Welke principes heb jij overboord gezet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Welke principes heb jij overboord gezet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 22:11

En dan bedoel ik qua verzorging (vandaar VSW).

Afgelopen weekend heb ik een touwhalster geknutseld voor mijn pony. Een tóúwhalster. Ik!!! Zo'n oerlelijk onding met veel te hoog kijk-mij-eens-even-de-natural-uithangen-gehalte. Maarja. Qua pasvorm is het geschikter dan een stalhalster. Stalhalsters hebben te korte keelriemen, en de hoek tussen neusriem en bakstukken is ook niet optimaal voor het hoofd van mijn pony.

Verder... hebben die van mij dekens. Ooit vond ik dat een paard prima de hele winter zonder deken kan. Mijn paard vond dat ook. Wanneer het waaide was hij wel doodop en geïrriteerd maar hey, het is een paard en geen my little pony.
Tot ik een pony kreeg die het gewoon kóúd had in de winter. Dus toch maar een dekentje op... en met de nogal onstuimige winter dit jaar mijn ruin dus ook onder een dek. En het is inderdaad een verschil voor 'm.

Toen ik mijn ruin net had vond ik trouwens ook dat hij best met alleen ruwvoer toe kon :') Inmiddels ben ik wel wijzer. En ook de natuurlijk bekapper waarvan ik ooit riep dat die nooit aan mijn paard mocht komen heeft 'm jarenlang prima bekapt (en tegenwoordig doet z'n collega dat). Gaat al acht jaar super. Paard heeft weer rechte hoeven en bekappen kan tegenwoordig zonder dat hij zich los steigert :Y)

Bijna negen jaar heb ik 'm nu. En inmiddels zijn het er twee. Ik heb van ze geleerd. Ik heb dingen aangepast die ik niet van plan was maar waar ik in de praktijk tegenaan liep. Enige waar ik zeer hardnekkig aan vasthoud is dat die van mij geen voordroog krijgen. Gewoon niet. Nooit. Gaat fout. Verder sta ik denk ik inmiddels voor alle veranderingen wel open :P

Myrth97

Re: Welke principes heb jij overboord gezet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:16

Ik heb het plannen overboord gegooid.
‘Vandaag ga ik rijden, morgen longeren en overmorgen heeft ze vrij’. Nou ponylief denkt er altijd anders over...

Verder niet echt principes, sta voor alles open (denk ik := )

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:17

Ik heb eigenlijk maar 1 principe. Zodra het voor mijn paard werkt, werkt het. Logischerwijs ook geen reden om daarvan af te stappen :+

Voor de rest.. Natuurlijk, ik heb ideeen over voeding, verzorging, etc. Ik ben bijvoorbeeld tegen de standaard brok. Maar als ik een paard zou krijgen die het toch verschrikkelijk goed doet op een handje brok erbij, why not?

:D Laatmaar. 1 principe. Geen felroze, of glitters, in en om het paard. :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:21

Dekens inderdaad :j Ik vond het altijd onnodig, totdat we onze belg kregen die een keer flink verkouden is geweest en elke herfst met slecht weer koliek had.. Komt doordat hij een vacht heeft die gewoon rechtop staat als die van een teddybeer := Uiteindelijk een ongevoerde regendeken op gedaan, en het gaat een stuk beter.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:25

Paard niet op stal zetten. Mijn paard staat nu wel snachts op stal. Gaat nog steeds wat tegen mijn gevoel in eigenlijk.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:27

Myrth97 schreef:
Ik heb het plannen overboord gegooid.
‘Vandaag ga ik rijden, morgen longeren en overmorgen heeft ze vrij’. Nou ponylief denkt er altijd anders over...

Verder niet echt principes, sta voor alles open (denk ik := )

Herkenbaar!
Ik plan eigenlijk ook nooit iets. Maaar volg wel een richtlijn voor mezelf :)
Vandaag hebben we bijvoorbeeld spontaan een buitenrit gemaakt ipv rijden in de bak.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:29

Zelfs 'geen glitters' heb ik overboord gezet. Maar alleen z'n frontriem, daar kon ik niks fatsoenlijkers voor vinden wat ook ruim genoeg was. En af en toe jat ik het roze dekje van m'n stalgenootje als mijn dekjes te vies zijn en nog niet gewassen.

