opties aan het bekijken, bijvoorbeeld betonplaten.
Het nadeel is alleen dat de verharding iets helt, dus ik vraag me af of betonplaten uberhaupt een optie is.

Heeft er iemand anders nog andere ideeen of suggesties?

Foto's ter illustratie maar je moet even wat fantasie gebruiken om door de rommel heen te kijken :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De verharding moet van het gebouw tot aan waar de klinkers nu liggen.
Het gebouw ligt ongeveer 20cm hoger dan waar de stenen onder het gebouw nu beginnen.
Het gras aansluitend wordt ook bij de paddock getrokken dus het niet dat we vanaf het gebouw gezien de grond gelijk kunnen trekken en dan verharden, dan krijg je een veels te hoge afstap naar het gras toe.

Wie denkt er mee??


Groetjes Karin

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Re: Uitloop verharden: wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:03

Kan je voor klinkers niet op een weggeefhoek of facebook kijken ofzo? Bij mij in de buurt komen er altijd een hele hoop stenen voorbij die je gratis kan ophalen. Ik weet niet of dit bij jou in de buurt ook kan, maar proberen kan altijd :o

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:04

Ligt de stalvloer even hoog als de tegels die er nu liggen?

In dat geval zou ik de gehele 'buitenvloer' iets verlagen. Zo krijg je een niveauverschil met je stal en een niveauverschil met de rest van de paddock. Naar mijn ervaring erg prettig, omdat dit veel vegen scheelt ;).

Persoonlijk zou ik op marktplaats kijken naar een mooie partij tegels en daar jullie keuze van af laten hangen. Wel zou ik kiezen voor een wat grotere tegel omdat die wat stabieler blijven liggen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Uitloop verharden: wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:18

Om hoeveel vierkante meter gaat het? Wij hebben tweedehands klinkers gekocht, zo uit mijn hoofd rond de 3 euro per vierkante meter (maar ik zou het na moeten zoeken als je daar interesse hebt). Hartstikke mooie klinkers, mooie uitstraling (vind ik) en nog hartstikke goed qua kwaliteit.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Uitloop verharden: wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:41

Wij hebben het een beun laten doen en hij had tweedehands straatstenen.Het zijn donkere en lichte door elkaar met hier en daar nog de strepen van de parkeervakken erop.Informeer eens bij je buren er is altijd wel iemand die een beun weet.

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 20:21

Saar88 schreef:
Ligt de stalvloer even hoog als de tegels die er nu liggen?

In dat geval zou ik de gehele 'buitenvloer' iets verlagen. Zo krijg je een niveauverschil met je stal en een niveauverschil met de rest van de paddock. Naar mijn ervaring erg prettig, omdat dit veel vegen scheelt ;).

Persoonlijk zou ik op marktplaats kijken naar een mooie partij tegels en daar jullie keuze van af laten hangen. Wel zou ik kiezen voor een wat grotere tegel omdat die wat stabieler blijven liggen.


Nee de stalvloer ligt ongeveer 20cm hoger.
Nu kan dat natuurlijk nog aangepast worden omdat de uitloop in zn geheel nog bestraat moet worden dus er kan nog gegraven en bijgestort worden.

Maar de vraag is of de helling dan niet te schuin wordt en dus te glad/gevaarlijk met regen en sneeuw ed.
Er komen een mini shet en d pony met voorijzers op te staan.
Eventuele op/af stappen kunnen dus niet te hoog/groot gemaakt worden ivm de mini shet, maar daarnaast kan alles niet te schuin zodat mn merrie met ijzers eraf glibbert bij wijze van.

Klinkers via marktplaats oid heb ik ook aan gedacht maar ik moet 100m2 hebben en vaak vind je niet zo'n grote partij in 1x. Daarnaast, hoe vervoer je dat, het is toch een gewicht..

Ik wil ook andere opties bekijken zoals betonplaten of bv paddockmatten.
Fijn dat jullie meedenken! Ik hoop op meer ervaringen/tips :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:27

Karin_deB schreef:
Klinkers via marktplaats oid heb ik ook aan gedacht maar ik moet 100m2 hebben en vaak vind je niet zo'n grote partij in 1x. Daarnaast, hoe vervoer je dat, het is toch een gewicht..


