Strokorrels, wat doe ik verkeerd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_Levi

Strokorrels, wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 17:54

Ik zit zo langzamerhand met mijn handen in het haar..

Mijn merrie is een stalplasser waardoor haar stal snel stinkt.. ik heb al veel bodembedekkers geprobeerd en heb ni strokorrels wat ik wel fijn vind maar het lukt me niet om hiermee de stal stankvrij te houden, hebben jullie tips?

Ik haal iedere dag de mest er uit en hark het bedje van stromot weer vlak waarmee ik dus de natte plek (ze plast op 1 plek) verspreid omdat ik dacht dat daarmee de stromot droogt.. dat is ook zo maar qua stank wordt het niet minder..

Help?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 17:59

Natte plek ook weghalen? Vraag me af waarom je die vieze plek zou willen verspreiden? Ivm bacteriën die je laat liggen. Het kan wel drogen maar dat wil niet zeggen dat de geur ook wegtrekt.

AlwaysH

Re: Strokorrels, wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:01

Ik haal elke dag de hele vieze plekken of drollen weg. Jij niet dan?
(Of ik snap het probleem niet, kan ook)

Tink89

Precies, schep de natte plek er ook uit!

Ayasha
Blogger

De natte plekken hoor je er uit te halen. :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:03

Dat de stank blijft is niet zo raar. Wat je ruikt is de ammoniak die ontstaat uit de urine. Door de natte plek erin te laten blijft ook de ammoniak erin. Water (en de ammoniak) verdampen wel waardoor je bodem droogt, maar blijft wel in de stal hangen. Tenzij je er flinke ventilatie hebt. Je bent dus eigenlijk juist ammoniak aan het opbouwen in de stal.

Al geprobeerd dagelijks de natte plek ook te verwijderen?
Denk dat je dat al veel zal helpen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:16

Al het droge aan de kant gooien, al het natte eruit halen samen met de poep. Het droge weer door de stal verspreiden en eventueel meer schoon erbij gooien. En dit doe je dan elke dag, natuurlijk ruik je nog wel wat. Maar niet meer zo erg als dat je al het natte laat liggen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:27

Gewoon de natte plek uitscheppen en niet enkel de mest.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 18:41

Nou dat is dan al snel duidelijk wat ik verkeerd doe :+

Ik haal inderdaad niet iedere dag de natte plek er uit omdat ik dus dacht dat dat niet hoefde.. ik deed dat 1x per week maar zal het inderdaad eens vanaf morgen iedere dag doen, ben benieuwd wat dat scheelt!

Bedankt voor jullie snelle reacties!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:49

Als je de stank weg wilt helpt ook sprayen met biostable van equiprotecta.
Dat werkt echt super!

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:52

Wij hebben ook strokorrels. Alle dagen de drollen eruit en de natte plekken eruit. Eventueel een nieuwe laag erbij in. Wij hebben geen last van stinkende stallen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:07

Sommige paarden zijn gewoon vreselijke stinkerds... :') Is gewoon een kwestie van aftasten hoevaak je die plekken moet weghalen.

Die van ons staan momenteel wat meer binnen dan normaal in de winter, dus nattere stallen dan normaal in de winter. Je merkt het ook heel erg bij de overgang terug naar het weideseizoen. Gras zorgt dan ook voor meer plassen.

De meeste stallen mesten wij 2 á 3 keer per week goed uit. Verder dagelijks de drollen er uit. Hier ligt er bij de 'zindelijke' paarden flink veel strooisel in, de knoeiers hebben minder strooisel in liggen, zodat je ook vaker even de natte plekken er uit haalt en voorziet van droog stro.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 13:17

Bedankt voor de tips! +:)+ Hier heb ik zeker wat aan!

Equibedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:46

Mag ik vragen wat voor merk strokorrels je gebruikt, dikte zal over het algemeen 6 of 8 mm zijn. Wij hebben strokorrels die 16 mm in doorsnee zijn, deze korrels zijn losser in de box waardoor je een luchtige bodem krijgt. Hierdoor ventileert de stal beter waardoor je bijna geen ammoniaklucht meer in de stal hebt.

