Welke bokkers hebben een hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 19:40

Ik rij een 5 jarige KWPN hengst, altijd zo lief dat hij het liefst in je binnenzak kruipt behalve als hij een merrie ziet (hij heeft dan ook gedekt) Hij heeft 4 jaar met 3 andere hengsten op de wei gestaan en daar wel manieren geleerd. (tulijk wel mensen om zich heen....)
1 van die hengsten is geruind nu en een is weg de 3 jarige is ook nog hengst.
Ik heb er verder noprobs mee.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 19:42

Chess is ook een hengst.
Hij is nu 10 jaar en zwart-bont, en 't is een shet.
vader= zenith
moeder=oedske
En hij heeft wel hengsten streken. Als we buitenrijden dan gaat hij hinneken naar merries en wil hij niet doorlopen, dat is wel eens lastig. Maar voor de rest is het een scheet.
Hij heeft bij de fokker, al 40x gedekt.
Dit is hem:
[img]../upload/726/chessstijgert.jpg[/img]
[img]../upload/532/chess2.jpg[/img]

_________________
Er is geen groter geheim tussen een ruiter en zijn paard.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: littleroosie op 2001-09-17 20:13 ]</font>

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 19:44

Mijn paard is ook een hengst. Zijn naam is Maestoso Zingara L (Maestro) en het is een Lipizzaner.

Ehm, ik ga je niet afraden om hem hengst te houden, want dat wil je niet horen.

Sorry voor onderstaand (ongevraagd) advies, kan het niet laten.
Wees nooit te trots om hulp te vragen bij de africhting en gedragsproblemen. Onopgevoede paarden zijn gevaarlijk. Onopgevoede hengesten zijn LEVENSgevaarlijk.

Je moet je in ieder geval altijd bewust zijn van de verantwoordelijkheid die je hebt. Als andere mensen van hun paard afvallen is dat vervelend, als jou dat gebeurd, dan kan dat een gevaarlijke situatie opleveren.

Natuurlijk is een hengst stoer, maar ook lastig. Je moet altijd opletten en ogen in je achterhoofd hebben. Mensen met andere paarden en hengstige merries zijn zich van geen kwaad/verantwoordelijkheid bewust. Soms word ik er wel eens moe van.

En dan te bedenken dat die van mij meestal een sulletje is...

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 20:06

ik heb een shetlanderhengst. hij heeft ook al gedekt maar weet dat als hij niet hoeft te dekken dat hij dan normaal moet doen. mijn oudste zoontje rijd er op en hij heeft absoluut geen hengstenstreken. hij bij t niet en is niet vals. wanneer hij een merrie ziet, gaat ie wel brommen maar verder niets.
[img]../upload/102/tor.jpg[/img]
dit is dus tor. het is een dekhengstje en mijn zoontje rijd er sinds kort ook nog op.
_________________
Welshpony's are the best.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: lonneke op 2001-09-17 20:07 ]</font>

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 20:08

Hier zijn nog foto's van Dennis.

[img]../upload/560/dennis_in_bos6.jpg[/img]<br>
[img]../upload/560/dennis_voor_de_kar.jpg[/img]<br>

Deze is echt Kwijl Kwijl
[img]../upload/560/dennis_in_het_graan3.jpg[/img]<br>

XXX
Ciska

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 20:40

Ik 'heb' ook een hengst. Avalon (voluit Avalon Ibn Amgad) is een 5-jarige Arabische hengst. Ik doe nu alleen aan dressuur (in de toekomst waarschijnlijk ook). En het is een schat van een paard, nooit gemeen, en juist helemaal geen hengstenstreken (nou ja... Scheve mond\ ). Dit jaar wordt hij nog voorgebracht op de hengstenkeuring, en verder gaat hij naar arabierenshows...

