Waar rekening bij houden met huur weide?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Waar rekening bij houden met huur weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 09:02

Ik denk dat het kwa ruimte wel moet lukken als de paarden goed met elkaar overweg kunnen, het lastige is alleen dat je dit niet van te voren weet met nieuwe paarden, wat als het toch niet gaat met een bepaald paard in de kudde? Moet ie dan weer weg?

Kwa hooi is het jammer dat je geen grotere opslag hebt aangezien groot inkopen direct van het land af toch wel goedkoper is. Houd er ook rekening mee dat de paarden in het weideseizoen ook nog behoorlijk wat hooi zullen eten als ze maar een paar uur de wei op mogen.
Zelf zou ik een paar uur weidegang prima vinden ivm dik worden enz en ik denk dat er altijd wel mensen zijn, vooral met koudbloeden, die juist een plek zoeken waar hun paard wel buiten kan komen maar niet teveel op het gras komen.
Wel is de vraag hoe ga je dit doen ? Als ze bjj ik 4 uur op de wei mogen ga je dan heen en weer rijden of wachten, of wil je onderling een rooster maken? Je bent als je 3 stallen verhuurt met zn 4e dus dan moet je nog best vaak heen en weer.
Hetzelfde met voeren/mesten, ga je dit volledig zelf doen? Of zijn er voer/mest beurten.
Als er voer/mest beurten gedaan moeten worden zou ik hier hele duidelijke afspraken over maken. Denk er ook aan dat op vakantie gaan en dat soort dingen een stuk lastiger is.

Bedenk wel dat wanneer mensen zelf veel moeten doen ze een lagere prijs willen betalen.
Heb je al nagedacht over de prijs? Aangezien je ook huur aan de boer zal moeten betalen en daarbovenop de hooi en stro kosten 365 dagen per jaar zal dit best wel door tikken denk ik.

Ik zag hierboven ergens een reactie van iemand dat je 3x per dag moet komen, dit vind ik zelf niet nodig aangezien je onbeperkt hooi wilt gaan voeren. Inprincipe is 1x per dag dan genoeg maar zelf zou ik als pensionklant toch wel echt willen dat er sochtends en savonds controle is.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 09:44

TS, het lijkt me een geweldig plekje voor jezelf. Hoe het met 6 paarden moet (want ja, ook je shet moet je toch meetellen) weet ik niet, zeker niet aangezien ze niet allemaal van jezelf zijn. Ik denk dat het wel kan, maar zou het zelf niet doen.
Waarom wil je bij je huidige plek weg eigenlijk? Wat mis je wat je op de nieuwe plek denkt te gaan vinden?


Hoe zit het trouwens met het rijden in de bak? Die paarden naar het pad halen wil ik wel doen, maar kan ik daarna gelijk rijden? Met alle mest in de bak? Moet die mest niet eerst weg voordat ik het helemaal door de bodem rij? Moet zeggen dat ik er geen zin in zou hebben om elke keer voordat ik eens kan rijden de bak eerst nog eens uit te mesten.

Dan nog wat je zei over als de boer over het pad moet en ik aan het rijden ben, dan kunnen ze in de wei zei je. Maar wat als ze ivm risico op HB die dag helemaal niet (meer) de wei op mogen? Daar kan de boer geen rekening mee houden natuurlijk.


Birdie60 schreef:
Want vergeet niet dat je al 3 x per dag erheen moet voor te voeren.


Hoe kom je daarbij? Eén keer per dag is genoeg hoor. Alleen als je bakken met krachtvoer gaat voeren moet je het verdelen, maar dan mag je dat ook zelf oplossen zoals TS al aangeeft (zij voert 1x daags).

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Waar rekening bij houden met huur weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:03

Ik ga ook echt maar 1x per dag.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:11

Ik huur een wei. Heb er zelf een paddock op aan laten leggen. Ik voer onbeperkt hooi in hooibakken. Ik vul de bakken sochtends. Schep de mest eruit en zorg dat er voldoende water is. Meest in de weekeinden gooi ik de waterbakken vol en redden dit dan de hele week. Verder hoef ik er die dag niet heen. Alleen als ik ga rijden. Paardjes redden het prima.
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:08

Vaker zal wel moeten als het vriest. Dichtgevroren waterbakken moeten toch open. -O-

En bak en rijden en slepen als er ook paarden in staan zal vaak moeten gebeuren helaas. Of je gaat rijden op het weiland.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 13:25

Ik ga even proberen zoveel mogelijk dingen te beantwoorden:

Miran schreef:
Wij hebben een redelijk vergelijkbare constructie, ik huur samen met een vriendin 6 boxen, gebruiken er samen vier en verhuren er nog 2, alles doen we met elkaar met beurten.

