Eigen stal beginnen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 23:11

Sxnnelenix schreef:
Ik geef je groot gelijk. Dat eeuwige gedoemdenk en ik weet het allemaal beter op Bokt... ik kijk graag met je mee hoe je alles aanpakt! Ik ga in opleiding tot projectontwikkelaar namelijk en denk graag met je mee. Ik vind dat dit plan haalbaar is en wens je succes!

Ps heb je fotos van de schuur? Misschien kan ik wat voor je bedenken


Super leuk dankjewel!!

Ik zou kan je wel foto's sturen en evt de nieuwe plattegrond!

Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 23:16

Kiekeboefje schreef:
Ik zou zeggen doen! Je kan het er van af lezen dat jij dit gewoon graag wilt doen, en als het geld en de faciliteiten gerealiseerd kunnen worden.. waarom niet?

Paardenfan25 schreef:
Als het niet bevalt houd je er in ieder geval een binnenbak en extra stallen aan over.


Ook echt :Y)

Iets waar je wel aan moet denken, dit heb ik geleerd als pensionklant. Je moet je eigen regels opstellen en deze aanhouden en ook duidelijk maken bij mogelijke pensionklanten. Jou hobby moet je hobby blijven en dit kun je denk ik met pensionklanten alleen maar bewaren als je duidelijke regels opstelt en als het nodig is deze nogmaals benoemen.


Ja we willen het zeker graag, we leven voor de paarden sport dus als we dit kunnen realiseren waarom niet?
Dit is toch iedereens droom haha.

Ja dit zie ik zeker in, mensen zijn nou eenmaal lastig haha..

Ik wil zeker dat het mijn hobby blijft maar dat ik deze passie kan delen met meerdere mensen..

Regels ius inderdaad een goede, ik heb hier zself al nagekeken en ik dacht misschien op een centraal punt dat iedereen ze leest en zich eraan koet houden.

Goede tip, dankjewel!! :D

Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 23:22

riegje schreef:
Klinkt heel leuk die regels opstellen, Maar zo werkt het dus niet in de praktijk.
Uiteindelijk ben jij de degene die de DA moet helpen bij een ziek paard omdat de eigenaar niet thuis weg kan, wil of geen zin heeft om te komen. Want een beest in nood laat je niet stikken.

Ieder moet z'n eigen rommel opruimen, tuuuurlijk. wie moet er de stront voor de zoveelste keer opruimen. en niet te vergeten de dekjes, borstels en andere zooi wat iedereen laat slingeren.

Paard moet speciaal voer, eigenaar zet het wel klaar, ow ja vandaag vergeten. Wie staat er dan de boel weer klaar te maken.

Eigenaren die niet betalen of afspraken niet nakomen. paarden die verwaarloosd worden of schandalig behandeld worden en ga zoo maar door.

Al zijn je regels nog zo goed er gaan nog zoveel dingen mis. En niets is zoals het lijkt. Mensenkennis is ook heel belangrijk.


Ik denk zeker dat regels belangrijk zijn anders houd sowieso niemand zich eraan..

Ik heb erg veel mensenkennis en heb hier verschillende opleidingen gedaan.

Mensen zijn gewoon raar, zeker.
Ik snap dat je me wilt helpen met wat bellen als op mn dak komt.
Maar die baasjes houden toch ook van hun paard, waarom zouden ze niet komen als hun paard ziek is?
Tevens vind ik het leuk om paarden te verzorgen en heb hier ook de tijd voor, dus stel ik moet een extra poepje opruimen, tja ik heb me dit toch echt zelf allemaal bedacht.
Ik ben allang dankbaar dat ik niet op een flatje 20 hoog woon en me dit allemaal kan veroorloven en kan doen wat ik wil en waar ik me goed bij voel.

Zoals ik al zei het is een stal voor waarschijnlijk 4 paarden, geen manege met 60 paarden.

Maar Bedankt voor het meedenken, ik ben me zeker bewust van wat er komen gaat.

Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 23:27

suffie schreef:
kleinvosje schreef:
Wat je als allereerste moet doen, is de bestemming van je grond/erf uitzoeken. Dat er een koeienstal was/is betekent niet automatisch dat je daar dan ook maar een paardenstal van kunt/mag maken. Er is heel veel regelgeving waar je rekening mee moet houden, dus zorg dat je weet wat mag en wat niet!


