Nat hooi/stomen op pensionstallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Nat hooi/stomen op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 08:44

Hoi allemaal,

Door mijn werk ben ik genoodzaakt om voor mijn paarden een andere plek te zoeken. Echter heeft mijn merrie stofallergie. Zij krijgt nu nat hooi en ik ga 2 x p dag. Ik doe dit dus zelf.

Heb 2 pensionstallen op het oog, zij voeren beide voordroog. Mijn ervaring is dat mijn merrie hier soms toch nog van hoest.

Hoe regelen jullie dit op pensionstallen met het hooi natmaken? Ik probeer een efficiënte oplossing te vinden, ik kan namelijk niet meer 2 x per dag komen. Kan je bijv hooi stomen voor een heel etmaal op een tijdsklok? Zodat je dus 1 x per dag kan komen?

Ik weet namelijk niet of pensioneigenaren zin hebben om moeite te doen voor het (goed natmaken) van het hooi 4 x p dag....

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Nat hooi/stomen op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:02

Kun je het niet in de week leggen? En dan in 2 porties geven zoals je nu ook doet? Dus ene portie uit het water, voeren en de andere portie in het water leggen?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:05

Daarbij kost stomen ook veel stroom. Weet niet of een pensionstal op die extra kosten zit te wachten. Het is wel de beste methode. weken is minder effectief en minder smaakvol. Je raakt vitamines kwijt en metvorst niet goed te doen.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Nat hooi/stomen op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:10

Je zou de pensionstal kunnen voorstellen om extra te betalen voor deze diensten. Ik zie het altijd als een hotel. Je hebt een bepaalde basis en daar betaal je voor. Alle extra's betaal je gewoon meer voor. Dan ben je ook nooit afhankelijk van gunsten.

lianne125

Berichten: 1428
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:12

Mijn paard heeft RAO en op dierenarts advies moesten wij zijn hooi gaan stomen. Heb dat besproken met de pensionstal en dat was geen probleem. Wij hebben de hay gain one+ aangeschaft en stomen 2 maal daags. Sochtends word het door de pensionstal gedaan en savonds doe ik het zelf. Ik besef wel dat ik wat dat betreft op een super fijne stal sta die ten allen tijden voor het welzijn van het paard kiest. Niet elke pensionstal zou dit willen. En omdat wij op een pensionstal staan hebben wij voor een professionele hooistomer gekozen ivm een veiligheidskeurmerk ipv een zelfbouw constructie. Wij betalen hier niets extra's voor omdat het medisch noodzakelijk is. Wel zorg ik dat het voor hun zo min mogelijk werk is en staat alles klaar.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:14

Zo'n hooistomer past een baaltje in, van wat ik ervan gezien heb.
Maar het kost idd stroom én extra werk.
Mijn ervaring is dat pensioneigenaren van alles beloven maar als puntje bij paaltje komt (na een tijdje) het toch teveel werk blijkt.
Dus sowieso handig om extra te betalen, dan willen ze misschien wat beter hun best doen. ;)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Nat hooi/stomen op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:19

Is het ook een optie om je paard 24/7 buiten te zetten? Daardoor kon die van mij weer op droog hooi staan.

Ik denk dat het ten eerste al lastig is om een stal te vinden die 4x per dag hooi voert. Laat staan 4x per dag stomen.
Op alle stallen waar ik ben geweest was het geen probleem om hooi te weken. Speciekuip neer zetten, gevuld hooinet erin en als de anderen gevoerd waren het hooinet eruit.
Toen hij eenmaal in een buitenstal stond bleek het niet meer nodig. Nu helemaal buiten en dat gaat helemaal goed.

