Paard overleden, shet in rouw wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petra8

Paard overleden, shet in rouw wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 16:08

Deze ochtend is mijn paard overleden. Mijn shet isnu verschrikkelijk aan her rouwen. Ze stonden samen aan huis dus de shet staat nu alleen. Omdat ik zelf ook aan het rouwen ben weet ik niet zo goed wat ik voor mijn shet kan doen. Misschien kijken voor een leen of logeer shet zodat hij niet meer alleen is? Een shet alleen is niet ideaal maar ik weet niet of en wanneer er weer een paard komt. Ik zie mijn shet niet graag ongelukkig, heeft iemand tips?

knollentuin

Re: Paard overleden, shet in rouw wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 16:10

Heeft je shet afscheid kunnen nemen? Hier de ervaring dat dat echt wel helpt, ook een deken gedragen door het overleden paard neer hangen heeft hier de paarden geholpen om rust te vinden. En ja! Zoek een nieuw vriendje een paard of pony hoort niet alleen, nooit....

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 16:11

Sterkte met het verlies!

Ik zou idd proberen een shet ergens te lenen zodat je shet niet alleen staat.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 16:14

Hij heeft afscheid kunnen nemen. Paard ligt aan de weg zodat de rendac hem kan halen, shet breekt steeds door alle draden heen naar zijn grote vriend. Ik heb hem nu in stal gezet en zal eens kijken voor een deken of iets met de geur van het paard. Nu snel naar buiten, shet breekt de stal af......

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 16:19

wat bij ons toen heeft geholpen is het andere paard erbij laten tot hij zelf door heeft wat er aan de hand is en zeker niet wegnemen voor hij die keuze zelf gemaakt heeft. die van mij is er toen ook een 10-tal minuten langs gaan liggen en daarna is ze zelf weg gegaan.

Veel sterkte met je verlies! mag ik vragen waaraan je paard overleden is? Hadden jullie het zien aankomen?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 16:21

Veel sterkte! Altijd vervelend.

Toen mijn pony dood ging was mijn andere paard 1 dag een beetje openeer aan het banjeren (hebben pony laten inslapen dus geen afscheid) en n een paar dagen was het wel over. Hadden het erger verwacht maar uiteindelijk viel het reuze mee!

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 16:22

Paard is deze ochtend overleden aan koliek. Shet is er al de tijd bijgeweest. Heeft iemand tips waar ik een leen of logeer shet kan vinden voor tijdeljk?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 16:22

petra8 schreef:
Hij heeft afscheid kunnen nemen. Paard ligt aan de weg zodat de rendac hem kan halen, shet breekt steeds door alle draden heen naar zijn grote vriend. Ik heb hem nu in stal gezet en zal eens kijken voor een deken of iets met de geur van het paard. Nu snel naar buiten, shet breekt de stal af......

Ach het beestje. Moeilijk ook omdat je met je eigen verlies kampt. Ik zou je shet toestaan om bij je paard te zijn en net zolang te doen over het afscheid totdat hij echt klaar is met het afscheid nemen. Dan zal hij ook rustiger worden en niet meer de boel afbreken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 16:23

petra8 schreef:
Paard is deze ochtend overleden aan koliek. Shet is er al de tijd bijgeweest. Heeft iemand tips waar ik een leen of logeer shet kan vinden voor tijdeljk?

Bij een paardenhouder bij je in de buurt?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 16:23

petra8 schreef:

Waar woon je?

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 16:24

Wij hebben onze pijn en dan is het zo rot om te zien dat de shet nergens naar toe kan met zijn verdriet. Shet staat steeds te gillen, staat nu in stal maar als we hem loslaten breekt hij uit naar zijn vriend. Is een slimme shet die alle draden loskrijgt met of zonder stroom....

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 16:28

Ik woon bij de belgische grens.
In Belgie is er een opvang waar alle verwaarloosde en in beslaggenomen paarden naar toe gaan, misschien daar ook even informeren....

Hij heeft vandaag er steeds bijgestaan, we hebben hem nu na5 uur weggehaald bij zijn vriend omdat hij uitbreekt naar de openbare weg.....

Dieyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 16:30

Sterkte met het verlies van je paard. Kun je niet een oproepje plaatsen op Facebook voor een tijdelijk maatje (andere shet/oude pony of paard)?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 16:35

Ik zou even met spoed een oproepje plaatsen. Geen paard/pony van vrienden die tijdelijk kan komen logeren? Paarden kunnen (op een paar exemplaren na) niet alleen staan dus je shet is gewoon volkomen in paniek.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 16:36

Misschien een oproepje op de lokale paarden facebook groep?
Er zijn vast mensen in de buurt die een geschikte shet/gezelschapspaardje hebben staan.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 17:06

