Deken op of af??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stocki

Deken op of af??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 13:55

Mijn pony heeft droes. Hij stond altijd 's nachts binnen en overdag buiten en had een fijn wintervel, altijd zonder deken.
Nu mag hij niet bij de andere paarden op stal en staat 24u pd in de paddock, met de andere zieke ponys.
Omdat hij echt wel ziek was in het begin, kreeg hij een deken op. Inmiddels gaat het beter, wilde ik de deken eraf halen, maar nu heeft hij daaronder een heel glad velletje gekregen! Niks meer lekker haren overeind als isolatie...
Ik vrees nu dat hij de rest van de winter niet meer zonder deken kan (ik woon in Oostenrijk, dus behoorlijk koud), maar ergens vind ik dat behoorlijk jammer. Zijn vacht isoleert toch veel beter als een dunne winterdeken? Wat zouden jullie doen in zo'n geval? Ik bedoel: Hij kan zijn haren niet meer overeind zetten onder die deken, maar als die deken af is, doet hij het nu ook niet meer...overigens heeft hij op de plaatsen waar de deken niet zit (buik, borst), nog wel een lekker teddyvel, en staan verder zonder uitzondering alle paarden zonder deken.

StalNollie

Re: Deken op of af??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:58

Oplaten. Het is echt te koud nu om hem weer af te laten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:05

Op laten, afgezien van dat het eigenlijk ook in Oostenrijk nog echt winter moet worden, is je pony nog niet geheel genezen, nu hem harder laten werken om warm te blijven kan wel eens voor een terugval zorgen en dat wil je zeker niet. Dikker hoeft niet, ook die glad liggende vacht is nog steeds winterhaar. Voel in de lies (helemaal bovenin tussen de achterbenen) hoe warm hij is, nu zeker ivm herstel droes naast het temperaturen. Je krijgt dan heel makkelijk een indicatie van normaal/warm/koud voor jouw pony. Bij koud is extra hooi eerste stap, te warm is temperaturen en al dan niet deken af (niet bij koorts).

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:15