Mijn paard eet haar stal leeg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mies

Mijn paard eet haar stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 21:28

Sinds een paar maanden heb ik mijn eerste eigen paard. Sinds een tijdje merk ik dat ze al het stro wat in de stal ligt helemaal op eet. Ze staat in de avond vanaf 5 uur op stal tot de volgende dag ongeveer 11 uur. Als ik dan in de middag de stal kom uitmesten ligt er bijna geen stro meer in. Ook zie ik dat ze het eet terwijl ze altijd genoeg hooi krijgt in de ochtend en avond. Wat kan ik hier tegen doen? Vind het namelijk best zonde van het stro elke keer. Kan er elke dag bijna wel een halve baal ingooien en het geeft ook nog eens dubbel zo veel mest.
De stal eigenaar raadde mij hertshoorn aan om te sprayen op het stro. Iemand hier bekend mee? Kan dat geen kwaad? :)

Anoniem

Re: Mijn paard eet haar stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:30

Je schrijft dat je het zonde vind om er een halve baal stro in te gooien, maar hoeveel hooi gooi je er eigenlijk in? Heeft je paard wel een alternatief voor stro eten, of is het stro het enige eetbare in de hele stal?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:31

Kijk naar de oorzaak, wat komt ze tekort?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:33

Een paard wil in principe de hele dag ergens op kauwen. Als dat niet op hooi kan, dan gaan ze over op stro. Meer hooi voeren dus, dan laten ze het stro wel liggen. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:35

Van 5 uur sniddags tot 11 uur sochtends is best een lange tijd hè
Een beetje in het stro fourageren geeft het paard wat te doen.
Mijn paard is ook gek op stro Y)(^)
Ze eet soms eerst stro en dan pas hooi ;)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:36

Gewoon zo laten?
Als ze haar stal leeg eet heeft ze het gewoon nodig (qua ruwvoer of tijdsbesteding).
Als je het niet wil kan je idd hertshoorn proberen, of koolzaadstro of anders zaagsel, in alle gevallen zal je wel nog meer hooi moeten geven omdat de maag het nu gewend is om constant kleine beetjes te krijgen.

Mijn merrie vreet ook haar stal leeg als ze op stal staat. Grote berg hooi of nog grotere berg hooi, net genoeg stro of kniediep; het maakt allemaal geen verschil, de stal is de volgende ochtend per definitie leeg.
Ze heeft er nooit kolieken van gekregen en de kostprijs van stro is ook het einde niet.
Dus laat het maar gewoon zo.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 21:36

xyzutu2 schreef:
Je schrijft dat je het zonde vind om er een halve baal stro in te gooien, maar hoeveel hooi gooi je er eigenlijk in? Heeft je paard wel een alternatief voor stro eten, of is het stro het enige eetbare in de hele stal?

In de avond 1 hooinet helemaal vol en in de ochtend nog een keer.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 21:38

Thioro schreef:
Gewoon zo laten?
Als ze haar stal leeg eet heeft ze het gewoon nodig (qua ruwvoer of tijdsbesteding).
Als je het niet wil kan je idd hertshoorn proberen, of koolzaadstro of anders zaagsel, in alle gevallen zal je wel nog meer hooi moeten geven omdat de maag het nu gewend is om constant kleine beetjes te krijgen.

Mijn merrie vreet ook haar stal leeg als ze op stal staat. Grote berg hooi of nog grotere berg hooi, net genoeg stro of kniediep; het maakt allemaal geen verschil, de stal is de volgende ochtend per definitie leeg.
Ze heeft er nooit kolieken van gekregen en de kostprijs van stro is ook het einde niet.

Ah oke bedankt. Ze krijgt 2 x per dag muesli zonder suiker een volle maatbeker. Een kwpnr van 4 jaar oud. Overdag op de wei. Is dat voldoende?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:40

Weeg dat hooinet eens, zoveel kilo gaat er namelijk niet in.
Een beetje paard moet per dag wel tien kio hooi eten,
Denk dat je toch nog meer hooi moet gaan geven :j
Wat eet je paard nog als het buiten de stal staat?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:45

Hoeveel weegt je hooinet dan?
Een paard mag/kan 1 a 2 kg hooi per 100kg paard per dag eten.

Mijn merrie (600kg) werkt met gemak 12kg hooi per dag weg.
Nu staat ze 24/7 buiten en deelt een hooibaal van 300kg met nog 2 paarden en een pony. Afhankelijk van de kwaliteit gaat zo'n baal er op 3 a 5 dagen door. In theorie eet ze dus 15 tot 25 kg hooi per dag. In werkelijkheid geen idee want we staan er niet op te kijken welk paard meer of minder eet. Is de baal op, krijgen ze een nieuwe.
Die 12kg kreeg ze op stal en dan nog vrat ze haar stal leeg. Ze heeft een goede spijsvertering zullen we maar zeggen.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 21:47

ellepel schreef:
Weeg dat hooinet eens, zoveel kilo gaat er namelijk niet in.
Een beetje paard moet per dag wel tien kio hooi eten,
Denk dat je toch nog meer hooi moet gaan geven :j
Wat eet je paard nog als het buiten de stal staat?

Twee hooinetten bij elkaar is zeker nog geen 10 kilo bij elkaar inderdaad. Overdag staat ze op de wei en nu word er in de middag wat hooi bijgevoerd. Denk dat ik er nog maar een hooinet bij hang dan.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:52

Thioro schreef:
Gewoon zo laten?