Wat dingen die wij in de loop van de jaren tegen zijn gekomen:
- wat als er eentje apart moet voor even (roesje tandarts bijv) of langer (blessure) Stallen kunnen gewoon dicht en evt kan er voor de stal een klein uitloopje gemaakt worden
- paarden met heel verschillende voerbehoefte Tot nu toe heb ik contact met kennissen die koudbloeden hebben, dat zal ook een beetje de insteek zijn van de stal. Daarnaast wil ik de mogelijkheid geven paarden die meer hooi nodig hebben of bv de lagere in rang om tijdens het moment van brok voeren ook extra hooi zonder slowfeeder aan te bieden, daarnaast behouden de eigenaren de mogelijkheid zelf ook hooi bij te geven.
- toegankelijkheid terrein voor groot verkeer, hooileverancier en mestafvoer Gezien er groot materieel overheen kan van de boer kan de hooileverancier en mestafvoer (wat de boer aangeboden heeft te kunnen doen) er ook bij. Tussen toegangshek en het hek van de paarden zal ruimte zitten dus hoeven de paarden niet weg als er hooi geleverd wordt. Bij mestophalen kan ik even tot net na de mesthoop afzetten wanneer ze de mesthoop leegscheppen.
- plek voor meerdere trailers Inprincipe is er plek voor 1 trailer en 1 menkar
- water bij vorst, gladheid Gladheid is altijd afwachten en bij lichte vorst verwacht ik dat de leidingen het nog zullen doen. Bij strenge vorst zullen we extra heen en weer moeten
- afsluiten kostbare spullen Zadelkamer wordt voorzien van een slot, iedereen zal ook een zadelkast neer mogen zetten of die plaatsen wij dat weet ik nog niet waar uiteraard ook een slot op kan
- toezicht dit is nog een puntje ivm het redelijk afgelegen ligt, maar ik ben aan het kijken of het haalbaar is camera's op te hangen
- wat als huurder er anders in blijkt te staan dam eerder afgesproken, tot hoe ver ga je? Hier heb ik nu nog niet echt een antwoord op, dat zal de tijd moeten leren denk ik?
- verlichting Bij de stallen is aanwezig, wij zullen de rest in de loop van de zomer aan willen leggen.
Rijbak/uitloop pad zodat mesten in het donker ook mogelijk is.

- als je geen sainitair of opgestrooide stallen hebt, op een emmer plassen? Genoeg bosjes om te verschuilen of inderdaad een emmer. WC was niet aanwezig. verbeterpunt voor de toekomst allicht.
- stalgeld, wat betaal je ervan, wat als investeringen hoger blijken te zijn? Ik verwacht zelf een investering vooraf te moeten doen, dat is logisch. in de stalprijs zal een stukje onderhoud meegenomen worden
- goede afspraken over werkverdeling dagelijkse verzorging EN grotere klussen De bedoeling is dat de 'klanten' alleen mee hoeven te doen in een uitmest rooster. Voeren wordt gedaan en klussen doen mijn vriend en ik, en als iemand het het leuk vind wordt hulp niet afgeslagen natuurlijk :+
- meenemen honden, kleine kinderen, vriendinnetjes etc Goed punt, iets om over na te denken.
- planning met lessen etc Denk dat ik daar een rooster voor op hang ofzo
- wie wil je wel of niet op je erf, ook bijv smid of instructeurs Iedereen zal daar vrije keus in hebben.
Tuurlijk zal ik mijn Smids/DA/Instructrice noemen wanneer ze opzoek zijn naar iemand.





cobiie schreef:
Ik neem aan dat je hooi wil aanbieden aan je paarden op het pad, door het in de bak te doen is natuurlijk slechter voor je bodem. Ga je op zo’n smal stuk met 5 dieren dan geen ruzie krijgen + kan de boer er nog doorheen met zijn materiaal?


Ik verwacht dat dit mee zal vallen. Tuurlijk zal er rangorde zijn en worden paarden weg gestuurd. maar denk dat wanneer er genoeg hooi beschikbaar is en voldoende voerplaatsen aanwezig zijn dit geen probleem moet zijn.


Libera schreef:
Zou de eigenaar lekker die andere stallen laten verhuren, dan is het ook niet jouw probleem als er niet, of te laat, betaald word.

Verder zou ik een betere manier vinden om de bak te slepen, zeker als ze er in staan moet dat toch wel dagelijks, beetje lastig als je je tinker ook mog eens wilt rijden oid. Plus dat het belachelijk veel tijd kost om dat met een paard te doen...


De eigenaar de rest laten verhuren zie ik niet zitten. Dan is het geen meerwaarde om naar deze plek te gaan tov wat ik nu heb. Dan hou je enorm veel gezeik omdat die het zo wil en die het zo. Wanneer ik het stuk verhuur weet iemand op voorhand waarvoor hij kiest en zal de basis vastliggen in een contractie.

De bak slepen zal voorlopig te paard gebeuren, maar wie weet is er tzt mogelijk een quad/auto sleep nee te leggen, dit zijn toekomst plannen. Mijn paard heeft eerder rijbaan gesleept en kent het.




Zidore schreef:
Heb ik er overheen gelezen, of staat nergens hoeveel m2 grond je hebt, want daar staat of valt in mijn optiek het aantal paarden toch echt wel mee.


