Op zoek naar: Stevige ijzeren mestschep

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Op zoek naar: Stevige ijzeren mestschep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 12:50

Hoi,

Ik heb vanochtend alle winkels in mijn omgeving al afgezocht op zoek naar een niet al te zware ijzeren mestschep voor bij mijn mestboy. Maar helaas verkopen ze alleen van die dingen van aluminium die ik met het huidige weer bij het paddock ruimen en dus mest bikken binnen 2 dagen kapot heb. Mijn 7 jaar oude van ijzer is inmiddels na zo'n 5 keer aan elkaar gelast te zijn vanochtend weer kapot gegaan. Hebben bokkers nog goede ideeën, het moet dus niet al te groot en zwaar zijn, maar wel van echt ijzer en niet van dat flut aluminium dat ze op het moment verkopen bij de mestboys (die overigens ook van flut aluminium zijn). Het moet zeg maar bij mijn mestboy passen qua grootte.

bruintje123

Re: Op zoek naar: Stevige ijzeren mestschep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:09

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 13:15

Die zijn me al te groot, te zwaar en onhandig om mee te werken. Ik zoek eigenlijk echt weer die ijzeren die ik 7 jaar terug bij mijn eerste mestboy had. Of iets vergelijkbaars.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:17

Waar ik op stal les geef hebben ze bij de mestboys een harkje. Moet zeggen dat het echt heel handig is. Zij kopen deze op Equitana. Misschien is dat nog een idee? Zoiets:
Afbeelding

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:18

Die gewone schop (kleine versie) gebruik ik ook als het vriest. Of ik laat het lastigste deel liggen tot het weer dooit. Ik vind die harkjes niet zo fijn werken, eerlijk gezegd. Ik gebruik ook een mestvork met scherpe punten voor sommige mestplekken.

Dat harkje hierboven lijkt me ook wel handig, maar niet voor als het echt vriest en de boel keihard bevroren is..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:26

Alle schoppen gaan er aan met bevroren mest of nat bevroren zan.
Als het zand zacht en droog is er onder kun je de mest er zo afharken.
Is het nat bevroren dan wordt het moeilijker, maar wil je echt alles wegbikken dan gebruik ik een stootijzer. Dat is ook handig om het ijs door te breken in de waterbakken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:27

Ook harkjes verbuigen op keihard vastgevroren mest. Ik laat de vastgevroren mest gewoon liggen, ben gekke Henkie niet en zit niet om werk verlegen :+ . Maar goed, als je een kleine paddock hebt dan moet je wat natuurlijk.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 13:32

Ik heb inderdaad maar een kleine paddock en mest al twee keer per dag uit om het schoon te houden. Maar 1 van de pony's hoeft maar iets spannends te hebben gezien en dan is zijn volgende mesthoop meer water dan mest. Dus vandaar dat het vast vriest, de andere zijn mest heb ik geen problemen mee. Ik heb dus nu zo'n standaard mestschep die bij de mestboy zit, alleen dan van ijzer ipv die niet stevige dingen die ze momenteel verkopen. Paddock is verder gelukkig kurkdroog.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:33

Fennadev schreef:
Ik heb inderdaad maar een kleine paddock en mest al twee keer per dag uit om het schoon te houden. Maar 1 van de pony's hoeft maar iets spannends te hebben gezien en dan is zijn volgende mesthoop meer water dan mest. Dus vandaar dat het vast vriest, de andere zijn mest heb ik geen problemen mee. Ik heb dus nu zo'n standaard mestschep die bij de mestboy zit, alleen dan van ijzer ipv die niet stevige dingen die ze momenteel verkopen.

Dan kun je toch beter iets van een stootijzer gebruiken. Eerst een rondje losbikken doen en daarna een rondje met de mestboy om het weg te halen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:22

Idd gewoon een koevoet gebruiken :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 20:24

DubbelDun schreef:
Idd gewoon een koevoet gebruiken :)

Die hebben we wel staan nog, die kan ik vanavond wel even meesleuren naar achteren haha :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:57

Dit is een tijd dat ik inderdaad hamertje tik speelt bij het uitmesten. Gewoon emmer, dikke handschoenen en een goedkope (klauw)hamer. Wel even controleren of het vastgevroren zit, want wat nog niet zover is maakt een smeerzooi anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:12

LOL... heb er een duidelijk beeld bij :)