minimale afmeting longeerbak/rijbakje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NSV_fan

minimale afmeting longeerbak/rijbakje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 21:54

Ik heb een vraag. Ik wasmet kennis aan het brainstormen over aanleg van een paddock/longeerbak/kleine rijbak.

Nu zou op de beoogde locatie naast de grote schuur waar 2 in/uitloopstallen zouden komen ruimte zijn voor een bestraat stuk paddock van 13x10meter met aangesloten een longeerbak/paddock met zand van ca 13x15.
Nu was onze vraag is een longeerbak ca deze afmeting niet te klein hoe een paard? ( paard is schofthoogte 1.60 maar dekenmaat 205 ivm brede bouw).
idee zou zijn om bij goed weer om longeerbak ook open te zetten maar als het te nat en blubberig is om dan ze alleen op het bestrate stuk te zetten. Zou gaan om een kleine pony 1.10 en bovengenoemde paard.

Ook zou er mogelijk een kleine rijbak gemaakt kunnen worden van ca 13x35 meter. Kan je hier qua rijden ook wat mee of heeft dat geen zin omdat die dan erg kort in de bochten is?

Tips, ideeën , ervaringen zijn welkom. we willen graag alles eens goed overdacht hebben alvorens te starten met werkzaamheden.

JoukjeV

Re: minimale afmeting longeerbak/rijbakje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:20

Wij beschikken over een binnenbakje van 10x10. Hier longeer ik 's winters paarden van rond de 1.70. Galoperen is lastig, maar verder ideaal om ze in beweging te houden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:22

Oei, 10x10 vind ik wel erg krap. 13x15 om te longeren, en 13x35 om te rijden vind ik nog net lukken, heb overdekte longeerpiste van 15m, en dat gaat best goed.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:43

Voor een paard, vind ik 15 meter echt het minimale aan doorsnede. Maar fijner nog 18 meter, als je echt wil trainen.. 10 meter vind ik echt te krap. Altijd een volte 10 meter draaien is m.i. echt niet bevordelijk. Op een volte 18 meter kun je goed werken, stelling binnen en contra, galop, en de overgangen mooi en vloeiend rijden. Op een volte 10-15 meter is dat toch echt lastig.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:01

Ik zou het niet kunnen :p qua lengte is 35m prima maar ik vind 13 echt te krap! Dan zijn je voltes etc altijd heel klein wat voor de gewrichten etc allemaal extra belasting is

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:09

15x15 vind ik het prettigst voor longeren.
Ik heb zelf 15 bij 22 en daar kan ik wel prima in rijden, maar dat zou ik niet dagelijks willen doen, maar met afwisseling helemaal prima.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:11

We hebben een binnenbak van 11x25 en het is verre van ideaal, maar onze reus (1.80 en zwaar warmbloed) heeft er gewoon in leren galopperen met het inrijden en we zijn er erg blij mee. Ik vind 13x35 dus een prima maat. Er worden trouwens legio's paarden in deze bak ingereden (we verhuren het aan een trainingstal) en er zit er maar heel af en toe eentje tussen die het galopperen eigenlijk niet redt. Naast deze binnenbak hebben we ook nog een buitenbak van 20x30.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:22

Ik schrik echt van deze afmetingen,, als je daar paarden dagelijks in traint is dat toch een enorme belasting voor het lijf?
Half bokt valt over paarden houden op postzegels, en jullie rijden erin... Is er echt geen andere plek te vinden waar je je baan neer kan leggen??

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:27

Haha, als je oefeningen in dressuur rijdt gebruik je nog veel minder ruimte hoor!
Waar je kan longeren kun je ook rijden.
En met extra belasting heeft dat weinig te maken, als je je paard recht onder je hebt lopen (rechtgericht dus) kun je gewoon een bocht maken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:31

Ik heb een paddock van 12x30. Voor mijn shetten is dit prima voor logeren, rijden en lange teugelen.
Wel altijd even wennen, normaal men ik in 30x60 ;) .

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:35

MirandaFuego schreef:
Haha, als je oefeningen in dressuur rijdt gebruik je nog veel minder ruimte hoor!
Waar je kan longeren kun je ook rijden.
En met extra belasting heeft dat weinig te maken, als je je paard recht onder je hebt lopen (rechtgericht dus) kun je gewoon een bocht maken.

