Geen elektrischiteit én stromend water tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Geen elektrischiteit én stromend water tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 14:58

Zijn er meer mensen die op stal (+paddock+zadekamer) en in de weide geen stromend water en elektrischiteit hebben? Ik heb eindelijk een prachtig eigen stuk maar helaas geen van deze voorzieningen.

Wel heb ik in de weide een stromend riviertje waar ze uit kunnen drinken, ook kan vanuit dit riviertje met een oplaadbaar pompje de badkuip in de weide vullen. Bij de stal heb ik ook een klein watertje alleen weet ik de kwaliteit van dit water nog niet.

Ik zat al te kijken om evt. een waterputje te spuiten ( water is niet zo diep hier), maar dat is toch wel een karwei.

Welke soorten verlichting gebruiken jullie? Het liefst minimaal een verlichting die sterk genoeg is om mee te werken in de paddock in het donker.Hoe doen jullie het met water? Sjouwen jullie met emmers of gebruiken jullie pompen? Zijn er andere zaken waar je toch wel tegen het stroom + waterpuntje aanloopt??

Wij hebben nog kleine 2 maanden om het op te knappen voor de paarden komen.. Het liefst willen wij de meeste pijnpunten van te voren al aangepast + aangeschaft hebben.

Aggregaat is niet mijn favoriet, veel herrie en stank... Wil je een stillere ga je al naar de duurdere modellen..

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Geen elektrischiteit én stromend water tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:01

Als de het enkel verlichting is voor de stal en zadelkamer, dus geen verlichting van een rijpiste, zou ik een flinke accu en een zonnepaneel nemen. Dan 12V verlichting installeren. Vermoedelijk kan je dat nu gemakkelijk in LED verlichting krijgen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Geen elektrischiteit én stromend water tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:04

Ik had van die looplamp van garages die ik kon ophangen. Water dagelijks met jerrycan's en opgevangen regenwater aan het dak van stal met dakgoten en regentonnen.

Maar hoe fijn ik daar ook stond, ik ben zo blij dat ik nu gewoon weer op stal sta

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Geen elektrischiteit én stromend water tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:15

Wij hadden vroeger een 1000liter vat waar we regenwater in opvingen van het dak. Als het vat iets hoger staat dan heb je genoeg druk om de waterbakken te vullen met een tuinslang.
Stroom hadden we op een flinke autoaccu. Daar zat schrikdraad op en destijds nog gewone halogeenlampen. Tegenwoordig heb je idd LED, van die verstralers, werkt perfect.
Met een zonnepaneel is helemaal handig, dan hoef je de accu niet te verslepen en opladen als die leeg is.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 16:47

Sclimpre schreef:
Als de het enkel verlichting is voor de stal en zadelkamer, dus geen verlichting van een rijpiste, zou ik een flinke accu en een zonnepaneel nemen. Dan 12V verlichting installeren. Vermoedelijk kan je dat nu gemakkelijk in LED verlichting krijgen.



Die had ik nog niet gelezen! Zou je evt deze lampen ook op een accu van een schrikdraadapparaat kunnen hangen? Of is dat dan weer niet mogelijk?

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 16:50

Polly schreef:
Ik had van die looplamp van garages die ik kon ophangen. Water dagelijks met jerrycan's en opgevangen regenwater aan het dak van stal met dakgoten en regentonnen.

Maar hoe fijn ik daar ook stond, ik ben zo blij dat ik nu gewoon weer op stal sta


Looplamp is inderdaad een goede! Ja geloof ik meteen. Alleen bieden ze hier in de buurt amper wat aan met 24/7 buiten :n . Ik heb een 3 jarige merrie die zo van het land afkomt. Ze kent mensen alleen van het voeren van hooi. Leek mij voor mij zelf en mijn paardje een wat ontspannender situatie als er niet zo veel prikkels zijn. En we hopen binnen nu en 3 jaar ze aan huis te hebben *\o/* *\o/* . Tot die tijd leek dit mij het fijnst .

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 16:51

8nnemiek schreef:
Wij hadden vroeger een 1000liter vat waar we regenwater in opvingen van het dak. Als het vat iets hoger staat dan heb je genoeg druk om de waterbakken te vullen met een tuinslang.
Stroom hadden we op een flinke autoaccu. Daar zat schrikdraad op en destijds nog gewone halogeenlampen. Tegenwoordig heb je idd LED, van die verstralers, werkt perfect.
Met een zonnepaneel is helemaal handig, dan hoef je de accu niet te verslepen en opladen als die leeg is.