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Nat hooi/stomen op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:25

Jouw paard heeft moeite met stof/ schimmels. Is er een reden dat je haar veel binnen wilt hebben? Als dergelijke klachten niet te ver zijn gevorderd, verdwijnen ze vaak als sneeuw voor de zon als een paard buiten staat of veel buiten staat. Een stalklimaat a 20 uur per dag is sowieso ziekhoudend voor zo'n paard. Ze kunnen er niet meer tegen en geven dat aan door te hoesten. Hooi stomen helpt, meestal helpt frisse lucht nog meer.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Nat hooi/stomen op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:32

Ik voer om die reden tegenwoordig kuil.. Dat gaat super met mijn stofallergie pony.. :)

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:36

Mijn altijd buitenpaard kan ondanks dat, niet tegen hooi hoor, verder heeft ze nergens last van. Voordroog gaat hier wel altijd goed.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 09:37

Ik kan mijn merrie niet veel buiten op de wei zetten. Ze zal al halve dagen naar buiten gaan. Ze heeft ppid en is daardoor hoefbevangen geweest, kan dus niet veel op het gras. Hier in de buurt is echt niks met paddocks of tracks ...

Ik vind het zo moeilijk, maar verder is ze fit. Dus om haar om de “rompslomp” te laten gaan dat krijg ik niet over mijn hart. Ik heb haar al 14 jr

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Nat hooi/stomen op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:41

Mijn paard met ir en hb kon ik ook echt niet zo maar op gras zetten. Daar gaat zelfs nooit meer gras in. En dan nog die stofallergie. Ik herken je probleem dus en vond het ook heel lastig een goeie plek te vinden voor mijn paard.

Ik heb die inmiddels gevonden in de vorm van een paddock paradise. Maar nu moet ik er wel 20min voor rijden. Vind ik vreselijk. Zowel de afstand als de forse extra benzinekosten. Maar ik hoef me in elk geval niet druk te maken om mn paard.

Kuil zou ik persoonlijk niet aan beginnen gezien dat gefermenteerd is. Zeker niet gezien de gezondheidsdingen die je paard al heeft.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:42

Hier zelf aan huis de grote Haygain. In principe blijft het hooi 24 uur voerbaar, al is direct geven fijner en beter. Ook per paard verschillend moet ik zeggen.
Nu met de vorst krijgen ze in de avond vers gestoomd en sluit daarna directt de bak weer dan leg ik een oude winterdeken over de bak van de stomer met het resterende hooi er nog in, dat gaat hier nu prima.
Het zal zoeken zijn wat voor jouw paardje werkt en handig is.
Een tijdschakelaar durf ik zelf niet aan er is er wel 1 lijkt op een kookwekker die voor max 1 uur gaat. Maar een grote baal stoom ik langer.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: Nat hooi/stomen op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 11:13

Ik wil liever ook geen kuil doen, maar ik heb heb gewoon geen andere opties. Dit zijn de beste stallingen waaruit ik kan kiezen en die voeren voordroog, bijna zo droog als hooi.

Weken zou ook nog kunnen idd, maarja ik wil eigenlijk gewoon 1 x per dag gaan. Dus daarin moeten dan wel afspraken gemaakt worden..

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Nat hooi/stomen op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:12

Kun je het niet 1x daags weken en een flinke portie voor haar deur leggen die zij dan voeren als jij er niet bent?

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Nat hooi/stomen op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:59

Zelf week ik het hooi ook 1x per dag, maar ik heb voor mijn twee mini's genoeg aan een cementbak.
Als je een iets grotere bak hebt (vroeger gebruikte ik voor mijn paard een zitbadje)kan je met 1x weken wel genoeg voor 24 uur maken, na een uur leeggooien en dan kunnen ze het uitgelekte hooi voeren.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Re: Nat hooi/stomen op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:41

Pas goed op met weken, TS. Bij weken vermeerderen het aantal bacteriën in hooi zich heel erg snel. Stomen is een betere optie.

Lastig hoor, veel succes!

