Ik lees in je profiel dat je les hebt (gehad). Vraag je instructrice om mee te gaan kijken naar paarden. Ga alsjeblieft niet met alleen je ouders kijken, zij hebben geen verstand van paarden denk ik, en jij zult verliefd worden op elk dier dat je ziet

! Je instructrice kan zien of een dier bij je past of niet en kan je goed adviseren!
Kosten van een keuring hangen af van wat voor keuring, of je het bij de dierenarts op het terrein doet of thuis etc. Kies zelf voor een dierenarts die het paard niet kent, dus niet die van de verkoper laten keuren. Staat het paard niet in de buurt google dan op dierenartsen in de plaats waar het paard staat en vraag na welke dierenarts de verkoper heeft zodat je die niet kiest.
Wat voor keuring je kiest is aan jezelf. Een klinische keuring is niet heel duur een Rongen keuring wel, denk aan 500 of meer. Dus als je een heel leuk goedkoop diertje vindt moet je zelf de overweging maken of die het waard is om een rontgen keuring te ondergaan.
Klein voorbeeldje: ik heb zelf een keer een vierjarige KWPN merrie gekocht voor een bedrag onder de 3000 euro. Rechtstreeks van de fokker. Heb met toestemming de geschiedenis van het dier bij de dierenarts opgevraagd en de foto's van een veulen-blessure laten beoordelen door mijn eigen dierenarts. Geen schokkende dingen, en heb daarop mijn dierenarts een klinische keuring laten doen. Glansrijk goedgekeurd. Jaren later het dier weer moeten verkopen en zelf een keuring uit laten voeren voor mijn eigen gemoedsrust. Door dezelfde dierenarts uitgevoerd en daar kwam exact hetzelfde rapport uit hihi!
Denk goed na wat je met je pony wilt gaan doen. Wil je recreatief of meer sportgericht rijden? Dat heeft invloed op het soort paard/pony dat je gaat kopen. Shetjes zijn leuk maar als je graag wedstrijden wilt gaan rijden en je bent al 14plus, zal dat geen goede combinatie zijn! Houd ook rekening met je groei, krijg je nog een groeispurt? Het zou zonde zijn als je nu een lief diertje vindt maar er over een jaar weer uitgegroeid bent!
Ga voordat je een pony koopt eens onderzoeken naar stalling ed. Zo kun je aan je ouders laten zien wat de maandelijkse vaste lasten zijn. En vergeet niet dat een potje voor onvoorziene kosten ook wel handig is!
Zo, dat even snel op een rij. Succes met je zoektocht, ik hoop dat je een leuke pony vindt!
*edit:typo