Nieuwe stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

onbekend0000

Nieuwe stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 18:43

Hallo iedereen

Momenteel sta ik met mijn 2 paardjes op een weide. Maar we gaan naar een soort stalling verhuizen met een binnenpiste. Ze zouden samen in een grote stal komen staan! Er liggen rubber matten. Nu vraag ik me af of ik stalbeddeking zou gebruiken en welke. De anderen die daar staan, gebruiken geen stalbedekking. Ik zou eventueel 1-3 bedekken (is zo precies een stukje apart). Stro lijkt me geen goed idee omdat daar veel werk aan is om uit te mesten en ze dat sowieso gaan opeten.

Maar wat zou ik dan nemen? Of gewoon niks? Wel lefst zo goedkoop mogelijk en zo makkelijk mogelijk om uit te mesten. Ga wel dagelijks gaan, maar zou niet graag hebben dat ik daar abnormaal veel tijd aan besteed.

Paarden zouden ook hooi krijgen. Vraag is nu.. onbeperkt of 2 maal per dag of 1 maal per dag? De ene is zwaar en de andere wordt gereden (sport). Wat doen jullie?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:19

ik neem aan dat je van te voren weet wat de nieuwe stalling je te bieden heeft. je staat bij iemand in pension neem ik aan ? dan vraag je wat ze te eten krijgen en hoe vaak. en wat voor strooisel en hoe veel enz.
strooisel zou ik altijd doen. dan kunnen ze fijner liggen. en als ze plassen loopt niet alles door de hele stal. en slapen / liggen op rubber matten zie ik ze niet gauw doen.
en minimaal 2 keer per dag voldoende hooi. liever nog 3 keer per dag.
of je moet grote slowfeeders vol hooi doen zodat ze lang genoeg iets te eten / knabbelen hebben.
en alles zo goedkoop mogelijk en zo weinig mogelijk werk.......... tja, paarden kosten nu eenmaal geld en alles wat je er rond om heen moet doen is ook onderdeel van deze hobby toch.

onbekend0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 19:40

dingogirl schreef:
ik neem aan dat je van te voren weet wat de nieuwe stalling je te bieden heeft. je staat bij iemand in pension neem ik aan ? dan vraag je wat ze te eten krijgen en hoe vaak. en wat voor strooisel en hoe veel enz.
strooisel zou ik altijd doen. dan kunnen ze fijner liggen. en als ze plassen loopt niet alles door de hele stal. en slapen / liggen op rubber matten zie ik ze niet gauw doen.
en minimaal 2 keer per dag voldoende hooi. liever nog 3 keer per dag.
of je moet grote slowfeeders vol hooi doen zodat ze lang genoeg iets te eten / knabbelen hebben.
en alles zo goedkoop mogelijk en zo weinig mogelijk werk.......... tja, paarden kosten nu eenmaal geld en alles wat je er rond om heen moet doen is ook onderdeel van deze hobby toch.

Het is een lege stal. Alles moet zelf gedaan worden. En weet ik heus wel hoor. ;) sta op een weide, dus weet het zeker.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:07

Sowieso een bodembedekking gebruiken, op het rubber is koud en hard. En dan zou ik toch voor stro gaan, zoveel werk is dat toch ook weer niet :? . Ook juist fijn dat ze er nog eens wat van kunnen knabbelen.

Qua voeding: hooi in slowfeedernetten zodat ze altijd te eten hebben. Als het niet uitkomt qua voerbehoefte door te grote verschillen dan zul je ze ieder in een eigen stal moeten zetten.

onbekend0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 11:33

GDG schreef:
Sowieso een bodembedekking gebruiken, op het rubber is koud en hard. En dan zou ik toch voor stro gaan, zoveel werk is dat toch ook weer niet :? . Ook juist fijn dat ze er nog eens wat van kunnen knabbelen.

Qua voeding: hooi in slowfeedernetten zodat ze altijd te eten hebben. Als het niet uitkomt qua voerbehoefte door te grote verschillen dan zul je ze ieder in een eigen stal moeten zetten.

Stro zou ik niet nemen. Ook al zouden ze continue hooi hebben, denk ik toch dat ze dat gaan opeten. Andere opties?

Molfre

Re: Nieuwe stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:38

Toen ik van een kaal weiland naar een super de luxe pension stal verhuisde dat ik de keus tussen zaagsel, stro en vlas. Ik heb uiteindelijk voor vlas gekozen omdat:
1. geen risico dat hij het eet (heeft hij nooit gedaan)
2. veel makkelijker en sneller uitmesten
3. wordt minder smerig dan stro omdat het meer vocht opneemt

Maar ik zou er zeker wel een bodembedekking in doen als ik jou was.

Qua hooi heb ik 4 slowfeeders hangen die ik elke dag zelf vul en elke ochtend en avond wordt er 1 gegeven. Ik stop er precies zoveel in dat hij altijd over houdt, dus hij heeft 24/7 ruwvoer ter beschikking.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:39

Hele groffe houtkrullen of vlas of gehakseld koolzaadstro kan je ook gebruiken als bodembedekking

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:49

Ik zou even informeren wat de stalhouder het liefst heeft ook. Jij moet t dan wel zelf bijhouden maar hij is verantwoordelijk voor de afvoer en sommige stalbedekkingen hebben ze dan liever niet dacht ik. Dus als je even vraagt: "joh...zou ik dit of dit mogen gebruiken?" Kan jij een goede keuze maken voor jezelf.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:24

Die van mij staan op gehakseld stro. Mest makkelijk uit en weinig afval. En natuurlijk onbeperkt hooi, dat hebben ze nu eenmaal nodig. Maar ik neem aan dat je geìnformeerd hebt hoe het er normaal gesproken aan toe gaat op die stal.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:34

Lijkt mij niet dat je makkelijk en goedkoop kiest maar naar wat het beste werkt voor je paard qua netjes blijven en lekker liggen.

Mocht je voor vlas kiezen hou er dan rekening mee dat er een flinke laag in moet voor de beste werking.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 00:42

Als je wat te kiezen hebt... Sommige willen vanwege de afvoer bepaalde bodembedekking. Dan is het wel handig om te weten welke soorten wenselijk zijn. Dat je er zelf voor moet zorgen is 1 ding maar aangezien de stalhouder de afvoer regelt is dat weten wel erg handig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 03:10

Bodembedekking zou ik laten afhangen hoe hard de rubbermatten zijn, als het van die zachte koematrassen zijn zou ik opteren voor niks, indien het harde matten zijn zou ik opteren voor vlas of stro. Dan inderdaad een deeltje opstrooien.
Als je stro gebruikt en je gaat zelf 2 keer per dag, dan kan je 2 beurten hooi geven in netten (overdag komen ze buiten veronderstel ik?).
Indien je geen stro gebruikt of maar 1 keer per dag gaat dan zou ik opteren voor onbeperkt hooi in een slowfeeder.
Grote slowfeedernetten van 2 m breed en 1 m hoog passen 3-4 plakken hooi van een grote baal in, of 2-3 kleine baaltjes hooi. Hier is 1 zo een net voldoende voor 24-30 uur voor 3 kleine paarden.
Als je twee van die netten aanschaft kan je er telkens een ophangen, dag erop de volle erbij hangen (en restje van de eerste) en zo telkens er een leeggegeten is de dag erop eentje bijhangen, zo hebben ze altijd hooi te knabbelen