Kan ik hiervan een paard onderhouden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia1976

Kan ik hiervan een paard onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 09:14

Hoihoi,

Ik ben nieuw hier op het forum.Ik had mijn vraag al ergens anders gesteld(ander forum),maar kreeg daar totaal geen normale antwoorden en ik kreeg de tip om hem hier te stellen.

Ik ben een vrouw van 41 en ik wil eindelijk mijn grote wens in vervulling laten gaan en dat is een eigen paard.Ik ben wat roestig(heb al behoorlijk lang niet meer gereden),dus ik ga eerst weer beginnen met lessen en ben ondertussen ook al aan het sparen voor een paard.
Nu mijn vraag.

Ik wil eerst een flinke spaarpot hebben,voordat ik tot aanschaf overga,ookal moet dat b.v. 2 jaar duren.
Zodat ik zeker weet dat ik geld heb voor b.v. dierenarts kosten.

Maar kan ik een paard onderhouden als ik rond de 500 euro per maand apart leg?(dit is dus buiten mijn spaarpot)
Ik heb de richtlijnen voor onderhoud hier op bokt al wel bekeken,maar wil het graag uit de praktijk horen.Ik wil namelijk niet ergens aan beginnen en er dan achter komen dat het niet gaat.
Ik heb geiïnformeerd wat pension stalling hier in het oosten kost en dan ben ik tussen de 195 en 325 kwijt(hangt er vanaf bij welke stal ik ga) Daar zit alles bij in,behalve krachtvoer. Man en ik hebben 7 maanden in het jaar een netto salaris van 5000 en 5 maanden een netto salaris van 3500(ik werk maar 7 maanden)We hebben geen hypotheek en zouden van die 3500 euro per maand 1500 overhouden als ik alles eraf heb gerekend aan vaste kosten en boodschappen e.d.De andere 7 maanden hebben we dus een stuk meer over. Is het hiermee goed te doen? Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:17

Dat kan makkelijk
Ik denk dat er veel mensen zijn die een stuk minder geld kunnen uitgeven waarbij het ook lukt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:18

Ik denk dat je een prima plan hebt op zich. Mijn paarden hebben nooit meer dan 350 euro gekost waarvan 200 pensiongeld ongeveer.

Kijk wel goed rond hoe je je paard wil gaan stallen, soms komen ze niet buiten of wel maar zonder eten oid.

Vrel plezier met de voorpret *\o/*

Haarbal

Re: Kan ik hiervan een paard onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:19

Hier ook 11 jaar lang een paard onderhouden van een stuk minder. Ik denk dus dat het prima gaat lukken! Veel plezier gewenst alvast! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:20

Welkom :)

Ik vind dat bedrag meer dan oké hoor. Zoveel leg ik maandelijks zelfs niet opzij en ik heb er 3. Wel onderhoud ik deze volledig zelf wat uiteraard de prijs drukt. Als je een ruime spaarpot hebt waarmee je onverwachtse kosten kunt opvangen is €500 per maand zeker ruim genoeg.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:20

Lijkt me geen probleem. Let er wel op dat je een potje apart zet voor medische kosten voor je paard. Een koliekoperatie loopt snel in de duizenden.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:21

Hier lukt dat ook makkelijk en ik heb er zelfs 2, maar ik heb ook gewoon heel veel geluk met stalling.
Denk dat dit voor jullie ook prima moet lukken :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:21

Dat moet zeker wel lukken. Ik ken genoeg mensen die het met veel minder moeten doen en hebben ook een paard.
Inderdaad even een spaarpotje maken voor onvoorziene uitgaven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:24

Abacab schreef:
Lijkt me geen probleem. Let er wel op dat je een potje apart zet voor medische kosten voor je paard. Een koliekoperatie loopt snel in de duizenden.

Tenzij je al van te voren beslist zo'n operatie niet te laten uitvoeren....

Maar ook andere ziektes kunnen onverwacht oplopen qua kosten.
Een onderzoekje hier, een medicijntje daar; paar dagen kliniek, dat loopt ook wel op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:25

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Heel goed topic voor je vraag! :-)

Daarnaast kost mijn paard me circa €300,- inclusief alles als ik geen gekke dingen koop.. echter koop je altijd wel teveel dus vaak ben ik rond de €500,- per maand kwijt aan mijn vriendje.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:25

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:27

Lijkt mij meer dan ruim voldoende dat budget.
Zoveel lijkt mij niet eens nodig, maar better safe than sorry ofcourse..

Mijn paard kost 'maar' € 175 per maand. Soms iets meer vanwege hoefsmid of aanschaf nieuwe spullen, maar dat is zeker niet maandelijks.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:30

Het ligt er aan of je je paard op pension moet zetten of als je ze thuis kan hebben staan.
Ik heb er 2 1/2 thuis en dat valt qua kosten gelukkig mee vergeleken met 1 paard op vol pension.

In de winter ben ik totaal voor alle 3 (aan ruigvoer en krachtvoer) ca 150E kwijt.
In de zomer is dat 25E.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:33

pimaude schreef:
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Heel goed topic voor je vraag! :-)

Daarnaast kost mijn paard me circa €300,- inclusief alles als ik geen gekke dingen koop.. echter koop je altijd wel teveel dus vaak ben ik rond de €500,- per maand kwijt aan mijn vriendje.

Haha dit dus, als ik niets gek doe ben ik rond de 300 kwijt. Maar dan heeft paarslief dit nodig, of dat, nieuwe deken enz...

