Shetlander alleen 24/7 op de weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lfrwinterz

Shetlander alleen 24/7 op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 19:09

Hoi allemaal!

Al een tijd ben ik bezig met de aankoop van een eigen Shetlander. Als eerste wilde ik een plaats hebben waar hij/zij kan staan, dus ben ik het hele dorp af gegaan. Helaas wil niemand een Shet op zijn wei hebben, want blijkbaar verpesten Shets de grond.

Uiteindelijk heb ik een leeg weiland gevonden en uitgezocht van wie het was. Voor ik contact op wil nemen met de eigenaar van het weitje, heb ik een vraag. Is het niet sneu om een Shet helemaal alleen 24/7 op een wei te zetten? De wei is niet afgelegen, het ligt midden in het dorp en er is dus wel wat drukte om hem/haar heen maar toch heeft hij/zij dan geen maatje bij hem.

Helaas is een tweede pony geen optie. Volgens mij kunnen schapen wel bij pony’s, maar hoeveel kosten die en hoeveel zorg hebben ze nodig? Of denken jullie dat een shetlander prima alleen op de wei kan staan?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:17

Een pony/paard nooit alleen zetten. Ze hebben altijd gezelschap nodig. Aan schapen heeft ie eigenlijk ook niet veel, want ze spreken niet dezelfde taal. Heb je niet de mogelijkheid om een pony/paard van iemand die je kent erbij te zetten?

Edit: Ik zie in je profiel dat je een Shet wil voor max €200. Even een tip, ik denk dat je best nog even spaart. Als je al niet meer dan €200 aan een pony wil geven, en ook nog eens een goedkoop weitje zoekt denk ik dat het voorlopig nog niet zo'n goed idee is een pony aan te schaffen. Maar het is maar een tip ;) .

JvS1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:20

Ik vind dat paarden altijd met meer moeten zijn, minimaal 2.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:21

Kun je niet een oproep plaatsen?
Dan kan je misschien iemand zoeken die ook een pony heeft en het ergens wil stallen. Alleen staan is echt geen optie, hoeveel mensen er ook langs lopen, hij is nog steeds alleen. Drukte heeft niks met gezelschap te maken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:22

Nee een Shetlander kan niet alleen op de wei :)
Ook niet met schapen, die spreken een andere taal.
Daarnaast komt er nogal administratie kijken bij het houden van schapen :)

BigOne

Re: Shetlander alleen 24/7 op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:27

Niet aan beginnen, wanneer het financieel al niet mogelijk is om twee shets te kopen dan is onderhoud al helemaal niet te doen voor één. Hoefsmid, enten, tandarts, hooi in de winter, bijvoeren vitamine brok. Kost bijna net zoveel als een grotere. Hoe graag je ook een pony wil begin er niet aan, al helemaal niet wanneer hij alleen komt te staan.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:33

Niet alleen zetten, heb van de zomer een shetlandpony opgehaald die stond bij de vorige eigenaar alleen op een weitje. Als ik zie hoe die is opgebloeid nu hij weer aanspraak heeft aan de andere paarden en pony’s hier.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:36

Nee.Zoek een plekje waar al andere ponies zijn,en waar ook toezicht is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:37

Ja het is sneu. Een paard wordt ongelukkig alleen en heeft onnodig veel stress. Ik weet zeker dat je een shetlander wilt omdat je zoveel van paarden houdt. Toch? Je wil dat je paardje ook gelukkig is. Zelfs als jij er bent staat hij nog 23 uur alleen, dus een andere pony is echt een must.

Als je je beeld van "een tweede pony geen optie" loslaat krijg je ideeën van hoe je dat wel kan oplossen. de 2e pony hoeft niet jouw pony te zijn en je kunt een of beide pony's ook verleasen (onderhoud dekkend). Dan kun je nog samen gaan rijden ook!

Misschien heb je nog niet alle stallen gevonden of gevraagd. Blijf in oplossingen denken in plaats van in problemen. Wat kan wel? En als dat niet kan, vraag dan opnieuw: wat kan wel? Dat je nu geen oplossing hebt bekent niet het einde. Je kan nu geen 2 shets betalen of je wilt nu geen grotere pony (die waarschijnlijk uiteindelijk minder kost dan 2 shetlanders). Je kan een oplossing zoeken naar meer inkomen of iemand die de kosten helpt dragen.