Dit heb ik ook inderdaad nog niet vernoemd omdat ik dit ook nog niet zeker weet. Ik wil proberen een stuk weide er bij te krijgen.
Op mijn huidige stuk heb ik een weide van iets meer dan 3300m2 wat genoeg is voor overdag voor de 2 grote pony's en shet. Mocht ik er geen weide er bij krijgen zal ik het hier mee moeten doen en zal ik dus maar een uur of 3 weide kunnen aanbieden. Voor snel dik wordende koudbloeden geen probleem.




bartjeminoes schreef:
Het klinkt allemaal heel leuk zo je eigen stekje. Maar aan de andere kant klinkt het ook alsof het 'het' toch niet is. Ik heb het idee dat je er net even te makkelijk over denkt dan het daadwerkelijk is. Om maar een voorbeeld te noemen over bijv. De bak slepen. Geloof me dat is 1x leuk misschien 2 maar dat ga je echt niet iedere keer doen. Wat een karwei zeg. Daarnaast is het qua ruimte ook heel heel beperkt. Ik weet niet waar en hoe je paarden nu staan maar als het daar goed te doen is zou ik toch verder kijken voor een andere plek dan deze.

En heel eerlijk ik zou als klant echt niet voor het rijden 4 paarden van een ander uit de bak willen halen en naar de wei/stal brengen. Niet uit luiheid maar dat is gewoon niet 'mijn taak' en het lijkt me niet ideaal. Daarnaast word er ook gemest in de bak en als je paarden en zoveel instaan denk ik dat je minder lang je bak netjes houd ook. Wat erg sunt is aanagezien je ruimte al zo krab is


Mijn pony's staan nu op een stuk van 6 bij 35 waarvan 6 bij 16 zandpaddock. Er staat 1 schuilstal in het stuk van 6 bij 35 en 1 er net buiten. de stallen zijn containers van 3 bij 6 (in 1 container stukje opslag en 1 een klein shetplekje), Verder staan er swinters overdag altijd 4 paarden in de bak met een verhard pad van 4 bij 20 er naast.

De paarden hoef je niet ver weg te brengen, enkel even de bak uit te sturen en het hek dicht te doen zodat ze op het pad staan terwijl je aan het rijden bent.
Een kudde zal een tijdje aan elkaar moeten wennen daar ben ik mij zeer van bewust, maar zoals het nu bij mij op stal is gaat het al jaren, voorheen stonden de paarden op een koeienpad van 5 bij 40 ofzo met zn 4ren en 1 voerplek.
Ik snap dat de paarden een heel eind moeten verplaatsen niet fijn is, maar even ze uit de bak halen moet geen belemmering zijn. Er zullen degelijke hekwerken komen die zo achter hun kont dicht gedaan kan worden. (op huidige stal is dit met stroomdraadjes en moeten er 4 ingangen dicht gedaan worden en als ik met mijn shetje de bak in wil moet ik dat overal 3 draads dicht maken).
Uitmesten moet door de eigenaren van de paarden (ook door mij dus) zelf gedaan worden. Voordat er gereden wordt wil ik als afspraak maken dat de mest van de hoefslag weg gehaald wordt en om de andere hopen omheen gereden wordt of ook weg gehaald. Als je toch moet mesten heb je dan al een deel gedaan natuurlijk ;) Hiervoor zal een kruiwagen bij de bak staan zodat dat snel gedaan kan worden. Tijdens voermoment loop ik die kruiwagen dan na en leef hem.



Birdie60 schreef:
Is het ver van je huis? 10minuten rijden van mijn huis
Want vergeet niet dat je al 3 x per dag erheen moet voor te voeren. er is onbeperkt hooi dus 3x per dag zal niet nodig zijn. Daarnaast doe ik het samen met mijn vriend dus bij vorst wanneer de waterleidingen het niet doen zullen wij thuis jerrycans vullen en in de auto meenemen. Maar inprincipe zijn er in de stallen automatische drinkbakken dus zal geen weken achter elkaar zijn dat we dan extra op een dag moeten.
Ook als het nat en vries weer is.
Het kijkt allemaal leuk, maar valt vies tegen het verhuren.
Komt een hoop bij kijken voor jou.
Als jij door weer en wind erheen moet, zit de rest lekker binnen.
Ik heb het eerst ook gedaan, maar doe het nooit meer.
Wordt nog vaak gevraagd of ik plaats heb, en ja ik heb 2 stallen over.
Maar verhuren: nee. Terwijl ik de stallen en wei aan huis heb.



bcd94 schreef:
Ik denk dat het kwa ruimte wel moet lukken als de paarden goed met elkaar overweg kunnen, het lastige is alleen dat je dit niet van te voren weet met nieuwe paarden, wat als het toch niet gaat met een bepaald paard in de kudde? Moet ie dan weer weg?

