Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Azmay schreef:Zijn paddockroosters niet iets?
Gewoon zand op klei storten geeft snel weer blubber vrees ik.
tamary schreef:Je beste optie zijn vermoed ik grasdaltegels, maar meer dan er op stappen zal het niet worden. 1m breed is genoeg, paarden hoeven er niet op te lopen, het is meer dat jij er met bv kruiwagen uit de voeten kan. Er zal wel zand en drainage onder moeten, samen met wat hoger aanleggen dan de rest, dus even goed kijken dat de tegels niet gaan verzakken/schuiven (sluitbanden) en je kan er niet met zwaar materiaal overheen (dus leg het niet waar de trekker overheen moet).
Andere optie is elke keer een beetje zand er op en de paarden het flink door elkaar laten lopen, het draineerd dan makkelijker, maar de kleur is grijs/zwart. Echter ook dan kan je rijden vergeten en het blijft makkelijk glad.
Over verharding in weides doen gemeenten/provincie erg moeilijk tot mag gewoon echt niet, iets met waterberging als nevenfunctie weilanden en buitengebied. Kijk je op mp kom je daarom ook wel lange stroken rubber tegen onder de benaming kalverpad.
Als je een goed stevig dijkje kan aanleggen (incl drainage) zodat het water er al van weg wil, dan kan je een eind komen, maar ook dan lopen de paarden er een geul in die nat zal worden. Verharden is en blijft de illegale optie, maar helaas de enige met garantie. Kunst is om dat zo te doen dat het niet opvalt, wat makkelijker is als je van buiten je hek er naar kijkt dan als iemand reden geeft om de satelietbeelden er bij te pakken.
Dorine92 schreef:Azmay schreef:Zijn paddockroosters niet iets?
Gewoon zand op klei storten geeft snel weer blubber vrees ik.
Nee maar dan wel een beetje knap qua afwatering enz. Dus een zandpad die kwalitatief hetzelfde is als een rijbak. Waar je dus in theorie ook over zou kunnen rijden of een paard op zou kunnen zetten. Maar wat er niet uitziet als een paddock maar als een zandpad en niet landschapsverstorend is. Ik zou het handig vinden als ik, wanneer ik haast heb en dus thuis even wil rijden, over dat zandpad kan rijden. Omdat ik geen bak heb. Het zandpad wordt dan vierkant zodat je rondjes kunt rijden
Erop rijden lukt niet met roosters
Het moet er eigenlijk uitzien als een kaalgelopen graspad (waar dus geen gras meer is) maar dan niet blubberig
Er zijn nergens regels te vinden over zandpaden in je weiland aanleggen maar met wit zand zal het al snel als paddock worden aangemerkt denk ik zo. Terwijl het met zwart zand gewoon eruitziet als een kaal gelopen graspad
tamary schreef:Je beste optie zijn vermoed ik grasdaltegels, maar meer dan er op stappen zal het niet worden. 1m breed is genoeg, paarden hoeven er niet op te lopen, het is meer dat jij er met bv kruiwagen uit de voeten kan. Er zal wel zand en drainage onder moeten, samen met wat hoger aanleggen dan de rest, dus even goed kijken dat de tegels niet gaan verzakken/schuiven (sluitbanden) en je kan er niet met zwaar materiaal overheen (dus leg het niet waar de trekker overheen moet).
Andere optie is elke keer een beetje zand er op en de paarden het flink door elkaar laten lopen, het draineerd dan makkelijker, maar de kleur is grijs/zwart. Echter ook dan kan je rijden vergeten en het blijft makkelijk glad.
Over verharding in weides doen gemeenten/provincie erg moeilijk tot mag gewoon echt niet, iets met waterberging als nevenfunctie weilanden en buitengebied. Kijk je op mp kom je daarom ook wel lange stroken rubber tegen onder de benaming kalverpad.
Als je een goed stevig dijkje kan aanleggen (incl drainage) zodat het water er al van weg wil, dan kan je een eind komen, maar ook dan lopen de paarden er een geul in die nat zal worden. Verharden is en blijft de illegale optie, maar helaas de enige met garantie. Kunst is om dat zo te doen dat het niet opvalt, wat makkelijker is als je van buiten je hek er naar kijkt dan als iemand reden geeft om de satelietbeelden er bij te pakken.
En als je wei huurt of bij een boer staat, dan moet je de factor verminderen vruchtbaarheid grond ook meenemen, want dat wil de boer echt niet hebben ivm opbrengst anders dan paarden bij verkoop grond, etc.
