Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:41

Ik vind het er nogal van af hangen, als de knotten praktisch drollen zijn vind ik een hengstenvlecht mooier...

Ik maak voor mezelf eigenlijk ook 9vd10 keer vlecht, is gewoon veel makkelijker met dyspractie als knotten :') voor mijn vader (ik krijg het er niet in dat ie het zelf moet leren {:)-:( ) maak ik wel altijd rozen

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:39

Mooie vlecht hierboven :j

En knotten als drollen... :')

Ik zal het eens aankijken. Dank voor de tips in elk geval.

Pepfer
Berichten: 82
Geregistreerd: 28-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:28

Haha ik kwam even een kijkje nemen op dit topic. Maar ik heb echt respect voor de mensen die zo mooi kunnen vlechten als degene die de vlecht hierboven heeft gemaakt! *D _/-\o_

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:33

Volgende week moet ik voor een begrafenis 2 paarden met korte manen vlechten. Heeft iemand hier misschien een idee wat ik zou kunnen doen? Ik vind knotjes zo gewoon namelijk

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:41

Dit eens proberen?
Afbeelding


Ik heb een vraag, hoe vaak in de week kun je max. een staart wassen? Aangezien ik terug bij een club zit (1x pw les) en ik het zo oliebol vind om met een vieze urinemeststaart te gaan rijden.. manen kan me geen zak schelen maar staart moet schoon :+ als er dan ook nog wedstrijden bij komen zit ik al gauw twee x pw te wassen... kan dit of is dit te veel?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:20

Haha dankjewel voor de reacties, ik heb een enorme hekel aan vlechten hahaha vind het echt verschrikkelijk. Maar ik wilde lange manen en voor ponylief is het fijner als ze in de vlecht zitten omdat ze er anders nog wel eens op wilt gaan staan na het liggen of ze opeet als ze hooi eet. Vandaar dat ik ze altijd in 2 hengstenvlechten heb zitten. Ik was een ramp in vlechten, echt verschrikkelijk maar heb het gelukkig wel redelijk onder de knie gekregen! Veel oefenen is dus de key, zelfs als je het niet leuk vind :o
Zo loopt ze er dus altijd zo bij(tenzij is zoals het grootste gedeelte van de tijd de vlechten weer veel te lang laat zitten :Y) )Afbeelding
Afbeelding

Over de staart wassen, ik denk niet dat hier echt een Max aan zit, in de zomer was ik hem ook wel eens 2x per week. Zou nu ook wat vaker mogen maar ik vind t echt te koud (voor mij dan, pony kan er wel tegen ahaha)

Elan_GV
Berichten: 2024
Geregistreerd: 22-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:34

Faitherr, ik vind die vlechten er wel stoer uit zien en als je ze idd zoals jij doet in 3x langs de hanenkam blijven ze ook beter zitten, ik vlecht toch snel wel wat te strak.

Ik heb nog een jonkie, Friese kruising, daar wil ik ook wel wat mee beginnen, wel al wat gedaan, maar die wilde ik de manen ook maar in een vlecht doen (varken op stal) maar ik denk dat ik jou idee ga pikken, gewoon in 3x even doen.
Ik had trouwens altijd gewone haarelastiekjes in de vlecht die je normaal in hebt, die elastiekjes steeds te knappen.

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:52

jumpyhorse schreef:
Dit eens proberen?
[ [url=m/L3qFzb.png]Afbeelding[/url] ]

Ik ben bang dat dit met een sportcoup niet blijft zitten. Dat die vlechtjes die eroverheen gaan uit het volgende knotje floepen zegmaar. Iemand anders een idee?

Pepfer
Berichten: 82
Geregistreerd: 28-03-18

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:19

@Faitherr haha mooi er is nog hoop;)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:09

Elan_GV schreef:
Faitherr, ik vind die vlechten er wel stoer uit zien en als je ze idd zoals jij doet in 3x langs de hanenkam blijven ze ook beter zitten, ik vlecht toch snel wel wat te strak.