Kwa hooi is het jammer dat je geen grotere opslag hebt aangezien groot inkopen direct van het land af toch wel goedkoper is. Houd er ook rekening mee dat de paarden in het weideseizoen ook nog behoorlijk wat hooi zullen eten als ze maar een paar uur de wei op mogen.
Zelf zou ik een paar uur weidegang prima vinden ivm dik worden enz en ik denk dat er altijd wel mensen zijn, vooral met koudbloeden, die juist een plek zoeken waar hun paard wel buiten kan komen maar niet teveel op het gras komen.
Wel is de vraag hoe ga je dit doen ? Als ze bjj ik 4 uur op de wei mogen ga je dan heen en weer rijden of wachten, of wil je onderling een rooster maken? Je bent als je 3 stallen verhuurt met zn 4e dus dan moet je nog best vaak heen en weer. Ik zal het samen met mijn vriend gaan doen. Hij is ook bereid om er heen te gaan om te voeren/op de weide te zetten enzo. wat dat betreft kan ik het samen met hem doen. En in overleg met de huurders als ze er toch zijn of ze dan het hek open of dicht kunnen doen.
Hetzelfde met voeren/mesten, ga je dit volledig zelf doen? Of zijn er voer/mest beurten. Er zullen mest beurten zijn, voeren zal ik of mijn vriend 1x per dag doen.
Als er voer/mest beurten gedaan moeten worden zou ik hier hele duidelijke afspraken over maken. Denk er ook aan dat op vakantie gaan en dat soort dingen een stuk lastiger is.

Bedenk wel dat wanneer mensen zelf veel moeten doen ze een lagere prijs willen betalen.
Heb je al nagedacht over de prijs? Aangezien je ook huur aan de boer zal moeten betalen en daarbovenop de hooi en stro kosten 365 dagen per jaar zal dit best wel door tikken denk ik.
Met de boer ben ik nog in overleg over de huurprijs, verder heb ik alles redelijk op een rijtje kwa prijzen. Ik wil alleen mesten als doe het zelf gezien worden. Dit is op de meeste pensionsstallen ook zo.

Ik zag hierboven ergens een reactie van iemand dat je 3x per dag moet komen, dit vind ik zelf niet nodig aangezien je onbeperkt hooi wilt gaan voeren. Inprincipe is 1x per dag dan genoeg maar zelf zou ik als pensionklant toch wel echt willen dat er sochtends en savonds controle is. Een controle zit ik inderdaad over na te denken. Mijn vriend zou evt voor zijn werk een controle rondje kunnen doen. Ik werk zelf onregelmatig en kan voor/na mijn werk ook langs. Daarnaast zitten wij te denken om camera's op te hangen voor toezicht.




GDG schreef:
TS, het lijkt me een geweldig plekje voor jezelf. Hoe het met 6 paarden moet (want ja, ook je shet moet je toch meetellen) weet ik niet, zeker niet aangezien ze niet allemaal van jezelf zijn. Ik denk dat het wel kan, maar zou het zelf niet doen.
Waarom wil je bij je huidige plek weg eigenlijk? Wat mis je wat je op de nieuwe plek denkt te gaan vinden?
We staan nu met 7 meiden op 1 stal die even veel inspraak hebben over hoe het gaat/niet gaat. Alles moeten we met zn 7e doen. Dat werkt niet. Vandaar dat ik opzoek ben naar wat anders en dus pension wil aan bieden en geen doe het zelf stal, op het uitmesten na.

Hoe zit het trouwens met het rijden in de bak? Die paarden naar het pad halen wil ik wel doen, maar kan ik daarna gelijk rijden? Met alle mest in de bak? Moet die mest niet eerst weg voordat ik het helemaal door de bodem rij? Moet zeggen dat ik er geen zin in zou hebben om elke keer voordat ik eens kan rijden de bak eerst nog eens uit te mesten.
Uitmesten moet door de huurders gedaan worden. Het is geen volpension. Dus inderdaad even de mest uit de bak (hoefslag) en om de andere drollen zo veel mogelijk heen rijden. Kruiwagen hiervoor staat direct naast de bak. Dan heb je ook gelijk een deel van je uitmestbeurt weer gedaan dus is niet 'extra'

Dan nog wat je zei over als de boer over het pad moet en ik aan het rijden ben, dan kunnen ze in de wei zei je. Maar wat als ze ivm risico op HB die dag helemaal niet (meer) de wei op mogen? Daar kan de boer geen rekening mee houden natuurlijk.
Ik neem aan dat iemand niet 3 uur aan het rijden is, dus even de wei in zou dan geen probleem moeten zijn. Als je klaar bent met rijden haal je de paarden er uit en zet ze in de bak zodat de boer die open kan doen als hij klaar is.


karuna schreef:
Vaker zal wel moeten als het vriest. Dichtgevroren waterbakken moeten toch open. -O-

En bak en rijden en slepen als er ook paarden in staan zal vaak moeten gebeuren helaas. Of je gaat rijden op het weiland.