GDG schreef:Dorine92 schreef:Nee maar dan wel een beetje knap qua afwatering enz. Dus een zandpad die kwalitatief hetzelfde is als een rijbak. Waar je dus in theorie ook over zou kunnen rijden of een paard op zou kunnen zetten. Maar wat er niet uitziet als een paddock maar als een zandpad en niet landschapsverstorend is. Ik zou het handig vinden als ik, wanneer ik haast heb en dus thuis even wil rijden, over dat zandpad kan rijden. Omdat ik geen bak heb. Het zandpad wordt dan vierkant zodat je rondjes kunt rijden
Erop rijden lukt niet met roosters
Het moet er eigenlijk uitzien als een kaalgelopen graspad (waar dus geen gras meer is) maar dan niet blubberig
Er zijn nergens regels te vinden over zandpaden in je weiland aanleggen maar met wit zand zal het al snel als paddock worden aangemerkt denk ik zo. Terwijl het met zwart zand gewoon eruitziet als een kaal gelopen graspad
Volgens mij wel hoor, er zijn roosters die in bakken gebruikt worden. Als je zoekt op paddockroosters zul je het wel vinden lijkt me.
Polly schreef:Ervaring met bagger, gladde ellende en dieper wordende modder (ook op veen trouwens, dan zakken ze minimaal kniediep weg) en dat hoe mooi je alles ook bedenkt en aanlegt, je paarden 9 van de 10 keer er anders of geen gebruik van maken dan wat jij bedoelde. Daarnaast zoeken ze vaak 1 smal spoortje op wat als eerste aangelopen wordt, en volgen dat zo consequent als het weer toelaat (hoe snel wordt welk stukje pad nat/droger). 3m breed pad en 2 hoefjes breed paadje kan je zo volgen zodra het natter wordt (of bij echt nat droger). Op de gekke 5-10 minuten na en dan nog volgen ze buiten inhalen om (en dat dus enkel als pad er toe uitnodigd) hun voorkeurs slinger pad van 2 hoefjes breed. Ze staan hier jaarrond op track en met elke dag uitmesten zie je die sporen (en leer je rap dat dat ook met de krui inderdaad de makkelijkste optie is).Heb je ervaring met klei?
Gewoon interesse hoor. Maar bv een pad maken waar paarden naast kunnen lopen, in klei zakken ze gewoon weg hoor als het nat is, of ze glijden op hun plaat.
tamary schreef:Polly schreef:Ervaring met bagger, gladde ellende en dieper wordende modder (ook op veen trouwens, dan zakken ze minimaal kniediep weg) en dat hoe mooi je alles ook bedenkt en aanlegt, je paarden 9 van de 10 keer er anders of geen gebruik van maken dan wat jij bedoelde. Daarnaast zoeken ze vaak 1 smal spoortje op wat als eerste aangelopen wordt, en volgen dat zo consequent als het weer toelaat (hoe snel wordt welk stukje pad nat/droger). 3m breed pad en 2 hoefjes breed paadje kan je zo volgen zodra het natter wordt (of bij echt nat droger). Op de gekke 5-10 minuten na en dan nog volgen ze buiten inhalen om (en dat dus enkel als pad er toe uitnodigd) hun voorkeurs slinger pad van 2 hoefjes breed. Ze staan hier jaarrond op track en met elke dag uitmesten zie je die sporen (en leer je rap dat dat ook met de krui inderdaad de makkelijkste optie is).Heb je ervaring met klei?
Gewoon interesse hoor. Maar bv een pad maken waar paarden naast kunnen lopen, in klei zakken ze gewoon weg hoor als het nat is, of ze glijden op hun plaat.
Even voor de verduidelijking aan TS : zwart zand = aarde/klei en daar heb je al genoeg van liggen. Zand met een zwarte kleur is hier in NL aarde, geen zand.
Dorine92 schreef:Mag je eigenlijk een zandpad in je wei maken zonder vergunning? We hebben hier een hele discussie haha. We weten het gewoon niet. Want het pad sluit aan op alles weides dus al zouden we een pad maken van 4m breed van bak/paddockkwaliteit.. kunnen ze daar dan over zeuren? Het is immers ten behoeve van de toegang naar de weides..
GDG schreef:Dorine92 schreef:Mag je eigenlijk een zandpad in je wei maken zonder vergunning? We hebben hier een hele discussie haha. We weten het gewoon niet. Want het pad sluit aan op alles weides dus al zouden we een pad maken van 4m breed van bak/paddockkwaliteit.. kunnen ze daar dan over zeuren? Het is immers ten behoeve van de toegang naar de weides..
Ja daar kunnen ze over zeuren. Je zult toch echt even zelf de bestemmingsplannen uit moeten pluizen om te weten wat echt mag (en dat is meestal vrij weinig als je het hebt over een net en droog pad geschikt voor paarden).