Ervaring kunststof hindernissen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

confetti

Ervaring kunststof hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 16:51

Al enige tijd zijn wij opzoek naar nieuwe hindernissen, of een geheel nieuw parcours, compleet.
Iemand tips? Zelf heb ik ook gezocht op internet en vielen mij de hindernissen van nedlandic op, dit lijken mij wel mooie hindernissen. Iemand daar ervaring mee?

_Sofie

Re: Ervaring kunststof hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:46

Nog geen ervaring mee, maar als het goed is komen deze week de kunststof staanders met verzwaarde voet binnen op mijn werk, dus ik kan je binnenkort laten weten hoe je bevallen. Momenteel gebruiken we wel al de hindernisblokken van Nedlandic en de kunststof balken met houten kern. De blokken vind ik niet heel praktisch in gebruik, ze staan niet heel stevig en ivm de veiligheid kan je de hindernis maar van 1 kant springen óf moet je steeds de balken aan de andere kant van het blok plaatsen. De balken bevallen prima, goede kwaliteit!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:58

Een heel oud topic, maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen met kunststof hindernis materiaal.

Het is wel heel licht, dus fijn met verplaatsen, maar is het ook fijn met springen? Met balken van 7 of 10kg?

Of zouden jullie ivm prijs/kwaliteit verhouding toch voor gegalvaniseerde staanders met houten balken kiezen?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:07

Ik heb op een pensionstal gestaan waar ze kunststof balken hadden. Waren gewoon echt balken voor paarden..

Toch kon ik constant appen dat mijn pony er weer een dwars doormidden getrapt had. Dus ik gebruikte ze uiteindelijk niet meer :=

Geen idee waar die vandaan kwamen oid, is ook al wel een jaar of 6 geleden denk ik.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:11

Daphne__ schreef:
Ik heb op een pensionstal gestaan waar ze kunststof balken hadden. Waren gewoon echt balken voor paarden..

Toch kon ik constant appen dat mijn pony er weer een dwars doormidden getrapt had. Dus ik gebruikte ze uiteindelijk niet meer :=

Geen idee waar die vandaan kwamen oid, is ook al wel een jaar of 6 geleden denk ik.

Was dat met een houten balk erin of volledig kunststof? Wij keken naar de houten balken in een kunststof huls.

https://www.nedlandic.nl/nl/springparco ... icht-77_kg

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:22

Hier ervaring met beide, de kunststof balken met een kern van hout en volledig kunststof.
Er wordt niet heel veel gebruik van gemaakt (echt puur hobbymatig af en toe een sprongetje), maar we hebben ze bijna 4 jaar en ze bevallen erg goed.
Nog geen kapotte balken gehad en ze blijven ook mooi qua kleur.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:14

De balken van 7,7 en 10,5 kilo met houten kern worden ook vaak gebruikt op wedstrijden. Vaak 7,7 kg balken als onderste balken en de 10,5 kg als top balk. In principe horen de balken niet kapot te kunnen gaan, die van Nedlandic in ieder geval niet. Er zit ook 5 jaar garantie op. Ze zijn wel makkelijker mooi te houden. Even een doekje erover en ze zien er weer als nieuw uit. Geen verf dat eraf slijt of gebarsten balken.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:15

Ik heb een kunststof balkje (Nedlandic) zonder houten kern gebruikt om mijn minishet te laten springen (aan longeerlijn) dit beviel me goed. Een gewone balk vond ik te lomp voor hem met zijn dunne beentjes.
Ook had ik er eentje met houten kern erin, die ik voor mijn paard gebruikte.

Het beviel mij goed zo.(maar gebruikte het niet vaak, en bleven mooi van kleur

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:47

Let wel op met volledig kunstof balken, als een paard deze aantikken schoppen ze het voor zich uit en kunnen ze naar vallen...
Lichte balken zijn voor ons fijn maar voor paarden te gevaarlijk.
Mijn ervaring met kunstof balken is dat de kleur erg snel flets wordt. Nu lagen deze balken altijd buiten, dus wellicht is binnen opbergen voor de kleur wel beter.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 22:34

De staanders van nedlandic zijn volledig kunststof, het idee is om de balken met kunststof kern te nemen.