Afbeelding

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 21:06

Okeej kom ik weer aan met mijn wijze raad.
Ik heb een arabier van 19 jaar oud. Hij is 1 jaar voordat ik hem kocht gecastreerd. Toen ik hem kocht was hij 17, dus hij was 16 toen hij gecastreerd werd. In princiepe is hij nu nog gewoon een hengst zonder *ballen* , zo gedraagt hij zich ook. Ik had hem persoonlijk nooit laten castreren, het enige verschil is dat hij geen veulens kan produceren, maar voor de rest blijft alles erop. Maargoed het is eenmaal gebeurt. Maar als je hem laat castreren wacht er dan niet te lang mee!!!

Groetjes ymke

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 21:16

Hier is ie 2. Hij is inmiddels us 3,5 ik zal binnenkort eens wat nieuwe foto`s gemaakt. Hij is nu trouwens pikzwart Kwijl (op de foto was ie verbleekt door de zon)

[img]../upload/134/ronaldhead.jpg[/img]

gillian

Berichten: 4424
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 22:03

ik rij een friese hengst genaamd oeds.
hij is vroeger dekhengst geweest maar is afgekeurd nu.
hij is 13 jaar oud en zo mak als een lammetje Haha!
staat langs een merrie op stal, kijkt nog niet naar haar om.
[img]../upload/66/Oeds.JPG[/img]
zelf heb ik nog een ruin en ik moet zeggen dat een ruin 10 keer makkelijker is dan een hengst hoor!!
ruinen hebben een veel socialer leven, kunnen lekker bij andere in de wei ed.
als ik zou moeten kiezen zou ik hem laten castreren en heel snel.
als je er niet mee wil gaan fokken is het voor het beest zelf ook veel fijner.
als je er wel mee wil gaan fokken zie hem dan eerst maar eens goedgekeurd te krijgen, das al een heel gedoe.
iig veel plezier met je paardje!!
toedeledoki
gillian

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 08:44

ik heb zelf 3 hengsten. Een veulen, een jaarling en een 8-jarige. Ze zijn alledrie superlief. Nou hebben de eerste 2 er ook nog niet veel last van, maar Lethal (de 8-jarige) is echt wel een duveltje, maar hij is ook super eerlijk. Dat vind ik heel belangrijk.
[img]../upload/842/leath-strek-lrge.jpg[/img]

_________________
http://www.xs4all.nl/~denenwen, ga eens kijken!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: prakkie op 2001-09-20 10:32 ]</font>

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 08:49

Omar wordt net as donderdag gecastreerd. Er is eindelijk een afspraak gemaakt, had al 2 jaar eerder moeten gebeuren maar nu toch.....
Dan rij ik dus geen hengst meer Knipoog
Is wel beter, dan hoeft hij niet meer alleen op de wei.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 09:09

wij hebben een 6-jarige arabische hengst, een doetje!! ok, je moet wat rekening houden met merries (die wij ook thuis hebben), maar het gaat allemaal prima, ze staan samen in de wei (dubbele omheining ertussen en samen op stal (er staat 1 ruin tussen). Geen enkel probleem! Tijdens rijden wel een een beetje afgeleid als 'ie een merrie ziet, maar als je hem erop wijst dta het nu even tijd is om te werken en dat hij straks weer meiden mag kijken, dan is het wel weer ok!.
Heb zelf in het verleden meerdere hengsten gereden en ik vind het prachtig, echt waar! Ze hebben net dat beetje meer karakter!
Je moet niet bang zijn, dat als je hem op latere leeftijd castreert, dat hij dan al "hengsten"-manieren heeft, want dat valt wel mee: die gaan na verloop van tijd vanzelf weg! Het zijn de uitzonderlijke gevallen die "hengst" blijven, maar dat zit dan meer in het karakter van het paard dan ik het lange hengst zijn!! De meeste zijn na 3-4 maanden echt wel "genezen", grinnik!

