Vlechten inhouden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

te_kla1

Vlechten inhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 15:13

Hoi!
Hoe doen jullie het met de vlechten van jullie paarden/pony's? Laten jullie die s'nachts zitten, of alleen voor een wedstrijd? Etc. Ik ben wel benieuwd hoe jullie dat doen?
In de manen maar ook in de staart?
Groetjes :)

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:18

ik vlocht mijn pony altijd de avond voor een wedstrijd vast in, was de dag zelf altijd te nerveus om dat nog allemaal te doen :+ ik deed de voorpluk en staart wel pas de dag zelf, das was zo gedaan en ik was bang dat ponylief daarmee zou gaan schuren. Na wedstrijd meteen alles eruit :)

Kabayo

Re: Vlechten inhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:29

Hangt er van af wanneer ik moet starten. Als ik sochtends 6/7 uur al weg moet vlecht ik haar de avond ervoor in. Als ik later op de dag pad om 4/5 uur moet starten vlecht ik haar dezelfde dag in

WillemijnW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:35

Mijn bijrijdpaard heeft altijd vlechten in, maarja dat heb je met een tinker.
Voor wedstrijden doe ik meestal een dubbele hengstenvlecht.

Bij een warmbloed/korte manen vlecht ik meestal op de dag zelf, afhankelijk
of het paard voorzichtig is, bij sommige kan je anders de volgende dag toch
weer opnieuw beginnen.

te_kla1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 15:36

Er zijn ook mensen die een invlecht maken en die vervolgens een week laten zitten? Hoe zit dat dan?

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:48

Ik vlecht mijn paard ongeveer 2 keer per week opnieuw in, zit dus altijd een vlecht/meerdere vlechten in. Ze heeft manen tot over d’r schouder :))
Als ze geen halsdeken op heeft en in de zomer staat ze wel regelmatig met losse haren, maar met halsdeken schuurt alles er af.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:00

Als wij op menwedstrijd gaan worden ze vaak donderdag al gevlochten en zit het er meestal t/m zondag in. Schuren doen ze wel, maar nooit heel heftig.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:07

Ik vlecht echt pas voordat ik echt weg ga, anders heeft ze alles er weer uit.
En ik haal ze er ook direct weer uit als ik klaar ben.

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:10

Ik vlecht altijd op de dag zelf, hoe vroeg ik ook moet starten. Mijn paard heeft een weefrek op zijn boxdeur en heeft uitgevonden dat dat ook zeer goed werkt om van je vlechten af te komen. Zelfs vlechten met naald en draad heeft geen zin.

x__danii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:10

Bij mijn vorige bijrijdpaard (Tinker) zaten zowel manen als staart standaard in een vlecht. Manen deed ik meestal in een hengstenvlecht en soms in wat losse vlechten. Staart was altijd losjes gevlecht, zodat hij wat schoner bleef (erg zwaar, lastig op te tillen met mesten / plassen). Meestal deden we zo'n 2 tot 3 keer per week alles even uitborstelen, antiklit, en weer nieuwe vlechten erin. Veel minder onderhoud voor ons en minder warm voor haar in de zomer / met het rijden :)!

Haar voorpluk hing op stal trouwens altijd los, met rijden had ik die vaak wel in een vlechtje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 02:39

Mijn ruin heeft in de zomer vlechten omdat het anders wat te warm wordt onder zijn manen. Meestal maak ik er 13 of 14: 5 aan de ene kant, 8 aan de andere kant (dubbele manenkam ook nog es ja) en vaak het plukje bij de schoft apart in een soort minihengstenvlechtje want dat wil niet naar links of naar rechts. Hij houdt niet van gefrunnik aan zijn lijf en ik heb ook een hekel aan dat gevlecht dus het compromis is dat ik elke dag 1 vlechtje uitkam en opnieuw invlecht. Elke vlecht blijft dus 2 weken zitten, in verschillende stadia van pluizigheid.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 06:02

te_kla1 schreef:
Er zijn ook mensen die een invlecht maken en die vervolgens een week laten zitten? Hoe zit dat dan?

