Rubberen matten en veeroosters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rubberen matten en veeroosters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:23

Ik weet niet zo goed waar dit hoort dus als het verplaatst moet worden zie ik het vanzelf.

Binnenkort wil ik gaan mennen, echter staat paard aan een weg met veeroosters. Er staat echter nooit vee, want het land wordt verhuurd om te hooien. Praktisch gezien zijn de roosters dus niet nodig. Echter zitten ze er nu eenmaal dus ik zou het er mee moeten doen of paard moet verhuisd worden. Onder het zadel kun je er omheen maar met de kar niet.

Nu zat ik te denken of er oplossingen voor zijn in de zin van iets heel groots over de roosters heen leggen (rubberen matten?) zodat je er gewoon overheen kan rijden. Graag hoor ik ervaringen.

Dorine92

Re: Rubberen matten en veeroosters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:45

Zijn de gaten diep? Anders overleggen of je het mag volstorten met grind?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:07

Het is best diep en dat lijkt me een wat te permanente oplossing. :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:12

Hek op andere plek maken

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:13

Hek op andere plek maken wel overleg met gemeente / eigenaar

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:15

Als de eigenaar van de roosters het er mee eens is zou ik idd op zoek gaan naar van die dikke rubber loopbanden, of kunststof rijplaten. Stalen rijplaten zou ook kunnen maar die zijn zwaar en willen nog wel eens gejat worden om het ijzer te verkopen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:20

julius_juut schreef:
Als de eigenaar van de roosters het er mee eens is zou ik idd op zoek gaan naar van die dikke rubber loopbanden, of kunststof rijplaten. Stalen rijplaten zou ook kunnen maar die zijn zwaar en willen nog wel eens gejat worden om het ijzer te verkopen.

Ach die kan je ook aan de ketting leggen het rooster

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:27

Ik ga overal gewoon over de veeroosters heen. Ik stap wel altijd af maar.. als je paard geen iniminie hoeven heeft, is het geen probleem.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:29

sunny43 schreef:
Ik ga overal gewoon over de veeroosters heen. Ik stap wel altijd af maar.. als je paard geen iniminie hoeven heeft, is het geen probleem.

Dat hangt wel een beetje af van het type veerooster, daar zit nogal verschil in. Van roosters voor schapen waar je idd prima over kan, tot roosters voor runderen waar je zelf lopend amper over komt zonder je enkels te breken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:37

sunny43 schreef:

Echt :wow: ? Totdat het wel een probleem is en je paard vastzit en zichzelf mogelijk ontschoent bij het terugtrekken...

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:40

Wat als tijdelijke oplossing ook wordt gedaan is een stuk vloerbedekking erover leggen, kun je evt meenemen op de wagen.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:01

sunny43 schreef:

Dit meen je toch niet serieus?
|o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:06

Deze veeroosters zijn zo groot dat je er zelf lopend al heel moeilijk overheen komt. Met een paard kun je er echt niet over. Er zitten meerdere van deze roosters in de weg naar stal...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:14

sunny43 schreef:

Ik zou bij nieuwe veeroosters die je niet kent eerst goed kijken.. ze zijn niet allemaal gelijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:58

Als je bij alle veeroosters een houten plaat (eventueel met vloerbedekking bekleed) zou mogen neerzetten, zou dat geen oplossing zijn?

Uitspannen en erlangs en erna weer inspannen, is een hoop gedoe, maar zou ook nog kunnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:34

@wuis: als je een beetje handig bent én je blijft daar idd langer gestald staan zou het een optie kunnen zijn om een bewegende 'brug' te maken.
Je neemt dan 2 stukken stevig/dik watervast multiplex en zet dit met scharnieren tegen de zijkanten vast. Evt bekleed je idd de stukken multiplex met vloerbedekking tegen het gladzijn.
Je kun nu de zijkanten naar beneden doen als je er met de kar overheen wilt en weer op tillen (en vast zetten met een haakje) zodat de roosters hun nut behouden.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:41

[/quote]

Echt :wow: ? Totdat het wel een probleem is en je paard vastzit en zichzelf mogelijk ontschoent bij het terugtrekken...[/quote]

Ik heb geen ijzers, dus dat helpt, maar doe dit al 6 jaar, minstens 4 veeroosters per week iedere week. Met drie verschillende pony's - en echt nog nooit enig probleem gehad. En verwacht die ook niet te krijgen anders zou ik het niet doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:45

Je hebt veeroosters met gleuven van 5 a 6 cm en je hebt paardenroosters met gleuven van 10/12 cm. De eerste kun je met een groter paard overheen al kunnen die ook wel een 'tik' als ze er met de tenen te ver in komen. De 2e kun je met een paard écht niet overheen of je moet een hele grote Belg hebben.
Menig ruiter die zich daarop verkijkt en zijn paard ter plekke kon laten afmaken !!

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:52

Sunny 43, wil je wat foto,s zien uit het brandweer archief.? Die van paarden die erdoor zijn gezakt?
Die met geen mogelijkheid meer terug kunnen met hun been.?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:59

Wuis schreef:
Deze veeroosters zijn zo groot dat je er zelf lopend al heel moeilijk overheen komt. Met een paard kun je er echt niet over. Er zitten meerdere van deze roosters in de weg naar stal...

Ik begrijp de situatie niet helemaal, betreft het een openbare weg of een eigen weg?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:01

Wiske2 schreef:
Sunny 43, wil je wat foto,s zien uit het brandweer archief.? Die van paarden die erdoor zijn gezakt?
Die met geen mogelijkheid meer terug kunnen met hun been.?

Dat heb ik een keer gezien toen ik een eigenwijze stalgenoot tegenkwam in het bos, dier zat muurvast, lag op haar zij met het been vast in die roosters. Wist niet dat een bot zoveel buiging kon hebben..... Dat wil je echt niet meemaken met je paard!

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:03

Nee die hoef ik niet te zien. De ruimte tussen de spijlen bij de verschillende veeroosters hier, zijn echt niet ruim genoeg om een hoef tussen te laten zakken - dit zijn veeroosters voor schapen. Ik loop er altijd naast en heb nog nooit 1 seconde het idee gehad dat er een probleem zou kunnen ontstaan. Anders zou ik het ook niet doen, ik ben niet gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:03

GDG schreef:
Wuis schreef:

Ik begrijp de situatie niet helemaal, betreft het een openbare weg of een eigen weg?

Het is een openbare weg die door privé land loopt.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:21

Wie heeft de roosters ooit aangelegd? Ik zou denk ik gaan kijken of je via een instantie wat kan regelen. Vooral omdat je aangeeft dat de roosters niet meer gebruikt worden. En je kan er niet ergens bij langs door een ander hek te plaatsen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:01

Nee je kan er niet op een andere manier langs (behalve te voet of onder het zadel). Er zitten sloten naast. Eén paardbreedte kun je er bij langs, maar met een auto/ menkar moet je er overheen.