Waar je wel goed rekening mee moet houden, denk ik, is dat een shire wel erg groot en sterk wordt, met andere woorden: voedt hem donders goed op, want als al die kilo's tegen je gaan werken....*zucht*...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-01 10:47

Tsja dat zou dan wel erg vervelend worden,als hij al zo n joekel is en nog geen manieren zou hebben ook! Frusty

Is er een "perfecte" leeftijd,wat castratie betreft? Lachen

Chester is nu 1 jaar en 4 maanden,ikzelf dacht aan ong. 3tot 5 jaar...

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 14:54

ik heb alleen maar merries en hengsten.
Als het echt niet anders kan zal ik een hengst wel laten castreren, maar alleen als het echt niet anders kan.
Vorig jaar heb ik mijn (toen 7 jarige) hengst verkocht. Ik heb nooit echt problemen met hem gehad en mijn neefje van 5 kon erop rijden. Ook tussen de merries rijden ging zonder problemen en als hij een merrie dekte dan had hij een speciaal dek-hoofdstel om, zodat hij wist dat hij mocht dekken.
Hij is dus verkocht en dat meisje wat hem kocht wilde naar een andere stal, maar daar mochten geen hengsten. Zij heeft hem toen laten castreren toen hij nog bij mij stond. Er is een (koeien) veearts bij geweest die ten eerste al te weinig verdoving gaf, dus bij het eerste sneetje sprong de hengst weer op 4 benen!!!! Daarnaast heeft hij niet hygienisch gewerkt waardoor er een gigantische onsteking is gekomen. Na de castratie had de hengst zijn ballen 5 keer groter dan voor de castratie!!! Hij kon niet meer lopen van de pijn en heeft 6 dagen niet gegeten.

Ik castreer dus geen hengsten meer tenzij het echt niet anders kan. Mijn merries leiden de kudde en de hengsten hebben respect voor ze. Daarnaast zijn de oudste hengsten op het moment 2,5 jaar. Ze ontwikkelen mooier als ze langer hengst blijven en een hengst heeft een heel eerlijk (mmar soms wel moeilijker) karakter.
Mijn oudste merrie heeft dit jaar nog een veulen gehad (van de hengst die ik heb uitgezocht), maar wilde dit jaar niet meer drachtig worden, dus die staat tussen de hengsten, de twee 5 jarige merries zijn beiden drachtig (1 niet mijn keuze hengst, de andere wel) en de andere merries zijn veulens van dit jaar. Daarvan staat er 1 te koop, zodat ik volgend jaar nog niet bang hoef te zijn dat ze hengstig wordt, de andere is van later dit jaar, dus die wordt zowieso niet hengstig volgend jaar.


Als de hengst mocht kiezen wilde hij zijn ballen ook niet kwijt!! Verder als je een hengst consequent opvoed hoef je niet veel problemen te verwachten.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 19:27

ik heb geen hengst meer maar kheb er wel ruim een jaar 1 gehad: Pinky Lachen
Van de ene kant jammer dat hij gecastreerd is maar ik ben er blij mee.
1) hij is veel liever
2) hij is hanteerbaar!
en dat een ruin een saai ding is is grootste onzin want pinky is een echte showpik maar heeft wel goede manieren! Cool

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 19:48

ik heb twee maanden geleden mijn tweejarige laten castreeren, hij werd echt moeilijk.
over het algemeen an ik goed met hengsten overweg, maar deze werdt gewoon gevaarlijk inde stal naar je klauwen over de staldeur willen springen in de wei op je afstormen
als je echt een doelhebt voorje paard zoals dekhengst als hij daar voor goed is dan zal ik hem natuurlijk niet castreeren maar als hij gewoon je beste vriendje moet worden voor het leven
zal ik hem wel castreeren (als hij te moeilijk voor je wordt)
slleen eenmaal aangeleerde hengstenstreken daar kom je heel moeilijk van af
we hebben namelijk een ruin van vijf die denkt nog steeds dat hij hengst is
maar ja daas een risico die je neemt op het later castreeren van je paard (hij was al vier)
iniedergeval een keuze voor jou die ik niet voor jou kan maken maar misschien kan ik met dit antwoord de keuze iets amkkelijker maken