Hier ook zo’n figuur. En ook ik laat dat gewoon zo. Hij heeft er geen hinder van dus ik maak me er niet druk om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:01

Het zou zomaar kunnen dat een tweede hooinet de oplossing is. Stro eten is op zich niet zo erg als je paard niet gevoelig is voor verstoppingskoliek, het grote nadeel van stro is alleen dat het niet speciaal geteeld wordt als voedingsgewas en dat er dus meer/heftigere bestrijdingsmiddelen gebruikt kunnen worden bij de teelt. Dus hooi heeft dan toch de voorkeur.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:05

Onze kwin doet t ook als ze te weinig hooi krijgt. Dus nu extra hooi in net met kleine mazen. Gaat prima!

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:10

Een van mijn paarden eet ook heel graag stro, bij een vers stalletje knabbelt hij t met plezier en laat t hooi ervoor wachten. Mijn oplossing; ik laat t maar, maar wordt t een beetje te gek dan laat ik zijn stal iets viezer. Goede kwaliteit ruwvoer en weiland is ook altijd aanwezig.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:16

Hier ook een ondanks 2 flinke hooinetten.
Zodra ze op stal wordt gezet gaat neus in het stro en begint ze dat eten.
Ik gooi in een hoek van de stal ook een hoop stro neer voor haar.
Soms is haar stal een heel eind leef en de netten half of nog minder leeg.
Maar maak me er niet druk om.
Ze is lekker bezig snachts zo denk ik dan maar.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 00:35

xyzutu2 schreef:
Het zou zomaar kunnen dat een tweede hooinet de oplossing is. Stro eten is op zich niet zo erg als je paard niet gevoelig is voor verstoppingskoliek, het grote nadeel van stro is alleen dat het niet speciaal geteeld wordt als voedingsgewas en dat er dus meer/heftigere bestrijdingsmiddelen gebruikt kunnen worden bij de teelt. Dus hooi heeft dan toch de voorkeur.

Volgens mij is stro een 'afvalproduct' van graanteelt en wordt het dus wel gebruikt voor voedsel. Dus imo geen heftigere bestrijdingsmiddelen.

Ik zou ook meer hooi voeren. Kan ze het hooi makkelijk genoeg uit het net krijgen? Kan ook zijn dat als ze vindt dat ze teveel moeite moet doen dat ze dan het makkelijk verkrijgbare stro gaat eten..

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 00:40

Mijn paarden staan de hele dag buiten, hebben onbeperkt hooi en eten ook wat stro. Ze vinden de structuur kennelijk lekker. Ik maak me daar nooit druk om. Volgende dag mesten en weer wat stro erbij :)

Wat betreft bestrijdingsmiddelen is niet waar. Stro is niks mis mee.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 00:52

Ik zou inderdaad kiezen voor meer hooi. Evt in plaats van gewone netten in een slow feeder zodat je paard er langer mee bezig is. Of evt, naast de 2 netten die je nu geeft s avonds nog een slowfeeder er bij.

Overigens vind mijn paard stro erg lekker. Zelfs zo dat hij soms zijn hooi laat liggen en vrolijk stro gaat eten :+ (het hooi is goed, rest van de paarden eet gewoon braaf het hooi) bij hem is de oplossing om hem op gehakseld stro te zetten ipv normaal. Hiervan eet ie nog wel wat maar veel minder, en mag wel gewoon op de mesthoop in tegenstelling tot vlas bv

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 01:05

Same!!

mijn pony eet heel haar stal leeg , maakt niet uit hoeveel ik erin gooi!
maar ik heb er nog nooit last van gehad, heb vanalles geprobeert hooinetten, meer hooi ook zaagsel maar dat kan ik niet hebben (ik haal meteen alles eruit want ik kan niet tegen die vieze plekken :/ )

ik vind het aan de ene kant wel fijn ik veeg iedere dag heel de stal schoon en elke dag heeft ze vers stro en een super schone stal!

al moet ik wel zeggen dat ze sommige balen ooit wel laat liggen (vind ze dan niet lekker ofzo)

achjaa succes hoop dat je iets vind wat voor jou werkt!!

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 01:08

1 hooinet voor 18 uur op stal lijkt me inderdaad behoorlijk aan de magere kant, daar valt nog wel verbetering uit te halen

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 01:26

Bedankt, ik ga wat meer hooi bijvoeren en eventueel in een hooi net waar uit het wat moeilijker te pakken is. Deze hooinetten zijn best wel simpel.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 07:37

Ik heb ook zo'n stro-vreter. Mijn paard eet vaak liever stro dan haar kuil. Binnen een week of 2 nadat ik haar had gekocht had ze verstoppingskoliek van de grote hoeveelheid stro die ze gegeten had %)

Het was heel simpel opgelost, paard staat sinds toen op vlas of zaagsel. Ze krijgt een bult kuil die ze echt niet op kan, dus dat gaat prima :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:11

Gamblerscup en NinaCharlie, paard krijgt nu 2x per dag een hooinet, maar TS gaat 's avonds nu een 2e net ophangen. Dus dan kom je volgens mij op 3.

Mies schreef:
xyzutu2 schreef:

In de avond 1 hooinet helemaal vol en in de ochtend nog een keer.

Maar ze kwam met de 2 netten samen niet op 10kg uit. Een goed vol net erbij zal dan in totaal rond de 13k/14kg uitkomen denk ik.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:45

Als het nog niet werkt als je meer gevoerd hebt, probeer dan is een bak neer te zetten met daar stro in. Mijn paard knabbelt ook graag ergens op, en dit werkt goed zodat ze niet de stalbedekking op eet. En als er nog stro overblijft in de bak kan je dat altijd nog opstrooien (samen met nieuw stro natuurlijk)