Meest humane dood voor mijn paard......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:15

Mijn DA vertelde me dat het castreren van een hengst op dezelfde wijze gebeurt als de manier waarop ze mijn Toontje liet inslapen. Alleen de laatste overdosis narcose was het verschil. Er zijn dierenartsen die onmiddellijk het dodelijke middel toedienen, of niet genoeg sederen. Tja, dan krijg je akelige taferelen....

Ze heeft me ook gezegd dat ik op ieder moment voor de laatste spuit dan, nog terug kan komen op mijn beslissing. Dus mocht je je paardje zien vechten tegen een sedering, kun je altijd beslissen dat je dit niet doorzet en kiest voor slacht of noodslacht.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:17

Alet"]
[quote="Loena schreef:
Mijn paardje is 30 december ingeslapen. Ik zelf zou het nooit over mijn hart kunnen verkrijgen om mijn paard naar de slacht te brengen, ik vind het gewoon onwaardig.. Ik veroordeel helemaal niemand die het wel doet, het is een gevoelskwestie.. Wat ieder voorzich moet bepalen.


ik denk dat je daar de kern te pakken hebt.
[/quote]

ja idd ik zou persoonlijk ook niet meer voor de slacht kiezen omdat da ze tegenwoordig veel betere 'spuiten' hebben. Bij mijn vorige paarden raadde de da spuitje af hij zei dat ze er tegen zouden gaan vechten (mankeerden alleen wat aan de benen) en ze in een verstikkende situatie terecht zouden komen. Volgens mij zijn de spuiten van tegenwoordig beter hoor die verhalen niet meer in ieder geval. Heb nog steeds nachtmerries van mijn 1e paard die ik zag liggen in de slachterij en je zo'n bebloed halster terugkrijgt van een man met een bebloed schort. zo dan kun je het wel uitschreeuwen. Voor mijn eigen (!) gevoel dus nooit en nooit meer ook al zal het voor het dier weinig uitmaken. Lekker in zijn eigen stal of wei met mij erbij maar hoop voorlopig nog niet.

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:49

Ik heb trouwens twee paarden gekend die beiden naar de slacht zijn weggebracht.

De eerste, Tancreda, vond ik onterecht. Zij liep op drie benen, ik weet niet wat het precies was, maar volgens mij had ze niet enkel een vreselijke wond maar ook een botbreuk als ik dat zo zag... Een paard dan naar de slacht brengen vind ik vreselijK!
Ze was daarvoor nooit in een trailer geweest, nu opeens in een veewagen vol met enge koeien. Het hobbelen en daar sta je dan op 3 benen en steeds maar weer die 4e pijnlijke moeten gebruiken om rechtop te blijven (als ze dat uberhaupt heeft kunnen volhouden.....)
Zij had een spuitje moeten krijgen, omdat vervoeren gewoon beestelijk was!! Vreselijk...
Overigens was Tancreda op, levensmoe. Ze stond de meeste tijd in het hoekje van de weide, haar hoofd naarbeneden, been omhoog, stond ze te slapen in het zonnetje... Zij was op, EN ze was erg gevoelig voor nacoses. ALs zij een spuitje had gehad, weet ik zeker dat ze heel vredig zou zijn gegaan. Een verdoving bij een hechting een tijd daarvoor zorgte er al voor dat ze tegen de grond ging, iets dat bij de meeste paarden niet zo gaat.


De tweede Genderose, zou waarschijlnijk ernstig hebben gevochten tegen een spuitje. Zij voelde zich nog prima, genoot van het leven, was vreselijk levendig, en wilde nog niet dood. Enkel een beetje mank aan haar been en dat bloedverlies. Maar een spuitje zou zeker geen uitkomst zijn geweest. Zij is ook naar de slacht gegaan, een prima besluit en ik was er tevreden over (al blijft het moeilijk) enkel is het bij haar niet helemaal gegaan zoals ik hoopte... Een afspraak maken maakt een hoop goed. Het paard wordt uitgeladen en binnen no time is het gebeurt...
Niet mee geven aan een handelaar als Genderose... Die is eerst nog naar de markt gegaan vol stres en enge dingen Verdrietig

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:54

heb jou verhaal idd gelezen over die handelaar enzo vreselijk. Het is de manier waarop wat het moeilijker maakt het verdriet te verwerken. Is het een mooi afscheid dan gaat dat ook makkelijker

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:07

Je moet kiezen wat je zelf het beste lijkt.

