HELP: Stro eter leidt tot vieze stal!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:25

Beste TS, wij hebben een pensionstal waar soms nieuwe klanten zich met precies hetzelfde probleem melden. De oplossing is supersimpel. Veeeeeel meer stro in de box doen. Voor mijn part de eerste keer 2 hele balen stro. Als jouw Haf eraan gewend is dat er altijd wat te knabbelen is en jij dagelijks netjes uitmest (wij strooien emmertje zaagsel op de plek waar altijd geplast wordt en doen dan weer lading stro eroverheen) dan is er niks aan de hand.

Nooit is er bij ons een box vies of leeg.... nooit meer klachten over stro-eters of vieze box :D

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:08

Myrth97 schreef:
Mijn 2 jarige doet dit ‘s winters ook... die gooit haar hooi door de hele stal en vreet het stro op. Denk dat dit is omdat ze ‘s winters minder buiten staan (van 9 tot 5 i.p.v. 24/7). Miss als ie van de zomer meer naar buiten komt dat het dan minder is?


Sorry...even Off Topic...
Een 2 jarige hoort eigenlijk nog niet op stal te staan. Die moet in een groep buiten zijn, met schuilstal, lekker spelen en sociaal opgroeien met anderen. ;)

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:13

LifeOfMe schreef:
Het is een haflinger dus die krijgt geen onbepertk hooi. Hij wordt al dik als hij er naar kijkt . Maar hij krijgt wel voldoende. Hij krijgt het ook in hayplay ballen zodat hij er langer over doet, maar toch eet hij nog het schone stro weg.

Het probleem voor mij is ook niet echt dat hij stro eet. Maar meer het feit dat ik hem dan in een vieze stal zie liggen. En een te natte stal is ook niet goed voor de hoeven.

Een andere bodembedekking ga ik even na vragen op stal want dat zal denk ik al een hoop schelen!

Je kan proberen meer stro te doen bij een aantal helpt dat. Wel opbouwen op een gegeven moment stoppen ze met alles op te eten.

De echte Vreters staan hier op zaagsel of vlas.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:32

Floortz schreef:
Myrth97 schreef:
Mijn 2 jarige doet dit ‘s winters ook... die gooit haar hooi door de hele stal en vreet het stro op. Denk dat dit is omdat ze ‘s winters minder buiten staan (van 9 tot 5 i.p.v. 24/7). Miss als ie van de zomer meer naar buiten komt dat het dan minder is?


Sorry...even Off Topic...
Een 2 jarige hoort eigenlijk nog niet op stal te staan. Die moet in een groep buiten zijn, met schuilstal, lekker spelen en sociaal opgroeien met anderen. ;)



Maar waarom zou een 10 jarige dan wel op stal mogen staan?

Nog steeds hetzelfde paard hoor met dezelfde behoeftes.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:47

LifeOfMe schreef:
Saar88 schreef:
Wij hebben een onderlaag van vlas en een bovenlaag van stro. Werkt erg goed! Kunnen ze lekker knabbelen en het vlas vangt de viezigheid op :)


Vul je de onderlaag van vlas steeds aan of gooi je er eenmalig vlas in de stal?


Vlas vullen we met enige regelmaat bij. Dit doen we in principe 1 keer per week, soms vaker, soms minder vaak. Wij hebben wel een inloopstal, dus er wordt ook veel naar buiten gelopen :).

Toen mijn paard nog op stal stond 's nachts haalde ik alleen de drollen eruit. Zo vormde zich een dikke onderlaag waar dan stro en hooi dat over was zich een beetje doorheen mengde. Elke dag een plakje stro erop.

mooney schreef:
Heeft je paard voldoende beschikking over hooi? Stro vreten gebeurt bijna alleen als ze lange tijd zonder ander ruwvoer moeten staan. Om dan het stro ook onaantrekkelijk te maken is natuurlijk symptoom bestrijding, stap 1 is wat mij betreft altijd zorgen dat ze wat anders hebben om te knabbelen.

Heb je aan die voorwaarde voldaan is het meestal het handigste om over te stappen op een andere bodembedekking.


Dit kan, en ik ben het met je eens dat voldoende beschikbaar hooi wel een eerste voorwaarde is.
Maar dat het bijna alleen gebeurt als ze lange tijd zonder ruwvoer staan is echt grote onzin. Mijn paard heeft onbeperkt hooi, maar mag ook vaak lekker op stro knabbelen. Hij heeft er zo nu en dan duidelijk behoefte aan :)

Anomien

Berichten: 7396
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:52

Floortz schreef:
Myrth97 schreef:
Mijn 2 jarige doet dit ‘s winters ook... die gooit haar hooi door de hele stal en vreet het stro op. Denk dat dit is omdat ze ‘s winters minder buiten staan (van 9 tot 5 i.p.v. 24/7). Miss als ie van de zomer meer naar buiten komt dat het dan minder is?


Sorry...even Off Topic...
Een 2 jarige hoort eigenlijk nog niet op stal te staan. Die moet in een groep buiten zijn, met schuilstal, lekker spelen en sociaal opgroeien met anderen. ;)


Nou sorry... dat kan best wel. Myrth zegt toch niet dat ie er de hele dag in staat?
Wellicht dat ie er 8 uurtjes in staat met wat te knabbelen en contact met leeftijdgenootjes.

Vind ik beter dan hele dag in zo’n opfokstal met 5 soortgenoten.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: HELP: Stro eter leidt tot vieze stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:59

Hahahaha omg ik wist dat ik dit kon verwachten. Nou goed nieuws, vanaf volgende week gaan ze weer ‘s nachts naar buiten hoor, in de kudde.

Maar ik voel verder niet de behoefte mij te verdedigen als ik MIJN pony van november tot maart ‘s nachts op stal heb staan en overdag op de wei :Y)