Jaa zo een 1000L vat heb ik ook. Ga gelijk even kijken of we hem wat hoger kunnen zetten.. DAt is onwijs handig. Alleen lees ik zo veel over algen, dat je het water echt in het stikkedonker moet houden.. Had jij dit ook veel??

Ik ga me idd wat verdiepen in zonnepanelen, zou wel heel gunstig zijn..

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:52

zo'n snoetendrukker die ze bij koeien ook hebben, slang in de rivier, en de paarden leren zeer snel hoe het werkt. Hoef je geen water meer te slepen of te pompen.
of handzwengel pomp. Altijd handig wanneer je oplaadbare pomp het begeeft

Een aggregaat op bijv. benzine, zet je aan als je er bent en je hebt stroom. Hadden kennissen van ons ook op de weide. Achter slot en grendel en die ging aan als ze kwamen, en uit als ze gingen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:31

_kmbn schreef:
Sclimpre schreef:
Als de het enkel verlichting is voor de stal en zadelkamer, dus geen verlichting van een rijpiste, zou ik een flinke accu en een zonnepaneel nemen. Dan 12V verlichting installeren. Vermoedelijk kan je dat nu gemakkelijk in LED verlichting krijgen.



Die had ik nog niet gelezen! Zou je evt deze lampen ook op een accu van een schrikdraadapparaat kunnen hangen? Of is dat dan weer niet mogelijk?

Jazeker, dat verbruikt niet zo heel veel. Op onze vroegere wei hadden we een schrikdraadtoestel en de verlichting op de accu en daarop een klein zonnepaneeltje. Het was nog in het tijdperk dat er geen LED verlichting was, dus gewone 12V gloeilampjes. In de winter moesten we om de 2 à 3 weken de accu eens mee naar huis nemen om op te laden. In de zomer nooit. We hadden 2 accu's (gekregen van de garagist, afdankertjes van mensen die preventief hun auto-accu lieten vervangen) zodat er altijd ééntje volgeladen klaarstond. Maar met een groter zonnepaneel, en zeker nu met LED lampen zal je bijna nooit een lege accu hebben.
Wel een schrikdraadtoestel op 12V nemen !

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:35

_kmbn schreef:
Polly schreef:
Ik had van die looplamp van garages die ik kon ophangen. Water dagelijks met jerrycan's en opgevangen regenwater aan het dak van stal met dakgoten en regentonnen.

Maar hoe fijn ik daar ook stond, ik ben zo blij dat ik nu gewoon weer op stal sta


Looplamp is inderdaad een goede! Ja geloof ik meteen. Alleen bieden ze hier in de buurt amper wat aan met 24/7 buiten :n . Ik heb een 3 jarige merrie die zo van het land afkomt. Ze kent mensen alleen van het voeren van hooi. Leek mij voor mij zelf en mijn paardje een wat ontspannender situatie als er niet zo veel prikkels zijn. En we hopen binnen nu en 3 jaar ze aan huis te hebben *\o/* *\o/* . Tot die tijd leek dit mij het fijnst .



Ik heb ze ook 10jr met veel plezier 24/7 buiten gehad.
Ik snap je redenering super dat je zo aan je paard denkt!

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:57

_kmbn schreef:
(...)Ik zat al te kijken om evt. een waterputje te spuiten ( water is niet zo diep hier), maar dat is toch wel een karwei. (...)


Even afgezien van de rest van je vraag, je kunt ook een puntstuk slaan als het water niet zo diep zit. Dat zou je eventueel zelf kunnen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:56

Loonwerker schreef:
_kmbn schreef:
(...)Ik zat al te kijken om evt. een waterputje te spuiten ( water is niet zo diep hier), maar dat is toch wel een karwei. (...)


Even afgezien van de rest van je vraag, je kunt ook een puntstuk slaan als het water niet zo diep zit. Dat zou je eventueel zelf kunnen.