Ik heb zelf mijn verzorgpaard in moeten laten slapen. Wij hebben dit in het weiland van de rijvereniging laten doen omdat ze daar op dat moment stond stok kreupel was (acute artrose) en zij absoluut niet in een veewagen kon.

Het ging allemaal erg netjes. Eerst kreeg ze spierverslappers (sedalin) waardoor ze omviel, heel rustig trouwens. (dit gebruiken ze ook bij operaties) en daarna de narcose (hoge dosis) waarna de derde spuit toegediend werd en haar hard stopte met kloppen. Door het gebruik van 3 spuitjes krijg je geen tegenstribbeling. Als je direct narcose of dodelijke spuit toedient krijg je spartelingen en gevechten.

Ik wens je heel veel sterkte bij het nemen van je beslissing.

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:42

[quote="ruitje"]Iemand had het over cremeren?Waar ik woon(in Stompwijk) hebben ze een crematie voor dieren en dus ook voor paarden(de eerste in Nederland)nou daar ben ik niet zo positief over: Omdat de oven te klein is moet je paard eerst in mootjes gehakt worden om erin te kunnen...Nou sorry hoor maar dan toch maar liever niet!!

Er is in Nederland geen crematorium voor paarden. In stompwijk doen ze alle kleine huisdieren.. Mijn vriend heeft eind december nog geinformeerd hierover. Verward

Ik weet niet waar maar ze zijn wel bezig met een paardencrematorium maar het blijkt dat de buurtbewoners nu al bezwaar hebben ingediend. Dus of het door gaat.....

Sebito
Berichten: 54
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 17:34

Met veel interesse en belangstelling heb ik alle meningen aandachtig gelezen.
na overleg met mijn naasten hebben we besloten mijn paardje maandag weg te brengen naar een slachterij in de buurt.
Het hele weekend kan ik nu nog doorbrengen met mijn paardje en op mijn manier afscheid nemen.
dank jullie wel allemaal voor jullie medeleven!

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:41

Bij deze wil ik jou heel veel sterkte wensen met het afscheid nemen en het verwerken van het verlies.............

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:43

veel sterkte maandag en voor de periode erna...

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:48

Heel veel sterkte maandag, en de periode daarna.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:55

gijsenkim schreef:
Zolang als een paard nog enigsinds kan lopen zal die naar het slachthuis gaan........... Nog niet eens zozeer voor het spuitje maar meer omdat ik het paardonterend vind dat ie naar de weg gesleept moet worden achter een trekker, daar in weer en wind moet blijven liggen tot die vrachtwagen komt met de grijper die hem in de laadklep pleurt....... om vervolgens vermalen te worden tot lijm! DAT wil ik niet voor het dier wat mij zoveel plezier heeft gegeven........ ik wil een snelle dood en een waardige behandeling van het vlees na de dood!!

mee eens.
Ik zou ook voor de slacht kiezen als het kan (moet Knipoog ).
Vragen of iemand anders wil kijken of het ook daadwerkelijk meteen gebeurd, om zeker te weten dat een lang transport naar Italië bespaard blijft.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:01

Sterkte.......... tis altijd moeilijk.........sterkte

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:56

Sterkte Sebito,

Ik heb helaas een aantal paarden naar de slacht gebracht en ik weet bij allemaal zeker dat ze nooit geweten hebben wat hun is overkomen.
Ook ben ik bij ze gebleven tot het laatste moment.
Het is heel naar om te zien, maar je weet wel dat het gebeurd is en dat je paard niet heeft geleden.
Als je wilt weten hoe het precies in zijn werk gaat mag je mij wel pben want ik vind dat dat soort verhalen niet op een forum thuis horen.

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:32

Heel veel sterkte! En geniet nog maar lekker van je paardje, en laat je paardje nog maar lekker van jou genieten!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:46

Sterre"]
[quote="draumpje schreef:
paard onder narcose brengen voor een operatie of inslapen is idd appels met peren vergelijken
als een paard narcotica krijgt om geopereert te worden zal dit vaak zijn zonder dat de eigenaar erbij is(eigenaar is juist een stressfactor bij inslapen) (bij een grotere operatie in kliniek)
bij een kleiner iets wat er moet gebeurenis de eigenaar er wel bij maar zal zelf vrij rustig zijn omdat er niets ernstigs aan de hand is .


