Dikke vacht borstelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

te_kla1

Dikke vacht borstelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 15:14

Hoi!
Ik vraag me af hoe je een hele dikke vacht met best lange haren (zoals shet etc) echt goed schoon krijgt. Zonder meteen te hoeven scheren. Met de rotsborstel kom je er niet door en de andere borstels aai je er gewoon over heen lijkt het..
Ik hoop dat iemand handige tip heeft
Groetjes! :)

Sophie_Wind

Re: Dikke vacht borstelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:16

Ik heb een magic brush die bij mij wel goed werkt. Verder gewoon vaak herhalen en uiteindelijk lukt het net :D
Ik weet het ook niet verder :') Zit met hetzelfde probleem

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:22

Ik gebruik een ijzeren borstel met tandjes en idd magic brush. Ik heb twee shetjes, die met de tanden is heel handig voor verharen ook.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:23

Oh ik lees even mee, want ik heb ook zo een vreselijke haarbal staan. Ik kam nu elke dag met een manen- en staart haar borstel door de vacht omdat ik de klitten er anders niet uit krijg.. Met name onder de oksels.. pff :+

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:25

Rossen met een manenborstel werkt heel goed om alle rans eruit te krijgen. Daarna gebruik ik een harde borstel met 2x langere haren om alles eraf te borstelen. Met een normale harde borstel heb ik ook het idee dat ik het er weer in wrijf inderdaad

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:26

Bij mijn harige shet werkt een 'harde' rosborstel het beste (dus niet zo'n rubberen variant, maar eentje van hard plastic) en daarna met korte halen de harde borstel er overheen...

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:30

te_kla1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 13:00

Dankje! Zal de genoemde borstels eens proberen!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:16

Ik pak bij modder en vieze plekken bij zo'n lange vacht altijd een ijzeren roskam. Je hebt daar verschillende varianten van:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb zelf de bovenste 2. De eerste vind ik fijner, maar met de 2e kan je wat meer kracht zetten, dus die heeft eerder de opgedroogde modderplekken weg ;)
De onderste heb ik gehad, maar vond ik altijd wat zwaar en pakte daardoor toch altijd weer een van de bovenste 2.

Erna de magic brush of lekker rossen met zo'n ronde die hierboven ook gelinkt is. En als laatste een borstel met wat langere, echt dikke, hardere haren.

WillemijnW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:04

Ik gebruik op dit moment een puimsteen blok en een furminator op een Tinker.

Maar hij is op dit moment nog niet echt in de rui, ben benieuwd hoe het gaat als
hij echt gaat verharen.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:03

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:06

Hier een ijzeren zweetmes met kartelrand, of de bladblazer; ideaal met zand en haarvrij maken

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:01

Wildgirl schreef:
Hier een ijzeren zweetmes met kartelrand, of de bladblazer; ideaal met zand en haarvrij maken

Een bladblazer, serieus :wow:
Ook hele brave paardjes dan, is daar beeldmateriaal van? :))

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:03

Ik zou dat aanpakken zoals ik het bij de poedel doe.
Bij de kont beginnen, haren omhoog halen (dus tegen de richting in gaan een stukje) met je linkerhand en met je rechterhand met de borstel elke haal wat haartjes onder je linker hand uit halen. Op die manier kom je goed tot dicht op de huid.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:37

s_v schreef:
Wildgirl schreef:

Een bladblazer, serieus :wow:
Ook hele brave paardjes dan, is daar beeldmateriaal van? :))

Ik zal binnenkort eens filmen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:43

Ze hebben die dikke vacht ook niet voor niets!! Het teveel borstelen zorgt er ook voor dat de vacht zijn werking niet goed meer kan doen namelijk de warmte binnenhouden.

te_kla1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 01:49

bigone schreef:
Ze hebben die dikke vacht ook niet voor niets!! Het teveel borstelen zorgt er ook voor dat de vacht zijn werking niet goed meer kan doen namelijk de warmte binnenhouden.

Er zal toch een keer geborsteld moeten worden. Anders veranderen ze in een tijdje van pony naar plakkaat viezigheid. En dat is al helemaal niet prettig.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 02:14

Tussen de benen en de buik vind ik erg moeilijk te borstelen! Ik gebruik handsongrooming maar liefst van al een metalen ronde roskam!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:18

te_kla1 schreef:
bigone schreef:

Er zal toch een keer geborsteld moeten worden. Anders veranderen ze in een tijdje van pony naar plakkaat viezigheid. En dat is al helemaal niet prettig.

Dat valt vaak wel mee en wanneer het wel plakkaten worden dan zijn de omstandigheden zoals een droge en schone ligplek niet voldoende voorhanden en met het ruien gaat er heel veel viezigheid weg.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:24

Maar nu ze beginnen met verharen, poets ik toch graag regelmatig de losse haren weg bigone. Mijn meisje is al wat ouder dus kan daar wel wat extra hulp ik gebruiken, anders gaat het jeuken en dat vind ze vervelend....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:48

s_v schreef:
Maar nu ze beginnen met verharen, poets ik toch graag regelmatig de losse haren weg bigone. Mijn meisje is al wat ouder dus kan daar wel wat extra hulp ik gebruiken, anders gaat het jeuken en dat vind ze vervelend....

Klopt, dat is ook zeker niet verkeerd, daarom zei ik ook, wanneer de rui begint ;)

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:52

bigone schreef:
s_v schreef:

Klopt, dat is ook zeker niet verkeerd, daarom zei ik ook, wanneer de rui begint ;)

Oh klopt inderdaad, daar had ik even overheen gelezen, als ze in de wintervacht zitten doe ik inderdaad niet meer dan even met de harde borstel er overheen voor ik ga rijden/iets leuk doen en eventueel eens met het puimsteentje over de grootste poepvlekken, want daar is de mijne een held in :Y)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 02:29

te_kla1 schreef:
bigone schreef:

Dan weet ik niet hoe jij je paard houdt, maar die van mij staan 24/7 buiten, waarvan 1 geen schuilmogelijkheid heeft en de andere wel. Geen plakkaten, enkel zand.
Ze zijn de laatste tijd alleen maar nat, valt niks aan te poetsen dus.

Maar ik gebruik voor losse haren de bovenste borstel die Jaan plaatst.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 02:51

s_v schreef:

Ik krijg koeienschoppen als ik dat doe. Mijn paard maakt nu hij verhaart hele vilttapijten tussen z'n benen maar die moeten er wel met een beetje tactvol beleid uit.

Gewoon rug/hals/flanken enz. ros ik wel met zweetmes wanneer hij verhaart. Wanneer ik in een goede bui ben, hij kan het prima zelf.

Overigens hier ook geen plakkaten behalve aan de achterkant van mijn merrie. De plakkaatjes op de achterbenen zijn zo weg als je even een magic brush ter hand neemt. De klonten in de staart knip ik eruit :Y) En ja die van mij leven ook buiten, ik heb een IJslander en een shetlandpony dus vacht zat zeg maar.