Maar zijn deze hindernissen echt het geld waard? Aangezien ze bijna 2x zo duur zijn dan gegalvaniseerde staanders met houten balken

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 22:43

Ik vind die gegalvaniseerde staanders echt vreselijk nu ik die staanders van Nedlandic gewend ben. Je tilt eenvoudig 2 staanders zonder moeie armen te krijgen. En het ziet er ook een stuk vrolijker uit.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:48

Hier al jaren kunstof met houten kern in gebruik. Hoe zwaar durf ik niet te zeggen, maar ik denk dat wel richting de 10 kilo de stuk gaan. Ik kan er max. 3 tillen, maar dan moet ik er niet te ver mee sjouwen.

Ze hebben wat krassen, maar ik denk dat ze al meer dan 10 jaar meegaan ondertussen. Ze vallen netjes naar beneden als ze aangetikt worden, er is nog nooit 1 door midden geschopt en er word ook niet bepaald goed voor gezorgd. Meestal liggen ze onder een afdak, want zo fanatiek worden ze niet meer gebruikt, maar als ze eenmaal in de bak liggen blijven ze daar doorgaans ook weken staan door weer en wind :+

Ik merk wel dat er ‘makkelijker’ aangetikt word. Als ik eens ergens anders ga springen en er word een houten balk aangetikt, word het paard wel wat voorzichtiger dan thuis, waar de balken niet zo zwaar zijn als massief hout.

De staanders hebben we niet van kunstof, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:14

Ik heb vaak op Nedlandic gekeken. Maar ik vind ze ontieglijk duur. Daarnaast staat er op de site dat een houten balk kan splinteren, akkoord. Maar volgens mij is kunststof toch echt scherper als dat stuk gaat? En lijkt me dat als een paard op een balk trapt (bv met balkjes draven) het kunstof toch wel eens breekt?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:39

Ik ben helemaal blij met mijn spullen van nedlandic. Ik heb de kunststof balken met houten kern. De korte variant van 1,75 omdat ik maar een 20x40 bak heb. Die zijn degelijk en zwaar genoeg. En dan houd ik meer ruimte over.
Nou gebruik ik ze wel bijna altijd icm de cavalettie blokken. Dus dan is het risico van een balk tussen de benen door te licht al heel anders door die blokken die er aan vast zitten. Zo kan ik ook prima kleine veilige sprongen maken tot 60 cm door 2 blokken op elkaar te stapelen.

Ze liggen hier altijd buiten en de paarden lopen in de nacht ook nog eens los in de rijbaan. Maar ze zijn volledig hufterproof. Zelfs knaag en modder bestendig. De kleur is 100% hetzelfde gebleven in de afgelopen 5 jaar. Recent een nieuwe set erbij besteld en qua kleur zijn die nog exact hetzelfde.

Op de rijvereniging hebben ze per ongeluk de kunstof zonder houten kern besteld. Maar die zijn voor paarden echt onbruikbaar. Meteen krom bij een tik. Dat klopt overigens met hun eigen omschrijving hoor. Dus niet dat het product ondeugdelijk is.

Ik gebruik ze heel veel icm hun cavaletti blokken. Dat is hetzelfde verhaal. Ideaal hufter proof flexibel materiaal.

Mijn enige bezwaar is de aanschafprijs. Het is iedere keer als ik een setje aanschaf weer even slikken. Maar gezien het zo lang meegaat is het echt een betere inverstering dan goedkoper houten materiaal bij mijn gebruik. Dat moet ik echt gaan opruimen en dan zou ik het lang zo veel niet gebruiken.
Omdat het er u toch ligt, versleep ik heel vaak even iets en kan weer lekker verder klussen met de paarden.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 18-02-25 14:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:43

Zag wel dat je nu 10% korting kreeg met KRISTY10. Maar ze zijn niet goedkoop nee. Maar dan hoef je wel als het goed is nooit meer nieuwe balken te kopen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 22:07

Bedankt voor jullie ervaringen (en de code)! Ik ben overtuigd!