Sorry, hier ben ik het dus niet mee eens! Waarom is dat appels met peren vergelijken Verward ! De spuit om hem voor te bereiden op een operatie/in laten slapen, is uiteindelijk hetzelfde !!
[/quote]

maar de gemoedstoestand van de eigenaar is anders
bij een operatie zal de eigenaar ook wel ongerust zijn , maar ook hoopvol omdat de operatie je paard goed zal doen(is vaak dde bedoeling in ieder geval)

bij het inslapen is de eigenaar over de zeik en triest

nogmaals, als wij mensen propageren dat paarden hevig onder invloed kunnen zijn van onze gemoedstoestand , wat doet dat met een paard

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:49

Tancreda4 schreef:
Ik heb trouwens twee paarden gekend die beiden naar de slacht zijn weggebracht.

De eerste, Tancreda, vond ik onterecht. Zij liep op drie benen, ik weet niet wat het precies was, maar volgens mij had ze niet enkel een vreselijke wond maar ook een botbreuk als ik dat zo zag... Een paard dan naar de slacht brengen vind ik vreselijK!
Ze was daarvoor nooit in een trailer geweest, nu opeens in een veewagen vol met enge koeien. Het hobbelen en daar sta je dan op 3 benen en steeds maar weer die 4e pijnlijke moeten gebruiken om rechtop te blijven (als ze dat uberhaupt heeft kunnen volhouden.....)
Zij had een spuitje moeten krijgen, omdat vervoeren gewoon beestelijk was!! Vreselijk...
Overigens was Tancreda op, levensmoe. Ze stond de meeste tijd in het hoekje van de weide, haar hoofd naarbeneden, been omhoog, stond ze te slapen in het zonnetje... Zij was op, EN ze was erg gevoelig voor nacoses. ALs zij een spuitje had gehad, weet ik zeker dat ze heel vredig zou zijn gegaan. Een verdoving bij een hechting een tijd daarvoor zorgte er al voor dat ze tegen de grond ging, iets dat bij de meeste paarden niet zo gaat.


in het geval van tancreda had ik ook niet voor slacht gekozen denk ik
en in ieder geval al helemaal niet in een wagen vol koeien bij een paard wat de trailer niet gewend is

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:03

Ik heb sowieso de mogelijkheid niet om thuis in te laten slapen... woon in een woonwijk, zullen de buren en mijn kids fijn vinden als er een kadaver op de oprit zou liggen..En als hij dan toch op de trailer moet, dan maar naar de slacht.

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:04

wens je heel veel sterkte maandag met je paard hopen dat alles goed gaat ,
hoop dat jullie nog een fijn weekeind samen hebben

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 02:49

Ik lees hier vanalles over lijm enzo, maar ik heb gehoord dat paarden die niet voor de slacht (vlees en dierenvoeders) bestemd zijn, op een grote stapel verbrand worden????????
Mijn paard stond er ook slecht voor vorig jaar en ik heb mij in Utrecht laten informeren.
Dat paarden trouwens geen dood ruiken is niet waar, mijn pa is helaas jager en heeft eens 2 doden hazen achter in mijn stal opgehangen, die de volgende dag opgehaald zouden worden.Mijn paarden konden de hazen niet zien, maar stonden de hele avond met witte ooghoeken te kijken en een licht snuivend geluid te maken.
Ik ben er van overtuigd dat ze het zeker wel ruiken.
En net zoals bij veel mensen, is het ook bij paarden helaas zo dat ze soms voelen dat ze dood gaan.
Ik zou wel kiezen voor een spuitje, ik zou helemaal instorten daarna vrees ik, maar ik zou absoluut willen dat mijn paarden sterven op de plek waar ze jaren gelukkig zijn geweest en met vertrouwde mensen om hen heen.
Ook heb ik het gevoel dat je dan beter afscheid kan nemen.....

Ik wens jou in ieder geval heel veel sterkte in deze moeilijke tijd!