Nóóit meer !! Mijn pony is er haast mee verongelukt!

Ik weet dat veel mensen dat wel doen -ik vroeger dus ook- en bv. bij friezen zie je dat regelmatig maar je kan, zoals ik, maar pech hebben. Mijn pony krabte met zijn achterhoef aan zijn nek en bleef met de tak van zijn hoefijzer in de vlecht vast hangen. Vervolgens viel hij om, voluit op zijn gestrekte been dat onder hem lag. Gelukkig stonden we in de buurt toen dit gebeurde maar waren we werken geweest, dan hadden we de pony pas 's avonds zo aangetroffen. Onmogelijk kon hij zelf weer recht. Ondanks dat hij nu met onze hulp weer redelijk snel te been was, was hij behoorlijk gekwetst en heeft hij maanden moeten revalideren. Maar ik mag er dus niet aan denken wat het gevolg was geweest indien hij daar zo uren had gelegen!
Ik vlecht hem dus elke keer wanneer ik rij/men opnieuw in en uit.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 06:35

Mijn paard staat in de winter 24/7 buiten met vlecht in de staart(sinds kort ook staartzak erom). Manen vlecht ik nooit.
Er is nog nooit wat gebeurd ermee, al heeft hij het laatst voor elkaar gekregen een prikpaaltje in zijn staart te hebben hangen van de draad :')
Dat hoop ik ook deels te voorkomen met de staartzak nu. En de modder natuurlijk.

te_kla1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 19:49

Lukasje schreef:
te_kla1 schreef:

Nóóit meer !! Mijn pony is er haast mee verongelukt!

Ik weet dat veel mensen dat wel doen -ik vroeger dus ook- en bv. bij friezen zie je dat regelmatig maar je kan, zoals ik, maar pech hebben. Mijn pony krabte met zijn achterhoef aan zijn nek en bleef met de tak van zijn hoefijzer in de vlecht vast hangen. Vervolgens viel hij om, voluit op zijn gestrekte been dat onder hem lag. Gelukkig stonden we in de buurt toen dit gebeurde maar waren we werken geweest, dan hadden we de pony pas 's avonds zo aangetroffen. Onmogelijk kon hij zelf weer recht. Ondanks dat hij nu met onze hulp weer redelijk snel te been was, was hij behoorlijk gekwetst en heeft hij maanden moeten revalideren. Maar ik mag er dus niet aan denken wat het gevolg was geweest indien hij daar zo uren had gelegen!
Ik vlecht hem dus elke keer wanneer ik rij/men opnieuw in en uit.

Wat heftig! Dat bedoelde ik inderdaad, daarom vroeg ik me af waarom sommige mensen dat toch doen. Onwetendheid denk ik dan toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:35

te_kla1 schreef:
Wat heftig! Dat bedoelde ik inderdaad, daarom vroeg ik me af waarom sommige mensen dat toch doen. Onwetendheid denk ik dan toch?

Zeg, kijk je uit voor je velgen als je zo kort door de bocht gaat? Niet elk paard heeft ijzers he.

Hoefijzers zijn er ook niet voor het paard maar voor de mens. Jouw onwetendheid dan? ;)

te_kla1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 23:05

Koper schreef:
te_kla1 schreef:

Zeg, kijk je uit voor je velgen als je zo kort door de bocht gaat? Niet elk paard heeft ijzers he.

Hoefijzers zijn er ook niet voor het paard maar voor de mens. Jouw onwetendheid dan? ;)

Er gebeuren geloof ik vaak ook andere ongelukken met vlechtjes in

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:11

Zoals?

