Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:34

Gelukkig is dat hier nooit traditioneel geweest.

Paarden staan hier in de regio traditioneel overdag buiten en in de nacht binnen.
24/7 buiten is wel nieuwer.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:40

Hier was 24/7 buiten dan meteen 3/4 van het jaar tot de knieën in de blubber zonder schuilstal.

Je ziet hier wel verandering komen, maar nog steeds veel paarden dan wel op stal, dan wel op een mini paddock. 1 dure sportstal hier in de regio adverteert er zelfs mee: "paddock precies groot genoeg dat paard niet gek kan doen en zich kan blesseren." Of te wel een paddock van 8x10... 8)7

Anoniem

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:56

De mijne staat op een stal zonder weiland maar is er gekgenoeg vreselijk gelukkig. Laatst geprobeerd in een ruimere buitenbox, maar nee.. ze brak de tent af, steigeren in die box, deur proberen eruit te trappen en zelfs over de deur heen proberen te springen (door het weefrek heen)
Gelijk weer in dr eigen stalletje gezet en toen was alles weer goed. Heel bizar.

Ze staat zoveel mogelijk buiten, ik zet haar iedere dag ongeveer 2 uurtjes buiten, als het mooi weer is ook nog bosrit, en als ik er ben ben ik veel met haar bezig. Hetzij borstelen etc, hetzij longeren of tutten. Ze komt er in ieder geval veel uit. Sinds dit topic ben ik ook consequenter in het buiten zetten.
In tegenstelling tot veel andere paarden hier staat zij veel buiten, maar anderen staan gerust 24u per dag op stal met soms wel 3 dagen achter elkaar vrij, is dus 3 dagen lang er niet uit komen. Erg sneu.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:03

Dit topic heeft mij weer met de neus op de feiten gedrukt dat het merendeel nog veel binnen staat en dat ik daar nog steeds niet heel erg rustig onder blijf, ondanks alle uitleg. Ik zie wel dat er veel gradatie is.

Wel vind ik dat er over de nachten gemakkelijk wordt gedaan. Een paard rust niet aansluitend zo lang maar verspreid over de dag. Als ik dan zie dat paarden bezig gehouden worden doorheen de dag met paddock, stapmolen, rijden, voeren etc. Vraag ik me af of ze dan ‘s nachts automatisch meer rust pakken en het zo in balans is? Of zijn dat juist lange nachten of zijn de dagen dan te veel. Dat vind ik wel interessant!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:11

Kijkend naar mijn paarden die met de dag mee naar buiten gaan.
Dus nu alweer een uurtje langer buiten staan :)
Heb ik ook wel het idee dat ze wat dat betreft wel hun slaap ritme er aan aanpassen. Nooit helemaal natuurlijk dat geloof ik ook niet.
Maar overdag zie ik ze zeer zelden liggen, ja oke toen ze klein waren nog wel, maar nu ze bijna 3 zijn niet meer. De oudere helemaal niet.
Buiten tijd gebruiken ze echt om te eten, spelen, groomen. Staand dutten.
Op stal, ik denk dat er nu vast 1 ligt van de jonkies. De oudere pas vannacht, maar allemaal gaan ze liggen in de stal.
1 van die oudere wil buiten niet eens slapen. Jaar of wat terug heb ik die ook 24/7 buiten gehad, maar die zag je echt vermoeid raken. Nu is dat wel de baas van het groepje dus die gaf zich denk ik ook gewoon niet de rust.

er is er overigens maar 1 onder het zadel, de rest doet niets.
In zijn gedrag zie ik dan weer niets anders.

Gini
Berichten: 17933
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:13

Willekes schreef:
Ben wel benieuwd, zijn er mensen of is er iemand met of door dit topic anders tegen bepaalde dingen aan gaan kijken? Positieve zin (of minder positieve zin)?


Wat mij vooral opviel -en wat ik dacht dat al lang iets uit het verleden was- is dat wanneer je pleit voor paarden meer naar buiten te gooien, dat er dan toch nog steeds eerder het beeld naar boven komt van wolharige modderpaarden die 24/7 met de knieën in de blub op een achteraf weitje staan. Dat beeld zouden we meer en meer moeten kunnen ontkrachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:54

Die van mij rust wek duidelijk meer in stal dan overdag buiten, dan is ze altijd wel bezig :) Ze staat wel op rust soms, maar meestal is ze dan wel “wakker”. Zeg maar als er iets beweegt is ze er gelijk weer, in stal kan ze echt weg sukkelen en merkt dan niks meer. Dus echt slapen doet die van mij buiten niet, ‘s nachts in stal wel :)

