Hoeveel paarden op 1.2 ha?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Hoeveel paarden op 1.2 ha?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 22:49

Mijn man en ik willen met de tijd een woning kopen met voldoende grond om onze paarden op te houden. Nu hebben mijn man en ik de mogelijkheid om een weide te huren voor langere tijd.

De weide ligt achter het huis van de verhuurders. Tussen de weide en het huis ligt een tuin van á 2000m2. De weide is bereikbaar via een aparte privé weg met hek. Er is buiten toezicht van de huizen in de buurt tevens camera bewaking.

Er staan twee stallen, die wij als open stallen willen gebruiken, op een verharde paddock. Aansluitend is een kleine zandpaddock.
De stallen konden ook tot een grote schuilstal worden gemaakt door het tussenschot eruit te halen.

De weide (1,2ha) sluit direct aan op de paddock en mag ingedeeld worden naar eigen keuze. Momenteel neig ik erg naar een paddock paradise idee. De weide wordt momenteel gedraineerd.

Een kleine rijbak ligt achter de weide en wordt dus niet afgetrokken van het totale oppervlakte.
Verder is er voldoende opslagruimte voor hooi/stro, automatische waterbakken in de stallen en een aansluiting voor een waterslang.
De mestafvoer wordt geregeld door de verhuurder.

De verhuurder heeft reeds een huurder die ook een hectare buurt waar ook een paddock met stallen aanwezig is. Alles zag er netjes uit!

Is de ruimte voldoende voor:
1 haflinger (drachtig), 2 shetlanders (waarvan 1 drachtig) een van de twee veulens blijft sowieso.
Daarnaast zal er in de zomervakantie een vriendin komen staan met haar haflinger die op kamers zit in Barneveld. Uiteraard is dit reeds besproken met de verhuurder!

Een impressie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Joltsje

Berichten: 9031
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Hoeveel paarden op 1.2 ha?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 22:54

Wat een leuke kans ts.

Ik denk dat t wel past. Al zit je met de bevalling van de veulens wat? Waar is dat het handigste (heb ik geen verstand van).

Hier staan 2 kwpn'ers en een shet op op een halve hectare/ 6000m2 en dan is er genoeg gras. Swinters op de paddock

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 22:56

Joltsje schreef:
Wat een leuke kans ts.

Ik denk dat t wel past. Al zit je met de bevalling van de veulens wat? Waar is dat het handigste (heb ik geen verstand van).

Hier staan 2 kwpn'ers en een shet op op een halve hectare/ 6000m2 en dan is er genoeg gras. Swinters op de paddock


Ik mag lekker blijven slapen in de schuur om te waken. Wellicht is het tot dan sowieso handig om de stallen gescheiden te houden?

Anoniem

Re: Hoeveel paarden op 1.2 ha?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 23:04

Ik vind zoveel paarden op 1.2 h wel wat veel. Ik zou dan ook de weide opdelen in 3 stukken zodat je kunt wisselen en het gras ook echt de tijd heeft om aan te groeien.

Verder mooie ruimte, ziet er netjes uit!

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 23:09

Amy schreef:
Ik vind zoveel paarden op 1.2 h wel wat veel. Ik zou dan ook de weide opdelen in 3 stukken zodat je kunt wisselen en het gras ook echt de tijd heeft om aan te groeien.

Verder mooie ruimte, ziet er netjes uit!


Ja in vind het lastig inschatten.. Momenteel heb ik een weide van nog geen 1000m2 en een wei van 1500m2. Hier stonden ze met 4 grote paarden op. Wel stonden ze in de nacht op de paddock.

Het zou dus gaan om een pony van 1,50m
Twee shetlanders van 90cm
Veulen van de shetlander blijft ook. Dus nog een van 90cm.
Veulen van de haflinger blijft misschien. (Afhankelijk van geslacht en karakter)

Haflinger van mijn vriendin zou er 6 weken per jaar in de zomer staan.

Dus sowieso standaard 4 pony's (waarvan drie shetlanders) en in de zomer een grote pony erbij. /)

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Hoeveel paarden op 1.2 ha?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 23:20

Met een PP en voldoende gelegenheid om het gras te laten rusten (dus track en zand-/ verharde paddock en je weide opdelen in stukken) kun je daar deze paardjes makkelijk op kwijt.

Weet alleen niet of de gemeente niet moeilijk gaat doen. Je mag zo dicht bij bewoning meestal maar een beperkt aantal paarden houden. Is uiteraard probleem van de verhuurder, maar kan dan ook zomaar jullie probleem worden.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 23:24

Chubby schreef:
Met een PP en voldoende gelegenheid om het gras te laten rusten (dus track en zand-/ verharde paddock en je weide opdelen in stukken) kun je daar deze paardjes makkelijk op kwijt.

Weet alleen niet of de gemeente niet moeilijk gaat doen. Je mag zo dicht bij bewoning meestal maar een beperkt aantal paarden houden. Is uiteraard probleem van de verhuurder, maar kan dan ook zomaar jullie probleem worden.