Briefje in de supermarkt van dichtstbijzijnde agrarische dorp. Vragen of er iemand een veeput kan spuiten, dat komen ze dan doen met een giertank water en pomp voor de nodige waterdruk. Kostte mij 7? jaar terug 150 euro (water op 12m), was even een stuk goed nat, maar met 30min. waren ze klaar. Ding even afgedopt, 20L emmer bodem er uit, op de kop er omheen zetten, nomix beton (en dan pas water ipv andersom) er in, met stuk karton mal maken van voetstuk handpomp voor de schroefdraden en volgende dag werkende pomp.
Put graven/boren zijn ook dhz opties voor, maar uiteindelijk ben je zonder ervaring veel sneller en simpeler klaar door het inschakelen van iemand die dit al tig jaar doet.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 21:06

Alane schreef:
zo'n snoetendrukker die ze bij koeien ook hebben, slang in de rivier, en de paarden leren zeer snel hoe het werkt. Hoef je geen water meer te slepen of te pompen.
of handzwengel pomp. Altijd handig wanneer je oplaadbare pomp het begeeft

Een aggregaat op bijv. benzine, zet je aan als je er bent en je hebt stroom. Hadden kennissen van ons ook op de weide. Achter slot en grendel en die ging aan als ze kwamen, en uit als ze gingen.


Zo een snoeper drukker heb ik ook naar zitten kijken maar ben nog even kijken hoe ik dat veilig zou kunnen meer zetten. Zijn een paar onstuimige en jonge paarden bij elkaar wil liever geen ongelukken..
een aggregaat heeft mijn voorkeur toch liever niet wegens herrie. Stal zadelkamer etc zitten vrij dicht bij elkaar. Ik weet dat er wel stille zijn maar die zijn flink prijzig. Gezien wij dit hebben tot wij perfecte woning hebben waar ze aan huis kunnen. Wat hopelijk niet langer dan 2-3 jaar duurt proberen we het wat low budget te houden op dat gebied.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 21:10

Polly schreef:
_kmbn schreef:

. Ik heb een 3 jarige merrie die zo van het land afkomt. Ze kent mensen alleen van het voeren van hooi. Leek mij voor mij zelf en mijn paardje een wat ontspannender situatie als er niet zo veel prikkels zijn. En we hopen binnen nu en 3 jaar ze aan huis te hebben *\o/* *\o/* . Tot die tijd leek dit mij het fijnst .



Ik heb ze ook 10jr met veel plezier 24/7 buiten gehad.
Ik snap je redenering super dat je zo aan je paard denkt!



Jaa, heerlijk voor ze buiten. Ja ik haal haar toch van een hele fijne plek vandaan waar ze niet persee weg “moet”. Ze staan daar allemaal heerlijk. Wil toch dat ze wel een betje fijn voelt op haar nieuwe plek <3

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:57

_kmbn schreef:
Zo een snoeper drukker heb ik ook naar zitten kijken maar ben nog even kijken hoe ik dat veilig zou kunnen meer zetten. Zijn een paar onstuimige en jonge paarden bij elkaar wil liever geen ongelukken..
een aggregaat heeft mijn voorkeur toch liever niet wegens herrie. Stal zadelkamer etc zitten vrij dicht bij elkaar. Ik weet dat er wel stille zijn maar die zijn flink prijzig. Gezien wij dit hebben tot wij perfecte woning hebben waar ze aan huis kunnen. Wat hopelijk niet langer dan 2-3 jaar duurt proberen we het wat low budget te houden op dat gebied.


stukje verderop hebben ze een jonge hengsten weide, die hebben ook een snoetendrukker, gewoon op de grond, verankerd en gaat hartstikke goed, ding staat er minstens 10 jaar en zolang hebben ze ook iedere zomer jonge hengsten lopen.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Geen elektrischiteit én stromend water tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:12

Ik heb semitractie accu's waar het stroomdraadapparaat op staat. Tevens heb ik hier 2 led autolampen (12 volt en voldoende licht) op aangesloten. Goedkoop en makkelijk. Water pomp ik. Ik heb ook een aggregaat staan. Deze wordt zelden gebruikt. Voornamelijk bij bv tandarts of als ik iets in de stal wil verbouwen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:28


_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 07:24

tamary schreef:
Loonwerker schreef:

Even afgezien van de rest van je vraag, je kunt ook een puntstuk slaan als het water niet zo diep zit. Dat zou je eventueel zelf kunnen.

Briefje in de supermarkt van dichtstbijzijnde agrarische dorp. Vragen of er iemand een veeput kan spuiten, dat komen ze dan doen met een giertank water en pomp voor de nodige waterdruk. Kostte mij 7? jaar terug 150 euro (water op 12m), was even een stuk goed nat, maar met 30min. waren ze klaar. Ding even afgedopt, 20L emmer bodem er uit, op de kop er omheen zetten, nomix beton (en dan pas water ipv andersom) er in, met stuk karton mal maken van voetstuk handpomp voor de schroefdraden en volgende dag werkende pomp.
Put graven/boren zijn ook dhz opties voor, maar uiteindelijk ben je zonder ervaring veel sneller en simpeler klaar door het inschakelen van iemand die dit al tig jaar doet.