Nee, MP vind ik daar niet echt voor geschikt. Wij hebben ze via de klinkercentrale: http://klinkercentrale.nl/index.php/win ... etontegels

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Uitloop verharden: wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:32

Lokale grondverzet bedrijf of loonwerker heeft ook nog wel eens wat. Die moeten er dan ergens anders uit en doorverkopen is veel interessanter dan betalen om naar de stort te brengen.

Hoogteverschillen is even puzzelen, maar verhard stuk dat niet vlak is, is zeer vermoeiend staan voor je paarden. Het nodigt dus niet uit voor ze om er echt gebruik van te maken en je loopt kans op spierpijn als je ze dwingt door bv er te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:55

Betonroosters uit een veestal. Zijn wel aan te komen via een loonwerker uit de buurt. Rechtstreeks bij een verbouwende of slopende boer ook als je transport kan regelen. Ze wateren af en kunnen zonder gekke graafwerkzaamheden gewoon in het zand worden gelegd. In verhouding tot andere verhardingsopties kosten ze ook geen drol.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Uitloop verharden: wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 23:07

Ons hele erf is gelegd met tweedehands klinkers. Ik woon in een platte polder dus met hellingen heb ik geen ervaring.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Uitloop verharden: wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 23:43

Tweedehands klinkers zijn vooral interessant als je zelf gaat leggen, of als je veel hoekjes hebt. Wij hebben 1100 m2 machinaal laten leggen, met goedkope nieuwe klinkers (iets minder dan 7 euro per m2).
Maar voor jou zouden 30 bij 30 stoeptegels misschien ook nog een goed idee zijn. Die sprokkel je zo bij elkaar via marktplaats. Kost niks of weinig...

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 23:53

Wij hebben klinkers gedaan voor maar 50,- en dat is dan transportkosten van eigen wagen :+

Loonbedrijf gebeld of ze ergens aan het bouwen waren en of ze zand ipv naar een stockeer ruimte niet gewoon bij ons konden afzetten. Camion heeft gewoon vlak erop gelost. (Zuivere zavel grond)

Klinkers op fb zn marktplaats intoog gehouden en een dagje klinkers sprokkelen 140m2
Ging erg vlot.

Klinkers hebben we bewust gedaan omdat ze hier meer 'grip' op hebben.
Hebben ook een beetje met betondals en in combinatie met regen glibbert dit echt fel.

Beton zou ik helemaal niet pakken buren hebben hun oprit met regen of vries/sneeuw blijf je als je al wat forsig stapt niet recht.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Uitloop verharden: wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 23:57

Grindtegels op zijn kop. Zijn overal gratis af te halen, relatief weinig werk om te leggen. Heb ze opgehaald met de trailer elke keer.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Uitloop verharden: wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 00:27

Loonwerker vragen inderdaad.
Ik heb hier laatst 120m2 aan klinkers laten brengen voor €300.
Dit was incl transport.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Uitloop verharden: wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 02:05

Betonplaten zijn een afrader
Word naar glad

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 05:59

Sonja_vR schreef:
Betonplaten zijn een afrader
Word naar glad


Klopt, echt een afrader. Ik heb er 2 liggen naast de stal maar als ze nat worden zijn ze echt glad.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 06:32

Probeer een restpartij gebakken stenen te vinden. Komen vaak van 'groot werk' af die over zijn. Ik heb zelf een mengelmoes van allerlei verschillende afmetingen liggen, maar wel van de zelfde kleur. Kun je voor een prikkie krijgen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:12

Birdie60 schreef:
Sonja_vR schreef:
Betonplaten zijn een afrader
Word naar glad


Klopt, echt een afrader. Ik heb er 2 liggen naast de stal maar als ze nat worden zijn ze echt glad.


Bij ons ip stal hebben we een deel bestrating (klinkers ) dat werkt prima
En een deel stelconplaat (beton)
De platen gaan we eerdaags een laag zand op laten storten omdat de dieren iets te makkelijk onderuit gaan op Die troep, zelfs de blote voeten Paarden
Tis echt levensgevaarlijk

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:01

Ja Sonja hir dus ook, vooral als het geregend heeft