Twee pony's houden is goedkoper en gemakkelijker zijn dan twee diersoorten houden die verschillende behoeften hebben.

Schapen hebben ook brok, ontworming en verzorging (schuilhok, hoefverzorging, scheren!) nodig. Als je twee pony's hebt, kun je de ontworming verdelen, als je een Shet en een paar schapen hebt moet je dus schapenpillen en paarden ontworming kopen en van de paardenpasta de helft weggooien.
Een schaap kun je ook niet alleen houden. ;)

Schapen hebben andere omheining nodig (schapen gaas) dan pony's (die je niet achter schapen gaas wilt hebben).

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:38

Waarom zouden Shetlanders de grond verpesten? Een betere reden om geen Shetlanders te willen stallen is dat de omheining er vaak niet op ingericht is, de draden moeten nogal laag bij de grond. Maar het grote voordeel is juist dat ze de wei niet kapot lopen, althans ik merk daar met mijn twee hengstjes niets van. En dat een paard niet alleen hoort te staan dat moge duidelijk zijn, ik vraag me altijd af hoe serieus een topic is met zo'n vraagstelling.......

ChiniChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:39

Onze shet heeft door omstandigheden ook een behoorlijk lange tijd alleen moeten staan. Wij hadden op dat moment wel het geluk dat ze op meerdere manieren in contact kwam met andere paarden, al is dat niet hetzelfde als samen staan ;) Toen ze in een wei naast andere paarden kwam te staan merkten we wel dat ze toch beter in haar vel zat. Ik zou dus wel adviseren om te zorgen dat er een paard bij komt te staan

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:13

Het is in Nederland nog niet wettelijk verboden om een paard alleen te huisvesten (in meer ontwikkelde landen als Zwitserland en Zweden is het al wel verboden) maar voor een paard is het erg slecht om zonder andere paarden te staan. En dan dus met andere paarden in 1 ruimte, aan andere paarden in de verte kunnen zien heeft hij niks.

Voor schapen heb je een UBN-nummer nodig als ik me niet vergis. Maar ook schapen hebben soortgenoten nodig. En verzorging. En voedsel. Heb je verstand van hoe je een schaap verzorgt en gezond houdt?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:29

Shetjes zijn leuk, maar echte paarden. Als je ervaren genoeg zou zijn geweest, dan was de vraag of een paard(je) alleen kan staan niet eens gesteld ;) Ook al ben je een paar uur per dag bij je paard, de rest van de tijd zal hij, als kuddedier, toch moederziel alleen staan... Een schaap erbij lijkt leuk maar is surrogaat, ook voor het schaap. Dat is ook een kuddedier die het liefst bij andere schapen staat.
Als je je er geen twee kunt veroorloven, dan zijn er een paar opties: zoek iemand die ook een shet of pony wil en probeer samen een weide te huren. Dat is gezelliger en je kunt kosten en werk delen. Of ga naar een pensionstal waar je paard gezelschap krijgt of misschien is er iemand die een pony aan huis heeft en jouw shet erbij wil nemen als gezelschap tegen een redelijke vergoeding. Overigens is een schuilstal of beschutte plek waar hij droog kan staan tijdens regendagen óók voor een shet erg prettig.
Succes met je zoektocht, en hopelijk kun je een oplossing vinden.

lfrwinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 20:48

MoppieFilou schreef:
Een pony/paard nooit alleen zetten. Ze hebben altijd gezelschap nodig. Aan schapen heeft ie eigenlijk ook niet veel, want ze spreken niet dezelfde taal. Heb je niet de mogelijkheid om een pony/paard van iemand die je kent erbij te zetten?

Edit: Ik zie in je profiel dat je een Shet wil voor max €200. Even een tip, ik denk dat je best nog even spaart. Als je al niet meer dan €200 aan een pony wil geven, en ook nog eens een goedkoop weitje zoekt denk ik dat het voorlopig nog niet zo'n goed idee is een pony aan te schaffen. Maar het is maar een tip ;) .

