Hoeveel kg hooi in hooibal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Hoeveel kg hooi in hooibal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 13:24

Hoi,
Omdat mijn paard best veel hooi verspilt omdat het op de grond gegeven wordt was ik op zoek naar een alternatief. Geen hooinet liefst.

Ik kwam deze tegen op Google.
Leek me een leuke optie en nog goed tegen verveling op stal snachts.
Maar hoeveel hooi past hier in?
Dat wordt namelijk niet vermeld op de site.

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:28

Kan heel veel in!
Maar het is een onding...die "spijlen" buigen heel gemakkelijk uiteen, dus een beetje (on)handig ;) paard kan er lelijk in klem komen zitten.

Zou toch kiezen voor een hooinet of een hooikussen of een slowfeedernet aan de wand.
Stuk veiliger!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:29

Tegen verveling gaat die denk ik niet wat doen, veel te grote gaten.

Ik zou een fijnmazig hooinet nemen. Kost veel minder, kan je prima zelf wegen hoeveel er in gaat met een unser of om mij part met een weegschaal waar je zelf bij op gaat staan.

Art_Ificious

Re: Hoeveel kg hooi in hooibal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 13:37

Maar wil juist geen hooinet ivm stukgaan van het "gaas". Zo heeft mijn zus al diverse nieuwe netten moeten kopen. En netten zijn wat groot. Wil deze hooibal als extraatje die ik zelf kan vullen naast het hooi wat hij van.de stalbaas krijgt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:44

Art_Ificious schreef:
Maar wil juist geen hooinet ivm stukgaan van het "gaas". Zo heeft mijn zus al diverse nieuwe netten moeten kopen. En netten zijn wat groot. Wil deze hooibal als extraatje die ik zelf kan vullen naast het hooi wat hij van.de stalbaas krijgt.

Dat stukgaan heeft in grote mate te maken met de kwaliteit/sterkte van het net, hoe dunner de touwen hoe sneller stuk. Er spelen nog andere zaken mee, zoals de manier van ophangen, de maaswijdte icm het soort ruwvoer en hoe wild het paard met het net omgaat.
Dan je idee dat netten groot zijn klopt niet echt, je kunt gewoon in elke gewenste maat een net kopen/(laten)maken, geen probleem.

Dus mijn advies: koop een kwaliteitsnet (touwdikte 5mm), mazen van 3cm, en sluit deze bovenin met een rijgkoord en hang het aan 1 punt op.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:46

Art_Ificious schreef:

Die van mij eten echt elke dag uit fijnmazig hooinet.. heb nog nooit een net hoeven vervangen..nu 2jaar intensief gebruikt, 1 of 2 mazen heb ik weer dichtgeknoopt. Verder geen gebreken. Je hebt ze ook in verschillende maten e.d.

Andere optie zou inderdaad een genoemde slowfeeder zijn van ander materiaal. Nadeel ze zijn duur en werken niet beter dan een net m.i.

Ik zag hier laatst op bokt een hooitouwtje met appel en wortel geknoopt gezien tegen verveling lijkt me dat ook echt een leuke!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:50

Een lekkere wilgentak om aan te knagen kost ook niks ;)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:51

En anders misschien die Hayplay bal?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:55

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 18:38

Hayplay keek ik ook naar maar lijkt me lastiger hooi uitkrijgen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:53

Hayplay bal heeft echt geen kleine mazen hoor, shetlander variant is 5 cm. De gewone dacht ik zelfs 7 cm.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:58

Een vriendin van me gebruikt een Hay Bar omdat haar merrie ook hooi door haar stal trekt en liever geen hooinetten gebruikt vanwege het getrek wat nadelig kan zijn voor bijvoorbeeld de hals. Misschien een ideetje. Is een duur ding maar je kan zelf vast ook een goedkope variant maken.
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:02

Art_Ificious schreef:
Hayplay keek ik ook naar maar lijkt me lastiger hooi uitkrijgen.

Dat is ook de bedoeling. Langer bezig zijn met eten en dus minder tijd om je te vervelen op stal, wat nogal eens aanleiding is voor allerlei sloopactiviteiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:12

Dan zou ik voor een haybar gaan. Ik vind die bal veel te gevaarlijk met die spijlen. Kunnen ze lelijk in vast komen te zitten bij de haybar heb je niet zoveel kans dat er veel gemorst wordt op de vloer. met die bal juist weer wel doordat de spijlen vrij ver uit elkaar staan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:34

Art_Ificious schreef:
Hoi,
Omdat mijn paard best veel hooi verspilt omdat het op de grond gegeven wordt was ik op zoek naar een alternatief. Geen hooinet liefst.

Ik kwam deze tegen op Google.
Leek me een leuke optie en nog goed tegen verveling op stal snachts.
Maar hoeveel hooi past hier in?
Dat wordt namelijk niet vermeld op de site.

[ [url=m/r5daMJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb deze gehad vond het een fijne bal, wat moeilijker te vullen.Ik deed hem vol hooi en stak er dan hier en daar wortels tussen.Het gevaar dat ze klem komen zitten is praktisch nihiel in mijn ogen want de stangen zijn van rubber en gaan gewoon los als je er hard aan trekt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:08

Haybar is prachtig. Wij hebben hem ook in elke stal. Maar de helft van de paarden hier steekt de neus er in en gooit dan vrolijk alles er uit om vervolgens het van de grond te eten.

Lijkt dus ideaal maar hooi gooien is hier dus een hobby van velen.