Er mogen 12 paarden op in totaal.
De andere hectare wordt bewoont door drie pony's. :j :')
In theorie kan het vol gepropt worden.

Het is trouwens net in BE.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Hoeveel paarden op 1.2 ha?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 23:28

ik denk dat het prima kan, zou alleen je paddock wat groter maken. Het zijn sobere rassen dus wat minder gras is alleen maar goed. Dan zou je ze ook wat vaker op de paddock kunnen houden met bijv te nat weer zodat ze het niet stuk lopen

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 23:39

Naar mijn idee moet dat makkelijk lukken! Juist met een paddock Paradise stimuleer je de paarden te bewegen, maar kun je toch tegelijk je weides sparen/laten rusten. Je kunt kleine weitjes afzetten en er steeds één open zetten voor een bepaald aantal uur. De overige uren kun je op de track op meerdere plaatsen hooi voeren. Of je kunt kiezen voor strookbegrazing.

Waar je wel goed rekening mee moet houden is dat de track goed rond loopt. Mocht dat niet lukken en hij loopt dood, zorg dat dat dan een heel breed stuk is. Paarden moeten elkaar ook makkelijk uit de weg kunnen gaan als ze willen en ze mogen elkaar niet klem kunnen zetten.
Paden zou ik breed genoeg maken, bij voorkeur 3-4 meter breed. En ik zou de hoeken aan de binnenkant schuin maken, zodat ze makkelijker door de bocht kunnen en niet tegen de paal kunnen knallen.
Ook zou ik zorgen dat je meer dan voldoende voerplaatsen hebt.

Hoeveel paarden er max op kunnen durf ik niet te zeggen. Dat is ook een beetje afhankelijk van de soort grond. Hier heb ik zand en staan er bijna nooit plassen op de track.

Zelf heb ik op 2500m2 een paddock Paradise. In een 8 vorm kunnen ze om 2 weides heen. Aan de bovenkant van de 8 hebben we een geelzandpaddock gemaakt van 7x10 meter en via die paddock kunnen ze een derde weitje in.
Ik heb er 2 shetlanders op lopen, maar er zou prima een klein paard of grote E pony erbij kunnen. Straks verhuizen we naar een plek waar we 5000m2 hebben en dat vind ik best riant voor 2 shets en een E/klein paard.
Mij lijkt 12000m2 ook riant voor het aantal paarden/pony's die jij noemt. Ik zou er inderdaad ook voor kiezen de geelzandpaddock te vergroten.

En ik zou inderdaad het tussenschot uit de stal halen zodat ze elkaar niet zo snel klem kunnen zetten.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 23:55

Jester_ schreef:
ik denk dat het prima kan, zou alleen je paddock wat groter maken. Het zijn sobere rassen dus wat minder gras is alleen maar goed. Dan zou je ze ook wat vaker op de paddock kunnen houden met bijv te nat weer zodat ze het niet stuk lopen


Dat is sowieso de bedoeling ja! Anders is het geheid ruzie in de winter periode. :j

KimD

Berichten: 20419
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hoeveel paarden op 1.2 ha?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 00:05

Dat kan makkelijk! Wij hebben 7 paarden op dat stuk gehouden en nog gras teveel in het seizoen. :j

Lijkt me een buitenkansje TS!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:34

Balou_k schreef:
Jester_ schreef:
ik denk dat het prima kan, zou alleen je paddock wat groter maken. Het zijn sobere rassen dus wat minder gras is alleen maar goed. Dan zou je ze ook wat vaker op de paddock kunnen houden met bijv te nat weer zodat ze het niet stuk lopen


Dat is sowieso de bedoeling ja! Anders is het geheid ruzie in de winter periode. :j

Dat is mooi. De grootte van de paddock zou mijn enige bezwaar zijn namelijk, dat ik die echt te klein vind voor in de wintermaanden. Wel nog een kanttekening: ik zou voordat je paarden er komen de veren vervangen voor draad, die veren zijn echt link voor paarden(staarten) en kunnen lelijke ongelukken mee gebeuren.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Hoeveel paarden op 1.2 ha?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:52

Zet die beesten alsjeblieft niet teveel op het gras..
je zou ook het stuk kunnen laten maaien of een deel ervan en dat weer voeren als hooi.
Met al die sobere paarden is zoveel gras geen goed idee. Denk dat die 4 makkelijk moeten passen. Meer zou ik niet doen ivm de beperkte schuilmogelijkheid.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 09:03

suikermeisje schreef:
Zet die beesten alsjeblieft niet teveel op het gras..
je zou ook het stuk kunnen laten maaien of een deel ervan en dat weer voeren als hooi.
Met al die sobere paarden is zoveel gras geen goed idee. Denk dat die 4 makkelijk moeten passen. Meer zou ik niet doen ivm de beperkte schuilmogelijkheid.