Heeft dan overigens de hele nacht de beschikking tot eten, net zoals de dag.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 03:27

Voor ons niks veranderd, we werken in de ochtend, dan heeft hij rust/siesta en als de scherpste zon weg is gaat hij paar uurtjes naar buiten in de wei tot het donker is. Maar ik zie wel dat het bij de meesten bij ons op stal niet geldt en dat vind ik wel heel erg. Maar ik kan daar helaas niets aan doen. Hij ligt altijd in de box. Hij staat op vlas en ik mag het elke dag uit manen en staart pulken. Het was en is nog steeds een droom om hem ooit nog eens aan huis te kunnen hebben.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:35

Die van mij doet regelmatig een dutje in de paddock, pas zelfs toen het gevroren had en het waaide. Als het erg nat is ligt hij uiteraard niet. s Nachts op stal wel altijd aan het stro in de manen en staart te zien, hij pakt zijn rust dus wel. Vind het altijd mooi om te zien dat er altijd 1 blijft staan op wacht als de rest ligt te dutten. Door de storm heeft hij momenteel maar een half dak op zijn schuilstal, dus hij is het met regen en wind nu wel wat eerder zat.


Afbeelding
Gisteren stonden ze er zo mooi bij, wachtend op het hooi wat er aan kwam <3

Bij ons op stal worden de andere paarden onderling buiten gezet, 7 paarden momenteel en 4 paddocks ter beschikking. Het verbaast me nog steeds dat mensen dan niet eens de moeite nemen hun paard buiten te zetten en al euforisch zijn als ze zien dat hij er een half uurtje uit is geweest door iemand anders. Op een dag met storm en regen begrijp ik dat je niet met alle paarden gaat slepen om ze lekker lang buiten te hebben (ze hebben daar geen ruwvoer,schuilgelegenheid), maar zeker op zo'n dag als gisteren zou ik ze zeker lekker buiten in het zonnetje hebben gezet. Als ik er ben in de ochtend probeer ik ze nog wel eens buiten te zetten, maar als ik dan zie hoe weinig moeite de rest doet vraag ik me af of ze er wel blij mee zijn :o . Ik doe het dan maar voor de paarden, in principe hoef ik het ook niet te doen, want die van mij staat toch de hele dag op de paddock.

Es_ther

Berichten: 18719
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:50

Mooie foto!

Anoniem

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:09

Flappie28
Dat snap ik ook niet, gebeurt bij ons op stal ook... 7 dagen per week worden de paarden buiten gezet (dus nog “luxer” dan bij jou) Om 13:00 schept stal de mest uit alle paddock en heb je de optie dat zij dan je paard weer binnen zetten. Anders moet je dat zelf doen en even de overige mest uit de paddock halen, mogen ze zo lag blijven staan als je wilt. Zolang ze voor het echt donker is maar binnen staan.
En dan nog zijn er mensen die om 13:00 hun paard binnen laten zetten? En waarom? Zelf geen mest willen scheppen? Niet in de avond willen komen? Ik snap dat ook niet...
Wij regelen met z’n 4en dat de paarden binnen komen, dan zet je dus 1 of 2x per week 4 paarden binnen en 2 paddocks mesten. Kost je 15 minuten...

Ik snap ook niet dat als de optie er is, men dan alsnog hun paard binnen zetten. Daar kan ik echt niet bij...

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:43

Anoniem schreef:
Ik snap ook niet dat als de optie er is, men dan alsnog hun paard binnen zetten. Daar kan ik echt niet bij...



Voor die mensen is het mentaal welbevinden van het paard wellicht ondergeschikt.

Maar dan zijn er voldoende andere goede redenen om het dier meer buiten te krijgen: paarden die weinig bewegen (ofwel: veel binnen staan) krijgen sneller en heviger last van artrose, luchtwegen lopen eerder schade op stof en ammoniak, het lymfesysteem werkt niet adequaat waardoor het paard moeilijk van afvalstoffen af komt (wat weer resulteert in huidproblemen etc...), na beweging kan het lichaam moeilijker van het melkzuur af komen wat geproduceerd wordt tijdens het sporten en verzuring ligt op de loer, een paard krijgt te weinig vit D binnen, het hoefmechanisme werkt als een pomp (continue bewegen optimaliseert die pompende werking en daarmee de hoefkwaliteit), etc...