Bedankt voor de tip, ik spaar sowiso nog door. Een goedkope wei is niet perse waar ik naar op zoek ben, maar er zijn eigenlijk geen andere opties in mijn buurt...

lfrwinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 20:51

HippoLogic schreef:
Ja het is sneu. Een paard wordt ongelukkig alleen en heeft onnodig veel stress. Ik weet zeker dat je een shetlander wilt omdat je zoveel van paarden houdt. Toch? Je wil dat je paardje ook gelukkig is. Zelfs als jij er bent staat hij nog 23 uur alleen, dus een andere pony is echt een must.

Als je je beeld van "een tweede pony geen optie" loslaat krijg je ideeën van hoe je dat wel kan oplossen. de 2e pony hoeft niet jouw pony te zijn en je kunt een of beide pony's ook verleasen (onderhoud dekkend). Dan kun je nog samen gaan rijden ook!

Misschien heb je nog niet alle stallen gevonden of gevraagd. Blijf in oplossingen denken in plaats van in problemen. Wat kan wel? En als dat niet kan, vraag dan opnieuw: wat kan wel? Dat je nu geen oplossing hebt bekent niet het einde. Je kan nu geen 2 shets betalen of je wilt nu geen grotere pony (die waarschijnlijk uiteindelijk minder kost dan 2 shetlanders). Je kan een oplossing zoeken naar meer inkomen of iemand die de kosten helpt dragen.

Twee pony's houden is goedkoper en gemakkelijker zijn dan twee diersoorten houden die verschillende behoeften hebben.

Schapen hebben ook brok, ontworming en verzorging (schuilhok, hoefverzorging, scheren!) nodig. Als je twee pony's hebt, kun je de ontworming verdelen, als je een Shet en een paar schapen hebt moet je dus schapenpillen en paarden ontworming kopen en van de paardenpasta de helft weggooien.
Een schaap kun je ook niet alleen houden. ;)

Schapen hebben andere omheining nodig (schapen gaas) dan pony's (die je niet achter schapen gaas wilt hebben).

Oke, bedankt voor je reacties :)

lfrwinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 20:53

Floortz schreef:
Shetjes zijn leuk, maar echte paarden. Als je ervaren genoeg zou zijn geweest, dan was de vraag of een paard(je) alleen kan staan niet eens gesteld ;) Ook al ben je een paar uur per dag bij je paard, de rest van de tijd zal hij, als kuddedier, toch moederziel alleen staan... Een schaap erbij lijkt leuk maar is surrogaat, ook voor het schaap. Dat is ook een kuddedier die het liefst bij andere schapen staat.
Als je je er geen twee kunt veroorloven, dan zijn er een paar opties: zoek iemand die ook een shet of pony wil en probeer samen een weide te huren. Dat is gezelliger en je kunt kosten en werk delen. Of ga naar een pensionstal waar je paard gezelschap krijgt of misschien is er iemand die een pony aan huis heeft en jouw shet erbij wil nemen als gezelschap tegen een redelijke vergoeding. Overigens is een schuilstal of beschutte plek waar hij droog kan staan tijdens regendagen óók voor een shet erg prettig.
Succes met je zoektocht, en hopelijk kun je een oplossing vinden.

Bedankt voor je advies, natuurlijk weet ik dat paarden echt niet alleen willen zijn, maar stel dat er veel mensen zouden zeggen dat het te proberen viel had ik het nog kunnen doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:14

Als jij echt 26 bent dan weet je toch ook wel dat het kuddedieren zijn? Als iemand zegt dat het wel kan dan neem je dat zomaar aan?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:45

Kinke schreef:
Als jij echt 26 bent dan weet je toch ook wel dat het kuddedieren zijn? Als iemand zegt dat het wel kan dan neem je dat zomaar aan?

niet iedereen heeft van jongs af aan ervaring met paarden hoor, sommige mensen beginnen later en willen ook leren, dan is het toch alleen maar fijn als mensen hun vraag hier stellen.

Mijn shetlander jaagt schapen op dus dat is zeker geen optie, ik zou ook kijken of er misschien iemand in de buurt ook een weiland zoekt en dan de kosten en de zorg delen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:05

Koper schreef:
Het is in Nederland nog niet wettelijk verboden om een paard alleen te huisvesten (in meer ontwikkelde landen als Zwitserland en Zweden is het al wel verboden) maar voor een paard is het erg slecht om zonder andere paarden te staan. En dan dus met andere paarden in 1 ruimte, aan andere paarden in de verte kunnen zien heeft hij niks.