Waar ik nu sta wordt de bak 2x per maand gesleept, dat lijkt hier voldoende. 1x per week ongeveer lijkt mij genoeg om hem netjes te houden. Tzt willen we wel kijken naar mogelijkheden om iets achter de auto te hangen of een quad ofzo

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Waar rekening bij houden met huur weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:21

Fijn om te lezen allemaal TS! Zo te zien heb je alles goed overdacht en klinkt het eigenlijk allemaal wel goed. Bak 1x per week slepen is voor je paardje prima. Om mesthopen heen rijden in de bak zou ik nooit doen, beter is de bak gewoon leegmaken, je bent toch al bezig en hebt de mestvork al in je handen, waarom half werk? Net als je kruiwagen legen, dat kan je klant/stalgenoot ook, maak het jezelf niet te moelijk zou ik zeggen! Zijn er nog zaken waar je over twijfelt?

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:02

Er komen er 2 op pension te staan, jij staat er met 3. Hoe wil je die mestbeurten regelen? In verhouding heb jij meer paarden dus ook vaker mestbeurt?

Als ik klant ben en bv 2 keer per week mestbeurt krijg en ik 5 keer wil rijden dan moet ik wel 5 keer de bak schoonmaken voor ik ga rijden. Of mijn mestdag is maandag en ik wil op woensdag rijden, dan ben ik ook extra werk aan het doen
kan wel gezegd worden dat je dan al meteen een mestbeurt gehad hebt maar hoe wil je dat doen? 5 paarden mesten op een dag veel, ik heb er 3 ( nou ja ook 2,5) en dat zijn 2 kruiwagens mest. Dan is het altijd al minimaal een kruiwagen mest voor het rijden eruit halen, wie heeft daar zin in als je eigenlijk in diensten werkt?

Er zijn vrij veel topics over een eigen stal beginnen, de laatste die ik las werd ook alles wat genoemd werd wat ook kleinschalig met een rijbak als paddock, bijna alle advies hierbij weggewoven en negatief denken genoemd, maar na een jaar sloot die toch de deuren ivm teveel werk


er werd gezegd dat 3 keer per dag onnodig is? als je de paarden een aantal uren op de wei wil hebben zul je al minimaal 2 keer moeten gaan en dan in de avond nog een controle. Dan zit je toch op 3 keer

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Waar rekening bij houden met huur weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:13

Misschien moet TS dat topic even doorlezen, was nog niet zo heel lang geleden volgens mij.
Was idd precies hetzelfde.

Dat er altijd gezeik is dat iedereen iets anders wil hou je toch. Had ik hier thuis zelfs... in het begin leuk en aardig, en dan begint het gezeur. Ben echt zooo blij dat ik mijn plekje niet meer hoef te delen! En als je het me vantevoren had verteld had ik het inderdaad ook weggewuifd en gezegd dat het wel mee zou vallen. Maar er is echt een last van mn schouders

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:39

Lynn_Nikita schreef:
Er komen er 2 op pension te staan, jij staat er met 3. Hoe wil je die mestbeurten regelen? In verhouding heb jij meer paarden dus ook vaker mestbeurt?

Als ik klant ben en bv 2 keer per week mestbeurt krijg en ik 5 keer wil rijden dan moet ik wel 5 keer de bak schoonmaken voor ik ga rijden. Of mijn mestdag is maandag en ik wil op woensdag rijden, dan ben ik ook extra werk aan het doen
kan wel gezegd worden dat je dan al meteen een mestbeurt gehad hebt maar hoe wil je dat doen? 5 paarden mesten op een dag veel, ik heb er 3 ( nou ja ook 2,5) en dat zijn 2 kruiwagens mest. Dan is het altijd al minimaal een kruiwagen mest voor het rijden eruit halen, wie heeft daar zin in als je eigenlijk in diensten werkt?


Precies. Ik zou er alvast absoluut geen zin in hebben. Misschien als ik héél goedkoop kan staan, dat ik dat als wederdienst zie, maar TS komt vast niet uit met een héél goedkope stalprijs.

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:47

Vaak heb je ook dat ze helemaal niet komen helpen want dan zeggen ze: Ik betaal ervoor.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:29

Tja, en bij ons werkt het alweer 7 jaar best goed. Kritisch zijn op de mensen die komen, open over wat je gaat bieden, goed overleggen en allemaal flexibel zijn doet wonderen. In die jaren 3 keer een zwangerschap gehad bijv, en dat is zonder problemen gegaan, zelfde met ziekte en vakanties. Natuurlijk hebben we ook wel eens gedoe, maar ik zou echt niet willen stoppen!

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Waar rekening bij houden met huur weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:01

Wat hier al eerder genoemd werd.. Als je echt goedkoop kan staan ala maar anders zou ik het ook echt niet doen en ook de paarden uit de bak halen lijkt me nog een dingetje. Stel ze staan daar en je moet ze stuk voor stuk naar het pad brengen. En krijgen ze voer in de bak? Dan staat er dus altijd een voerbak in de bak of die moet je verwijderen voor het rijden. Snap dat het heel leuk klinkt je eigen plekje maar ideaal is het niet.

Mag ik vragen waar je paarden nu staan en waarom je dat in zou ruilen voor deze nieuwe optie?