Er zit hier een vent om de hoek wiens paard dag en nacht binnen staat, alleen, en die er alleen uit komt als hij gaat uitmesten.
Ik zit te bedenken hoe ik dat beest kan 'redden', want mijn maag draait om als ik dat hoofd steeds zie voor de tralies.
Maar dan denk ik er even over na, en realiseer me dat duizenden paard zo'n baggerleven hebben.... er is nog veel werk te verzetten!

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:12

Ik had half december onze pony verhuisd naar de manege waar mijn dochter wekelijks lest omwille van de modder thuis. Thuis staat onze pony altijd buiten. Ze heeft een schuilstal en bij echt slecht weer krijgt ze daar haar hooi. Nu verwachtte ik niet dat onze pony heel veel kon buiten staan in de manege, het is een kleinschalige manege maar elke dag minimum 4u vind ik niet meer dan normaal en een must. Toen ik de eerste keren bij haar kwam vond ik het al raar dat ze nooit zand in haar manen of staart had maar de 2de keer dat ik met haar wou rijden en ze met 4 benen in de lucht ging was het voor mij duidelijk dat ze nog geen enkele keer had buiten geweest en dat terwijl ze daar al 1,5 week stond. Ik heb de manegehouder hierover aangesproken en hij gaf toe dat hij het niet ziet zitten om pensionpaarden elke dag buiten te zetten. Ik heb de dag nadien onze pony er weg gehaald en kan het amper geloven dat de andere pensionpaarden dus nooit of amper buiten komen. Ik vind het dierenmishandeling. Vinden die eigenaren het dan normaal dat hun paarden continue op stal staan? Ik kan er met mijn verstand niet bij en vind het zo erg voor die paarden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:26

herous schreef:
Ik had half december onze pony verhuisd naar de manege waar mijn dochter wekelijks lest omwille van de modder thuis. Thuis staat onze pony altijd buiten. Ze heeft een schuilstal en bij echt slecht weer krijgt ze daar haar hooi. Nu verwachtte ik niet dat onze pony heel veel kon buiten staan in de manege, het is een kleinschalige manege maar elke dag minimum 4u vind ik niet meer dan normaal en een must. Toen ik de eerste keren bij haar kwam vond ik het al raar dat ze nooit zand in haar manen of staart had maar de 2de keer dat ik met haar wou rijden en ze met 4 benen in de lucht ging was het voor mij duidelijk dat ze nog geen enkele keer had buiten geweest en dat terwijl ze daar al 1,5 week stond. Ik heb de manegehouder hierover aangesproken en hij gaf toe dat hij het niet ziet zitten om pensionpaarden elke dag buiten te zetten. Ik heb de dag nadien onze pony er weg gehaald en kan het amper geloven dat de andere pensionpaarden dus nooit of amper buiten komen. Ik vind het dierenmishandeling. Vinden die eigenaren het dan normaal dat hun paarden continue op stal staan? Ik kan er met mijn verstand niet bij en vind het zo erg voor die paarden.


Dat is ook dierenmishandeling..... en die andere pensioenklanten?! Treurig. Doordat zij niet op hun strepen staan, vind de eigenaar het wel gezegend. Makkelijker geld verdienen voor hem.....
Goed dat je je pony hebt weggehaald!!!

Anoniem

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:18

Zo stond mijn paard eerst ook, toen ik haar net had. Ze kwam eruit als ik er was of als ik vroeg of iemand anders haar even inde paddock of eventueel stapmolen wou zetten. Ik wist niet beter toen, was 16 en dit is mijn eerste paard, en hier in de omgeving is dat helaas ook nogsteeds normaal... :(

En zolang er paarden zijn die het “”prima”” vinden (ondanks dat ze waarschijnlijk nog happy’er zijn als ze er minimaal een paar uurtjes uitkomenzal er ben ik bang ook niks aan veranderen...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:19

Maar dan vraag ik me af, hebben die mensen geen internet of zo.
Kijk 30 jaar terug dat mensen niet beter wisten, vooruit dan maar.
Maar tegenwoordig? Dan ben je toch behoorlijk wereldvreemd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:34

bruintje123 schreef:
Maar dan vraag ik me af, hebben die mensen geen internet of zo.
Kijk 30 jaar terug dat mensen niet beter wisten, vooruit dan maar.
Maar tegenwoordig? Dan ben je toch behoorlijk wereldvreemd :+


Tja... Winterwei is hier bijna niet mogelijk ivm de kleigrond. Dat kan ik ergens wel begrijpen.
En dat er bijna geen paddocks zijn komt bij de meeste stallen door de beperkte ruimte. Kan ik ook begrijpen midden in [plaats].
Wat ik dan niet begrijp, is dat de meeste wel stallen zijn waar 30+ paarden staan. Als je dat nou minders, kan je allicht zorgen dat alle paarden een halve dag buiten komen lijkt mij?
Is al een begin denk ik! De meeste stallen hier zijn zo groot namelijk...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:41

Maar stallen met beperkte ruimte zouden een verbod moeten gaan krijgen. In fases afbouwen, klaar.
Of inderdaad wat jij zegt het aantal paarden minderen, maar dan zal de prijs omhoog moeten. Maar ja dat is dan maar niet anders.
Voor hobby mag dit zo toch niet door blijven gaan?