Dit is echt het allerbelangrijkste om eerst uit te (laten) zoeken. Als niet agrariër heb je dus ook geen recht meer op een agrarische bestemming, tenzij......... maar voldoen jullie aan de tenzij van jullie gemeente. Wij hebben vorig jaar ons melkveebedrijf verkocht en de nieuwe eigenaar is nu particulier en heeft de bestemming laten omzetten. Gevolg; 2/3 van de koeienstal moet worden afgebroken. In jouw geval zou zoiets kunnen betekenen dat je je droom niet eens kunt verwezelijken.


Bedankt,Tuurlijk snao ik dat dit het belangrijkste is.
Maar zoals ik al zei ga ik a.s. vrijdag naar de gemeente met mijn vader, samen met de plannen plattegrond ect.

Ik zal vertellen wat eruit komt!

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:31

Riegje, het is bij jou wel vaak fout gegaan zo te lezen. Als je meteen al geen regels opsteld gaat ook niemand zich er aan houden nee. Het is altijd het proberen waard en het is misschien een idee niet altijd het slechtste in een persoon te zien. Communicatie kan van beide kanten mis gaan, dus aan beide kanten zijn er wel aandachtspunten te vinden lijkt mij. Daarom is communiceren erg belangrijk, en er kunnen rotte appels tussen zitten inderdaad. Dan moet je er iets aan doen, en anders is het einde pensionklant. Hier moet je dan maar van leren.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:35

Ik heb ook hobbymatig ruimte voor paar paarden er bij.

Ik hanteer een "doe het samen" concept zodat we lusten en lasten zo eerlijk mogelijk delen en het werk behapbaar blijft voor iedereen.

Alternatief is jullie voeren en buiten/binnen zetten en mensen zelf laten uitmesten.

Wat er overblijft na aftrek voer/strooisel/onderhoudskosten wordt gespaard voor vervanging/verbetering faciliteiten. Het gaat nog niet naar aflossing etc.

Kelder onder stallen houdt de stallen droger. Zou die behouden als die vloer nog goed is.

Plafond er uit voor hoogte
Ruime boxen, indien mogelijk met uitloop er aan of op zijn minst een buitenluik.

Elke dag groot deel van de dag buiten in droge wei of ruime paddock en keuze uit goede kwaliteit hooi of droge voordroog, stro of zaagsel en eigen keuze krachtvoer 2x per dag en het grootste deel paardeneigenaren is tevreden.

Was- en poetsplaats binnen, wc, plek voor kast of zadelkamer is ook gewenst. Buitenbak heb je al. Is de bodem goed?

Binnenbak is altijd leuk. Doe het voor jezelf want je haalt met zo weinig plekken de kosten er nooit uit.

Verder is de kennis over administratie/boekhouding en mestboekhouding al aanwezig op het bedrijf (paarden is simpeler dan melkveehouderij) en vraag eventueel advies aan jullie adviseur, boekhouder of accountant.

Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 23:43

joyce B schreef:
Ik heb ook hobbymatig ruimte voor paar paarden er bij.

Ik hanteer een "doe het samen" concept zodat we lusten en lasten zo eerlijk mogelijk delen en het werk behapbaar blijft voor iedereen.

Wat er overblijft na aftrek voer/strooisel/onderhoudskosten wordt gespaard voor vervanging/verbetering faciliteiten. Het gaat nog niet naar aflossing etc.

Kelder onder stallen houdt de stallen droger. Zou die behouden als die vloer nog goed is.

Plafond er uit voor hoogte
Ruime boxen, indien mogelijk met uitloop er aan of op zijn minst een buitenluik.

Elke dag groot deel van de dag buiten in droge wei of ruime paddock en keuze uit goede kwaliteit hooi of droge voordroog, stro of zaagsel en eigen keuze krachtvoer 2x per dag en het grootste deel paardeneigenaren is tevreden.

Binnenbakken is altijd leuk. Doe het voor jezelf want je haalt met zo weinig plekken de kosten er nooit uit.

Verder is de kennis over administratie/boekhouding en mestboekhouding al aanwezig op het bedrijf (paarden is simpeler dan melkveehouderij) en vraag eventueel advies aan jullie adviseur, boekhouder of accountant.


Dit zijn tips dankjewel!

Inderdaad qua mestboekhouding, administratie en boekhouding is 4 paarden houden iets makkelijker dan ruim 200 Melkkoeien.
We hebben nog een goed lopend bedrijf, de binnenzak was maar een grapje voor als het ooit stopt.

Verder hebben wijj inderdaad een eigen boekhouder voor ons bedrijf die hier speciaal voor geleerd heeft en dus ook verstand heeft van paardenhouderij.