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 11:10

bartjeminoes schreef:
Wat hier al eerder genoemd werd.. Als je echt goedkoop kan staan ala maar anders zou ik het ook echt niet doen en ook de paarden uit de bak halen lijkt me nog een dingetje. Stel ze staan daar en je moet ze stuk voor stuk naar het pad brengen. En krijgen ze voer in de bak? Dan staat er dus altijd een voerbak in de bak of die moet je verwijderen voor het rijden. Snap dat het heel leuk klinkt je eigen plekje maar ideaal is het niet.

Mag ik vragen waar je paarden nu staan en waarom je dat in zou ruilen voor deze nieuwe optie?


Er zal niet gevoerd worden in de rijbak. Paarden er uit sturen zal wel altijd zijn inderdaad. In de hoek zal een hek zijn, stuur je ze dan naar toe en doe je achter ze het hek dicht en voila paarden er uit.

Op mijn huidige stal heb ik 4 paarden en 10 draden (letterlijk) in handen voordat ik kan rijden.

Mijn paarden staan nu op een stuk van 6 bij 35, waarvan 6 bij 16 verhard. Onderling voeren (1 voerbeurt ben je ca halfuur mee bezig) van 8 paarden. Dit is op vaste tijden dus enorm afhankelijk en hoop gedoe met 7 verschillende meiden die allemaal even veel inspraak hebben.

Daarnaast is het hooi niet geschikt voor mijn paarden waardoor ik nu zelf hooi in moet kopen boven op mijn stalprijs. Of mijn paarden staan 80% van de dag zonder eten.


Inmiddels ben ik wezen praten en zijn we er zo goed als uit. Zaterdag bespreken we nog hoe de uitloop etc precies gaan worden en wanneer we er op kunnen.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:19

Wauw wat een negatieve reacties. Ik huur sinds vorig jaar een wei met stallen en bak en ik zou nooit meer anders willen. Mijn advies? Zet er eerst je eigen paarden neer en kijk hoe het gaat. Ik heb ook overwogen een medehuurder te zoeken, maar ik vind het nu echt nog veel te fijn alleen.

Ja, het is veel werk, ik moet er twee keer per dag naartoe en in het weekend ben ik een dag kwijt aan opruimen en mesten. Maar ik vind het dat waard.

Pensionklanten kunnen helemaal niet fijn zijn, dus ik zou het eerst eens even zo aankijken. In de bak zetten zou ik niet doen, want dat is echt funest voor je bodem. Bij mij mag het ook niet, maar ik heb een eb en vloedbodem.

Ik ben ook weggegaan omdat ik in pension teveel eigen kosten maakte. Maar vergis je niet in de kosten hoor, het valt stiekem best tegen. Ik denk dat ik nu rond de 800€ per maand kwijt ben voor drie pony's.

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:41

_Reneee schreef:
Wauw wat een negatieve reacties. Ik huur sinds vorig jaar een wei met stallen en bak en ik zou nooit meer anders willen. Mijn advies? Zet er eerst je eigen paarden neer en kijk hoe het gaat. Ik heb ook overwogen een medehuurder te zoeken, maar ik vind het nu echt nog veel te fijn alleen.

Ja, het is veel werk, ik moet er twee keer per dag naartoe en in het weekend ben ik een dag kwijt aan opruimen en mesten. Maar ik vind het dat waard.

Pensionklanten kunnen helemaal niet fijn zijn, dus ik zou het eerst eens even zo aankijken. In de bak zetten zou ik niet doen, want dat is echt funest voor je bodem. Bij mij mag het ook niet, maar ik heb een eb en vloedbodem.

Ik ben ook weggegaan omdat ik in pension teveel eigen kosten maakte. Maar vergis je niet in de kosten hoor, het valt stiekem best tegen. Ik denk dat ik nu rond de 800€ per maand kwijt ben voor drie pony's.


Er is volgens mij niemand negatief over haar eigen paarden stallen, puur over het verhuren en de constructie ervan Juist dat levert vaak problemen op en kan ze beter van te voren over nadenken en dingen duidelijk afspreken dan achteraf. Juist omdat het vrij krap is met 5 paarden en mestdienten en rijden is het toch logicher om van te voren een plan te hebben wat je natuurlijk altijd kan bijstellen. Zoiets is altijd een investering en valt qua werk en kosten vaak tegen

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Waar rekening bij houden met huur weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:56

Voor mij zou de grootste reden om niet bij jou te gaan staan, het moeten uitmesten van de bak zijn! 1 of maximaal 2 keer per week een mestdienst is niet zo erg, maar als fanatieke ruiter zal ik dus 6 of 7 keer per week de bak moeten uitmesten om te kunnen rijden of longeren. Dat ga ik dus echt niet doen, en ik vermoed dat bijna niemand hier op zit te wachten.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:23

Dat mesten van de bak lijkt mij ook helemaal niets en, wanneer je alleen de hoefslag doet, moet je de hele tijd kijken waar je rijdt waardoor je je niet goed op het rijden zelf kan concentreren.

Als je het liefst koudbloeden wilt stallen trek je ook recreatieruiters aan. Sowieso met dit concept neem ik aan. Hoe zijn de uitrijmogelijkheden?