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:49

Inderdaad zijn er in de omgeving Utrecht niet veel stallen waar de paarden veel buiten komen, dus toen ze bij ons op stal stopten met de ijslanderpaddocks hebben wij direct gevraagd of onze paarden er niet op konden op de dag en dat mocht. We moeten ze wel zelf buiten zetten en binnen halen, maar ze worden wel 3 keer gevoerd per dag daar en een automatische drinkbak ook, dus mag niet klagen voor deze omgeving. Toen ik nog gebruik moest maken van de andere paddocks was het ook altijd zo leuk dat je tig paarden (er stonden er toen nog rond de 20) buiten had gezet in de ochtend en dan verwachte/hoopte dat iemand die van jou ook buiten zou zetten als wederdienst en dan bleek dat ze die gewoon hadden laten staan :? . Als ik daar nog gebruik van zou moeten maken zou ik geloof ik toch een soort rooster proberen te maken onderling, zodat ze wel een aantal keer per dag buiten komen. (moet wel iedereen daar zin in hebben natuurlijk :( )

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:52

bruintje123 schreef:
Maar stallen met beperkte ruimte zouden een verbod moeten gaan krijgen. In fases afbouwen, klaar.
Of inderdaad wat jij zegt het aantal paarden minderen, maar dan zal de prijs omhoog moeten. Maar ja dat is dan maar niet anders.
Voor hobby mag dit zo toch niet door blijven gaan?


Maar sommige eigenaren willen hun paard helemaal niet (meer) buiten hebben i.v.m. nat, vies, koud, wind of wat dan ook, dus wat moeten die dan? :')

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:54

Die moeten maar overgaan op een hobbelpaard of stalen ros :D

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:57

Precies. Een andere hobby zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:58

Hier heb je gemiddeld 2 opties:
1: Supermooie en luxe stal/accommodatie, maar meer gericht op de ruiter om zo maar te zeggen (binnenbak, perfecte bodem, stapmolen enz).
2: Basis stal, welzijn van de paarden voorop (veel buiten) maar een buitenbak waar je bij de minste regendruppel al niet meer in kan rijden.

Het welzijn van mijn paard staat zeker voorop. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb d’r niet om naar te kijken en wel (spring)wedstrijdambities. Een binnenbak hoeft voor mij echt niet, maar dan wil ik wel een buitenbak die tegen een regenbui kan.
Hier zijn het zulke enorme uiterste van elkaar, dat is hier (denk ik) de voornaamste reden dat zoveel (sport)paarden op stal staan. Omdat je op de stallen waar de paarden wel buiten komen, niet fatsoenlijk kan rijden.
En dat kunnen mensen dan egoïstisch noemen, maar ik betaal geen 300+ per maand om de helft van het jaar naar mn paard te kijken omdat ik niet kan trainen door een te slechte bodem, daar pas ik voor.

Daar zou men is naar moeten kijken. Ruimte voor de paarden buiten, maar wel even flink investeren in een goede (buiten)bak. Denk dat heel veel meer paarden hier in de omgeving dan gewoon naar buiten kunnen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:05

flappie28 schreef:
bruintje123 schreef:
Maar stallen met beperkte ruimte zouden een verbod moeten gaan krijgen. In fases afbouwen, klaar.
Of inderdaad wat jij zegt het aantal paarden minderen, maar dan zal de prijs omhoog moeten. Maar ja dat is dan maar niet anders.
Voor hobby mag dit zo toch niet door blijven gaan?


Maar sommige eigenaren willen hun paard helemaal niet (meer) buiten hebben i.v.m. nat, vies, koud, wind of wat dan ook, dus wat moeten die dan? :')


Die moeten hulp gaan zoeken denk ik :D

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:06

Ik heb voorheen wel fanatiek wedstrijden gereden, nu recreatie. maar zelfs nu wil ik een goede bak.
Dat vind ik ook zeker geen rare eis.
En ik vind het ook wel raar als een pensionstal die er toch geld mee verdient dat niet in orde heeft.