Ik heb nooit groter drama meegemaakt dan dat er eens een vlechtje sneuvelde bij het kroelen. Beide paarden hebben dat ruimschoots overleefd.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 00:15

Ja maar je kan ook pech hebben ...

Net zoals met een halster op de weide of stal staan. Hoe vaak gebeurt dit wel en hoe vaak gaat dit gewoon goed? En toch ken ik persoonlijk 3! paarden die zo de dood hebben gevonden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 00:59

Het is haar :') Het ergste wat er kan gebeuren is dat er een pluk manen uit je paard verdwijnt.

Of heb ik het enige paard wat gewoon een ruk geeft als hij ergens met een vlechtje in ZOU komen vast te zitten? Iemand heeft 'm wel eens aangetroffen met een paal op sleeptouw. Had hij geschuurd aan een paal met hooinet en was het hooinet aan de sluiting van de deken blijven zitten :') Zullen we alle dekens ook maar verbieden dan?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 02:00

Hier staan de Tinkers 24/7 in vlechten en ligt aan Mn mood en hoe ze eruit zien hoevaak ik ze los haal en weer invlecht de ene keer enkele dagen en de andere keer enkele weken

Met een tak achter een vlechtje blijven hangen en zelf niet loskomen lijkt me overigens ook vrij stug geloof me maar dat het haar afbreekt of eruit getrokken word zeker als het dier ook nog zn harde smakkerd op de grond maakt
Of heeft die haren van ijzer wat aan zijn lichaam gelast is
Je moet natuurlijk ook niet alle manen in 1 of 2 vlechten stoppen en bij een hengsten vlecht lijkt het me onmogelijk

Ik heb werkelijk nog nooit hele gekke dingen meegemaakt met paarden met vlechten hoor
Met kroelen een paar haren eruit daar gelaten...
Heb wel eens dikkere plukken manen aan pin draad zien hangen van Shetlanders in natuur gebieden die hebben toch ook niet de hele omheining mee getrokken?

De sportpaarden lopen hier niet met vlechten maar de Tinkers (met mooie lange manen) hebben altijd vlechten in
Heb sinds 2005/6 (meerdere) tinkers en ook nog heel wat tinkers of andere koudbloeden met veel en lange manen gereden voor klanten maar ook die hebben nog nooit iets geks meegemaakt

:Edit fout gelezen dus stukje eruit gehaald

Maar halsters omlaten is behoorlijk dom... er gebeuren nare ongelukken mee en dat is in enkele minuten gebeurd
Hier hebben ze nooit halsters om op onbewaakte momenten en al helemaal niet in de stal of weide
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 02-02-18 02:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 02:15

Gentlegiant schreef:
Hebben die manen van ijzer die aan hun lichaam gelast zijn of?

Blijkbaar wel. Hoewel het dan op de laspunten uiteindelijk ook zou moeten kunnen breken denk ik?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 02:24

Koper schreef:
Gentlegiant schreef:
Hebben die manen van ijzer die aan hun lichaam gelast zijn of?

Blijkbaar wel. Hoewel het dan op de laspunten uiteindelijk ook zou moeten kunnen breken denk ik?

Of ze zijn gewoon uit een stuk vakkundig gesmeed :Y)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 02:24

Koper schreef:
Het is haar :') Het ergste wat er kan gebeuren is dat er een pluk manen uit je paard verdwijnt.

Had mn shet aan zijn maantop vast toen hij niet luisterde, hij rukte zich los .... Stond ik daar met een pluk manen in mn hand :')

Sinds die tijd heeft hij geleerd om braaf te luisteren als ik zijn maantop vastpak :+

Ik ben een luie vlechter en bij mij krijgen ze ook in de zomer vlechten, soms zitten ze er dagen in, soms een paar weken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 02:27

Beter één pluk in de hand... :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 02:31

_O-

Heeft een tijd geduurd voordat ik hem daar weer kon aaien of vastpakken. Maar ja dan had hij moeten luisteren ~~}>