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-01 21:13

Toch best veel mensen die ook een hengst hebben! Cool

Ik vind t erg leuk om te lezen hoe jullie ermee omgaan en ervaringen etc. Lachen

Vandaag was Chester echt erg lief,lekker kusjes vragen en lekker aanhankelijk...
Lovers

Vandaag hebben we het andere hengstje er bij gedaan(die moest eerst afgespeend worden) en spelen dat die 2 deden!
Ik denk dat dat wel scheelt...

seleentje
Berichten: 76
Geregistreerd: 11-03-01
Woonplaats: Lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 22:01

galaxy is nu 17 maanden en ook hengst Lachen
Momenteel nog geen problemen, maar vanaf het begint moet ie er ook maar aan geloven Knipoog
Groetties

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 22:44

Seleentje, Kenzo is toch ook een hengst?

gr. Ziggy

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 10:41

Citaat:
Op 2001-09-18 10:47, schreef Sugababe:

Is er een "perfecte" leeftijd,wat castratie betreft? Lachen

Chester is nu 1 jaar en 4 maanden,ikzelf dacht aan ong. 3tot 5 jaar...



Ik denk dat je hem beter eerder kan castreren dan 3/5 jaar. Ik denk dat je dat nu al ongeveer kan doen hoor. Ik ken veel pony's die rond hun 5 gecastreerd zijn en hebben bijna allemaal nog hengstentrekjes.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 10:54

z
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 11:10

Een vriend van mij heeft ook een hengst, een belgisch gefokt sportpaard. Lovers Heel mooi beestje en super vriendelijk. Alleen tja, kan heel sterk zijn enzo.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-01 12:05

Ja dat zal ik ook wel krijgen.
Maar als ik hem nu concequent opvoed en alle dingen aan en af leer Haha! , zal dat toch wel goed zijn?
Tja of hij moet het gewoon in zich hebben.

Ik moet zeggen het gaat steeds beter,helemaal nu we het haflingerveulen (ook een hengst) er weer bij hebben gezet.Dit was omdat die uk eerst nog afgespeend moest worden,wilden de fokkers niet doen... Frusty

Ze spelen echt de hele dag door samen,en ik merk dat dit echt een positieve invloed heeft op beide...

Vanmiddag gaan we samen wandelen,en mn vriendin neemt haar Haflinghengstje dan ook mee! Haha!

Chester moet namelijk elke dag een stuk lopen omdat hij erg slecht ontwikkelde beenspieren heeft,wat niet goed is voor zo n jong beestje.

Ben benieuwd!!!! Party!!

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 14:49

ik krijg ook een hengstje
en ik heb daar oook voor gekozen Haha!
ik zeg wel als die moelijk gaat doen dat die dan
ruin wordt Clown
maar anders denk ik ook
ik ga ervan uit dat hij tot eenjaar of 2 a 3 hengst blijft en dan wordt die ruin! Cool
ik vind het mooi als ze hengst blijven en het is ook je eigen keus natuurlijk maar zelf vind ik het wel een beetje zielig als een hengst alleen op de wei staat en niet dekt! Verward

dus maar iedereeen moet het zelf weten

groetjes iris en Xaires (veulentje) Haha! Party!!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 15:42

Citaat:
Op 2001-09-17 19:03, schreef Domino:
De meeste hengsten vind ik zielig, ze worden heel geisoleerd gehouden.Ik denk dat ze dan liever ruin zouden zijn.


Dit hoeft niet zo te zijn. Als je dse hengsten maar meteen duidelijk maakt dat ze NIET in de stal mogen dekken, blijven ze in de stal rustig. Onze hengsten staan tussen de merries in. En die hengsten dekken ook gewoon. Ze dekken in de paddock en ze weten dat als ze een bitje inkrijgen, dat ze mogen dekken. Krijgen ze dit niet dan weten ze dat ze gewoon in de paddock gaan, en gaan dan ook helemaal niet ouwehoeren.