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 18:26

Percy schreef:
Dat mesten van de bak lijkt mij ook helemaal niets en, wanneer je alleen de hoefslag doet, moet je de hele tijd kijken waar je rijdt waardoor je je niet goed op het rijden zelf kan concentreren.

Als je het liefst koudbloeden wilt stallen trek je ook recreatieruiters aan. Sowieso met dit concept neem ik aan. Hoe zijn de uitrijmogelijkheden?


Op mijn huidige stal moet er ook uitgemest worden voordat er gereden kan worden in de bak. Met een kruiwagen bij de bak en mesthoop vlakbij (huidige stal ruim 150m lopen vanaf de bak en kunnen de 4 paarden alleen in de bak en een stukje verharding van 4 bij 20) lijkt mij dat geen probleem.

24/7 buiten incl onbeperkt hooi zijn er zeer weinig in de nabije omgeving, wat voor veel weer een groot pluspunt van wat ik aanbied zal zijn.

De uitrij mogelijkheden zijn zeer gunstig. Veel polderwegen met brede bermen. Ook mogelijk om door dorp te gaan of om een autoloos pad te pakken.

Bos is er in mijn omgeving niet, voor geen enkele stal (had dat ook graag anders gezien maar verhuizen naar de veluwe zit er nog niet in)


Ik wil niet alleen koudbloeden, maar die passen over het algemeen beter bij elkaar kwa voeding vandaar mijn voorkeur. Zal geen warmbloeden weigeren omdat ik alleen koudbloeden wil zegmaar.

Anoniem

Re: Waar rekening bij houden met huur weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:47

Ik denk ook dat er weinig mensen staan te wachten op eerst mesten en dan rijden. Ik gok zo dat dit eerst misschien een tijdje goed gaat, maar men dan denkt, ajuu, ik rij er gewoon door heen.

En wat als blijkt dat ze toch niet allemaal samen kunnen? Hier 6 paarden maar 3 groepen. 1x3 1x2 1x1. Hoe ga je dat oplossen?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:51

Ik denk dat het zichzelf wel filtert.

Heb een jaar op iets soortgelijks gestaan en is me toen prima bevallen. Heel fijn klein clubje. Hardvoer gaf ik na het rijden. En 2 mestbeurten per week. Die dagen reed ik niet.

Ik reed zelfs gerust in de bak terwijl er 2 andere paarden in liepen. Dat kan best met een stabiele kudde. ;-)

Ik zit in de zelfde regio als TS, en dit soort plekjes zijn ontzettend schaars.

Eerlijk gezegd denk ik dat je de mensen zelf kunt uitzoeken straks...

Als er 1 niet tussen past zal die een ander plekje moeten zoeken toch?

Zijn allemaal voorwaarden die TS van te voren kan stellen hoor.

Ik vind iedereen hier ook erg negatief eerlijk gezegd.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:05

EliseXJoelle schreef:
karuna schreef:
Ok als je de praktische maar erg belangrijke zaken niet wil horen,

Verder wie zorgt voor het goed houden van het gras, bemesting? Waar is de mest opslag? Je heining en stroom moet geregeld worden, hoe ga je de bak slepen. Waar sla je brok op en waar moeten anderen die neerzetten. Hoe sla je voldoende stro en hooi op voor minstens een week. Waar laat je spullen van jou en anderen. Hoe wil je het doen als iemand rijdt maar de eigenaar moet erdoor? Is er water en stroompunt of moet je met accus en een put werken? Enz



- Weide onderhoud willen wij zelf of met hulp van de eigenaar gaan doen (hij beschikt over traktor etc)
- mest wordt op de aanwezige mesthoop gedaan en opgehaald door de eigenaar.
- omheining is er al voor 90%, dat is van hout. Er moet nog een deel met stroom afgezet worden, ook het hout zet ik stroomdraad boven en onder.
- bak kan ik slepen met mijn kruising tinker
- brok in dichte voertonnen in de zadelkamer, bakjes voor de voerbeurt in het stalpad in de stallen (afgesloten voor de paarden uiteraard)
- ik heb berekend dat ik voor 2/3 pony’s 2 maanden stro/hooi kan opslaan.
- er is een grote zadelkamer aanwezig
- als er iemand wil rijden en de eigenaar moet er door dan kunnen de paarden in het land.
- water en electra is aanwezig. Automatische drinkbakken en een kraan. Er is al een stroomapparaat op netstroom aanwezig.

Klinkt alsof je er goed over hebt nagedacht en ik snap dat je dit stuk graag wil hebben. Ik snap ook dat je zelf een huurder wil zoeken. Dan heb je zelf in de hand wie/wat er bij jouw paarden komt te staan. Het is niet leuk als er bij jouw sobere paardjes ineens een warmbloed komt wonen die veel gras en rijk hooi nodig heeft. Wat ik dan wel zou doen is afspreken dat de andere eigenaar/eigenaren zelf met de eigenaar van het land afrekenen. Dus jij bent dan degene die alles regelt maar afrekenen doen ze rechtstreeks. Daar voorkom je heel veel ellende mee.