Toch maar is even proberen dan! Voor die kosten, dat is allemaal te overzien! *\o/* . Dacht dat, zoiets toch wel meer aan de prijs was

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Geen elektrischiteit én stromend water tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:39

Ik heb nu bijna 8 jaar mijn pony's op een eigen stuk los land zonder kraanwater en stroom.
Ze drinken uit de sloot, daar heb ik 2 drinkplekken laten ‘graven’ uit de kant door een loonwerker.
Ik kom er eigenlijk weinig in het donker maar gebruikte dan wel hoofdlampen voor het voeren/uitmesten.
Ik heb 2 oude autoaccu’s die ik afwissel voor het stroomdraadapparaat.
Ik heb in de loop der jaren een steenpaddock en schuilstal + hooihok laten aanleggen.
Vooral belangrijk is de band met je buren, mijne letten mee op.
Ik heb een bord opgehangen met de naam van mijn land, zelf bedacht, en telefoonnummer.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 10:01

Alane schreef:
stukje verderop hebben ze een jonge hengsten weide, die hebben ook een snoetendrukker, gewoon op de grond, verankerd en gaat hartstikke goed, ding staat er minstens 10 jaar en zolang hebben ze ook iedere zomer jonge hengsten lopen.


Ohh dat klinkt goed, dan toch is even kijken hoe wij hem goed in de grond kunnen ankeren!

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 10:05

Amalarab schreef:
Ik heb nu bijna 8 jaar mijn pony's op een eigen stuk los land zonder kraanwater en stroom.
Ze drinken uit de sloot, daar heb ik 2 drinkplekken laten ‘graven’ uit de kant door een loonwerker.
Ik kom er eigenlijk weinig in het donker maar gebruikte dan wel hoofdlampen voor het voeren/uitmesten.
Ik heb 2 oude autoaccu’s die ik afwissel voor het stroomdraadapparaat.
Ik heb in de loop der jaren een steenpaddock en schuilstal + hooihok laten aanleggen.
Vooral belangrijk is de band met je buren, mijne letten mee op.
Ik heb een bord opgehangen met de naam van mijn land, zelf bedacht, en telefoonnummer.


Ja, ik heb ook begrepen dat ik ook led lichten op de accus van het stroomdraad apparaat kan aansluiten. Dus dat scheelt al weer. Ik heb voor de container schuilstal ook een stukje bestraat. De paddock laat ik zand gezien deze groot genoeg is om ook in te werken. Hooihok zijn wij ook nog voor aan het kijken.
Dat van dat bord is wel erg slim, kwa buren heb ik wel naast en schuin tegen over. Houden beide ook paarden dus was inderdaad wel van plan om even een kennismakingsronde te doen...

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 10:05


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Geen elektrischiteit én stromend water tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:06

Bij ons op stal hebben we een bron met een handpomp er op
En sinds een jaar een elektrische pomp erbij gestoken , voor de elektrische hebben we een aggregaat
Aggregaat gaat dus aan om water te pompen
En de handpomp is puur back up inmiddels (als het vriest mag de elektrische niet draaien ivm evt kapot vriezen )

De basis verlichting en de heining doen we met een zonnepaneel waar een auto accu aan hangt waar het schrikdraad apparaat aan zit
We hebben ook nog wat simpele lampen met een zonnecel er op die je aan kunt zweten indien nodig

En we hebben nog lampen op Het aggregaat aangesloten voor als er meer licht nodig is voor bijvoorbeeld dierenarts bezoekjes in het donker
Maar dat aggregaat heeft zijn dienst ook al aardig bewezen bij scans en foto’s door e-digit
Dus sowieso wel een aanrader om zo een ding te hebben staan

Bellaroy

Berichten: 37
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: In het mooie Nuenen

Re: Geen elektrischiteit én stromend water tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:55

Een flinke accu en een zonnepaneel is wat ik zou aanraden.

happytime

Berichten: 1242
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 17:33

handig topic,kom straks voor hetzelfde te staan zonder stroom en water. alle tips welkom vooral welk schrikdraadapparaat geschikt is,