Manen schuren eraf...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SGorter

Manen schuren eraf...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 22:42

Hoi allemaal,
Mijn verzorgpaard dr manen schuren eraf nu ze weer met een deken staat... worden echt dreadlocks waar je niet doorheen komt en die je er zo uit trekt... sta je dan met een pluk manen -O- ik borstel elke dag met antiklit, helpt niet.
Ze heeft een deken met stoffen binnenkant, dus geen gladde. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Iemand tips, of een product dat helpt?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Manen schuren eraf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:08

Ik verplaats dit topic naar Verzorging, stalling en weide.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 11:16

Niemand?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:19

Stof (of fleece) kan wel degelijk schuren inderdaad, maar vaker is het omdat het niet voldoende ademt en het gaat broeien onder de deken. Daar worden de haren niet sterker van.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:29

Ik durf het ook niet te zeggen, is het een mogelijkheid om een andere deken zonder stof aan de binnenkant te proberen voor een week?
Misschien geeft je dat ook wat duidelijkheid, soms is het even testen en uitproberen.

Is het ook alleen het gedeelte van de manen waar de deken overheen komt of reikt het verder dan dat?

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 17:26

Oke, dan wordt het dus een losse hals met gladde binnenkant aanschaffen.. zijn hier nog tips voor een fijne goedkope om het uit te proberen? Het blijft bij de manen omdat we onder haar deken wel een onderdeken met gladde binnenkant hebben, maar die is zonder hals. Wanneer ze de onderdeken niet op heeft krijgt ze ook schuurplekken op haar schouders inderdaad.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:20

Hoe dan ook houd je dit probleem met een halsdeken. De manen verstikken gewoon.
De enige oplossing is hals(deken) (desnoods gedeeltelijk) af doen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:23

Bij een halsdeken krijgen de manen niet genoeg zuurstof en dan verstikken ze. Dan vallen ze ook uit.
Enige wat daar bij helpt is halsdeken af doen als ze op stal staat en op als ze buiten staat (bijvoorbeeld).

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 11:56

Oh das echt balen... ze staat 24/7 buiten en is geschoren dus hals is echt nodig..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:32

Elke dag anti klit is ook heel slecht. Het zijn siliconen en dat sluit de manen ook af. Neem liever babyolie. En ook dit niet elke dag!

Losse vlechten geen optie? Dat deden wij nog wel eens bij paarden met hals deken. En dan 1 keer per week los halen opnieuw borstelen en weer los vlechten. Niet te los, maar zeker niet strak.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:51

Als Coen de exceemdeken op heeft doe ik zijn manen in een hengstenvlecht, zo voorkom ik dat alles in de knoop gaat zitten.
ongeveer elke 2 weken haal ik die vlecht uit, borstel deze uit en vlecht ik opnieuw voordat hij de deken weer opkrijgt.
met de winterdeken zit geen hals aan dus daar heb ik de manen weer los

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:17

Zuivere kokosolie erin smeren

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:29

waarschijnlijk schuurt de deken gewoon omdat de binnenkant niet glad is. en ook met gladde binnenkant kunnen manen in de knoop gaan.
ik scheer mijn pony's , en eerder paarden, ieder jaar en ze staan ook in de winter meer dan 12 uur buiten. en ik heb nooit een hals aan de deken. mede omdat de manen verstikken en dreadlocks worden.
ook nooit gemerkt dat ze het daardoor koud hebben of wat dan ook.
kunnen in een schuilstal maar staan daar nooit in. ook niet met regen. sneeuw enz.