Uitloop is helaas niet mogelijk ivm onze inrit die ertussen zit.
Buitenluik zeker wel.

De weides zijn ookm aanwezig, we maken ons eigen hooi, en doordat we een bedrijf zijn hebben we met korting stro en zaagsel.

Ik denk dat ik het "doe het samen" een goede quote vind haha.
Het zijn dan misschien 5 paarden( met mijne erbij)
Ik ben natuurlijk de eigenaar van de grond dus zal wat meer te horen krijgen maar ik denk dat je met samen doen al veel kunt bereiken.
Natuurlijk kan ij ze elke dag binnen en buiten doen.
Maar misschien kan iedereen wel 1 dag alle stallen doen dan is het maar een klein werk dan maar 1 keer in de week je eigen vieze stal doen.
En als je de regels hanteert, je eigen zooi opruimt kom je al een heel eind denk ik..

Super Bedankt!!

Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 23:45

[quote="Kiekeboefje"]Riegje, het is bij jou wel vaak fout gegaan zo te lezen. Als je meteen al geen regels opsteld gaat ook niemand zich er aan houden nee. Het is altijd het proberen waard en het is misschien een idee niet altijd het slechtste in een persoon te zien. Communicatie kan van beide kanten mis gaan, dus aan beide kanten zijn er wel aandachtspunten te vinden lijkt mij. Daarom is communiceren erg belangrijk, en er kunnen rotte appels tussen zitten inderdaad. Dan moet je er iets aan doen, en anders is het einde pensionklant. Hier moet je dan maar van leren.[/quotes]

Ja inderdaad.
En hiervoor heb je inderdaad de regels waar iedereen zich aanhoudt, zo niet zoek je inderdaad maar iets anders.
Het is om gezellig samen te zijn zei ik al.
De passie voor paarden te delen en elkaar te helpen waar nodig.

Je kan ook de positieve punten eruit halen.

Als je het positief bekijkt ben je niet perse ineens niet meer realistisch, ik weet heel goed wat me te wachten staat.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 00:19

Volgens mij heb je geen idee :') Echt waar... trouwens, als pensionklant stond ik destijds liever op een iets grotere stal, is meestal net iets minder geroddel en gedoe. Bovendien hoef je het vaak minder eens te zijn met de eigenaar van de stal, je zit namelijk minder op elkaars lip.
Maakt niet uit. je komt er vanzelf achter of dit wat voor je is :j Gewoon doen, anders weet je het niet!

Ik vraag me alleen wel af hoe slim het is om met de gemeente te overleggen... zoals ik de gemeente hier ken, zouden ze meteen denken dat ik een of ander commercieel bedrijf zou willen opzetten, inclusief bijbehorende regeltjes. Terwijl je met dit aantal paarden wellicht ook gewoon als hobbymatig gezien kan worden...

Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 00:24

Wendy schreef:
Volgens mij heb je geen idee :') Echt waar... trouwens, als pensionklant stond ik destijds liever op een iets grotere stal, is meestal net iets minder geroddel en gedoe. Bovendien hoef je het vaak minder eens te zijn met de eigenaar van de stal, je zit namelijk minder op elkaars lip.
Maakt niet uit. je komt er vanzelf achter of dit wat voor je is :j Gewoon doen, anders weet je het niet!

Ik vraag me alleen wel af hoe slim het is om met de gemeente te overleggen... zoals ik de gemeente hier ken, zouden ze meteen denken dat ik een of ander commercieel bedrijf zou willen opzetten, inclusief bijbehorende regeltjes. Terwijl je met dit aantal paarden wellicht ook gewoon als hobbymatig gezien kan worden...


Daar twijfelde ik en mijn vader eerst inderdaad ook over, geen oude koeien uit de sloot halen..

Maarja we zien wel, Bedankt!

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 00:35

Ik zeg doen! Begin je wel een volgtopic dan? :))

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 08:42

Nog een tip: wees selectief wie je aan neemt op stal. Probeer bij kennismaken te ontdekken wat voor persoon je voor je hebt. Wat is hun karakter? Wat is hun instelling? Wat zijn hun ideeën over paarden houden en past dat bij de jouwe? Wat zijn de wederzijdse verwachtingen? Dus wat zoeken zij in een stalling en welke "diensten" verwachten ze van je en bedenk heel goed dat je beter nee kunt verkopen dan dingen toezeggen die je later niet waar kunt maken. Want dat laatste geeft problemen en een negatieve sfeer.

