Bijtring voor jaarling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Bijtring voor jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 22:19

Hallo Bokkers,

Mijn jaarling zit op dit moment in de "ik hap in alles gewoon om te proberen" fase. Aangezien ze nog steeds op boxrust staat, wil ik haar graag helpen in deze behoefte. Ik heb al wat rondgespeurd, maar ik vind niets passend voor mijn situatie.

Ze heeft koliek gehad (inclusief operatie en ellende) dus ik geef liever niet iets dat ze kan eten.

Likit houder heb ik in stal gehad bij haar vorige boxrust, dat was geen succes.

Ik zoek dus iets waar ze haar tanden in kan zetten en mee kan spelen zonder dat er (eetbare) stukjes vanaf komen.

Iemand een idee?

Joy is jullie alvast dankbaar!

Afbeelding
(Overigens was dit geen blijk van genegenheid, maar had ze de kraag van mijn jas tussen haar tanden op de foto... :') )

stoer

Re: Bijtring voor jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:22

Grote wilgentakken ophangen is mijn eerste gedachte, een jolly bal?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:25

Enige wat ik kan bedenken is wilgentakken. De meeste vinden het heerlijk om daarop te kauwen.
Weet alleen niet of ze dat mag hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:27

Ik zou gewoon niets geven, want dan stimuleer je juist dat ie op alles mag gaan knagen/ bijten.

Gewoon wilgentakken gaan geven, alleen moet je wel gaan vragen of ie dat mag hebben, precies zoals wat nuscaniels hierboven al zegt.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 03-01-18 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 22:27

In principe mag ze alles hebben, als een verandering in dieet maar langzaam wordt aangeboden. Maar ik ben erg voorzichtig met dingen anders dan kuil, brok en zo nu en dan een wortel/appel :o

Ezza43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:33

Anders bel je arts even of hij wilgentakken mag hebben. Een liksteen biedt soms ook een uitkomst. Ik zou wel oppassen dat hij jou niet gaat bijten, als hij een x hard bijt zou erg vervelend zijn en je paard moet altijd een beetje ontzag voor je hebben hè. Ps ik zou voorzichtig zijn met kuil. Dit moet van goede kwaliteit zijn voor paarden, vroeger werd dit nooit aan paarden gegeven maar enkel aan koeien.
Laatst bijgewerkt door Ezza43 op 03-01-18 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:35

Grote voederbieten, vinden ze leuk om mee bezig te zijn en aan te knagen.Jollybal was die van mij ook zoet mee
Of zo'n voerbal waar een brokje uit kan vallen ,kan je ook stukjes wortel in doen of zo.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 22:35

Maak je maar geen zorgen hoor, ze wordt gecorrigeerd op het moment dat het nodig is. Ze heeft al wat training achter de rug en heeft manieren.

Ezza43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:36

Gimme_Spurs schreef:
Maak je maar geen zorgen hoor, ze wordt gecorrigeerd op het moment dat het nodig is. Ze heeft al wat training achter de rug en heeft manieren.

Goed zo !

Gimme_Joy

Re: Bijtring voor jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 22:39

Ik zal de DA morgen eens bellen voor die wilgentakken/voederbieten.

Ook eens kijken voor een Jollybal oid.

Er zit echt niks aan agressie in, merk dat ze gewoon erg de behoefte heeft aan iets om op te knagen. Overigens is de tandarts een maandje geleden geweest dus het kan niet liggen aan een slecht gebit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:40

Er zijn wel van die knaagrollen, zal morgen even kijken of ik die nog heb liggen (nooit gebruikt). Berkenstammetje was hier betere optie, die kon gewoon op de grond, dit moet vastgeschroefd en dat kon toen niet.
Kauwbehoefte kan gezien haar koliek ellende toch wel het gevolg zijn van een maagzweer, paar dagen gastroguard is daar meestal niet genoeg voor.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 22:44

tamary schreef:
Er zijn wel van die knaagrollen, zal morgen even kijken of ik die nog heb liggen (nooit gebruikt). Berkenstammetje was hier betere optie, die kon gewoon op de grond, dit moet vastgeschroefd en dat kon toen niet.
Kauwbehoefte kan gezien haar koliek ellende toch wel het gevolg zijn van een maagzweer, paar dagen gastroguard is daar meestal niet genoeg voor.

Thanks! Weet alleen niet of vastschroeven hier een optie is... heb wel nog een voerbak over.

Ze heeft een maagzweer gehad toen ze op vasten stond in de kliniek. Ze was toen erg aan het knarsentanden. Na medicatie en vol rantsoen is dat over gegaan. Ze staat nu op 24/7 kuil. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het een maagzweer is, maar ook dat zal ik aan de DA vragen.