Hoe werkt dat nou precies?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evelien352

Hoe werkt dat nou precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 19:43

Hoii bokkers,

Mijn ouders zijn na het denken of ik een eigen pony/ paard mag en daar ben ik natuurlijk super blij mee!! :)
Maar ik heb 2 vragen

Namelijk:

Als ik een paard zou kopen en natuurlijk laat ik hem dan eerst keuren, maar hoeveel kost dat en moet dat met een dierenarts van jou of van de eigenaren van het paard en hoe regels je zoiets?

Ik weet wel dat je klinisch en rontgologisch kan keuren, maar wat doen ze dan precies en wat is het verschil?

En moet je voor de wormenkuren eerst een mestonderzoek doen, want ik heb ook wel eens gehoord dat als je te vaak een wormekuur geeft ze niet meer werken? Of klopt dit niet, of moet je gewoon verschillende merken pakken ofzo hahaah

Alvast bedankt! Als ik nog iets moet weten, meld ik het :)

evelien352

Re: Hoe werkt dat nou precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 20:34

Niemand?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:37

Hier zijn echt al ontelbaar veel topics over. Misschien gewoon even de zoekfunctie gebruiken?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:38

in het kort uitgelegd:
Keuren is normaal op kosten van de koper
Klinisch wordt het paard beoordeeld bv de beweging, oa op een harde en zachte ondergrond om te zien of het paard zuiver loopt. Ook kijkt deze naar de verzorging, de vachtm tanden en hoe het paard er verder uitziet .
Bij een keuring met Rontgen worden er ook rontgen fotos gemaakt en deze keuring is ook een stuk duurder

evelien352

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 20:40

Lynn_Nikita schreef:
in het kort uitgelegd:
Klinisch wordt het paard beoordeeld bv de beweging, oa op een harde en zachte ondergrond om te zien of het paard zuiver loopt. Ook kijkt deze naar de verzorging, de vachtm tanden en hoe het paard er verder uitziet .
Bij een keuring met Rontgen worden er ook rontgen fotos gemaakt en deze keuring is ook een stuk duurder

Dankjewel voor je reactie, maar moet je dan zelf een dierenarts meenemen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:52

evelien352 schreef:
Lynn_Nikita schreef:
in het kort uitgelegd:

Dankjewel voor je reactie, maar moet je dan zelf een dierenarts meenemen?

Allereerst ga je een aantal paarden bekijken, altijd laten voorrijden door de verkoper zodat je kan zien wat ze kunnen en hoe braaf ze zijn. Dan ga je er zelf op. Vergelijk een aantal paarden zodat je vergelijkingsmateriaal hebt.
Besluit je dat je het paard wilt, dan laat je het paard keuren. je maakt een afspraak met een dierenarts in de buurt en maakt met hem/ haar en de eigenaar een afspraak voor keuring.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 06:44

Paardenpraat tv heeft er op youtube ook wel filmpjes over staan met hoe dat allemaal werkt, misschien kun je die even opzoeken.

Met ontwormen is het vooral belangrijk welke werkzame stof je gebruikt, het merk zelf maakt niet zoveel uit. Dus afwisselen met ivermectin/fenbendazole/etc

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 06:58

Ik lees in je profiel dat je les hebt (gehad). Vraag je instructrice om mee te gaan kijken naar paarden. Ga alsjeblieft niet met alleen je ouders kijken, zij hebben geen verstand van paarden denk ik, en jij zult verliefd worden op elk dier dat je ziet ;-)! Je instructrice kan zien of een dier bij je past of niet en kan je goed adviseren!

Kosten van een keuring hangen af van wat voor keuring, of je het bij de dierenarts op het terrein doet of thuis etc. Kies zelf voor een dierenarts die het paard niet kent, dus niet die van de verkoper laten keuren. Staat het paard niet in de buurt google dan op dierenartsen in de plaats waar het paard staat en vraag na welke dierenarts de verkoper heeft zodat je die niet kiest.
Wat voor keuring je kiest is aan jezelf. Een klinische keuring is niet heel duur een Rongen keuring wel, denk aan 500 of meer. Dus als je een heel leuk goedkoop diertje vindt moet je zelf de overweging maken of die het waard is om een rontgen keuring te ondergaan.
Klein voorbeeldje: ik heb zelf een keer een vierjarige KWPN merrie gekocht voor een bedrag onder de 3000 euro. Rechtstreeks van de fokker. Heb met toestemming de geschiedenis van het dier bij de dierenarts opgevraagd en de foto's van een veulen-blessure laten beoordelen door mijn eigen dierenarts. Geen schokkende dingen, en heb daarop mijn dierenarts een klinische keuring laten doen. Glansrijk goedgekeurd. Jaren later het dier weer moeten verkopen en zelf een keuring uit laten voeren voor mijn eigen gemoedsrust. Door dezelfde dierenarts uitgevoerd en daar kwam exact hetzelfde rapport uit hihi!