Maar 500 euro is ruim voldoende!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:34

Het is een beetje wat je wil. Ik reed fanatiek wedstrijden en had meerdere keren per week les, een zwaardere auto voor de trailer en regelmatig bezoek aan zadelmaker osteo enz. Ik was denk ik incl les en wedstrijden zo'n 600 per maand kwijt. Als je recreatief wil rijden en minder les hebt dan kan je ook met minder uit. Staat t paard op ijzers of op blote voeten, wil je hem in de dekens hebben staan of niet? Allemaal zaken die ervoor kunnen zorgen dat het ineens toch wel weer wat duurder is.

Dees

Re: Kan ik hiervan een paard onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:36

Als het daarvan niet kan, kunnen een hoop mensen hun paard wel verkopen... Oftewel, het kan prima. Hangt natuurlijk wel een beetje van je wensenlijstje af, want luxe houden is natuurlijk duurder dan ergens op een trapveldje bij een boer. Maar ook daar tussen in is van alles verkrijgbaar.

Wat leuk voor je! Geniet ervan!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:37

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:38

Dit zou makkelijk moeten lukken hoor! :j
Hieronder een paar kostenoverzichtjes

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:39

Lijkt mij een prima en realistische schatting. Net wat hier ook al gezegd is, hangt er maar net af van wat je van plan bent.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:40

enigste wat meest duurder is, zijn als paard wat gaat mankeren de da kosten.
ik zit nu een met een week hoefbotje speciaal beslag om de 10 weken kosten boven de onderhoudskosten 100,-
foto's en onderzoeken vooraf hebben ook rond de 400 gekost.

Saskia1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 09:44

eenitraM schreef:
Viva-forum? ;)

Daar kwam deze langs https://verenigingeigenpaard.nl/kennisb ... udskosten/ al twijfel ik serieus of je hier wat aan hebt, want prijzen zijn zo breed neergelegd.

Inderdaad het viva forum,maar niet dit topic hahaha.Man man man,wat een bagger kreeg ik daar over me heen zeg.Ik vroeg naar de kosten van een paard en het eindigde ermee,dat mijn man wel van me zou scheiden...serieus???

Maar alvast hartstikke bedankt voor jullie antwoorden en linkjes.
Ik geloof dat het inderdaad wel goed te doen is.Die 500 is een richtlijn voor me,eventueel kan ik meer uitgeven.

Ik ga eerst weer lekker beginnen met paardrijden op de manege(zal nog wat worden,ik als ouwe bok tussen die jonkies *\o/* ) Maar ik heb nu al lol in de voorpret.En lekker doorsparen voor mijn eigen paardje.
Als ik een eigen paard heb,stop ik met lessen op de manege,die kosten eb ik er dan niet meer bij.Tenzij ik soms tussendoor even een les meepak,maar het zal geen vaste post worden.Ik denk dat als ik een jaar op de manege gereden heb,het weer aardig onder de knie heb.Ik wil toch geen wedstrijden rijden,gewoon lekker recreatief.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:48

Tuurlijk kan dat!
En het leven is keuzes maken natuurlijk. Ik denk dat de gemiddelde pensionstal rond de 250 euro per maand is. Stel je hebt een paard op ijzers (de duurste variant, alleen bekappen is veel goedkoper) komt daar nog 50 euro per maand bij. En dan ben je er qua vaste kosten wel aardig. Poedertje hier, dekje daar kun je zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk. En als het niet uitkomt nog even uitstellen. Voor de dierenarts is een spaarpot van rond de 3000 euro wel handig. Verder keer de tandarts (100 euro) en zadelpasser (ook 100 euro) per jaar en misschien keertje fysio en je bent echt een heel eind. De rest (rijvereniging, lessen, wedstrijden, trailer enz) kun je altijd kiezen als het budget er naar is. Een rijvereniging is trouwens een leuk idee, heb je wekelijks les en leer je leuke mensen kennen voor ongeveer 100 euro per jaar. Vaak doen ze ook van alles aan activiteiten (buitenrit, strandrit, bosrit bijv) waardoor je dit soort dingen niet alleen hoeft te doen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:48

Saskia1976 schreef:
eenitraM schreef:
Viva-forum? ;)

Daar kwam deze langs https://verenigingeigenpaard.nl/kennisb ... udskosten/ al twijfel ik serieus of je hier wat aan hebt, want prijzen zijn zo breed neergelegd.

Inderdaad het viva forum,maar niet dit topic hahaha.Man man man,wat een bagger kreeg ik daar over me heen zeg.Ik vroeg naar de kosten van een paard en het eindigde ermee,dat mijn man wel van me zou scheiden...serieus???

Hahahahaha _O- _O- Hilarisch!
Nou dat komt hier ook nog wel eens voor, zulke topics. Maar in dit geval niet dus.

Succes met de lessen :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:53

Ja joh geen probleem :) Per paard zit ik rond de €350 per maand (in eigen beheer 4 st.).
Voorheen toen ze in pension stonde varieerde dat wat maar €500 gaat prima lukken ook met de €325 p.m. stal. Dan kan je paard gewoon naar de hoefsmid en jij lessen volgen als je dat wil.

Super leuk een eigen paard. Veel plezier met de voorpret!

En dat forum.. pfftt hier op Bokt zijn er genoeg vrouwen voorzien van een vent. Scheiding niet gegarandeerd dus :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:56

Saskia1976 schreef:

Ik heb hem even opgezocht... is echt hilarisch.
Dacht dat men hier op Bokt wel eens kon doordraven; maar dit slaat echt alles :D
https://forum.viva.nl/overig/kosten-eig ... ges/408195

Waarom werk je zo weinig?
Heeft je man ook een dure hobby of moet hij mee betalen?
Wilt hij dat wel?
Wat als hij morgen op stapt; dan zit je met geen geld en een duur paard.
Je hebt geen verstand van paarden; een arabier is duurder in onderhoud dan een gewoon paard.
:P