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nat hooi/stomen op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:34

@nqndos: 'buiten' hoeft niet altijd op het gras te zijn. Een paard kan prima in een (zand)paddock staan met schuilgelegenheid.
Een hooistomer is een leuk ding, maar heeft ook wel zijn beperkingen. Als het streng vriest kun je hem bijv. niet buiten laten staan want dan bevriest het watervat en binnen geeft veelal te veel stoom. Terwijl je hem juist het hardst nodig hebt.
Het grotere model kan wel voor de hele dag in 1x stomen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Nat hooi/stomen op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:09

Ivm de stoomontwikkeling heb ik de bak ook buiten staan, met de vorst na iedere keer stomen afgedekt met een oude winterdeken en de stoomketel binnen in de schuur leeg gemaakt na stomen en ook toegedekt. Heb de hele periode kunnen stomen.
Beviel goed zo, anderw winters was ik met een fohn in de weer, dat was wat minder grappig.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 12:09

DubbelDun schreef:
@nqndos: 'buiten' hoeft niet altijd op het gras te zijn. Een paard kan prima in een (zand)paddock staan met schuilgelegenheid.
Een hooistomer is een leuk ding, maar heeft ook wel zijn beperkingen. Als het streng vriest kun je hem bijv. niet buiten laten staan want dan bevriest het watervat en binnen geeft veelal te veel stoom. Terwijl je hem juist het hardst nodig hebt.
Het grotere model kan wel voor de hele dag in 1x stomen.


Buiten is hier helaas wel op het gras.. Hier in de buurt zijn geen stallen met paddocks etc. Voornamelijk nog alles stal of weiland. Heel vervelend vind ik het want ik kan gewoon geen perfecte plek vinden. En ik wil ook niet 2 u reistijd hebben per dag.

Ik heb nu een plekje gevonden met een weitje dat ongeveer even groot is als een paddock dat nu van de winter helemaal kaal gelopen is. Daar kan ik ze overdag opzetten. Maarja in de lente zal het gras daar toch ook weer proberen door te komen.. dus we zullen zien.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nat hooi/stomen op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:17

Vraag of je het stukje mag laten omfrezen en wat zand er op strooien, dan heb je een mooie zandpaddock zonder gras.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 12:21

DubbelDun schreef:
Vraag of je het stukje mag laten omfrezen en wat zand er op strooien, dan heb je een mooie zandpaddock zonder gras.


Ja frezen zou idd een optie zijn. Want zand heb ik gevraagd dat mag niet van de gemeente (moet vergunning voor). Thnx!

Ik denk ook wel dat ze het, als ze er elke dag oplopen, zelf wel redelijk kaal houden? Gewoon zwarte grond zegmaar.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nat hooi/stomen op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:24

Zolang er graswortels intact zijn zullen ze blijven proberen om het te eten en dan het nodige aan aarde/zand binnen krijgen. Als je het mag laten frezen zolu ik er steeds een paar kruiwagens scherp/drainage zand doorgooien. Dan 'verzand' het langzaam aan en valt het niet zo op :D
Gras houdt ook niet van dat zand.
Als je op zandgrond zit ( even met een grondboor kijken hoe diep) kun je het ook diep laten omzetten.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 12:32

DubbelDun schreef:
Zolang er graswortels intact zijn zullen ze blijven proberen om het te eten en dan het nodige aan aarde/zand binnen krijgen. Als je het mag laten frezen zolu ik er steeds een paar kruiwagens scherp/drainage zand doorgooien. Dan 'verzand' het langzaam aan en valt het niet zo op :D
Gras houdt ook niet van dat zand.
Als je op zandgrond zit ( even met een grondboor kijken hoe diep) kun je het ook diep laten omzetten.


Ja ik weet het idd, ik geef die van mij sowieso al vaak zandweg omdat ze nu ook op kale grond lopen. De eigenaar zou het ook niet opnieuw zaaien dus ik hoop dat het gewoon langzaam op is het gras. Ik zit op kleigrond helaas...

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nat hooi/stomen op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:48

Dan heb je wel kans dat het met nattere dagen een blubbergedoe wordt. Dan moeten ze wel droog kunnen staan. Is het een idee om wat grasdallen/grastegels te gebruiken. Dan zakken de paarden iig niet in de blubber weg. Eenmaal vol met aarde zie je die ook niet meer.