Ik heb nog een jonkie, Friese kruising, daar wil ik ook wel wat mee beginnen, wel al wat gedaan, maar die wilde ik de manen ook maar in een vlecht doen (varken op stal) maar ik denk dat ik jou idee ga pikken, gewoon in 3x even doen.
Ik had trouwens altijd gewone haarelastiekjes in de vlecht die je normaal in hebt, die elastiekjes steeds te knappen.

Jaa ik heb inderdaad 2 hengstenvlechten en 1 los vlechtje voor het laatste plukje omdat die anders gaat trekken in de hengstenvlecht. Eerst had ze alrijd meerdere losse vlechtjes in, maar nu zijn ze lang genoeg om fijne hengstenvlechten te kunnen maken, ze heeft er inderdaad geen last van dat ze strak zitten etc, schuurt ook niet eraan of iets. Ik vlecht strak zodat het blijft zitten maar niet zo strak als ik voor een wedstrijd zou doen.
Qua elastiekjes gebruik ik van die loom dingen :+ daar heb ik nog een hele berg van liggen, dus om de zoveel tijd een ander kleurtje hahaha. Die breken niet snel dus bevallen goed.
Vlecht helpt ook voor schoonhouden ja! Zeker nu ze geschoren is en met halsdeken loopt blijven ze de hele winter wit, heerlijk.
Eerst stond ze zo en dan wisselde ik het aantal vlechten af.
Afbeelding

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 18:09

Hier een was dagje gehad. Manen waren geel en staart was zwart... Manen waren al tijdje terug. Staart die ik elke 2a3 weken wel.. Was nodig :=

Afbeelding

Afbeelding

En na:

Afbeelding

Afbeelding

welmoed__

Berichten: 6565
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 18:12

Hoe laten jullie je paarden nu drogen met dit weer? Het lijkt me wat koud om ze nat bloot te laten staan.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 18:20

Onder het solarium :+ Maar ik snap wat je bedoelt, misschien 2 zweetdekens over mekaar doen? Of een laag schoon stro en daar een zweetdeken overheen? Dat zag ik overlaatst ergens en bleek ook goed te gaan.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 18:24

Solarium en föhn, of zweetdeken

Oh en het ridderharnas is weg, evenals het patroon v mijn kleine pony :))

Nu ik wekelijls groepsles ga krijgen en wss ook wat meer wedstrijden vind ik volledig kaal toch beter :+

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 18:54

Ik heb met warm water gewassen. Alleen manen en staart. Hals goed met zweet mes af gedaan en daarna deken op en in binnen bak droog stappen.

T is 10 graden nu dus ben niet zo bang voor kou nu haha.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 19:21

Heb de bonte vandaag gewoon mrt koud water gewassen :+ daarna met 2 zweetdekens op stal.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 00:39

Hier ook wasdag. Lekker met warm water het vieze huidvet er weer af. Ik zet ze gewoon weg onder een dikke wollen deken met hals en dan na uur wisselen

Afbeelding

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 15:06

Hier helaas alleen koud water. Daar ga ik nu geen heel lijf mee wassen als het niet nodig is.
Wel lekker d3 voetjes en soms de staart.

Elan_GV
Berichten: 2024
Geregistreerd: 22-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:29

Faitherr schreef:
Jaa ik heb inderdaad 2 hengstenvlechten en 1 los vlechtje voor het laatste plukje omdat die anders gaat trekken in de hengstenvlecht. Eerst had ze alrijd meerdere losse vlechtjes in, maar nu zijn ze lang genoeg om fijne hengstenvlechten te kunnen maken, ze heeft er inderdaad geen last van dat ze strak zitten etc, schuurt ook niet eraan of iets. Ik vlecht strak zodat het blijft zitten maar niet zo strak als ik voor een wedstrijd zou doen.
Qua elastiekjes gebruik ik van die loom dingen :+ daar heb ik nog een hele berg van liggen, dus om de zoveel tijd een ander kleurtje hahaha. Die breken niet snel dus bevallen goed.
Vlecht helpt ook voor schoonhouden ja! Zeker nu ze geschoren is en met halsdeken loopt blijven ze de hele winter wit, heerlijk.
Eerst stond ze zo en dan wisselde ik het aantal vlechten af.