De huidige korrels zijn zo fijn vermalen dat de natte plek een koeklaag vormt, hierdoor heb je bijna geen ventilatie meer. Als je er dan de vork erin zet trek je de laag weer kapot waardoor je ammoniak weer vrij spel geeft.

Op Facebook staat het vermeld als Equibedding, als je daar op zoekt lees je zeer interessante verhalen

Groeten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:20

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:29

Een snel stinkende stal kan ook een medische achtergrond hebben.
Teveel eiwit in het voer kan een zeer sterke ammoniaklucht geven, terwijl een paard wat een suikerprobleem heeft erg veel plast omdat het veel drinkt.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 11:12

klopt Dubbeldun, ze heeft inderdaad medische problemen (leverbot + tekenziekte) en kreeg te veel eiwit binnen zijn we nu achter.. Dat verklaart wel het hogere aandeel ammoniak wat je ruikt.

Wij gebruiken de korrels van Zeolite.

@Equibedding, leveren jullie door heel NL? Aangezien wij echt in een uithoek wonen.

Overigens gaat het nu wel beter. Paard krijgt minder eiwit in de voeding en ik schep vaker de natte plek er uit en vul bij. Ik moet wel zeggen dat het echt een stromotbed is en er bijna geen korrel te vinden is. Vind ik op zich niet erg omdat het een fijn matras is voor paard maar ik begrijp dat er hierdoor weinig luchtcirculatie zal zijn.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:17

Misschien kunnen de producten van EM wel wat voor jou betekenen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:40

Als het echt stromot is dan zou ik idd dagelijk de natte plekken er uit scheppen en af en toe wat korrels er bij strooien en die mengen met de rest. Als je dat bed dan wat om schept blijft het luchtig ook.
Nadeel van korrels vond ik dat ze -zeker zomers- érg stoffig waren en als een klomp in de hoeven konden blijven zitten.
Reden waarom ik er met een COPD'er toentertijd mee gestopt ben.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 17:44

Manadeluca schreef:

Wat is EM?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 17:46

DubbelDun schreef:
Als het echt stromot is dan zou ik idd dagelijk de natte plekken er uit scheppen en af en toe wat korrels er bij strooien en die mengen met de rest. Als je dat bed dan wat om schept blijft het luchtig ook.
Nadeel van korrels vond ik dat ze -zeker zomers- érg stoffig waren en als een klomp in de hoeven konden blijven zitten.
Reden waarom ik er met een COPD'er toentertijd mee gestopt ben.

Zo doe ik het nu inderdaad, werkt tot nu toe beter. Ik vind zo’n “harde” koek juist wel fijn, dat verschuift niet zodat ze nooit op het beton ligt en ze eet het in ieder geval niet

Equibedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:26

MartineC1711 schreef:
klopt Dubbeldun, ze heeft inderdaad medische problemen (leverbot + tekenziekte) en kreeg te veel eiwit binnen zijn we nu achter.. Dat verklaart wel het hogere aandeel ammoniak wat je ruikt.

Wij gebruiken de korrels van Zeolite.

@Equibedding, leveren jullie door heel NL? Aangezien wij echt in een uithoek wonen.

Overigens gaat het nu wel beter. Paard krijgt minder eiwit in de voeding en ik schep vaker de natte plek er uit en vul bij. Ik moet wel zeggen dat het echt een stromotbed is en er bijna geen korrel te vinden is. Vind ik op zich niet erg omdat het een fijn matras is voor paard maar ik begrijp dat er hierdoor weinig luchtcirculatie zal zijn.

Hallo

Wij bezorgen door heel Nederland. Zolang er een truck met een 13.60 mtr oplegger kan komen, is dit voor onze transporteur geen probleem.

Gr. Equibedding

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 14:22

Manadeluca schreef:

Daar zat ik ook aan te denken, EM staat voor effectieve micro-organismen. Zelf gebruik ik die van Bio-Ron (Multitask). Een paar keer per week een beetje sprayen en geen last van ammoniaklucht!