Denk goed na wat je met je pony wilt gaan doen. Wil je recreatief of meer sportgericht rijden? Dat heeft invloed op het soort paard/pony dat je gaat kopen. Shetjes zijn leuk maar als je graag wedstrijden wilt gaan rijden en je bent al 14plus, zal dat geen goede combinatie zijn! Houd ook rekening met je groei, krijg je nog een groeispurt? Het zou zonde zijn als je nu een lief diertje vindt maar er over een jaar weer uitgegroeid bent!

Ga voordat je een pony koopt eens onderzoeken naar stalling ed. Zo kun je aan je ouders laten zien wat de maandelijkse vaste lasten zijn. En vergeet niet dat een potje voor onvoorziene kosten ook wel handig is!

Zo, dat even snel op een rij. Succes met je zoektocht, ik hoop dat je een leuke pony vindt!

*edit:typo

evelien352

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 14:44

kleinvosje schreef:
Ik lees in je profiel dat je les hebt (gehad). Vraag je instructrice om mee te gaan kijken naar paarden. Ga alsjeblieft niet met alleen je ouders kijken, zij hebben geen verstand van paarden denk ik, en jij zult verliefd worden op elk dier dat je ziet ;-)! Je instructrice kan zien of een dier bij je past of niet en kan je goed adviseren!

Kosten van een keuring hangen af van wat voor keuring, of je het bij de dierenarts op het terrein doet of thuis etc. Kies zelf voor een dierenarts die het paard niet kent, dus niet die van de verkoper laten keuren. Staat het paard niet in de buurt google dan op dierenartsen in de plaats waar het paard staat en vraag na welke dierenarts de verkoper heeft zodat je die niet kiest.
Wat voor keuring je kiest is aan jezelf. Een klinische keuring is niet heel duur een Rongen keuring wel, denk aan 500 of meer. Dus als je een heel leuk goedkoop diertje vindt moet je zelf de overweging maken of die het waard is om een rontgen keuring te ondergaan.
Klein voorbeeldje: ik heb zelf een keer een vierjarige KWPN merrie gekocht voor een bedrag onder de 3000 euro. Rechtstreeks van de fokker. Heb met toestemming de geschiedenis van het dier bij de dierenarts opgevraagd en de foto's van een veulen-blessure laten beoordelen door mijn eigen dierenarts. Geen schokkende dingen, en heb daarop mijn dierenarts een klinische keuring laten doen. Glansrijk goedgekeurd. Jaren later het dier weer moeten verkopen en zelf een keuring uit laten voeren voor mijn eigen gemoedsrust. Door dezelfde dierenarts uitgevoerd en daar kwam exact hetzelfde rapport uit hihi!

Denk goed na wat je met je pony wilt gaan doen. Wil je recreatief of meer sportgericht rijden? Dat heeft invloed op het soort paard/pony dat je gaat kopen. Shetjes zijn leuk maar als je graag wedstrijden wilt gaan rijden en je bent al 14plus, zal dat geen goede combinatie zijn! Houd ook rekening met je groei, krijg je nog een groeispurt? Het zou zonde zijn als je nu een lief diertje vindt maar er over een jaar weer uitgegroeid bent!

Ga voordat je een pony koopt eens onderzoeken naar stalling ed. Zo kun je aan je ouders laten zien wat de maandelijkse vaste lasten zijn. En vergeet niet dat een potje voor onvoorziene kosten ook wel handig is!

Zo, dat even snel op een rij. Succes met je zoektocht, ik hoop dat je een leuke pony vindt!

*edit:typo

Dankjewel voor je reactie, ik wil als het mag sowieso iemand meenemen die meer verstand heeft dan mij! Stalling, hoefsmid, zadelpasser enzv heb ik allemaal al uitgezocht, ik ben eigenlijk al redelijk uit mijn groeispurt en wil misschien ooit een keer voor de lol en wedstrijdje rijden, maar meer recreatief gaan rijden en heel veel lol gaan beleven samen!

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:18

Ik ben ook ‘recreatief’ begonnen maar vind het toch ook wel leuk om aan verbetering te werken en regelmatig op wedstrijd te gaan. Zo kan ik zien waar ik dan de komende periode weer aan kan werken.

Ook mijn advies: neem aub iemand mee met veel verstand van paarden! Dit hebben wij de eerste keer niet gedaan waardoor ik later tegen allerlei problemen aanliep. En laat het paard iig klinisch keuren, dit is dan wel een moment opname maar dan weet je zeker dat het paard op dat moment ‘ goed’ is.
Goed zet ik tussen haakjes omdat er aan de binnenkant altijd iets kan zijn, als je röntgen laat keuren kan het nog steeds zijn dat er ergens een peesblessure of iets zit.

En ga bij verschillende paarden langst, poets ze, zadel ze op en kijk hoe ze op je reageren. Je voelt meestal redelijk snel of er een klik is in het zadel. Bij een paard stapte ik op, liep een halve volte en voelde eigenlijk al dat het niks voor mij zou zijn.