Ik heb ook aan vlechten gedacht maar vind het wat Penny :D

Zal kijken of ik van de week even tijd heb en of het wat weer ervoor is, heb wel warm water, maar dan buiten wassen.

Eerst goed met zweetdeken en ik heb een lekkere teddy zweetdeken en dan doe ik alle deuren dicht. Geen wind, en na uurtje gewone deken weer op, voordeel als je ze thuis hebt staan.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:24

Jeuj clinic gaat toch door dus kan volgende week lekker wassen en vlechten *\%/*
Hebben jullie trouwens een vaste routine voor een wedstrijd/speciale gelegenheid?
Ik doe het namelijk altijd in de zelfde volgorde anders krijg ik enorme stress dat ik iets vergeet :Y) ben al eens vergeten knotten... vraag niet hoe...

Ik doe altijd;
Eerst vlechten uithalen
Manen en staart natmaken
Manen en staart wassen met groene zeep
Uitspoelen
Heel het lijf natmaken
Volledig (ook manen en staart) insoppen met cm yellow out
Uitspoelen
Droogtrekken
Zweetdeken op
Voorpluk+hoofd wassen met cm yellow out
Solarium aan
Manen+staart föhnen
Hengstenvlecht maken
Voorpluk knotten
Staart vlechten voor krullen later
Borstelen
Klaar

Voor een keuring of show laat ik de manen en voorpluk wel los

Vlechten zijn niet penny hoor :') behalve met strikjes _O-

Elan_GV
Berichten: 2024
Geregistreerd: 22-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:25

Nah, niet echt, maar in de zomer en winter wel anders.

Ik doe de paarden van mijn vriend vaak voor de marathon.

Ik doe vaak de hoge druk op de vacht, dan vliegen ook de losse haren er meteen uit, dan stukken die echt vies zijn even wat met zeep en de manen en de staart ook. Dan weer met hoge druk (die ik op warm water heb aangesloten dan) en dan zet ik ze in de zomer op het pad naar het weiland te drogen, daar zit nog een strook gras naast het pad, maar daar gaan ze niet rollen :Y)
In de winter zet ik ze vaak op het gangpad neer, zweetmes er goed over en dan op gangpad met de buitendeuren dicht mooi drogen, pluk kuil ervoor en die blijven dan wel staan. Soms de hoeven nog invetten, maar niet perse.
De staarten pak ik altijd beet en zwiep ik in de rondte :j werkt goed en dan wat equistar erin, manen ook.

Maar ja, vaak ná de marathon kan je weer.
Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:32

Ik moet vandaag gaan wassen. Pony's hele manen zitten nu vol met schilvers en korsten, dus ga met de betadinescrub aan de slag. Heb alleen geen wasplaats dus dat wordt aan de slag met een emmer

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:26

Jeetje jumpyhorse, war een (was)lijst!
Wassen met groene zeep? Kan dat? Is dat niet schadelijk?

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:43

Sunshinedaan schreef:
Jeetje jumpyhorse, war een (was)lijst!
Wassen met groene zeep? Kan dat? Is dat niet schadelijk?

Groene zeep is totaal natuurlijk dus ook niet schadelijk :)
Ben meestal maar een uur/anderhalf uur bezig, zonder vlechten 45 min.
Komt nog van de tijd dat ik met twee witte en een bonte op wedstrijd ging, dan moest ik snel zijn anders waren er twee mooi wit en een vol vlekken :')

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:49

jumpyhorse schreef:
Sunshinedaan schreef:
Jeetje jumpyhorse, war een (was)lijst!
Wassen met groene zeep? Kan dat? Is dat niet schadelijk?

Groene zeep is totaal natuurlijk dus ook niet schadelijk :)
Ben meestal maar een uur/anderhalf uur bezig, zonder vlechten 45 min.
Komt nog van de tijd dat ik met twee witte en een bonte op wedstrijd ging, dan moest ik snel zijn anders waren er twee mooi wit en een vol vlekken :')


Maar 1,5 uur :') :wow:
Als ik die lijst zo lees, zou ik denken dat je 2 dagen bezig bent!

Dus voordat je knotten maakt, eerst manen wassen (*ga ik onthouden). :)