Toen onze shetlander overleed (thuis in de wei in laten slapen) zijn we daarna bewust weggegaan om de Fries op zijn eigen manier afscheid te laten nemen. Pas toen het voor hem klaar was hebben we de shetlander verplaatst naar de openbare weg.
Onze Fries was heel treurig, liep veel te ijsberen en stond vaak heel sneu in een hoekje. Ik heb via Facebook geprobeerd een maatje te lenen en ook via een oproep op bokt. Daar kwamen toen ook wat reacties op. Uiteindelijk hebben we via een ruitersportcentrum een enter kunnen lenen om bij onze Fries te zetten. Alles netjes op papier gezet en hij is nu ongeveer een jaar bij ons.
Ik weet ook nog niet goed of we er zelf iets bij willen kopen of dat we stoppen met de paarden als de Fries er niet meer is (hopelijk pas over heel veel jaar). Een paardje lenen was voor ons dus ideaal, zo was de Fries niet alleen en hadden we zijn rouw wat makkelijker gemaakt en kwamen we toe aan ons eigen verdriet.

Veel sterkte, erg lastig dit.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 17:12

Dankjewel voor alle reacties!
Op dit moment ben ik even heel verdwaasd en hoop ik zometeen wakker te worden uit deze nachtmerrie.....

Er zijn misschien wat mogelijkheden om een shet te lenen, deze ga ik morgen verder onderzoeken.

Maar wat doet mijn hart op dit moment pijn! Ook omdat ik bang ben dat dit het eind van mijn paardendroom/paardenleven kan zijn.....

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 17:16

Sterkte met het verlies van je paard! Wat een k*t begin van het nieuwe jaar.

Hier ook plots paard overleden en shet bleef over. Hij is lang bij hem gebleven, want het paard lag tenslotte dood in de weide. Dus ze waren samen tot het einde. En nog een paar uur daarna.
Onze shetlander heeft een week lang gehinnikt. Het hinniken werd minder. Maar hij begon weg te kwijnen alleen.
Hij begon continue hetzelfde rondje te lopen in de weide. Over en over. Hij was duidelijk eenzaam.
Eerst gedacht aan een leen shet, maar toch gekozen om een permanent paard weer te kopen. En ze zijn nu al 1,5 jaar dikke vrienden. Jing en Jang.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 17:19

petra8 schreef:
Ik woon bij de belgische grens.
In Belgie is er een opvang waar alle verwaarloosde en in beslaggenomen paarden naar toe gaan, misschien daar ook even informeren....

Hij heeft vandaag er steeds bijgestaan, we hebben hem nu na5 uur weggehaald bij zijn vriend omdat hij uitbreekt naar de openbare weg.....

Ach wat sneu... Ik heb 't al eerder gepost maar een deken met de geur van z'n vriend hield hier echt de rust erin, ik hing de deken over de stal deur en op 't hek van de wei/paddock er werd echt bewust aan geroken en bij gestaan, goed dat hij er nog bij kan, het kan ook zijn dat als je paard morgen opgehaald is dat dan pas de rust terugkeerd

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 17:53

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:03

Wat vreselijk.. Heel veel sterkte.. En dat je ondanks je eigen verlies vanmorgen, nog zo vers, aan je andere pony kan denken en voor hem een oplossing zoekt, dat is knap. Heel sterk vind ik. Ik weet geen oplossing, maar ik wil je heel veel sterkte wensen en hopelijk vind je iets.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:34

kijken of je er een bij kan zetten, grote probleem is dat die nu helemaal alleen staat, met een erbij is het vaak beter.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:03

Allereerst sterkte met het verlies van je paard... ik heb mijn merrie ook pas een paar dagen geleden verloren. Gelukkig stonden ze met zn 3en en is hij( mijn andere paard) niet alleen en kon hij goed met de andere merrie die er staat. Hij is alleen wel flink afgevallen...

Ik had verwacht dat mijn paard die er nog wel is ook enorm zou hinneken omdat hij dat ook altijd deed als ik zn vriendinnetje mee nam voor n wandeling. Maar hij heeft gelukkig afscheid kunnen nemen ( mijn merrie is ook overleden aan koliek) en is denk ik daardoor stuk rustiger.

Ik zou dus ook zsm een ander paard/pony er weer bij neer zetten.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:15

Wellicht kan je de shet tijdelijk ergens anders stallen? Daar waar dan in ieder geval andere paarden zijn. Kan me voorstellen dat je zo net na het verlies van je paard geen overhaaste beslissingen wil nemen.

Sterkte..

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:23

Vanwaar ben je in belgie? Ik wil wel eens rondhoren bij vrienden voor een leenpony.

Ik heb hetzelfde gehad. Paard overleden door ongeluk en direct moeten laten inslapen. Mijn ander paard ging helemaal over de zeik. Ik heb ze erbij gelaten en dan was het klaar.ik ben de dag erna een shet gaan halen bij een vriendin. Deze is paar maanden gebleven tot ik wist wat ik ging doen.

Niet makkelijk. Veel sterkte!