paarden manen laten groeien hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Hippie

paarden manen laten groeien hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 21:01

hoihoi,

ik heb altijd mijn paard zijn manen kort gehouden d.m.v trekken,
nu is hij van mij en wil ik zijn manen lang laten groeien hebben jullie tips om het mooi vol en lang te laten groeien

doe je ze wel of juist niet in een vlecht en waarom?
wel veel of juist geen anti klit en welke en waarom?

hopelijk kunnen jullie helpen :D

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:20

In principe kun je weinig doen om manen (extra) snel te laten groeien. Het is vooral genetische aanleg. Het ene paard krijgt super lange manen. De andere blijven kort en/of dun. Ik heb 2 broertjes c pony's en de ene heeft heel lange en dikke manen en staart. De andere na 5 jaar nog steeds manen die handbreed zijn. En een echt dunne staart.
Ik gebruik wel bij alle pony' equistar om de manen fijn glad te houden. Eens in de 2 weken ongeveer. En om de paar maanden was ik manen en staart. (In de zomer)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:34

Ik doe het zelf niet in een vlecht. Antiklit gebruik ik alleen wanneer ik hem heel netjes wil hebben voor op de foto of alles heel erg klit. Maar dan pluis Ik het eerst uit met mijn handen voor de borstel erin gaat.
Ook gebruik ik mtg shapleys, dat smeer ik op de huid waar de manen groeien. Ik smeer het vooral op de plekken die sneller moeten groeien zodat het Weer 'recht' trekt (hap uit de manen, links en rechts van de voorpluk). Als ik eraan denk en iedere week smeer groeit het sneller dan wanneer ik niet smeer. Moet ik alleen wel aan denken om iedere week te smeren, dat is namelijk een dingetje. :+

En heb het idee dat sinds ik de balancer die ik nu geef zijn manen ook meer/beter groeien. Zowel bovenop zijn manen als onder zijn manen groeit ineens heel wat manen bij. :P

En het is natuurlijk genetisch bepaald.

Nynkster

Re: paarden manen laten groeien hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:46

Ik doe niks aan manen groeien. Veulen groeit als kool en heb het tijdje geleden geknipt omdat het onderste dood was. Nu gaat het heel mooi verder :)

Gewoon zn gang laten gaan en niet te veel aan prutsen en doen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:55

Ik heb ze nu wel in de vlechten omdat het door het vele gekroel onderling haar manen steeds korter werden. Zijn zeker zo'n 15 cm korter geworden en dat vind ik toch wel zonde.

Wanneer nodig haal ik de vlechten eruit en kam ze door. Indien nodig wat anti klit, zelf gebruik ik hiervoor Cowboy Magic en dat bevalt prima.

Wanneer ze op wedstrijd moet dan is vlechten met CM te glad, dan gebruik ik wat plaitingspray. Hierdoor worden de manen wat stroever en blijven de knotten goed zitten. Voordeel is dat je het er zo weer uitkamt en de manen weer lekker zacht zijn en minder snel klitten.

Verder zo min mogelijk aan de manen doen, strootjes etc eruit halen met je handen en meer niet

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:58

Ik vlecht nooit, maar smeer er wel liters cowboy magic in. Dan zijn de manen heel glad en blijft paardje nergens achter hangen. Ik had bij vlechtjes juist het idee dat zijn veel dunner werden.. :)

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:01

Ik vlecht week om week, 1 week vlechten, 1 week los (al hangen ze nu al weer wat langer los) als ik de vlechten eruit haal, borstel ik alles door, verder doe ik niets. De manen van de mijne doen het er goed op... Vooral die van mijn shetje blijven zo toch echt langer mooi (Vlekje heeft wel last van ZE, dus in de zomer heeft ze altijd vlechten, onder haar deken) :)
Afbeelding
Al zijn die van mijn fjord ook al flink gegroeid :j
Afbeelding

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 22:07

Dankje voor deze informatie
Zijn opa van moederskant is uniform
Vaders kant is meer nrps
Hij is zelf ook nrps
Zal overmorgen even een foto maken

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:12

Afbeelding
Ik vlecht wel omdat ze anders dreads maakt van het rollen, met 24/7 buiten in een zandpaddock. Maar of ze daar harder van groeien... Denk t niet
Afbeelding

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:04

De manen van onze Tinker zijn zo lang dat hij ze per ongeluk kan opeten of er met het grazen op kan gaan staan. Daarom heb ik ze altijd in een hengstenvlecht. Voor de rest doen we er niets bijzonders aan, af en toe even doorkammen (Cowboy Magic Detangler!) en weer vlechten.