Ik heb de afgelopen 11 jaar me regelmatig vergist en me ook wel eens te veel werk op de hals gehaald.

Het scheelt dat jullie alle machines hebben en waarschijnlijk voldoende hulp voor de zwaardere klussen en het onderhoudswerk plus de kosten via het bedrijf meegenomen kunnen worden.

Dan kan pension een leuk extraatje zijn. Mits je niet probeert de goedkoopste te zijn.

Vraag gewoon een eerlijke prijs voor wat je biedt, kijk om je heen en vraag om je heen en selecteer de mensen en de paarden waar jij je goed bij voelt en die ook echt datgene zoeken wat jij kunt bieden. Dan heb je het minste verloop en de meeste gezelligheid die je zoekt.

Succes!

Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 09:52

joyce B schreef:
Nog een tip: wees selectief wie je aan neemt op stal. Probeer bij kennismaken te ontdekken wat voor persoon je voor je hebt. Wat is hun karakter? Wat is hun instelling? Wat zijn hun ideeën over paarden houden en past dat bij de jouwe? Wat zijn de wederzijdse verwachtingen? Dus wat zoeken zij in een stalling en welke "diensten" verwachten ze van je en bedenk heel goed dat je beter nee kunt verkopen dan dingen toezeggen die je later niet waar kunt maken. Want dat laatste geeft problemen en een negatieve sfeer.

Ik heb de afgelopen 11 jaar me regelmatig vergist en me ook wel eens te veel werk op de hals gehaald.

Het scheelt dat jullie alle machines hebben en waarschijnlijk voldoende hulp voor de zwaardere klussen en het onderhoudswerk plus de kosten via het bedrijf meegenomen kunnen worden.

Dan kan pension een leuk extraatje zijn. Mits je niet probeert de goedkoopste te zijn.

Vraag gewoon een eerlijke prijs voor wat je biedt, kijk om je heen en vraag om je heen en selecteer de mensen en de paarden waar jij je goed bij voelt en die ook echt datgene zoeken wat jij kunt bieden. Dan heb je het minste verloop en de meeste gezelligheid die je zoekt.

Succes!


Qua super tips dankjewel!
Ik denk zeker dat het belangrijk is dat niet alleen ik een klik heb met het "personeel" maar de paarden ook.

Inderdaad erg makkelijk dat we verschillende machines heb en mensen ken die kunnen helpen.

prijs is inderdaad erg lastig maar daar is nog tijd voor om over na te denken.
kijken wat ik bied en wat daar bij past..

in ieder geval heel erg bedankt voor deze tips!

Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 09:53

ODonoghue schreef:
Ik zeg doen! Begin je wel een volgtopic dan? :))


hahahah, zou zomaar kunnen, leuk idee!

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:26

Als ik een tip mag geven, let er op dat de zadelkasten diep genoeg zijn.
Als je een pensionklant krijgt met westernzadel is het wel fijn als het zadel in de kast past. Ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat toch m'n kastdeur niet dicht kon en dan heb je een probleem. Minimaal 80cm diep.

Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 10:41

Amyd schreef:
Als ik een tip mag geven, let er op dat de zadelkasten diep genoeg zijn.
Als je een pensionklant krijgt met westernzadel is het wel fijn als het zadel in de kast past. Ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat toch m'n kastdeur niet dicht kon en dan heb je een probleem. Minimaal 80cm diep.


Doe ik dankjewel!!

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:00

Stalregels ook van te voren overhandigen als blijkt dat diegene besluit met zijn/haar paard(en) bij jullie te komen staan, niet alleen ophangen want dan wordt er vrij snel gezegd: goh wist ik niet.
Zelf ook de regels naleven geeft een goed voorbeeld. Het klinkt heel kinderachtig maar is vaak echt heel hard nodig. Hoe klein het groepje ook is.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:09

Amyd schreef:
Als je een pensionklant krijgt met westernzadel is het wel fijn als het zadel in de kast past.

Western paarden moet je gewoon niet op stal willen. Die hebben zo'n raar Amerikaans taaltje, daar kan een autochtone KWPN-er niets van maken. Zelfs western getrainde Haflingers krijgen al een vreemd Oostenrijks-Amerikaans accent




:+

Barlo16
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 11:37

meggiemeg schreef:
Stalregels ook van te voren overhandigen als blijkt dat diegene besluit met zijn/haar paard(en) bij jullie te komen staan, niet alleen ophangen want dan wordt er vrij snel gezegd: goh wist ik niet.
Zelf ook de regels naleven geeft een goed voorbeeld. Het klinkt heel kinderachtig maar is vaak echt heel hard nodig. Hoe klein het groepje ook is.