Overigens vind ik met dit soort dingen 1 of 2 mestbeurten per week afgrijselijk. Ik doe liever elke dag een beetje. Je zou natuurlijk kunnen afspreken dat iedereen zelf z'n verantwoordelijkheid neemt en dat eens per week alles schoon moet zijn. Tussendoor mest iedereen wanneer en zo veel als het 'm uitkomt en bij voorbeeld op zaterdagochtend doen jullie even met z'n allen wat er nog ligt. Potje koffie d'r bij en dan is het zo klaar.

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:35

Ik woon ongeveer in dezelfde regio als jij TS dus ik weet wat een 'luxe' het hier überhaupt is om je eigen stekkie te hebben en je paarden 24/7 buiten te hebben met onbeperkt goed ruwvoer. Ik ben wel heel benieuwd wat je gaat betalen, als je hier verder over wilt sparren kun je me een pb sturen, misschien is het fijn om te vergelijken? Ik huur ook mijn eigen stukje, vroeger huurde ik een deel van dat stuk, het was toen opgesplitst in 1/3 en 2/3 van het hele perceel, ik huurde 1/3 voor een Fjord en een Shet. Eerst had ik geen 'buren,' later werd het 2/3 stuk verhuurd aan 2 anderen, waardoor onze paarden wel gescheiden stonden maar we wel de hooiopslag en mesthoop deelden, dat ging eigenlijk prima, we hielpen elkaar waar nodig maar hadden ook allebei ons eigen ding. Nog later hebben we besloten alles bij elkaar te gooien (toen huurden we dus met 3 mensen het hele perceel) en 1 iemand in volpension te nemen. Wij hebben expres voor volpension gekozen, omdat je op die manier wat minder snel gedoe krijgt als in, je hoeft niet te steggelen over mestroosters, voerbeurten, etc. Dit ging eigenlijk heel goed! Pensionklant was blij dat ze lekker alleen maar voor haar paard hoefde te komen en wij hielden alles in eigen hand w.b.t. voeren, mesten, welke weide ze op mogen, etc. Als je van tevoren duidelijk aangeeft hoe het stalmanagement is en een huurder daar dus niet in mee hoeft te draaien, kan dat prima. Je moet het altijd maar net treffen met wie je op je erf krijgt, tuurlijk. En in ons geval waren wij dus met 3 personen 'de baas,' dus dat leverde eigenlijk meer gedoe op dan onze pensionklant :+ Wel moet je soms stevig in je schoenen staan en je zult echt wel, zoals op iedere stal, wat verloop hebben qua mensen die op de lange termijn toch weer wat anders willen enz.

Inmiddels huren we het stuk weer met z'n 3en, maar nu bestaan ons clubje uit mezelf, mijn vriend (dus dat is makkelijk, zitten sowieso op 1 lijn) en 1 van de overgebleven stalgenoten die tevens een vriendin is. Wij kunnen heel goed met elkaar dus er is eigenlijk nooit gedoe over. We zijn meer gaan betalen omdat we niemand meer in pension hebben (dus niet meer de inkomsten van de pensionklant), maar dat is de rust voor mij meer dan waard. Vandaar dat ik ook benieuwd ben hoe hoog de nood is om 2 stallen te verhuren, zou 1 stal maar dan in volpension niet ook een optie zijn? Dan heb je er maar 1 iemand bij, zelf iets meer werk maar wel minder kapiteins op 1 schip.

Qua praktische zaken denk ik dat je prima voorbereid bent! Wij hebben overigens geen stromend water, vangen regenwater op via de dakgoten in 1000-liter tanks. 1 tank daarvan is volledig geïsoleerd, daar heb je speciale hoezen voor. Sowieso waren de 'blote' tanks dit jaar pas voor het eerst bevroren toen het een paar dagen -8 was, daarvoor nog nooit gebeurd, er zit zoveel water in. De geïsoleerde tank was echter nog gewoon te gebruiken, kwestie van slang aankoppelen en vullen maar. Deze tank staat op een aanhangertje dus toen hij leeg was gewoon thuis tuinslang er in en vullen maar. Zoiets zou je ook nog kunnen doen als het echt lang vriest en je niet met jerrycans wil slepen want dat is i.m.o. echt geen doen, juist bij vriesweer drinken ze ontzettend veel :)

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:41

Overigens hebben onze paarden een bak van 20x40 die aansluit op de paddock, die zal zo'n 20x30 zijn ongeveer. Op de paddock staan de stallen: 2 losse boxen (die dus altijd open staan) en van de 2 andere boxen + het stalgangetje wat daar tussen zat hebben we een grote doorloopstal gemaakt door de boxen binnenin open te breken. Hier lopen 3 D-pony's en 1 A pony.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 10:03

We zijn inmiddels 2 maanden verder en zijn sinds 5-5 gestart met een fijne kudde. Op nog een paar normale kudde dingetjes na is het een super fijne groel bij elkaar. Het laatste paard staat nu 1 week in de groep er bij.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding