Welke bodembedekking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xdaniejelle

Berichten: 222
Geregistreerd: 26-07-12

Welke bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 13:27

Hoi,

Mijn appaloosa en mini appaloosa staan 24/7 buiten met een inloopstal met verharde ondergrond. Ik wil er ook graag bodembedekking in zodat ze kunnen gaan liggen als ze dat willen, maar stro eten ze op. Welke bodembedekking is hiervoor het meest geschikt en gaan ze zeker niet opeten? (ze eten bijna alles :'))

Groetjes,

Daniëlle

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:29

Mijn paarden eten stroo ook op, ik probeer nu gehakseld stroo( eigenlikk voor de koeien) soort zaagel, en dat werkt ook super goed.
Alleen willen ze daar ook nog wel eens een hapje van nemen. Misschien is vlas een optie?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Welke bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:37

Ik heb zachte rubberen matten, nadeel is wel dat de urine eronder blijft staan dus moet wel een beetje zaagsel oid op.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Welke bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:39

Stro opeten kan geen kwaad mits ze genoeg hooi hebben eten ze stro als tussendoortje even een andere structuur enz
Ik voer stro ook bij naast hooi
Dus persoonlijk zou ik gaan voor rubberenmatten met n laagje zaagsel en wat stro voor de lekker

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Welke bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:42

Strokorrels kan ook nog. Dat ziet er uit als brokken, maar moet je eerst weken. Dan wordt het verpulverd en ziet het eruit als zand. Als je eenmaal een goede bodem hebt, dan blijft deze ook heel goed liggen. Twee bij mij op stal hebben dit ook, ziet er niet mooi uit want het is erg donker, maar is wel heel schoon en droog.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welke bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:08

Ik zou gaan voor 20cm zaagsel, maar 20cm vlas kan ook. Sommige paarden eten echter wel vlas, dus dat zou ik eerst uitproberen. Een vlaseter is levensgevaarlijk op vlas namelijk. En dan wel een hooinet met stro ophangen, want blijkbaar hebben ze behoefte aan de vezels.

Qua richtlijn voor een goed bed kan je aanhouden: 10kg per vierkant meter stalling. Dus over het algemeen bij een stal van 9m2 (3x3) 4.5 pak zaagsel, vlas, stro, hemperade, strokorrel (sommige verpakkingen zijn 15kg, dan 5-6 pakken), houtkorrel (zie strokorrel). Goede drempel ervoor van ±20cm en ze hebben een heerlijk bed.

xdaniejelle

Berichten: 222
Geregistreerd: 26-07-12

Re: Welke bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 20:51

Dankjewel voor de tips! :)