Voor schapen heb je een UBN-nummer nodig als ik me niet vergis. Maar ook schapen hebben soortgenoten nodig. En verzorging. En voedsel. Heb je verstand van hoe je een schaap verzorgt en gezond houdt?

Was het maar waar dat ze alleen staan gaan verbieden. Zou ik een goede zaak vinden

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:15

Voor 200 kan je wel twee shets kopen :D

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:17

Ik denk dat je ondertussen wel een antwoord op je vraag hebt, het alleen staan kan eigenlijk niet.

Denk daarna ook goed na over de huisvesting op het weitje. Het is belangrijk dat je shetlander ook kan schuilen (schuilstal), dat je z'n mest ergens moet afvoeren en dat je hem ruwvoer moet kunnen aanbieden, zeker in de winter. Denk ook na over stroommogelijkheden en hoe ga je het doen als je shetlander niet zo goed tegen zo veel gras kan en hoefbevangen raakt? De meeste shets zijn het beste sober te houden, en als ze de enige zijn die een wei leegeten, kan dat verkeerd aflopen.

Is er geen pensionstal in de buurt die een gereduceerde prijs voor shetlanders biedt? Of zoiets, dat neemt jou ook veel zorgen weg :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 19:05

freetorun schreef:
Ik denk dat je ondertussen wel een antwoord op je vraag hebt, het alleen staan kan eigenlijk niet.

Denk daarna ook goed na over de huisvesting op het weitje. Het is belangrijk dat je shetlander ook kan schuilen (schuilstal), dat je z'n mest ergens moet afvoeren en dat je hem ruwvoer moet kunnen aanbieden, zeker in de winter. Denk ook na over stroommogelijkheden en hoe ga je het doen als je shetlander niet zo goed tegen zo veel gras kan en hoefbevangen raakt? De meeste shets zijn het beste sober te houden, en als ze de enige zijn die een wei leegeten, kan dat verkeerd aflopen.

Is er geen pensionstal in de buurt die een gereduceerde prijs voor shetlanders biedt? Of zoiets, dat neemt jou ook veel zorgen weg :)

Ja,en dan ben je vaak nog goedkoper uit dan wanneer je alles alleen moet doen.

JudiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 01:04

als je schapen wil zetten moet je daar wel enorm veel in verdiepen, schapen hebben niet enorm veel verzorging nodig maar als er ziektes zijn moet je dat wel weten en ik zeg nog niks over al die papieren die je moet aanvragen voordat je uberhoudt een schaap kunt hebben.

Een shetlander kan makkelijk alleen staan, maar of de shetlander dat wel leuk vind is een andere vraag. Bedenk wel dat als een een shetlander 24/7 buitenzet de shetlander enorm dik kan worden en daardoor misschien wel hoefbevangen kan krijgen of koliek of een andere erge ziekte.

als de wei eenmaal kaal is zou je hooi bij moeten voeren, dat kan ook veel geld kosten als je goed hooi wil geven. nog een antwoord op je vraag van de schapen, schapen kunnen makkelijk met een shetlander. ik denk dat de shetlander het nog iets leuker heeft dan alleen. geiten zijn ook leuke dieren zou je er ook bij kunnen doen. bedenk wel dat een shetlander ook veel geld kan kosten, en niet dat een shetlander een stuk goedkoper is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 02:01

Shetlanders kunnen inderdaad vaak prima met schapen, maar niet zonder soortgenoot! Meerdere schapen en meerdere ponies kunnen best in 1 wei als je dat wil. 1 schaap en 1 pony samen zetten is zielig.

Daarnaast zou ik echt nooit schapen op m'n wei willen hebben. Die beesten piesen alleen je hooi maar onder, kunnen niet tegen een liksteen waar koper in zit enz enz enz. Heel ander soort beest om te houden dan een paard.

Om nog maar te zwijgen over de consequenties voor je dieren, inclusief mogelijk ponies, als er weer eens een klauwziekte uitbreekt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:09

Ook geiten zijn geen geschikte weide partners voor paarden :n
En dan moet je helemaal een schuilstal hebben want die moeten kunnen schuilen voor de regen waar ze niet tegen kunnen.

Ik zou gewoon eens bij stallen langs gaan. Zijn er zat met een kudde shetjes waar er vaak nog eentje bij past :) hoeft helemaal niet veel te kosten aan stalling.