VoXiS

Berichten: 231
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 02:56

Toen mijn paard overleed, waren alle paarden op stal doodstil..
Normaal gilden ze de hele boel bij elkaar, maar ik kon letterlijk de muizen over de strobalen hoor huppelen.
Elk paard, stuk voor stuk, wist wat er aan de hand was.
Nou is Casper 'natuurlijk' overleden (voor zover je na een ongeluk van natuurlijk kunt spreken).
Hij heeft nog een halve dag en nacht onder een zeil op het erf gelegen, ik wilde niet dat hij langs de kant van de weg kwam te liggen, waar ze over hem heen zouden kunnen rijden, en gelukkig hoefde dat dus ook niet omdat het erf breed genoeg was.
Geen enkel paard wilde er langs lopen..

Kriel

Berichten: 6545
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 09:34

Anita_D schreef:
Ik lees hier vanalles over lijm enzo, maar ik heb gehoord dat paarden die niet voor de slacht (vlees en dierenvoeders) bestemd zijn, op een grote stapel verbrand worden????????
Mijn paard stond er ook slecht voor vorig jaar en ik heb mij in Utrecht laten informeren.
Dat paarden trouwens geen dood ruiken is niet waar, mijn pa is helaas jager en heeft eens 2 doden hazen achter in mijn stal opgehangen, die de volgende dag opgehaald zouden worden.Mijn paarden konden de hazen niet zien, maar stonden de hele avond met witte ooghoeken te kijken en een licht snuivend geluid te maken.
Ik ben er van overtuigd dat ze het zeker wel ruiken.
En net zoals bij veel mensen, is het ook bij paarden helaas zo dat ze soms voelen dat ze dood gaan.
Ik zou wel kiezen voor een spuitje, ik zou helemaal instorten daarna vrees ik, maar ik zou absoluut willen dat mijn paarden sterven op de plek waar ze jaren gelukkig zijn geweest en met vertrouwde mensen om hen heen.
Ook heb ik het gevoel dat je dan beter afscheid kan nemen.....

Ik wens jou in ieder geval heel veel sterkte in deze moeilijke tijd!


Daar gaan we dan weer, hele discussie laait dan weer op...
Maar...dat is dus wat JIJ zou willen, maar wat zou het beste zijn voor je paard???
JIJ wilt het op zijn vertrouwde plek, JIJ wilt afscheid nemen, wat zou het beste zijn voor je PAARD??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:41

Heel veel sterkte met het maken van je beslissing.
Ik heb zelf een paar maanden geleden dezelfde beslissing moeten nemen.
[VvdD] Händell laten inslapen

Ik heb hgem dus ter plekke in laten slapen en dat is heel rustig en vredig gegaan, omdat het op de kliniek was hoefde ik zelf niets te regelen wbt het ophalen en dat vond ik erg prettig.

Miran

Berichten: 4463
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:32

Ik geloof eerlijk gezegd nog steeds niet dat paarden bij een slachthuis niets merken. Volgens mij krijgen ze die lucht nooit echt weg, en ze zullen heus niet meer een paard per dag slachten, dus de kans dat je de eerste bent is niet 100%. Overigens is aan een achterbeen omhooggetakeld worden net zo paardonwaardig als de grijper van de Rendac, dat is dus geen reden.
Ik ga zelf voor in laten slapen, daar heb ik een veel beter gevoel bij. En dat is mijn mening, ik vind dat er in dit topic mensen niet in hun waarde gelaten worden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:33

waarom vind je dat miran, ik vind nl van wel...... Haha!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 02:28

Levy,

IK vind dat inderdaad en mijn paard kan helaas niet praten, dus ik kan het niet overleggen of erover hebben ofzo....

MAAR....IK weet bijna zeker dat mijn paarden dat liever zouden hebben, dan sterven in een vreemde, misschien wel enge omgeving!
Ik ken mijn paarden namelijk goed genoeg na al die jaren en ik weet 100% zeker dat ze zich thuis het meest op hun gemak voelen.
En ik zeg je, dit is MIJN mening en Ik ken mijn paarden goed!!!!

En zeg nou zelf, als onze tijd er is vinden we het waarschijnlijk ook fijn als je thuis bent en je hebt allemaal vertrouwde mensen om je heen die veel voor je betekenen.