Ja zeker zo, ook bespreken en natuurlijk hou je je zelf eraan.
maar ophangen worden ze er nog een keer mee geconfronteerd snap je.
dat bedoel ik meer.

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:49

Rex_Rolfo schreef:
Amyd schreef:
Als je een pensionklant krijgt met westernzadel is het wel fijn als het zadel in de kast past.

Western paarden moet je gewoon niet op stal willen. Die hebben zo'n raar Amerikaans taaltje, daar kan een autochtone KWPN-er niets van maken. Zelfs western getrainde Haflingers krijgen al een vreemd Oostenrijks-Amerikaans accent




:+




_O- _O- _O- _O- Vandaar dat mijn quarter merrie nog steeds zo lelijk doet naar mijn nieuwe paard na 4 weken :)*

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Eigen stal beginnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:44

Ik vind het een super leuk idee ts. Ik heb een jaar bij mensen aan "huis" gestaan. In totaal 5 paarden waarvan 1 van de eigenaren zelf. 's ochtends werd er gevoerd en werden de paarden buiten gezet verder deden we alles zelf. Viel best mee qua gedoe voor de eigenaren en ze kwamen mooi uit de kosten voor hun eigen paard.

Ik sta nu op een grote pensionstal, tip van de eigenaar: zo min mogelijk regels. Anders kan je de hele dag politie-agentje gaan spelen en dat maakt het niet gezelliger.

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:05

Barlo16 schreef:
Sxnnelenix schreef:
Ik geef je groot gelijk. Dat eeuwige gedoemdenk en ik weet het allemaal beter op Bokt... ik kijk graag met je mee hoe je alles aanpakt! Ik ga in opleiding tot projectontwikkelaar namelijk en denk graag met je mee. Ik vind dat dit plan haalbaar is en wens je succes!

Ps heb je fotos van de schuur? Misschien kan ik wat voor je bedenken


Super leuk dankjewel!!

Ik zou kan je wel foto's sturen en evt de nieuwe plattegrond!


Zou ik leuk vinden! :j

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:07

Rex_Rolfo schreef:
Amyd schreef:
Als je een pensionklant krijgt met westernzadel is het wel fijn als het zadel in de kast past.

Western paarden moet je gewoon niet op stal willen. Die hebben zo'n raar Amerikaans taaltje, daar kan een autochtone KWPN-er niets van maken. Zelfs western getrainde Haflingers krijgen al een vreemd Oostenrijks-Amerikaans accent




:+

Hahaha, hoe kom je er op :') :))

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:30

Dee_Es schreef:
Ik sta nu op een grote pensionstal, tip van de eigenaar: zo min mogelijk regels. Anders kan je de hele dag politie-agentje gaan spelen en dat maakt het niet gezelliger.


Aan de andere kant levert dat ook veel onduidelijkheden op. Want losgooien in de bak: ja of nee? Wie zorgt dat de diepe kuilen weer gladgetrokken worden? Wie ruimt hindernismateriaal/mest op? Als je hier geen afspraken over maakt, ben jij degene die dit elke keer kan doen. Dat levert weer ergernissen op.

Als je op zou zien tegen veel mensen op je erf zou je kunnen overwegen opfok plekken aan te bieden.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:47

Saar88 schreef:
Dee_Es schreef:
Ik sta nu op een grote pensionstal, tip van de eigenaar: zo min mogelijk regels. Anders kan je de hele dag politie-agentje gaan spelen en dat maakt het niet gezelliger.


Aan de andere kant levert dat ook veel onduidelijkheden op. Want losgooien in de bak: ja of nee? Wie zorgt dat de diepe kuilen weer gladgetrokken worden? Wie ruimt hindernismateriaal/mest op? Als je hier geen afspraken over maakt, ben jij degene die dit elke keer kan doen. Dat levert weer ergernissen op.

Als je op zou zien tegen veel mensen op je erf zou je kunnen overwegen opfok plekken aan te bieden.


Zo min mogelijk regels is niet hetzelfde als geen regels ;). Het heeft ook absoluut nadelen hoor maar het maakt het werk voor de pensionhouder een beetje relaxter. De pensionklanten spreken elkaar onderling wel aan op nalatigheid (mest niet uit de bak halen, balkjes laten liggen etc), pensionhouder bemoeit zich er alleen mee als het de spuigaten uit loopt.