Verder... was ik niet zo voor dekens, maar heeft merrie er eentje op omdat ze met slecht weer niet binnen gaat staan, maar wel afvalt. Met deken op valt dat mee. Ik begon met één 0-grams regendekentje, inmiddels heb ik daar een reserve voor, heeft ze ook een 50 grams, twee 150 grams (want ja, reserve) en een 200 grams stapmolendeken (nee, we hebben geen stapmolen). Oeps.

En we wilden graag simpel voeren: hooi (geeeen voordroog), vitaminebrokje. Toen kwam daar lijnzaad bij. En dat moet je ergens aan laten plakken. Dus bietenpulp. Toen werd m'n merrie wat magerder, dus Seniores priores. Dat (en de bietenpulp) maakten we soms te nat en dan heb je absorptiemateriaal nodig, dus daar kwam de luzerne. Die was echter vrij stoffig, dus wordt nu vervangen door wiesen fasern. Daahaag, simpel voeren :')

Plannen doe ik ook niet meer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:52

Paarden horen 24/7 buiten. Eigenlijk alle paarden die ik tot nu toe in handen heb gehad doen het gelijk of beter met 12/7 binnen, mits de stal groot genoeg is en dik genoeg is opgestrooid. Een hoop van de 24/7 buitenpaarden liggen binnen een uur plat te slapen als ze eens op stal staan bij ons.
- Ze komen daarmee per definitie 2x per dag in handen, waardoor afwijkend gedrag eerder opvalt en ze goed mak blijven/worden.
- Daarnaast zijn er dan 2 voermomenten mogelijk. 's avonds een lange/grote voerbeurt (bietenpulp of gehakseld (kracht)voer) en 's ochtends in ieder geval een kleine voerbeurt (brok of muesli), overigens hoeven lang niet alle paarden dit, maar het is wel fijn dat er de mogelijkheid toe is (ieder paard krijgt minimaal eens per dag wat mineralenbrok, maar de meesten krijgen bij mij ook wat luzernebrok).
- er kan 's nachts aangepast ruwvoer gevoerd worden. Danwel extra schraal ruwvoer, danwel extra rijk ruwvoer. En uit een grover of juist fijnmaziger hooinet om de hoeveelheid aan te sturen.
- doorlekkende dekens worden ook eerder opgemerkt, maar daarnaast is het op stal zetten of juist op het land het moment om er een deken op of af te halen. Die van ons staat 's nachts zelfs standaard zonder deken, terwijl hij overdag afhankelijk van het weer bloot, een fleecegevoerde regendeken of een 200g regendeken op heeft.

Daarnaast ben ik ook afgestapt van geen krachtvoer en bang zijn voor selenium. Als een paard niet goed genoeg op gewicht is van onbeperkt ruwvoer (want dat blijft stap 1), ontwijk ik het krachtvoer echt niet per se. Eerder loste ik het het liefst op met bietenpulp en zemelen, maar gewoon uit een zak is wel zo makkelijk en bietenpulp heb ik liever niet op stal vanwege stagaires die meestal voeren. Het is bij ons een keer fout gegaan (die dacht dat het speedibeet was en had het maar een kwartier geweekt) en een keer bijna fout gegaan (de deksels waren verkeerd teruggelegd op de tonnen, puur toeval dat we daar achter kwamen). Er zijn tegenwoordig ruim voldoende goede kwaliteit krachtvoeders, zowel zetmeel/suikerarme varianten, als varianten zonder luzerne, als varianten met goed ontsloten granen, als vetrijke varianten, als eiwitrijke varianten. Voor ieder paard iets passends.
En selenium is inderdaad iets waar je mee moet oppassen, maar niet iets waar je bang voor hoeft te zijn. De waarschuwingen zijn vanuit de VS overgekomen, waar seleniumrijke gebieden zijn. Met 1mg/100kg paard hoef je geenzins bang te zijn voor overdoseren, en hoewel het NRC wel aangeeft dat je minimaal 0.2mg/100kg paard moet geven, bleek uit onderzoek dat de paarden die 0.6mg/100kg lichaamsgewicht aan selenium kregen een betere immuunresponse dan degene die 0.2mg/100kg paard aan selenium kregen (nrc 2006 - Janicke et al. 2001). Het CVB houdt dan ook 0.3mg/100kg paard aan. De grens voor chronisch overdoseren staat nu op 4-5mg/100kg paard en acute vergiftiging op 6-7mg/100kg paard. Er zit dus een factor 20 tussen minimale dosering en acute vergiftiging en een ruime factor 10 tussen iets boven het minimum en chronisch overdoseren, niet echt iets dat snel gebeurt (en ook met andere mineralen is 10x zoveel voeren zelden niet af te raden).

Verder ben ik niet meer per se voor bitloos rijden, kijk gewoon naar het paard waar hij het het beste op doet.

En ik ben niet meer per se tegen scheren, hoewel ik hoop dat het bij mijn eigen paarden niet nodig gaat zijn. Ik zie ondertussen in hoe het voor sommige paarden echt wel nuttig kan zijn, maar dat mensen er vaak gewoon slordig mee om gaan.

Ik ben een periode anti-ijzers geweest, maar hoewel ik (opnieuw) hoop dat het bij mijn paarden nooit nodig gaat zijn, zie ik wel in dat het soms zijn plaats heeft. Echter kan het verreweg de meeste keren voorkomen worden door goed te voeren (tekorten en onbalans in het voer zie je ontzettend terug in de hoeven), genoeg te bewegen, vaak genoeg te laten bekappen en eventueel hoefschoenen.

Voordroog en hooi heb ik nooit een issue van gemaakt, hoewel ik wel steeds meer neig naar hooi. Maar vroeger vond ik hooi onder zeil een prima manier van opslaan, maar tegenwoordig voer ik dan liever voordroog. Ik heb daar zoveel narigheid van gezien en je ziet het altijd te laat als het toch is gaan lekken en dus schimmelen. Overigens voer ik wel heel droog voordroog dan.

Met de shetten gaan we nu over op duits kruidenhooi. Dat was wel iets dat ik nooit zou voeren, ik wilde binnenlands hooi in verband met herfststijlloos en de vaak slechte toezicht qua ander onkruid. Maar na het zoveelste hooiprobleem en shetten die uit hun voegen groeien van het voordroog waar we wel over de kwaliteit tevreden van zijn (+1 shet die voordroog slecht verdraagt. Ieder baaltje opnieuw wennen), nu dan toch maar proberen bij een bekende leverancier.

Paarden zonder opgestrooide schuilstal 24/7 buiten houden is ondertussen voor mij echt een no-go. Daar was ik eerder veel gemakkelijker in, maar alle paarden maken er intensief gebruik van, en niet alleen om te plassen/poepen, mits de schuilstal maar groot genoeg is (ze zich er veilig in voelen) en echt goed opgestrooid (minimaal 20cm gehakseld product of 50cm lang stro) en goed schoongehouden. Rubber tegels eronder is een plus, maar absoluut geen vervanging van strooisel.

Dekens ben ik nooit tegen geweest, maar meer dan een fleecegevoerd regendeken was alleen voor zieke/ongezonde/geschoren paarden, tegenwoordig ligt het ook gewoon op onze gezonde Groninger (200g). Het is gewoon net wat aangenamer als het buiten guur weer is. Wel zie ik nog genoeg paarden langskomen die zo ongeveer bezwijken onder het dikke deken van hun eigenaar. Pas weer een ongeschoren fries die met hals stond en ik denk dat het deken zo'n 400-450g was. Het dier zweette niet, maar daar was ook alles mee gezegd. Die voelde altijd flink heet aan onder zijn deken in plaats van lekker warm.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:56

Ik had nooit geweten dat ik mijn 2,5 jarige, bijna 3 jarige 2 keer zou moeten scheren. Maarja hij heeft gewoon een mammoet vacht en met stilstaan en 24/7 buiten had ie het al zo warm dat hij de hele dag stond te zweten. Streep uit de hals en hele probleem opgelost, niet eens zoveel (wel oerlelijk), maar een enorm verschil voor Elano.
Ben er niet op tegen ofzo, als het nodig is en het helpt een paard enorm, waarom niet? Maarja, meer dan wandelen en naast de fiets doet ie niet echt. Dus voor het werk doe ik het niet, wat dat betreft is het toch best 'gek'. En voor de mooi doe ik het al helemaal niet, het is nu spuuglelijk. :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:58

Dekens, die krengen heeft mijn Diva helaas toch echt nodig al zwoer ik ooit dat ze er niet in kwamen hier :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 23:00

Goh, wat veel mensen met dekens.

Glitter maak ik niet zo'n punt van. Ik heb 1 homoruin en 1 snoezige meisjemeisjepony. Die kunnen het hebben. Hoewel ik geen spullen met glitter bezit voor ze, en ook geen roze dingen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 23:07

Hoefijzers en granen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 23:11

Scheren. Was altijd van de teddybeer look.

Maar gezien de mega dikke vacht die ze aanmaakt en het feit dat ze zelfs tijdens een buitenritje na een half uur compleet de emmer leeg heeft, ben ik van het niet scheren afgestapt.

Dit jaar zelfs voor het eerst kaal en dus onder de dekens. (schoor altijd alleen de onderhals en borst)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 23:15

Hier ook iemand die dekens onzin vond. Mijn vorige pony, haflinger, had het echt niet nodig. Mijn huidige, sobere pony zou het ook niey nodig hebben.
Tot een koud, nat en winderig najaar van 2016 waar mijn pony nog 24/7 in de polder stond. En hij had het koud. Om hem wat extra bescherming te bieden toch maar een 0gram regendekentje om gedaan. Verder een prima vacht, met nat weer dekentje om en verder lekker bloot.
In 2017 een andere stalling wegens training. En zijn vacht bleef uit. In november noodgedwongen onder een 100 gram gezet. Het beetje vacht wat hij had heeft hij een maand geleden los gelaten dus inmiddels is hij helemaal happy met zijn 280 grams nadat hij vorig weekend koud onder zijn deken voelde. Tja. :)

Dan stalling. Mijn ideale stalling heb ik in deze regio nog niet gevonden. Hij heeft 24/7 op de wei gestaan maar ontplofte vervolgens. Hij is wegens training naar een overdag weidegang (winter paddock) en 's nachts op stal gegaan en daar deed hij het beter op. Hij is fitter. Ik ben zelf nog niet tevreden, wil hem het liefst in een groepshuisvesting, maar voor zolang hij in training staat doen we het zo en hij doet het er, fysiek en mentaal, goed op... maar voor mijn 24/7 principes was het even slikken ;)

Mijn principes geen roze op een ruin houd ik me nog dapper aan vast :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 23:18

Zoveel... maar het grappige is ook dat ik er soms weer op terug kom.

Pak bijvoorbeeld het zadel... toen ik van boomloze zadels hoorde leek me dat ideaal, immers: normaal gesproken knelt dat niet.
Maar met de barefoot waarmee ik mijn paard inreed zat ik niet goed, ik zat in stoelzit en te breed. Waardoor ik ging knikken in mijn heup om te compenseren.
Vele boomzadels volgden, deze hadden immers een smallere zit, dus dat was per definitie beter. Nou, niet dus. Wat een aantal zadelpassers nooit zeiden, maar waar een osteopaat mij op wees, is dat mijn paard niet echt een eenvoudige rug heeft.
Zadelpasser beaamde dat uiteindelijk: geen geschikt westernzadel te vinden voor paardlief. Beetje jammer, dat grapje heeft mij duizenden euro's gekost.
Toen maar geprobeerd een endurance of engels boomzadel te vinden. Niet gelukt.
Dan toch maar weer terug naar boomloos? Er is immers meer dan alleen barefoot.
Ja dus, het lijkt er op dat ik een passend zadel heb gevonden. Boomloos, waar ik ook gewoon goed op zit.
Alleen een beetje jammer van de levertijd :')

Dekens was er ook zo een. Ieder paard kan zonder deken... totdat je paard spierbevangen raakt van de regen en het probleem opgelost raakt door de deken.
Nee dus, niet ieder paard kan zonder deken. Mijn ene paard maakt simpelweg te weinig vacht aan, de andere is van suiker :')

24/7 buiten. Na het spierbevangenheidsverhaal en heel heftige mok, heb ik paardlief toch maar 's nachts op stal gezet, op de pensionstal waar we destijds stonden.
Maar toch bleef het bij mij knagen: het idee om een bewegingsdier als een paard 's nachts op te sluiten voelde nooit echt goed. Ook al leek paardlief het er goed op te doen.
Inmiddels heb ik de paarden aan huis, we moesten een nieuwe stal bouwen. Bij het ontwerp van de nieuwe stal heb ik een uitloopstal gebouwd waarbij je met minimale inspanning een gewone stal kunt realiseren.
Maar wat blijkt? Dit is een soort van ideale situatie voor de paarden. 's nachts hebben ze de stal, een bestraat pad en een paddock van 20 bij 20. Overdag zet ik vanuit de paddock een hekje open naar de wei, ze hebben bijna een hectare wei ter beschikking, verdeeld over 3 stukken.
Beide paarden dragen dus een winterdeken, maar dat zijn goede dekens. Ze gaan al een behoorlijke tijd mee, en lekken niet door.
De paarden slapen in de wei of de paddock.
Laatst had ik de dierenarts bij de bijna 25-jarige. De dierenarts was vol lof over haar conditie en haar mooie droge benen.
Best bijzonder, want deze dame heeft artrose, slechte pezen en EORTH.
Mijn ruin (bijna 15) is ook in de beste conditie, ondanks dat hij niet veel doet.
Ik denk dat 24/7 buiten echt de best optie is, maar dat je omstandigheden er wel naar moeten zijn. Die omstandigheden heb ik hier, als ik dat niet had, dan was 's nachts op stal second best.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 23:24

Geen bodembedekking in de inloopstal. Is niet nodig.
Nu toch een rijk gevulde zaagsel bodem :D
Waar de paardjes toch wel erg blij mee zijn, vooral de shet.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 23:39

24/7 buiten staan ben ik snel vanaf gestapt mijn paard werd er echt niet vrolijk van!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 23:55

Principes die ik overboord heb gegooid:

- geen dekens
- niet scheren (tja mijn teddybeer wordt na 10 minuten werken zeiknat. Tot op de huid. Ze werd al moe van een sukkeldrafje door de wei. Arm dier had het veels te warm)
- bitloos (heel leuk en mooi idee. Vond mijn paard niet. Trekwedstrijd werd het. Zelfs teugels vast en je handen tegenhouden op de knop. Met bitje erin kun je haar op je pinken rijden)
- onbeperkt hooi (Ik vind het prima als ze 3 uurtjes geen hooi hebben. Ze gaan maar eten zoeken. Wilgentakken knabbelen. Wat eten verstoppen. Wel dus genoeg hooi. Maar eventjes zonder is prima)

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 00:15

Tja dat zijn hier toch vooral de dekens. Vond dat altijd onzin behalve met flinke kou in combi met scheren& fanatiek sporten. Niet iets voor ons recreatief gereden paard. Ik zat er zo naast.. Mevrouw is gevoelig voor kou& regen op de spieren. En heeft als bonus zomereczeem, dus loopt 365/365 in de dekens.
2e is scheren, vond dat meer wat voor fanatieke sporters. Mevrouw bleek naast zomereczeem ook Ppid te hebben. En zodanig"last" dat al een paar jaar de luchtpijp/ halve hals eruit geschoren moet worden. Aangepaste voeding idem. En ondanks alles kunnen we het als combi goed vinden.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 00:16

finnens schreef:
Paard niet op stal zetten. Mijn paard staat nu wel snachts op stal. Gaat nog steeds wat tegen mijn gevoel in eigenlijk.

Grappig, dat had ik net andersom: Paard moet s'nachts op stal, nu staan ze al een paar jaar buiten en dat bevalt prima.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 00:32

Bij mij is het bij de oude ruin van ons anders om qua dekens. Ik vond dat hij wel een dekentje nodig hadden want hij is ondertussen 20 en begint wat stijfjes te worden. Meneer zelf sloopt elke deken en staat nu met een gruwelijke teddybeer vacht heerlijk in alle weren buiten. Doet het super met zijn 24/7 ruwvoer en lekker bloot.

Met mijn merrie had ik veel problemen met rijden. Ik vond dat buiten de bak rijden niet kon voordat wel in de bak netjes gingen. Nou rijd ik haar elke week even een rondje bos en ga soms in het weiland rijden ipv in de bak. Gaat onwijs goed en ze is niet zo vervelend als waar ik bang voor was.

Bij mijn andere pony, poedertjes over het voer. Vond het altijd onzin omdat ze met het goede voer prima krijgt wat ze nodig heeft. Nou geeft mijn zusje haar supplementen en ik geef nu toe dat er echt veel (positief) verschil te merken is.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 00:46

24/7 buiten ben ik vanaf gestapt sinds ik in Friesland woon.. mn paard werd er hier echt niet blijer van en stond liever in zn stal.. Ik kreeg hem echt niet meer mee naar buiten.. terwijl hij daarvoor toch zeker 9 jaar 24/7 buiten stond..

Nu komt hij wel wat weinig naar buiten in mijn ogen.. maar zelf lijkt ie dat niet zo'n ramp te vinden..

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 02:14

Lak en bling bling zou ik nooit aan beginnen zei ik in het begin dat was niks voor mij. Zou het nu eens moeten zien nog wel 'normaal' maar wel bling bling en lak hoofdstel/cap etc :+

Dekens.... Ik wilde mijn paarden zonder deken (24/7 buiten) hebben, maar man wat krijgen ze teddyvacht en hoe wil ik ze dan trainen en op gewicht houden? Niet dus. toch maar aan dekens gegaan.

Scheren, Nee dat zou ik niet doen.... puntje bij paaltje is mijn rijpony in een jachtmodel geschoren ivm overmatig zweten (door dike teddyvacht) en mijn shet gaat enorm schuren met een dikke vacht dus die gaat zodra hij een dikke vacht heft volledig bloot.

Onbeperkt hooi.. In iedergeval de kwaliteit die ik nu ter beschikking heb daar groeien ze uiteindelijk van dicht. wel wil ik dat ze 24/7 wat te knabbelen hebben. Dus of hooi/stro/wilgentakken etc. en even zonder is ook echt niet erg maar geen 4 uur waarin ze niks kunnen knabbelen. Ze krijgen nu 8kilo hooi in 2 voerbeurten, daarnaast is er altijd stro wat ze kunnen eten.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 02:39

Tsja, met het paard wat ik heb kan ik maar 1 ding doen: mijn principe is alleen nog maar te doen wat goed is voor haar, en verder maakt het me niet veel uit. Ik had veel principes en een voor een stap ik van ze allemaal af omdat ze voor haar niet werken. :')

- Ook mijn paard staat met dekens. Wat mij betreft moest dat kunnen, paard zonder dekens. Geen reden om er eentje op te gooien. Behalve dat ze geen wintervacht aanmaakt en 0 resistentie tegen kou en vocht heeft. Daar stond ze dan te bibberen met haar koppie laag en staart tussen de kont. Tsja, dan maar een dekentje op. Paard ook weer blij.

- Bitloos rijden, is er ook zo een. Veel paardvriendelijker, dacht ik. Behalve dat Mish het zó vriendelijk vond dat ze erin ging hangen en haar neus erop kapot liep, en met een bontje verloren we het fijne contact. En met kaakgekruisd werd ze al helemaal chagrijnig. Uiteindelijk een bitje erin gehangen en daarmee is ze op pinken te rijden en daar heeft ze nog nooit last van gehad.

- 24/7 buiten leek me fantastisch. Maar niet voor die koulijende merrie van me die blij is dat ze binnen even warmpjes bij kan komen en kan uitrusten.

- In een kudde is goed voor een paard. Behalve voor de mijne die altijd zo laag in rang staat dat ze de hele dag in d'r uppie staat, en dan niet onder het afdak mag schuilen, en niet mag eten of drinken. Toen ik haar ribben begon te zien toch maar met 1 ander paard apart gezet en nu is ze weer happy en op gewicht. Ditzelfde gebeurt haar hele leven al in meerdere kuddes op meerdere stallen, ze laat zich op de kop zitten. Met 1 paard erbij gaat altijd top.

Enzovoorts. Ik heb maar gewoon geleerd al mijn ideaalbeelden te laten varen en te luisteren naar mijn Mish. Die geeft zelf prima aan wat ze wel en niet wil.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:42

Hier andersom....paard in kwestie wordt 30 en ik rij hem nog dagelijks...
Van 3x per jaar scheren naar nooit meer...
Van dikke dekens naar geen dekens.

Hij is dan ook van sportpaard naar recreatiepaard gegaan naarmate hij ouder werd.
En van trainen naar recreatief rijden, elke dag een buitenrit
Dus als hij zhzelf nog warm kan houden waarom nog een deken ? En tja, ik stap wat langer uit en ben erachter gekomen dan een vacht zo goed werkt dat wanneer ze afgekoeld en nat zijn ze prima weggezet kunnen worden zonder ziek te worden.

En hij is van 24/7 sportstal binnen , naar 24/7 aan huis buiten gegaan en sinds een jaar of 5 staan we weer op pensionstal met paar uurtjes paddock in de winter en zomers van 9 tot 5 op de wei...
Paard doet het er prima op..