Ben ik het niet mee eens, ik rij echt niet elke dag pirouettes met m'n paard omdat ie dat kan en er niet van slijt, net als dat een grand prix springruiter niet elke dag 150 springt, ook om z'n paard heel te houden.
Dat 't kan zegt niks over dat het goed is.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:57

Nee pirouette kan je ook al doen op een paar vierkante meter. :D
Maar ik zeg ook, niet dagelijks.
Maar ik reed ongeveer 2x pw in m'n 15x22, verder buiten of longeren of fietsen en 1x pw in een 20x60, waar ik dan meestal maar de helft van nodig had. :))

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 08:45

Nouja, wees er maar trots op. Ik zou 't niet willen voor mijn dieren

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 08:50

knollentuin schreef:
Nouja, wees er maar trots op. Ik zou 't niet willen voor mijn dieren

Ik ben er wel trots op. Niet zozeer vanwege het kunnen longeren in de winter, maar meer omdat ik ze in de winter niet de hele dag op stal hoef te houden als het buiten erg naar is. Ze verblijven er meer in dan ze er "verplichte" beweging in krijgen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 09:05

Dar heb ik het niet over, ik heb het over trots zijn dat je erin kan rijdenjoukje, maar ook longeren zou ik gewoon niet willen. Het is gewoon erg klein

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:14

Mijn zandpaddock is 14-28. Ik heb hem opgesplitst en daar longeer ik mijn merrie in omdat die steeds ging rennen aan de longe in de 20-60 bak. Ik had hem voor de galop liever net een paar meter groter gehad maar stap en draf gaat prima. Ook stukken rechtuit.

Voor rijden hebben we de hele paddock wel gebruikt. Dat is ook wat krap maar wel te doen.

Op een stal waar ik vroeger paarden voor hen gereden hadden ze een kleine en een grote bak en omdat in de grote bak de paarden ook los liepen en de bodem natter was reden en longeerden we vaak in de kleine bak. Die was iets van 12/13 meter bij 26/28 meter. Op korte zijde afwenden en door S van hand veranderen was beetje krap maar verder paste je je figuren gewoon een beetje aan. We galopeerden er ook in. Je leert wel goed de hoeken in rijden :D

Ik zou in elk geval gaan voor zo groot mogelijk zodat je naast longeren er ook in kunt rijden als je wilt. Een rechthoek is dan wel zo fijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:13

De mens gaat er natuurlijk niets van merken, want die zit op de rug van het paard. Je zou het eigenlijk aan het paard moeten vragen die constant in bochtjes aan het lopen is en ongelijke belasting heeft op de benen.
Doe het gewoon goed of doe het niet, dat is mijn mening. Waarom zou je dat "net aan"-gedoe willen?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:22

Naar mijn mening is regelmatig trainen in een bak zo smal (en met regelmatig bedoel ik wekelijks) vragen om blessures als artrose. Het is gewoon niet goed voor een paard om altijd zo krap te moeten draaien. Longeren doe ik om die rede dan ook altijd op een volte van 15meter. En ik heb dan nog een D pony, laat staan als het om een paard gaat. Ik zou het dus echt niet doen! Zonde om dat geld uit te even aan een bak.

Imo kun je dan beter investeren in een trailer zodat je bij een goede bak kan gaan trainen

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:56

Nou ik rijd in een zestig bak heel veel figuren en een middendraf nooit in 1x lang, dus merk weinig van die ruimte.
Paarden die los staan gebruiken de ruimte ook nauwelijks, gaan altijd op een kort stukje rennen.
En ik ben er ook trots op dat ik mijn bakje heb. :))
Niet iedereen heeft een heel groot stuk grond.
En op de meeste stallen staan de paarden op een kleiner stuk als dat wat ik heb, met veel meer paarden, voor een aantal uur, of helemaal op stal.
En voor af en toe rijden is het prima. :j
En 15 meter om te longeren is een hele gangbare maat.
Ik zou mijn paarden daarentegen liever niet in een stapmolen zetten.
Maar dat mag ook iedereen voor zichzelf weten. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 12:31

Scheelt ook of je elke dag er in rijdt/longeert of maar 2/3 X per week...

Het gaat om de totaalbelasting van de training, de opbouw en de afwisseling in intensiteit.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:52

Renee_S schreef:
Naar mijn mening is regelmatig trainen in een bak zo smal (en met regelmatig bedoel ik wekelijks) vragen om blessures als artrose. Het is gewoon niet goed voor een paard om altijd zo krap te moeten draaien. Longeren doe ik om die rede dan ook altijd op een volte van 15meter. En ik heb dan nog een D pony, laat staan als het om een paard gaat. Ik zou het dus echt niet doen! Zonde om dat geld uit te even aan een bak.

Imo kun je dan beter investeren in een trailer zodat je bij een goede bak kan gaan trainen

Heb je daar een bron van dat trainen in een krappe bak leidt tot artrose of gok je dat?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:05

Onze buitenbaan is 16x34 en dat gaat met rijden eigenlijk prima ;)
Maar kleiner zou ik toch niet aanraden. Je mist de meters dan echt wel (zeker in de breedte).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:11

Standaard 15 bij 15 voor longeren.

Bak vind ik wel wat smal. En 35 meter ook krab aan lang genoeg.
Wij hebben in het begin stro in de binnenval gehad waardoor we 30 meter tot 35 meter lengte hadden.
Maar ik had een jong paard
En die wil je graag kunnen recht richten.
En met die 30 meter was het altijd dat ik hem amper net recht had en dan kwam er weer een bocht.