De afgelopen jaren deden we aan strookbegrazing. Het is dit of een pp.

De paddock zal sowieso uitgebreid moeten worden voor zoveel pony's, ruzie ik nooit mooi.

Ik denk dat we het gewoon moeten doen, het is echt een prachtige kans. Een mooie, nette onderhouden wei!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Hoeveel paarden op 1.2 ha?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:13

Natuurlijk moet je het doen!
Ziet er uit als een fijne plek met veel mogelijkheden.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:39

suikermeisje schreef:
Zet die beesten alsjeblieft niet teveel op het gras..
je zou ook het stuk kunnen laten maaien of een deel ervan en dat weer voeren als hooi.
Met al die sobere paarden is zoveel gras geen goed idee. Denk dat die 4 makkelijk moeten passen. Meer zou ik niet doen ivm de beperkte schuilmogelijkheid.



Het kan prima,hier ook altijd shetten en tinkers gehad.

Het is maar hoe je je gras houdt.
Gras voor zo'n paarden moet je geen 3/jaar goed bemesten.
Rijk gras kan meer schade aanbrengen bij 1 uur grazen per dag of zelfs het hooi van dat gras,dan dat ze 24/7 op dezelfde weide grazen die amper bemest wordt en sober gehouden wordt.

Hier heb ik bv nog 3 tinkers op 6000m2 gehad.
Had gras genoeg om 24/7 op het gras te blijven zonder bij te voeren,met het nodige onderhoud erbij natuurlijk(mest en onkruid goed bijhouden),dus qua oppervlakte is het prima te doen!

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoeveel paarden op 1.2 ha?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:44

Wij hebben een PP op 4000m2 en daar staan er op het moment 6 op (2 kleintjes), maar dat vinden we eigenlijk te veel. 3-4 is voor dat oppervlakte een mooiere hoeveelheid, dan zouden ze ook meer het gras op kunnen. Maar dat is wel 3x zo klein als jouw stuk, en in jouw geval gaat het dan om 4, waarvan in ieder geval 2 en mogelijk 3 kleintjes (en het eerste jaar sowieso 3 kleintjes).

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Hoeveel paarden op 1.2 ha?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:14

Als je een paddock Paradise maakt, is het méér dan groot genoeg. Ik heb er 6 (waarvan 2 kleintjes) op dezelfde oppervlakte. Ook deels eigen grond en deels gehuurd. Heb 500m track rondom, altijd hooi, strookjes gras het hele jaar als 'bijvoeding'. Gaat prima! Wel heb ik van de kleine track (zo'n 150m, op eigen grond) de bodem deels verhard en deels gekeerd, zodat ze altijd genoeg droge loopruimte hebben.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoeveel paarden op 1.2 ha?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:53

Dat moet prima te doen zijn hoor!

Zandpaddock wat vergroten en een pad rond de wei maken. Zodat ze altijd wat te scharrelen en genoeg loopruimte hebben. En dan het midden verdelen in een aantal stukken om te grazen. Dan kan je zelf bepalen hoeveel uren van de dag ze op de wei mogen, en stukken rust geven.

En je kan dan natuurlijk ook nog steeds met strookbegrazing werken in de wei die je op dat moment open zet, maar vaak vreten ze die strook dan wel héél erg kaal....ik ga dan liever voor het open zetten van het hele weitje voor een aantal uren zodat ze dat gelijkmatig een beetje korter grazen. Dat is ook beter voor je gras :)

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hoeveel paarden op 1.2 ha?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:25

Super leuk stukje!
Wij hebben bijna 1 hectare en hebben er altijd 3 D/E pony's en 2 shetjes op gehad, deden ook aan strookbegrazing en in de winter laten we een stukje kapot lopen en krijgen ze vaker hooi.
Dit jaar hebben we nog maar 2 D-pony's en 2 shetjes, die allemaal sober gehouden moeten worden.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Hoeveel paarden op 1.2 ha?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:13

Wij hebben twee grote KWPN'ers op 1.2 hectare.
We doen aan strook begrazing. En maaien er ook van. We halen er genoeg hooibalen van voor de winter. Ideaal.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 16:53

We hebben besloten er vol voor te gaan!
Vreselijk spannend natuurlijk!

Het contract is getekend en de borg is betaald. Vandaag netjes gesproken met de boer van onze huidige stallen, 15 april gaan we over. :j

*\o/*

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Hoeveel paarden op 1.2 ha?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 17:17

Super leuk! Geniet ervan op jullie stukje.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 17:23

Wat leuk! Prachtig plekje ook! <3

Peek_a_boo
Berichten: 7
Geregistreerd: 12-04-18

Re: Hoeveel paarden op 1.2 ha?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:09

Gefeliciteerd! Zal qua grond wel lukken hoor, wij hebben hier 3 paarden lopen op 9000m² weiland. In de winter lopen ze op een paddock en in de zomer gaan ze overdag buiten en 's nachts binnen. Lukt prima met het gras zo!