Hobbelig weiland egaliseren met frees en weidesleep

Moderators: Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Dennizzzzz

Hobbelig weiland egaliseren met frees en weidesleep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 13:18

Ik heb een stuk weiland dat er nogal hobbelig en niet mooi meer uitziet, niet veel gras meer.

Nu wil ik dit egaliseren en opnieuw inzaaien, zodat onze paarden er weer op kunnen staan.

Om er niet veel geld tegenaan te gooien, wil ik dit graag met mijn eigen spullen doen.

Ik heb de beschikking over een mini tractor, een frees en weidesleep.

Kan ik met deze spullen het stukje land egaliseren zodat ik grad kan gaan zaaien? Of moet ik echt gaan rollen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:40

Rollen is het meest handig.

Opnieuw inzaaien en goedkoop lukt niet in 1 zin ;) Graszaad is duuurrrrrr.
In mijn ervaring is het loonbedrijf inschakelen voor onderhoud aan de weide eigenlijk helemaal niet zo duur.

Ibbel

Re: Hobbelig weiland egaliseren met frees en weidesleep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 17:58

Met slepen verspreid je, maar egaliseer je niet. Met rollen egaliseer je ook niet. Daar rol je alleen maar mee aan na het zaaien. Egaliseren doe je met een kilverbak. En dat kun je echt beter door een loonwerker laten doen.

En als je wilt frezen, zul je het land ook eerst dood moeten spuiten. Daar kun je als particulier ook het spul niet meer voor krijgen. Tweede reden om het gewoon door een professional te laten doen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 21:32

Nergens staat nu nog veel gras he. Maar veel weides trekken toch weer mooi bij in het voorjaar! Misschien is doorzaaien voldoende? Scheelt een boel geld en gedoe.

Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 06:54

Als het gaat om het dichtmaken van de sporen die gelopen zijn; dat gaat best aardig met een frees (rotorkopeg zou nog mooier zijn) en weidesleep. Als je met de frees op een ondiepe stand rond rijdt ben je al een heel eind, als je er dan nog met de sleep overheen gaat krijg je best een aardig resultaat.
Toevallig heb ik twee weken geleden gras gezaaid bij een koeienboer die zelf met de weidesleep alle plekken waar de koeien hadden gelopen had geëgaliseerd. Dit was best aardig gelukt.

Als je echt glooiingen in het weiland wilt wegwerken, dan wordt het wat lastiger, al kun je wel een heel eind komen met tijd en geduld.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:44

Gewoon een loonwerker bellen.
Kost je qua tijd heel wat meer dan dat dat bij hun gaat kosten imo...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie